Gå til innhold

Tips til god pulsklokke?


Andyb

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen tips til en god pulsklokke under 2000kr? Tittet litt på nettet nå og så det var ett hav av dem der ute og det var mye dyrere enn jeg trodde. Kommer ikke til å bli brukt på studio, men på joggeturer/skiturer/sykling osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg går alltid inn på http://www.dcrainmaker.com/2014/11/winter-gadget-recommendations.html når eg skal velge treningsgadget. Deretter kjøper eg på prisjakt.no eller ebay. Ut over det, vil eg anbefale å ikkje kjøpe Polar, då det kommuniserer dårleg med andre einingar og treningsplattformer. Sjølv har eg no ein Garmin forerunner 220 (pris 1500-2000) som eg godt nøgd med, men hadde nok kjøpt 620 eller 920 no. Er litt skeptisk til pulsmålaren til Tomtom, då eg har ein Mio link sjølv, og den er upåliteleg. Garmin forerunner 10 og 15 får du til under tusenlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Garmin er et godt valg! Selv har jeg en Garmin Forerunner 225, men den er hovedsakelig rettet mot løping og ikke like anvendelig dersom du ønsker å bruke den til sykling og skiturer i tillegg.. Uansett, de har garantert det du er ute etter (og får et stort plusspoeng hos meg for Garmin Connect og brukeropplevelsen det gir) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Polar M400 og er ganske fornøyd med den, men nå har jeg ikke erfaring med andre pulsklokker, kan uansett liste opp det jeg liker/missliker med denne:

Liker:

  • 24/7 ativitets registrering
  • Veldig enkelt brukergrensesnitt (både på klokke/app/web)
  • Stabil og god GPS
  • Behagelig på armen
  • Behagelig bryststropp
  • God batterilevetid på pulssensor (brukt i over 340 timer og fremdeles samme batteri)
  • Haugevis av sportsprofiler/treningsprofiler som du kan konfigurerer slik du ønsker'
  • Har belastning/restitusjonsstatus info
  • Billig

Missliker:

  • Litt vanskelig å få av/på grunnet litt stiv reim (blir bedre etterhvert)
  • Man kan ikke bytte reima selv
  • Det er ingen ordinær stoppeklokke som kan kjøres seperat (man må være i en treningsøkt får å kunne bruke stoppeklokken)

 

Polar har også kommet med noe de kaller smart notifications, du får info fra tlf, typ. sms, epost, snap, annrop osv. vist i displayet på klokka... funker sånn tålig, men jeg har skrudd dette av (fordi jeg er gammeldags:whistle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et alternativ å bruke mobilen? Isåfall kan du jo kjøpe et ANT+ pulsbelte (hvis mobilen din støtter det) til 3-400 kr. Da får du puls-logging rett inn på f.eks. Endomondo.

Ulempen er selvsagt at det ikke er like enkelt å følge med på pulsen som hvis du har en vanlig pulsklokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forerunner 220 er knakende god, men kommer jo ann på hva du ska bruke den til, pr nå brukes min bare som ei klokke da kneet ikke er kompis, noe den forsåvidt gjør ganske godt(dvs vise tiden) god batteritid er det også, 10 uker om man ikke bruker den til trening og 10 timer med gpssporet løping :) bare pulsmåling er jeg ikke sikker på hva gir av tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke enkelt å finne ut av hva som er beste alternativ...

Om en støtter seg til tester på nett, så finner en fort ut at det finnes mange "testvinnere" i alle kategorier. De ulike testene har nemlig ulike testvinnere, og i noen tester så er de soleklart beste konkurrentene til "vinneren" ikke engang med i testen.
Jeg leser som regel tester når jeg skal kjøpe noe, men det er viktig å lese med et kritisk blikk!

Spør du brukere av de forskjellige duppeditter, så vil du også få ulike svar. Vi har (nesten alle) en tendens til å være i overkant fornøyde med våre egne valg. Dels berettiget, men ubevisst så forsvarer eller rettferdiggjør vi også nettopp egne valg.
Så ja, brukererfaringer er selvsagt viktig, men bør tas for det de er; subjektive brukeropplevelser.  

Det viktigste er nok å gjøre seg opp en mening om hvilke funksjoner "dingsen" MÅ ha, hvilke funksjoner som hadde vært kjekt å ha, og deretter finne ut hvor godt de ulike modellene støtter nettopp dine krav/ønsker.

Jeg kjøpte først en enkel pulsklokke til rundt 1200 kr (Polar FT60). Den fungerer helt fint til å måle puls, og har grunnleggende funksjoner, men ikke så veldig mye mer enn det.
Etter kort tid kjøpte jeg derfor en ny pulsklokke, denne gang med GPS og et mye bredere bruks-/aktivitetsområde (Polar V800). Den kostet en del mer, men jeg er iallfall kjempefornøyd, og bruker den også som min hverdagsklokke.
Mange kjekt-å-ha-funksjoner, men det jeg falt for, var kombinasjonen funksjonalitet+design+robusthet. Andre vektlegger kanskje helt andre ting, og konkluderer derfor annerledes.

Kanskje er Polar M400 verdt en sjekk? Tek.no har testet den her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye svar. Takk skal dere ha. Jeg tenker nok at jeg ønsker en litt mer minimalistisk en i første omgang. Dette blir mer for egen moro. At den kan vise puls/gjennomsnitts puls holder nok godt for meg i første omgang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye svar. Takk skal dere ha. Jeg tenker nok at jeg ønsker en litt mer minimalistisk en i første omgang. Dette blir mer for egen moro. At den kan vise puls/gjennomsnitts puls holder nok godt for meg i første omgang :) 

Da hadde jeg bare lagt pengene i en pulssensor og benyttet tlf med en app... eks: Polar H7  og Polar Beat

Det er sikkert mange andre billigere alternativer og uendelig mange gratis apper både til Appel og Android...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QueenWinther

Jeg bruker pulsbelte fra Polar med app på telefonen - veldig oversiktlig app, forteller meg alt jeg trenger å vite (tid brukt i forskjellige soner, høyeste puls, gj. puls, kcal forbrent, lengde på tur osv). Har også mange aktivitets-valg. Har brukt mitt i to år nå, vært til reparasjon en gang hvor alt ble ordnet gratis. Kostet rett over 1000kr da jeg kjøpte det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig :) Da skal jeg investere i ett belte med app :) 

Ett kanskje dumt spørsmål da jeg ikke kan så mye om mobiltelefoni og bluetooth. Jeg bruker allerede bluetooth på mobilen til trenings øreproppa mine, funker det å koble til flere enheter samtidig? Kanskje veldig dumt spørsmål, men aldri prøvd det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett kanskje dumt spørsmål da jeg ikke kan så mye om mobiltelefoni og bluetooth. Jeg bruker allerede bluetooth på mobilen til trenings øreproppa mine, funker det å koble til flere enheter samtidig? Kanskje veldig dumt spørsmål, men aldri prøvd det før.

Slett ikke noe dumt spørsmål. Men ja, du kan koble til både pulsbeltet og øreproppene. Teoretisk kan du koble til mange, men i praksis vil det fungere dårlig med mange tilkoblede enheter samtidig. 2-3 enheter er helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken telefon har du? Mange telefoner har støtte for ANT+ (som er en standard for pulsklokker, kadensmålere etc). Hvis telefonen din har støtte for det, så kan du klare deg med et billigere pulsbelte enn bluetooth-beltene. 

ANT+-pulsbelter bruker vel mindre strøm også, slik at batteriet varer lengre.

 

Endret av pilatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom litt i gadgetmodus og har funne (etter mi meining) tre gode alternativ:

Kunne sjølvsagt vore fristande å kjøpt ei med optisk pulsmåling, men erfaringa mi (og andres) er at det ikkje er nøyaktig. I tillegg må ein ha klokka strammare enn det eg ville valgt sjølv, og då kan eg like gjerne bruke pulsbelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Slett ikke noe dumt spørsmål. Men ja, du kan koble til både pulsbeltet og øreproppene. Teoretisk kan du koble til mange, men i praksis vil det fungere dårlig med mange tilkoblede enheter samtidig. 2-3 enheter er helt uproblematisk.

Herlig :)

Hvilken telefon har du? Mange telefoner har støtte for ANT+ (som er en standard for pulsklokker, kadensmålere etc). Hvis telefonen din har støtte for det, så kan du klare deg med et billigere pulsbelte enn bluetooth-beltene. 

ANT+-pulsbelter bruker vel mindre strøm også, slik at batteriet varer lengre.

 

Har iphone 6. Hva er ANT+?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ANT+ er en litt annen digital protokoll for radio/trådløs dataoverføring enn feks. Wifi eller Bluetooth (eller Bluetooth Smart / Bluetooth  Low Energy som er mer brukt i fitness applikasjoner). Som nevnt så bruker ANT+ teknologien mindre strøm enn Bluetooth og Bluetooth Smart / BLE, dette blant annet grunnet mindre datapakker som sendes/mottas i kortere pulser som følgelig gir mer "hviletid" for sender/mottaker.

Både ANT+ og Bluetooth/BLE oppererer på 2,4Ghz området, så derfor fungerer de særs dårilg under vann... Bluetooth er en sikkrere protokoll og kan overføre større datapakker samt at den benytter frekvenshopping for å ungå forstyrrelser o.l...

ANT+ er en gammel traver og Bluetooth/BLE er forholdsvis ny i gamet, derfor vil du nok på mange treningssentere finne en rekke apparater som ikke støtter Bluetooth/BLE, men de støtter normalt ANT+. Bluetooth/BLE er dog på vei opp og frem, mye grunnet at de fleste mobiler i dag støtter dette direkte.

Nå er ikke jeg noen Appel fanboy (så rett meg om jeg tar feil), men meg bekjent så støtter ikke Iphone 6 ANT+ direkte, du kan sikkert kjøpe en type dongel som gir deg deg mulighet for dette, men det er jo litt tungvindt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...