Gå til innhold

Hjelp til valg av treningsprogram


Tina Angelica

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kjørt gjennom muscleup av Silje Mariela x 2 (6 mnd) og trenger et nytt program. Føler det er et hav av programmer, og føler meg helt grønn på hvilke jeg burde velge. Har som mål å få mer masse (og en symmetrisk, fin fysikk), samt bli sterkere i baseøvelsene. Til nå har jeg kjørt en blanding av få rep og tung belastning og hypertrofi.

Spiser 2000 - 2200 kalorier på trenings fri dager og 2500 ellers. Går rundt 10 000 skritt dagen, men er ellers i lite fysisk aktivitet uten om trening grunnet studier. Veier 62 kg, og ligger på 45 kg i benk, 95 kg i mark og usikker på bøy (regner med rundt 80) . Ideelt sett tenker jeg å trene en 4-5 dager i uken.

post-35228-14441007252175_thumb.jpg

La med noen bilder for at flere skal se tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler det er et hav av programmer, og føler meg helt grønn på hvilke jeg burde velge. Har som mål å få mer masse (og en symmetrisk, fin fysikk), samt bli sterkere i baseøvelsene.

Ideelt sett tenker jeg å trene en 4-5 dager i uken.

Hva med en to-splitt?

- Bein en dag, overkropp en dag, bein, overkropp osv..

- 2x i uka med tunge løft, 2 x i uka med flere reps;

- eller 3-4 uker med tunge løft + 1-2 uker høyreps med fokus på teknikk

Da kan du også variere litt med øvelser for ikke å gå lei - knebøy den ene beindagen, frontbøy den andre, samt leke deg med ulike variasjoner av utfall (gående, bulgarsk, elevert, splittbøy osv) og mark (suma, vanlig, strak, rumensk).

Eller 5x5 (=hybrid; styrke og masse)

f.eks:

[ATTACH]166752[/ATTACH]

Eller om du er skikkelig bad-ass: German volume training

[ATTACH]166751[/ATTACH]

La med noen bilder for at flere skal se tråden...

:sneaky:(y)

post-4223-14441007253991_thumb.png

post-4223-14441007255419_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi German Volume Training er så badass som du kan få det til støtter jeg 02-snapper med den! :D

Men over på en litt mer seriøs greie, du har nå trent i 6 måneder? Hvorfor ikke nå finne deg en onlinePT, det finnes plenty av dem! De kan lage et program for deg, knyttet opp mot dine mål og ditt potensiale. Det finnes jo så ekstremt mange forskjellige trenere både her på fitnessbloggen og over alt ellers på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi German Volume Training er så badass som du kan få det til støtter jeg 02-snapper med den! :D

Men over på en litt mer seriøs greie, du har nå trent i 6 måneder? Hvorfor ikke nå finne deg en onlinePT, det finnes plenty av dem! De kan lage et program for deg, knyttet opp mot dine mål og ditt potensiale. Det finnes jo så ekstremt mange forskjellige trenere både her på fitnessbloggen og over alt ellers på internett.

Har dårlige erfaringer rett og slett. Mennesker som har stilt 2 ganger (og gjerne blitt coachet av andre) som tror de har kompetanse til å veilede andre. Selvfølgelig har jeg lært meg å bli mere kritisk til ptene enn hva jeg var den gang jeg gikk i den fellen, men er fortsatt veldig skeptisk til de fleste som er rimlige. Og ettersom jeg er student og ikke har studielån, har jeg ikke råd til å punge ut 4000 kr for et opplegg, som mange av de mest kjente tar ivertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det du vil oppnå? Hvis fitness, finn noen som er flinke på fitness. Jeg har ingen erfaring med de, men mange her inne som sverger til Therese f.eks. Du har også et gigantisk utvalg av flinke erfarne folk via webcoaching.no f.eks. Jeg selv benytter meg av BluebearWebcoaching og er veldig fornøyd, men det er ikke nødvendigvis sikkert at det passer for nettopp deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger i uka vil du trene? Foretrekker du høyere treningsmengde og lavere vekter, eller vil du løfte skikkelig heavy med mindre treningsmengde? Er det noe spesielt du vil fokusere på? (annet en generell muskelvekst)

Til nå har jeg brukt å trene en kombinasjon, og er egentlig fornøyd med det (men er åpen for å bare trene en av delene også, men har ingen spesielle preferanser) Tenker å trene en 4-5 dager i uken, og fokuset mitt er jo da å øke i baseøvelsene + generell muskelvekst som du nevner (gjerne ekstra fokus lår/rumpe og rygg, om noe skal fremmes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til nå har jeg brukt å trene en kombinasjon, og er egentlig fornøyd med det (men er åpen for å bare trene en av delene også, men har ingen spesielle preferanser) Tenker å trene en 4-5 dager i uken, og fokuset mitt er jo da å øke i baseøvelsene + generell muskelvekst som du nevner (gjerne ekstra fokus lår/rumpe og rygg, om noe skal fremmes)

PHAT høres ut som et bra alternativ da. X-size er jo også basert på PHAT, men fordelt over 4 dager istedenfor 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått over til x-size. Trente tidligere en 2-splitt-variant av RYP, hvor jeg trente underkropp 2 ganger og overkropp 3 ganger ukentlig.

Jeg opplever at x-size har gitt meg ny giv. Sikkert pga nye treningsrutiner i seg selv, men også fordi jeg trolig trengte en noe lavere treningsbelastning for å yte bedre hver trening. Jeg føler dessuten at øvelsene komplementerer hverandre på en god måte, og at kombinasjonen gir overraskende bra resultater. Derfor har jeg utelukkende positivt å melde om x-size.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...