Gå til innhold

spiser dere saus o.l?


marte89

Anbefalte innlegg

jeg er ny i gamet, og har et spm;

jeg prøver å passe på proteinene og kcal da jeg vil øke muskemasse, men gå ned i fettprosent.

Men, jeg synes saus til middagen gjør hele måltidet! Kan man ha dette til middag hvis man passer på proteiner og kcal i løpet av dagen eller ødelegger det mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666

Kos deg! Ikke bry deg så altfor mye, det er heltheten som betyr noe. Altså hele dagen evt. Jeg mener det samme som deg ang saus. Saus hjelper på ALT. men kan jo spise det med måte også!

Så ville jeg heller ha passet på sånt hvis du skal "finpusse" formen når det nærmer seg sommer evt. Så lenge kostholdet er bra 80% av tiden. Så hvorfor ikke? Er lov å kose seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du regner med sausen inn i ditt daglige kaloriintak, så skal ikke det være et problem. Kalorier er kalorier uansett hvor de kommer ifra, men noen kalorier metter mer enn andre. Flytende kalorier metter ofte mindre enn faste kalorier. Så spis sausen din og kutt heller ned på noe annet som ikke er like viktig for deg. Men husk! Det kan være overraskende mange kalorier i en saus, så les på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at så lenge resten av kostholdet er bra, så gjør det ikke noe med saus på middagen. Det går jo også an å holde seg unna de feteste sausene (bernaise f.eks), og heller kjøre på med peppersaus, soppsaus osv. Det går også fint an å halvere smørmengden uten at dette gjør allverdens med smaken. Så lenge du gir rom for f.eks 100 kcal fra saus, så er det ikke noe problem!

Et annet tips er å bruke stekepose når du steker kjøtt. Kjøtt + masse krydder + stekepose = supersaftig kjøtt med deilig kraft fra kjøttet som du kan bruke rent som saus eller blande melk/fløte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Jeg ELSKER ketchup! Its a must have :p

Jeg MÅ også ha et eller annet over maten; ketchup, dressing, syltetøy, etc - får jeg ikke det kan jeg likegodt la være å spise. *humph* :p Spiser det ikke til alt, men det er ikke langt unna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende kalorier metter ofte mindre enn faste kalorier.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Suppe har for eksempel vist seg å mette mer enn fast føde. Næyaktig hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det kan ha noe med reseptorer i munnen å gjøre. Det sendes signaler fra reseptorer i munnen når vi spiser, som bidrar til å produsere metthetssignaler til hjernen. Dette forklarer hvorfor man gjerne blir mett på mindre mat om man spiser sakte og tygger maten godt. Saus og suppe er mat som typisk oppholder seg litt i munnen før man svelger, mens drikkevarer som brus og juice går rett forbi disse reseptorene. Forskjellen på varm og kald kan også spille inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Suppe har for eksempel vist seg å mette mer enn fast føde. Næyaktig hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det kan ha noe med reseptorer i munnen å gjøre. Det sendes signaler fra reseptorer i munnen når vi spiser, som bidrar til å produsere metthetssignaler til hjernen. Dette forklarer hvorfor man gjerne blir mett på mindre mat om man spiser sakte og tygger maten godt. Saus og suppe er mat som typisk oppholder seg litt i munnen før man svelger, mens drikkevarer som brus og juice går rett forbi disse reseptorene. Forskjellen på varm og kald kan også spille inn.

Jeg vet, derfor det står "ofte" og ikke "alltid". :thumbsup: Nå er det jo også veldig varierende hvor mye saus metter utifra om de er laget på melk, fløte ol, og hvor tykk den er. Nå er ikke jeg noen saus-person (haha), men kan se for meg at skysaus for eks metter mye mindre enn ordentlig bernais (elller hvordan det skrives).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...