Gå til innhold

Kreatin? eller ikke ?


patrick97

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 18år. Jeg er 179cm høy og veier rundt 88-89 Kg, har startet å bygge muskler og bruker nå bare Vitamin D+ og protein pulver. Men jeg har vurdert å starte med kreatin men har hørt at man går opp i vekt siden man får mere vann i kroppen? er det vits for meg som veier rundt 88kg ? og starte med det? evt hvor lenge skal man gå på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes svært få grunner til å ikke ta kreatin. Kreatin kan hjelpe mye på å utvikle styrke. Ja du kan lagre litt ekstra vann, men dette er hovedsaklig i muskulaturen, noe som vil hjelpe deg å utvikle kraft.

Kjøp kreatin monohydrat da det er dette kreatin-tilskuddet som faktisk fungerer. Ta omtrent 5-8 gram hver dag (en scoop).

Du trenger ingen oppladningsfase eller pause i bruk underveis.

Edit: 5 gram holder for de fleste. For lettere jenter/gutter holder det nok med 3 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte kreatin monohydrat en periode og fikk en del ubehag med oppblåsthet og luft i magen...

De bør være i teorien like, men prøv en annen produsent. Jeg var sånn av Star Nutrition sin kreatin. Kjøpte en boks fra Proteinfabrikken og var OK. Skjønner ingenting, men bedring er bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en studie som sier at kreatin øker DHT produksjonen, økt DHT produksjon er ikke ønskelig.

Om denne studien er feil eller ikke er anyone's guess.

Jeg tar ikke kreatin, men er verken for eller i mot det.

Så det finnes 1 studie som viser dette. Og hvor mange studier motstrider akkurat dette?

Får du økt produksjon av DHT av fisk osv. også? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør rydde opp i grammatikken din. :)

Ellers er mine subjektive erfaringer med kreatin at det gir meg svært lite. Har dog en kamerat (alle har vel en slik) som har hatt god effekt av det. Angivelig. Og det finnes vel studier som indikerer at det fungerer også.

Så, alt i alt har du nok veldig lite å tape på å prøve i hvert fall. Det er forholdsvis billig og jeg vil anta at det er ganske harmløst.

Faktisk snakket jeg med en nå nylig som mente at han følte seg uggen på kreatin og mer seig i muskulaturen, så han hadde sluttet med det. Høres litt rart ut, men hvem vet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Finnes svært få grunner til å ikke ta kreatin. Kreatin kan hjelpe mye på å utvikle styrke. Ja du kan lagre litt ekstra vann, men dette er hovedsaklig i muskulaturen, noe som vil hjelpe deg å utvikle kraft.

Kjøp kreatin monohydrat da det er dette kreatin-tilskuddet som faktisk fungerer. Ta omtrent 5-8 gram hver dag (en scoop).

Du trenger ingen oppladningsfase eller pause i bruk underveis.

Lite spm, har vanligvis kjørt med oppladningsfase etter pause men du sier at det ikke er nødvendig(betyr det bare at lagrene bruker litt lenger tid på å fylle seg opp?) og at pause heller ikke er nødvendig? o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lite spm, har vanligvis kjørt med oppladningsfase etter pause men du sier at det ikke er nødvendig(betyr det bare at lagrene bruker litt lenger tid på å fylle seg opp?) og at pause heller ikke er nødvendig? o_O

Helt korrekt! Oppladningsfase kan gi litt mageproblemer, så da er det like greit å bare ta 5 g hver eneste dag selv om lagrene kanskje bruker litt lengre tid på å bli fulle :)

5 gram holder også for de aller fleste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...