Gå til innhold

Kondisjon, eller kutte kcal?


Pernille91

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hvordan folk her inne går inn for å få lavere fettprosent evt etter en periode med kun styrke og mye mat? Legger dere til kondisjonsøkter? eller kuttet ned på maten? Eller begge deler? Hvor lang tid burde man sette av for å feks kutte fra 22% kroppsfett til 15%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høyere aktivitet fremfor å kutte i kalorier. Lettere å beholde muskelmasse på det viset. Og jeg er villig til å vedde på at du ikke har så mye spillerom med kaloriene dine som du antakeligvis tror. Begynn med 1 HIIT-økt i uka, øk til 2 hvis resultatene lar vente på seg. Gå tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere aktivitet fremfor å kutte i kalorier. Lettere å beholde muskelmasse på det viset. Og jeg er villig til å vedde på at du ikke har så mye spillerom med kaloriene dine som du antakeligvis tror. Begynn med 1 HIIT-økt i uka, øk til 2 hvis resultatene lar vente på seg. Gå tur.

Okei så jeg kan fint gå ned i fettprosent ved å ligge på 2000 kcal+ med 1-2 HIIT økter? Vil jo helst ikke kutte ned på maten, så høres jo egentlig bare digg ut!:) har tidligere gått ned i fettprosent ved å spise 1400 kcal + - med kondisjonsøkter og styrke, men det var en ganske hard periode som varte 2 måneder og da var jeg helt ferdig. Hadde heller ikke mye til muskler da og mistet også Sikkert det lille jeg hadde etter de to månedene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg å heller trene mer enn å spise sykt lite mat :) Ligger nå på 1800-2000kcal om dagen og mer på lørdagene og vekta går nedover. Trener både styrke og kondisjon, men mengden kardio varierer sterkt. Ei uke kan det bli mye, neste uke nesten ingenting haha. Er opptatt av hverdagsaktivitet som feks å gå til og fra jobb/butikk etc. Har en ganske aktiv jobb også så en dag hvor jeg ikke trener kommer jeg raskt opp i 17-18000 skritt om dagen. Skal ikke undervurdere effekten av å gå noen km ekstra om dagen istedenfor bil/buss/tbane osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg å heller trene mer enn å spise sykt lite mat :) Ligger nå på 1800-2000kcal om dagen og mer på lørdagene og vekta går nedover. Trener både styrke og kondisjon, men mengden kardio varierer sterkt. Ei uke kan det bli mye, neste uke nesten ingenting haha. Er opptatt av hverdagsaktivitet som feks å gå til og fra jobb/butikk etc. Har en ganske aktiv jobb også så en dag hvor jeg ikke trener kommer jeg raskt opp i 17-18000 skritt om dagen. Skal ikke undervurdere effekten av å gå noen km ekstra om dagen istedenfor bil/buss/tbane osv :)

Ja liker også å kunne spise mer og evt trene mer bra at vekta går nedover men for min del er jeg ikke så opptatt av at vekta mi skal gå nedover. Vil egentlig bare bli kvitt overflødig fett og beholde mest mulig muskler. Vil få vekk fettet slik at musklene kommer mer synlig frem. For øyeblikket trener jeg 0 kondisjon. liker å kunne konsentrere meg om styrken en periode og evt legge til kondisjon osv senere. Derfor jeg spør hva som lønner seg for å kutte på selve fettprosenten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Martin Berkhan og andre guruer som Børge Fagerli og Menno Henselmanns ville være uenige med anorakk her. :)

Du kan søke opp hva Martin Berkhan skriver om HIIT på sine sider. Kort fortalt er han ikke fan av dette på diett fordi han mener at det er en belastning for kroppen når man er i underskudd og alt trenger kanskje tre-fire ganger tung styrke per uke. I tillegg mener han (støttet av forskning) at fettforbrenningsgevinsten ikke er så relativt stor sammenlignet for eksempel med rask gange i 60-90 minutter.

Hadde selv et opplegg designet av Berkhan og da var det vekter tre ganger per uke, samt rask gange fire ganger per uke.

Nå i vår hadde jeg et program laget av Menno som fikk meg i mitt livs form. Styrketrening fire dager per uke (hvor jeg spiste vedlikehold/marginalt overskudd) og PSMF lignende tre dager per uke. NULL kardio. Ikke engang en spasertur.

Fungerte veldig fint for meg.

Det er mange veier til Rom og jeg var også av den oppfatning at man ikke kunne bli rippet uten kardio, men for meg fungerer opplegget til Menno bedre. Så jeg trener heller kardio når jeg spiser i overskudd, men dropper det på diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin Berkhan og andre guruer som Børge Fagerli og Menno Henselmanns ville være uenige med anorakk her. :)

Du kan søke opp hva Martin Berkhan skriver om HIIT på sine sider. Kort fortalt er han ikke fan av dette på diett fordi han mener at det er en belastning for kroppen når man er i underskudd og alt trenger kanskje tre-fire ganger tung styrke per uke. I tillegg mener han (støttet av forskning) at fettforbrenningsgevinsten ikke er så relativt stor sammenlignet for eksempel med rask gange i 60-90 minutter.

Hadde selv et opplegg designet av Berkhan og da var det vekter tre ganger per uke, samt rask gange fire ganger per uke.

Nå i vår hadde jeg et program laget av Menno som fikk meg i mitt livs form. Styrketrening fire dager per uke (hvor jeg spiste vedlikehold/marginalt overskudd) og PSMF lignende tre dager per uke. NULL kardio. Ikke engang en spasertur.

Fungerte veldig fint for meg.

Det er mange veier til Rom og jeg var også av den oppfatning at man ikke kunne bli rippet uten kardio, men for meg fungerer opplegget til Menno bedre. Så jeg trener heller kardio når jeg spiser i overskudd, men dropper det på diett.

så det du sier er at det er bedre å ligge i et kcal underskudd og trene styrke? no cardio? Mye forskjellige meninger om hva som funker og ikke tydligvis. Jeg vil bare ned i fettprosent, mens jeg bevarer muskelmasse jeg. Og vet ikke helt hvor jeg skal begynne egentlig. Hvordan bli ripped liksom. Søker råd her ettersom jeg ikke har penger til å bruke på noe coach osv som mange gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det du sier er at det er bedre å ligge i et kcal underskudd og trene styrke? no cardio? Mye forskjellige meninger om hva som funker og ikke tydligvis. Jeg vil bare ned i fettprosent, mens jeg bevarer muskelmasse jeg. Og vet ikke helt hvor jeg skal begynne egentlig. Hvordan bli ripped liksom. Søker råd her ettersom jeg ikke har penger til å bruke på noe coach osv som mange gjør.

Problemet med å søke råd på et forum er at du vil få like mange ulike svar som du får svar - basert på ens personlige meninger, erfaringer og/eller evidensbasert grunnlag.

Dersom du derimot klarer å sile ut riktig informasjon har du et veldig godt verktøy, ellers blir man bare (om ikke mer) forvirret og frustrert

De som velger å bruke penger på en coach slipper dette problemet, de bare gjør som de får melding om da alt likevel er snekret sammen på og for dine egne premisser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det du sier er at det er bedre å ligge i et kcal underskudd og trene styrke? no cardio? Mye forskjellige meninger om hva som funker og ikke tydligvis. Jeg vil bare ned i fettprosent, mens jeg bevarer muskelmasse jeg. Og vet ikke helt hvor jeg skal begynne egentlig. Hvordan bli ripped liksom. Søker råd her ettersom jeg ikke har penger til å bruke på noe coach osv som mange gjør.

Hva som er best skal jeg ikke uttale meg om, men for MEG er i hvert fall opplegget Menno gav meg det beste jeg har prøvd hittil. Og jeg har prøvd mange ulike opplegg. Litt av grunnen til at det er mange meninger er jo det at det ER mye som funker og at det ikke bare er EN måte å gjøre ting på.

Når det gjelder trening er jeg så enkel som at jeg bruker sunn fornuft og 'broscience', men både Menno og Børge har vel påpekt at kardiotrening og styrketrening gir motstridende signaler til kroppen uten at jeg skal gå i flere detaljer. Så om målet er økt muskelmasse skal man ikke trene for mye kardio. I all enkelhet.

På diett synes i hvert fall jeg det er mer behagelig med tunge treningsdager og masse mat og så ha tre-fire dager hvor jeg spiser lite, men heller ikke er i aktivitet. Alternativet er kanskje et jevnere underskudd HVER eneste dag og trening HVER eneste dag (enten styrke eller kardio). Jeg synes det er mer slitsomt og belastende på kroppen, men folk er ulik.

Ellers er ikke coaching SÅ dyrt om du bare vil få et skreddersydd opplegg. Det som koster penger er om du skal ha coaching hele veien. Husker ikke hva jeg betalte hos Menno, men var vel i underkant av 2000. Koster tid og energi å prøve og feile også. :)

PS: Jeg hadde ganske gode resultater en periode jeg trente styrke 3 ganger i uken og 4X4 kardio en dag i uken. I tillegg gikk jeg lange gåturer så ofte jeg orket. Lange gåturer er ikke så stressende eller belastende som intensiv kardio flere dager i uken. Men jeg ble mer rippet på opplegget til Menno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør et mindre kcal-kutt og øk hverdagsaktiviteten. Lavt kcal-inntak over lengre periode vil ikke være en særlig god løsning. Da er det bedre å spise godt og nok, men heller gjør små endringer i hverdagen som gjør at du forbruker mer energi.

-Stå på jobb

-Gå til butikken

-Ta trappen

-Gå tur

osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over av frk.Hoel kan det være lurt å øke hvrdagsaktiviteten. Bevegelse som ikke krever stor effort. En av fordelene er at du fortsatt kan spise deg mett. Det å starte+avslutte dagen med en gåtur. Alltid ta lengre telefonsamtaler mens du går. Ikke sitte over lengre tid etc. Ikke dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er særlig enig med de siste to over her, men ville bare tilføye at du også må kjenne på LYSTEN; hvis du har LYsT til å sykle/løpe/dra på spinning fordi det kjennes digg ut med endorfiner osv, så gjør for all del det, men ikke gjør det utelukkende for å forbrenne kalorier/med fokus på kropp. Jeg syntes dette er et viktig poeng da helse faktisk også omfatter det psykiske, og å trene med fokus på utseende og kalorier ver tid vil påvirke de aller aller fleste på enoe negativ måte, tenker ikke nødvendigvis på spiseforstyrrelser altså, men for mange kan trening og kosthold fort ta større opp større plass i topplokket og av timeplanen enn strengt tatt nødvendig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hvis man ser det i et litt videre perspektiv, så gjør jo cardiotrening mere enn å bare få ned fettprosenten. Styrket hjerte og bedre kondisjon er jo bare positivt. Hverdagen blir mye lettere og bedre med generelt god kondisjon.

Lavt kaloriinntak og null cardio funker for å få ned fettprosenten, men det gir jo null helsegevinst... man bør jo trene for flere grunner enn kun utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...