Gå til innhold

Styrketrening for fjellturer?


EmilyLb

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg/veilede meg til hvilken form for styketrening/øvelser jeg bør legge vekt på med tanke på en uke med høye og tunge fjellturer i sommer? Kondisjonsbiten har jeg lagt opp til, men er litt usikker på hva jeg bør fokusere på når det gjelder styrkebiten.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knebøy og utfall er bra basisøvelser.

Kan også være lurt å trene endel bakside lår og støttemuskulatur rundt ankler om disse kan være svakheter.

Skal du bære tung sekk vil du også ha mye igjen for trening av ryggen (markløft og diverse roøvelser).

Prøv også å legg endel av kondisjonstreningen i kupert terreng, den beste treningen for fjellturer er fjellturer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening mot fjellturer: Har selv drevet en del med toppturer/ fjellklatring. Grunntrening har bestått mye av løping/ roing for kondisjon (Har hatt en tendens til å få beinhinnebetennelse av for mye løping), og fullkropp styrketrening, mye likt det langrennslandslaget driver med. Spesielt utfall som styrkeøvelse har gitt god trening ift. til å gå med sekk i motbakke, og ser ut til å ha en god effekt på steglengde, som er en faktor hvis man skal gå hurtig (spesielt i forsvaret gjør man dette).

Spesifikk trening med sekk, eller å slepe dekk etter seg på tur i skogen, er også gull verdt, da det jo er det du skal gjøre. Børge Ousland har mange gode tips her, med et kjapt googlesøk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak Espen-h og EskilH. Det beste er å komme seg ut på tur.

Bruk halvannenliters brusflasker fylt med vann så du får ønsket vekt på sekken og så er det bare å komme seg ut og finne kurrant terreng å trene i. Å ta seg en helgetur eller fire i forkant for å komme i varmen skader jo heller ikke.

Av 'inneøvelser' så synes jeg også folket allerede har svart bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det samme som Espen-H, EskilH og graham skriver. Du må venne deg til å bære vekten du skal bære og beste måte å gjøre dette på er å gå lange bratte turer med sekk. Det er ikke dumt å trene opp kroppen generelt ved styrketrening, det er veldig få muskler du ikke kommer til å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...