Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei!:)

jeg har begynt å trene styrke 4 ganger i uka, trener også cardio. 1 dag intervaller og 30 min jogging etter hver styrkeøkt. kostholdet er også på plass.. skal begynne på min 3 uke på mandag, men har ikk fått noen resultater enda. jeg er 165 høy og veier 62 kg. jeg måler meg også rundt midje arm lår og bryst og her har det heller ikke minsket noe. kan det være jeg gjør noe feil? eller tar det det lenger tid før resultatene kommer?

Fortsetter under...

jeg trener styrke 4 ganger i uka. har delt opp sånn at jeg trener 1.skuldre og mage, 2. ben og rompe, 3. rygg, 4.bryst triceps og biceps.

jeg spiser som regel ca 40/50 g havregröt til frokost

lunch blir enten 100 g kyllingfilet med 50/40 gram ris og grönnsaker

etter lunch spiser jeg enten det samme eller bytter ut kyllingen med biff evt bytter ut ris med sötpotet

middag ca 100 g laks og wok

til kvelds spiser jeg som regel en skyr yoghurt eller lager meg ommelette av 2 egg og 3 eggehviter

varierer litt hva jeg lager, men pröver å spise så sunt jeg kan.

etter trening spiser jeg en banan og drikker en proteinshake

Annonse

For å kunne si noe i det hele tatt så må vi vite litt mer om hvordan kostholdet ditt ser ut.

Bortsett fra det så kan jeg med en gang si at du bør droppe minst halvparten av kardiotreningen.

hvorfor droppe cardioen? hvor ofte burde jeg evt trene cardio da? jeg vil bli slankere samtidig fastere og bygge muskler.

hvorfor droppe cardioen? hvor ofte burde jeg evt trene cardio da? jeg vil bli slankere samtidig fastere og bygge muskler.

Ofte så har man en tendens til å overdrive kardiotreningen når man skal ned i vekt. Mye kardio, i tillegg til styrketrening og kcal-underskudd, skaper et miljø i kroppen som forteller at det er krise og at kroppen sulter (riktignok ikke med en gang, men til slutt så skjer det). Løsningen for kroppen da blir å justere ned forbrenningen slik at man klarer seg med mindre kalorier. Dette er en overlevelsesmekanisme innebygget til "trange tider", og istedet for å hente energi fra fett risikerer du å hente energien fra muskelmassen istedet.

Det beste er altså et moderat underskudd av kalorier, tung styrketrening for å opprettholde muskelmassen, og minimalt med kardio, slik at kroppen holder seg i fettforbrenningsmodus og ikke går inn i krisemodus.

Ofte så har man en tendens til å overdrive kardiotreningen når man skal ned i vekt. Mye kardio, i tillegg til styrketrening og kcal-underskudd, skaper et miljø i kroppen som forteller at det er krise og at kroppen sulter (riktignok ikke med en gang, men til slutt så skjer det). Løsningen for kroppen da blir å justere ned forbrenningen slik at man klarer seg med mindre kalorier. Dette er en overlevelsesmekanisme innebygget til "trange tider", og istedet for å hente energi fra fett risikerer du å hente energien fra muskelmassen istedet.

Det beste er altså et moderat underskudd av kalorier, tung styrketrening for å opprettholde muskelmassen, og minimalt med kardio, slik at kroppen holder seg i fettforbrenningsmodus og ikke går inn i krisemodus.

Den uthevede teksten her kunne erstattet mer eller mindre samtlige artikler om diett og fettnedgang i ukeblad og magasin (y)

Et tips dersom du er ny på styrketrening er å starte med et fullkroppsprogram. Da vil du få trent igjennom alle muskelgruppene flere ganger i uken enn med den splitten, noe som også vil gi deg raskere resultater:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...