Gå til innhold

"Tjukkas Showdown; samme utgangspunkt, forskjellige skjebner" - Arctic vs. Jørgen Foss


Arctic

Anbefalte innlegg

Det ække lov å mobbe noen, Plastibox!

:)

Ei heller røykere er det lov å mobbe og alle lover mot og reguleringer av røyking tar sikte på å skåne dem som utsettes for passiv røyking. Det er en god ting. Folk som røyker i nærvær av ikke-røykere, er dem som mobber og ødelegger, ikke omvendt!

Om en vil røyke, så er det bare til å sette igang - så lenge det ikke fører til ubehag eller på annet vis er sjenerende for andre mennesker som ikke kan forventes å skulle kunne gi sitt ærlige og gjennomtenkte samtykke til at det er greit at du røyker.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ække lov å mobbe noen, Plastibox!

:)

I prinsippet, nei. I realiteten, jo. Når røykere som står 2-3 meter unna andre mennesker i friluft på et busstopp på svært så uvennlig vis blir bedt om å stumpe røyken eller fjerne seg kan man ikke påstå at det ikke er "lov" med litt mobbing. Uansett hvordan eller hvorvidt mobbingen faktisk praktiseres er den generelle holdningen mot røykere at de er smådumme og/eller mangler viljestyrke. Hvordan ellers skulle de kunne ta valg flere ganger hver dag som er så negative for egen helse?

Dette er nøyaktig samme holdninger som de mest høylytte overvektige "kjemper mot", for stakkars dem! Det er jo gener/mobbing/oppvekst/medisiner/sykdom/depresjon/angst som har skylda og de har absolutt ingen vei ut av offerrollen de heeelt ufrivillig har blitt tvunget inn i!

Ei heller røykere er det lov å mobbe og alle lover mot og reguleringer av røyking tar sikte på å skåne dem som utsettes for passiv røyking. Det er en god ting. Folk som røyker i nærvær av ikke-røykere, er dem som mobber og ødelegger, ikke omvendt!

Om en vil røyke, så er det bare til å sette igang - så lenge det ikke fører til ubehag eller på annet vis er sjenerende for andre mennesker som ikke kan forventes å skulle kunne gi sitt ærlige og gjennomtenkte samtykke til at det er greit at du røyker.

:)

Lovene som begrenser røyking er til for å beskytte alle oss som velger å ikke røyke og det er supert. Folk som ikke tar hensyn og står midt opp i ansiktet på ikkerøykere er som du sier mobbere. Jeg ville dog heller ventet på bussen ved siden av en røyker enn å dele en toseter på bussen med noen på >150kg.

"Passiv fedme" er ikke skadelig på samme måte som passiv røyking, men om holdningene faktisk skulle endre seg dithen at ingen ser noe galt med å være grovt overvektig —at de overvektige skulle få spesialbehandling for å unngå å føle seg spesialbehandlet ved å være den eneste gruppa i samfunnet hvis dårlige valg man ikke kunne kritisere— ville det i alle fall ikke blitt flere som tok vare på helsa si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må både lokke og lure og bruke både pisk og gulerot, Plastibox.

Men uansett hvor nennsomt en gjør det, så vil det alltid være noen en ikke vil lykkes med å få til å slutte å røyke eller til å slutte å være bælfeit.

Hva gjør en med dem?

Jo, en behandler dem som mennesker. At en også må behandle dem som "ofre", er ikke til å komme i fra, men en bør gjøre det bare i de sammenhenger og situasjoner hvor det er tvingende nødvendig. På bussen gir jeg f... , men om jeg måtte sitte ved siden av en 170 kgs mann på flyet,(eks. Carl Yngvar Christensen?) på økonomiklasse på vei til ett eller annet sted 5 timer unna, så hadde jeg blitt dritsur...!

Altså - det handler om at jeg ikke får den plassen jeg har betalt for å ha til rådighet - og det er dermed god grunn fr meg til å bli forbanna. Og jeg mener det kun er unnfallenhet som gjør at flyselskapene ikke har en åpen og tydelig policy på dette punktet. Det tror jeg også Jørgen Foss må si seg enig i.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må både lokke og lure og bruke både pisk og gulerot, Plastibox.

Men uansett hvor nennsomt en gjør det, så vil det alltid være noen en ikke vil lykkes med å få til å slutte å røyke eller til å slutte å være bælfeit.

Hva gjør en med dem?

Jo, en behandler dem som mennesker. At en også må behandle dem som "ofre", er ikke til å komme i fra, men en bør gjøre det bare i de sammenhenger og situasjoner hvor det er tvingende nødvendig. På bussen gir jeg f... , men om jeg måtte sitte ved siden av en 170 kgs mann på flyet,(eks. Carl Yngvar Christensen?) på økonomiklasse på vei til ett eller annet sted 5 timer unna, så hadde jeg blitt dritsur...!

Du antyder at jeg har sagt noe annet enn at folk skal behandles som mennesker. Det har jeg ikke. I min verden innebærer det å bli behandlet som et menneske faktisk å holdes ansvarlig for egne valg og å tåle og forstå at ingen valg, ideer, eller tanker er immune mot kritikk.

De som ikke lykkes tross enorme hjelpeapparater får bare ikke lykkes. Det er et valg de selv tar (eller ikke tar), et valg det er en menneskerett å ta, men de må tåle at dårlige valg ikke applauderes og belønnes. Så får de stå ute i snø og sludd med røyken sin, kjøpe seg egen belteforlenger til bussen, og ha selvinnsikt nok til å kjøpe to billetter på flyet fremfor å delta i kollektiv umyndiggjøring slik at de kan gråte og skrike om at hele verden ikke tilrettelegges deres laster.

Altså - det handler om at jeg ikke får den plassen jeg har betalt for å ha til rådighet - og det er dermed god grunn fr meg til å bli forbanna. Og jeg mener det kun er unnfallenhet som gjør at flyselskapene ikke har en åpen og tydelig policy på dette punktet. Det tror jeg også Jørgen Foss må si seg enig i.

:)

Kong Carl er en interessant case. Har han selvinnsikt nok til å skjønne at han er abnormt stor, og derfor betale for bedre eller flere seter? Tviler i alle fall sterkt på at Norges Styrkeløftforening noen gang kommer til å klage på at busser og fly ikke er tilrettelagt deres størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du antyder at jeg har sagt noe annet enn at folk skal behandles som mennesker.

Det er bare det at om du er 170 kg og stort sett bare feit (ikke helt som CYC altså) så er det mange som behandler deg som nettopp - en bælfeit tulling som ikke har tatt de riktige valgene her i livet. Og hvor mennesklig det er, vel, det vil det være ulike oppfatninger av.

Et menneske er mer enn sin kropp, så det å behandle folk som mennesker må da bety at en tar stilling til mer enn kroppen og valgene vedkommende har gjort, bevisst eller ubevisst, i forhold til denne. Så lenge jeg får den plass jeg har betalt for, så kunne jeg hatt en fantastisk interessant samtale med Carl Yngvar Christensen eller Jørgen Foss på vei i flyet fra Bergen til New York.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at om du er 170 kg og stort sett bare feit (ikke helt som CYC altså) så er det mange som behandler deg som nettopp - en bælfeit tulling som ikke har tatt de riktige valgene her i livet. Og hvor mennesklig det er, vel, det vil det være ulike oppfatninger av.

Igjen, du antyder at jeg mener folk ikke skal behandles som folk uavhengig av vekt. Hvorfor? Var jeg ikke tydelig nok i mitt forrige svar?

Om man flere ganger daglig i en årrekke gjør elendige valg for egen helse tross et enormt, gratis hjelpeapparat må man holdes ansvarlig for valgene man tar. Ingen blir mindre overvektige av å bli fortalt "Ta det med ro, det er ikke din feil, samfunnet skylder deg respekt samme hva, det er ingenting du kunne gjort annerledes (og du er dermed maktesløs til å endre situasjonen din)."

Et menneske er mer enn sin kropp, så det å behandle folk som mennesker må da bety at en tar stilling til mer enn kroppen og valgene vedkommende har gjort, bevisst eller ubevisst, i forhold til denne. Så lenge jeg får den plass jeg har betalt for, så kunne jeg hatt en fantastisk interessant samtale med Carl Yngvar Christensen eller Jørgen Foss på vei i flyet fra Bergen til New York.

:)

Igjen, har jeg noengang sagt noe annet? Det må likevel være lov, det må alltid være lov å kritisere valg, holdninger og ideer. Fedme er et valg. Ingen blir mindre feite av at det blir forbudt å kritisere valgene som fører til overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen, du antyder at jeg mener folk ikke skal behandles som folk uavhengig av vekt.

Neida, jeg gjør ikke det - jeg bare poengterer at mennesker er mer enn akkurat det som handler om størrelsen på legemet de bærer rundt på. Jeg tror ikke at du mener noe annet.

Det må likevel være lov, det må alltid være lov å kritisere valg, holdninger og ideer.

Veldig enig i akkurat det.

Når en så velger seg noe å kritisere, bør en tenke igjennom hva en ønsker med det, og fremfor alt, ha en kalkulert tanke om hva en med kritikken kan forvente å oppnå. Kritikk kun for kritikkens skyld er oftest lite matnyttig

Ingen blir mindre feite av at det blir forbudt å kritisere valgene som fører til overvekt.

Tja...

Akkurat det vet vi ikke bombesikkert noen av oss - men, jo, det er en grei antagelse.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skyte inn litt, noe å tenke på kanskje.

Det er jo faktisk flere som syns det å være overvektig er helt OK. Ikke de mest ekstremt store kanskje, men det er mange som liker å drite i kostholdet sitt mer eller mindre og være tjukk. Det er også viktig å respektere syns jeg.

Men unnskyldninger respekterer ikke jeg heller.. :p

Min regel er: Vær hvem du vil, spis hva du vil og se ut som du vil, bare ta ansvar for deg selv og ikke blir et offer for verdenen du lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er å skrive! :D Kan du skrive norsk-oppgaven min? pliiizzz :) Neida, tulla. Joda, du kan få lov altså.

Haha, beklager frøken, men min lidenskap for skriving når en brutal bråstopp med begge hæla i bakken når det er i form av en oppgave ;) Kunstnerisk frihet og utfoldelse skal ikke kveles! :mad: *pretensiøs klaging :lol:*

Og som en personlig sidenote fra meg til deg; jeg ser på skrivestilen din, og profilbildet ditt, og det første jeg tenker er at denne jenta kunne ikke solgt denne graden av polemikk what so ever. Heldigvis. Du er ikke i nærheten av og være så melankolsk som du trenger for og skrive slikt, og det er jeg veldig, veldig glad for ;)

For å skyte inn litt, noe å tenke på kanskje.

Det er jo faktisk flere som syns det å være overvektig er helt OK. Ikke de mest ekstremt store kanskje, men det er mange som liker å drite i kostholdet sitt mer eller mindre og være tjukk. Det er også viktig å respektere syns jeg.

Men unnskyldninger respekterer ikke jeg heller.. :p

Min regel er: Vær hvem du vil, spis hva du vil og se ut som du vil, bare ta ansvar for deg selv og ikke blir et offer for verdenen du lever i.

Jo, det er liksom det som er hele poenget. Om vi respekterer mennesker fordi de sier de gjør så godt de kan, så legger de på en måte opp til at de må gjøre det også... Jeg trodde i mange, mange år at jeg hadde rævva gener, men viste seg at genene mine er faktisk meget gode - det var bare inntaket mitt som var rævva, og jeg var for ignorant på området til og se det selv.

Så klart - finnes det medisinske lidelser som herper metabolismen? Ja visst; bare og pirke litt rundt i skjoldbruskkjertelen det, så er det en Pandoras eske av lidelser. Men ingen bør prøve og forklare meg at absolutt alle overvektige i landet i dag er det pga. 1) hypotyreose, 2) ekstremt belastede gener eller 3) bruk av medisiner innen psykoterapautiske felt. For den går ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye som kan gå på rævva i et liv, Arctic - at det faktum at faenskapen tidvis tyter ut som flesk, vel, det kan da ikke være så merkverdig. En får prøve å fikse på det som er rævva og ta seg av flesket deretter, tenker jeg.

Og slik er det vel egentlig de fleste som strever med slikt gjør det, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...