Gå til innhold

Blåmerker av markløft?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt på en ting, og tenke jeg kunne spørre om det her: er det vanlig å få masse blåmerker langs leggen av markløft?:confused:

Etter å ha trent markløft har jeg somregel blåmerker fra knærne og ned langs forsiden av leggene. STORE blåmerker, og der er ikke spesielt pent...

Slik jeg har forstått det så skal stangen være så nærme beina som mulig når man løfter, for å løfte vekta der du er sterkest i ryggen og for ikke å tippe framover? Jeg er ikke noen teknikkguru, men har brukt speil for å rette meg selv, i tillegg så får jeg aldri vondt verken under øvelsen eller dagen etter (kun godvondt og støl), så jeg tror ikke teknikken min er så feil. Har også drevet en del med markøft med kettlebell for å få inn teknikken.

Samboeren min mener at jeg kommer til å få stygge arr langs leggene og at jeg løfter feil, men det er ikke så lett å få stangen ut fra beina når man løfter tungt. Noen som har noe å komme med?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått sjekka min teknikk og den er tilnærmet perfekt. Bare noe småtteri..

Ingen blåmerker her i alle fall...

:( skjønner ikke det her, altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er helt vanlig med korrekt teknikk. Stanga skal være så nærme leggen som mulig hele veien opp, og siden det er vanskelig å beregne at den såvidt skal touche mens man anstrenger seg maks, blir det ofte til at man får blåmerker oppover skinnleggen.

Det er ihvertfall ikke en løsning å løfte med avstand mellom leggen og stanga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får veldig ofte blåmerker på leggene av markløft og div blåmerker av beintrening - noe grunnet stanga, andre grunnet sprenge kapillærer. Har et blåmerke på vastus medialis som jeg har hatt i 2uker, ser helt ferskt ut ennå

Det er nok ikke teknikkfeil, men om du ønsker tilbakemelding på teknikk kan du jo legge ut en video :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt individuelt, alt etter teknikk og genetikk. Du ikkje kan vurdere teknikken ut frå om ein person har blåmerker eller ei. Det er tross alt snakk om nokre millimeter forskjell. Stanga skal sjølvsagt så nærme leggen som mogleg, men det går an utan å slå seg til blods kvar gong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å filme teknikken å legge ut her på forumet?

Har tenkt på det, men trener alene så da er det ikke så lett å få til en god vinkel på filmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slettes ikke uvanlig med blåmerker eller skrubbsår på leggene etter markløft. Noen får det, andre får det ikke. Om det plager deg, så kan markløftsokker være en mulighet. Du kan jo høre med en av styrkeløfterne her inne om tips og anbefalinger.

Markløftsokker? Det hørtes ut som noe for meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var plaget med oppskraping med tilhørende blodsøl når jeg løftet markløft. Mitt problem var for stor avstand til stanga som slo inn i leggen på vei opp. Er det det som skjer hos deg?

Sett denne?

Nei, stanga slår ikke inn i leggen. Den ligger langs beina hele veien opp og ned. Ja har sett den! Den jeg har brukt som utgangspungt når jeg har lært meg teknikken:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på en ting, og tenke jeg kunne spørre om det her: er det vanlig å få masse blåmerker langs leggen av markløft?:confused:

Etter å ha trent markløft har jeg somregel blåmerker fra knærne og ned langs forsiden av leggene. STORE blåmerker, og der er ikke spesielt pent...

Slik jeg har forstått det så skal stangen være så nærme beina som mulig når man løfter, for å løfte vekta der du er sterkest i ryggen og for ikke å tippe framover? Jeg er ikke noen teknikkguru, men har brukt speil for å rette meg selv, i tillegg så får jeg aldri vondt verken under øvelsen eller dagen etter (kun godvondt og støl), så jeg tror ikke teknikken min er så feil. Har også drevet en del med markøft med kettlebell for å få inn teknikken.

Samboeren min mener at jeg kommer til å få stygge arr langs leggene og at jeg løfter feil, men det er ikke så lett å få stangen ut fra beina når man løfter tungt. Noen som har noe å komme med?:)

Som mange sier du ekke alena om det, kjørt markløft til leggene begynte å blø før. Nå bruker jeg knestøttene og har ved leggene istede (eller ute på buksa så den ikke blir herpa. MEN i følge styrkeløfter(e) så skal ikke stanga skrape inntil leggen, men være så nærme som mulig uten å gjøre det. Løfte rett opp langs kroppen..ok ska slutte å forklare for det kan jeg ikke :p popper vell inn en styrkeløfter snart og forklarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig med korrekt teknikk. Stanga skal være så nærme leggen som mulig hele veien opp, og siden det er vanskelig å beregne at den såvidt skal touche mens man anstrenger seg maks, blir det ofte til at man får blåmerker oppover skinnleggen.

Det er ihvertfall ikke en løsning å løfte med avstand mellom leggen og stanga!

Okey, da vet jeg det. Var ganske skeptisk til å prøve å holde stanga lengre ut, da jeg ser for meg at tyngdepungtet blir feil i forhold til ryggen...

Jeg får veldig ofte blåmerker på leggene av markløft og div blåmerker av beintrening - noe grunnet stanga, andre grunnet sprenge kapillærer. Har et blåmerke på vastus medialis som jeg har hatt i 2uker, ser helt ferskt ut ennå

Det er nok ikke teknikkfeil, men om du ønsker tilbakemelding på teknikk kan du jo legge ut en video :)

Så godt å høre at det er fler som får blåmerker:p Ja, så var det den teknikkvideoen da. HAdde jeg bare hatt noen som kunne filmet meg. Kan alltids prøve å sette mobilen opp etter veggen, men ser for meg at det kan bli en noe uflaterende og lite hjelpsom film...

Det er litt individuelt, alt etter teknikk og genetikk. Du ikkje kan vurdere teknikken ut frå om ein person har blåmerker eller ei. Det er tross alt snakk om nokre millimeter forskjell. Stanga skal sjølvsagt så nærme leggen som mogleg, men det går an utan å slå seg til blods kvar gong.

Hm.. Kanskje jeg bare lett får blåmerker på leggen? Det er jo bare blåmerker, ikke sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange sier du ekke alena om det, kjørt markløft til leggene begynte å blø før. Nå bruker jeg knestøttene og har ved leggene istede (eller ute på buksa så den ikke blir herpa. MEN i følge styrkeløfter(e) så skal ikke stanga skrape inntil leggen, men være så nærme som mulig uten å gjøre det. Løfte rett opp langs kroppen..ok ska slutte å forklare for det kan jeg ikke :p popper vell inn en styrkeløfter snart og forklarer.

Så nærme som mulig men ikke inntill? Hm, tror jeg må prøve meg litt fram og se om jeg får til det her. er redd for å flytte tyngdepungtet litt for langt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...