Gå til innhold

Blåmerker av markløft?


Gjest

Anbefalte innlegg

Så nærme som mulig men ikke inntill? Hm, tror jeg må prøve meg litt fram og se om jeg får til det her. er redd for å flytte tyngdepungtet litt for langt ut.

Altså, ideelt sett så skal den være 0.1mm unna leggen. Det er to ting å tenke på:

1: Avstand fra leggen gir et unødvendig dårlig tyngdepunkt, og gjør løftet tyngre

2: Friksjon mellom leggen og stanga gjør løftet tyngre

Man vil derfor unngå begge deler. Så å touche borti på vei opp er nok det beste, men klemmer du stanga inni leggen sånn at du får en "blåmerkestripe" oppover skinnleggen betyr det at det har vært en del trykk mot leggen, som har skapt friksjon og gjort vekten tyngre å løfte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så nærme som mulig men ikke inntill? Hm, tror jeg må prøve meg litt fram og se om jeg får til det her. er redd for å flytte tyngdepungtet litt for langt ut.

Hvis stanga ligger omtrent inntil leggen så skal du løfte rett opp og da vil den teoretisk sett ikke skrape opp legge o.l . HVIS man løfter "skeivt/bakover" altså at man ikke drar i en rett vinkel oppover men litt på skrå..så vil man få blåmerker. (Når du kommer over knehøyde skal du skyte hofta fremmover ). Så trikset er å løfte rett opp og ikke legge seg for langt bakpå... Om jeg klarte å forklare forståelig her :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, ideelt sett så skal den være 0.1mm unna leggen. Det er to ting å tenke på:

1: Avstand fra leggen gir et unødvendig dårlig tyngdepunkt, og gjør løftet tyngre

2: Friksjon mellom leggen og stanga gjør løftet tyngre

Man vil derfor unngå begge deler. Så å touche borti på vei opp er nok det beste, men klemmer du stanga inni leggen sånn at du får en "blåmerkestripe" oppover skinnleggen betyr det at det har vært en del trykk mot leggen, som har skapt friksjon og gjort vekten tyngre å løfte.

Det gir mening at å dra den opp langs leggen gjør løftet tyngre, ja... Det har jeg ikke tenkt på før. Klemmer ikke stanga inntill leggene (bevist iallefall), men på dager hvor jeg løfter veldig tungt er det ikke så lett å unngå. må prøve meg litt fram.

Hvis stanga ligger omtrent inntil leggen så skal du løfte rett opp og da vil den teoretisk sett ikke skrape opp legge o.l . HVIS man løfter "skeivt/bakover" altså at man ikke drar i en rett vinkel oppover men litt på skrå..så vil man få blåmerker. (Når du kommer over knehøyde skal du skyte hofta fremmover ). Så trikset er å løfte rett opp og ikke legge seg for langt bakpå... Om jeg klarte å forklare forståelig her :p

Joda, syns du forklarte forståelig jeg:thumbsup: og ser hva du mener. men så er det det å få det ut i praksis da:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sliter med dette, som noen gjør, prøv fotballstrømper eller bare peis på med magnesium på leggene. Evt endre teknikken litt ;)

Jeg får kun dette på sumo selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får blåmerker eg og, men ikkje alltid. Normalt er det andre ting enn leggane eg tenkjer på under eit løft, men det er ikkje noko problem å løfte utan å treffe leggen. Eg treff dei normalt på vei ned.

Ja det er somregel på veien ned jeg treffer dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft skal gjerne utføres med lange sokker, eller bukse.. Ta gjerne på deg leggbeskyttere for den saks skyld, du vil løfte så tett inntil kroppen som mulig.

Jeg har alltid på meg langbukse, men den er ikke så tykk akkurat.:p lurer på om ikke leggbeskyttere er tingen for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sliter med dette, som noen gjør, prøv fotballstrømper eller bare peis på med magnesium på leggene. Evt endre teknikken litt ;)

Jeg får kun dette på sumo selv.

Hm ja... lurer på om ikke jeg skal gå for fotballstrømper/leggbeskyttelse:p det beste alternativet er kanskje å prøve å endre litt på treknikken... Får prøve meg litt fram på neste markløfttrening:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor mykje vil fotballstrømper verne mot slag? Blåmerkene oppstår fordi huda blir slått mot beinet på innsida. Ein sokk vil dempe litt av farten og energien, men ikkje alt. Dei fleste stengene har eit glatt parti der ein har beina, difor er ikkje problemet at rillene risper opp beina, det er slag som fører til blåmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ja... lurer på om ikke jeg skal gå for fotballstrømper/leggbeskyttelse:p det beste alternativet er kanskje å prøve å endre litt på treknikken... Får prøve meg litt fram på neste markløfttrening:thumbsup:

Det beste er nok å se på teknikken ja, ellers blir det aldri bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har leggene fulle i blåmerker jeg også. Løfter ikke så tungt enda, har bare holdt på med markløft i 2-3 uker, men har "flotte" gulaktige flekker på begge leggene:p Prøver å holde stangen tett mot kroppen og av og til drar jeg den nesten langs leggene. Foreløpig gjør det ikke så mye, men blir ikke så kult når leggene skal flashes til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at det er flere enn meg:thumbsup: Har funnet ut hvis jeg ikke bøyer knærne fult så mye, så har jeg lettere for å unngå å dra stangen opp langs leggene. men på tunge løft er det nesten ikke til å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...