Gå til innhold

Kan man påvirke makspulsen?


mex

Anbefalte innlegg

Jeg er 24 år, og burde etter standardformelen ha en makspuls på 220 - 24 = 196.

Min makspulstest på sykkel viste imidlertid en makspuls på 183, som jo er ganske lavt for en i 20-åra.

Jeg har jo ingen plager med dette eller sånn, så jeg spør derfor bare av ren nyskjerrighet:

Kan man påvirke makspulsen?

Jeg har trent svømming i mange år, og noen har fortalt meg at dette kan ha innvirkning på makspulsen. Hva med andre ting man ikke kan påvirke selv. Feks hvordan man er bygd i kroppen? Høyde? Treningsmengde fra man er ung? Påvirker det makspulsen?

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, man kan ikke påvirke maxpulsen, i den grad du mener om du kan øke eller redusere den. MEN, du kan trene deg opp til å treffe maxpulsen din. Dvs, hadde du svømt alt du orker, eller løpt alt du orker opp en slak motbakke er det ikke sikkert du hadde nådd maxpulsen din, fordi du blir sliten før du når det som er max, om du skjønner.

Uansett om maxpulsen din er 180 eller 210, har det ingenting med hvor godt eller dårlig trent du er, du er bare født sånn.

Hvilepuls er en annen historie da!

Jeg kan begrunne det. Men de kan jeg finne i morgen (gjeesp), eller om noen andre kommer meg i forkjøpet!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent teoretisk kan jeg ikke så mye, men kan si noen ting ut fra egne erfaringer:

- Jeg har lettere for å komme høyt opp i puls hvis det er en stund siden forrige tunge treningsøkt (logisk nok)

- Jeg har mye lettere for å komme høyt i puls dersom jeg har spist mer de siste dagene (merket dette etter en uke på "oppkarbing" i julen)

- Har dessuten erfart at det er enklere å komme opp i puls ved løping fremfor sykling (spinning i mitt tilfelle)

- For mitt vedkommende kommer dessuten de høyeste pulstoppene etter en god oppvarming, en lengre periode jevnt høyt i puls (80-85%), deretter en liten pause, og deretter en bratt topp frem til man stuper (ikke bokstavelig talt ;) ).

Høyeste puls jeg har registrert var forøvrig under 30/30 på en fotballbane i 40 cm (tung!) snø etter 50 minutter jevn løping i ulendt terreng. Ved løping er makspulsen min 211 bpm, mens jeg aldri har kommet høyere enn 199 bpm på sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange tilfeller av folk som har økt makspulsen sin ganske kraftig på et ketogent kosthold. Dette kan henge sammen med at fettsyrer/ketoner er hjertemuskelens foretrukne brennstoff.

Jeg vet ikke om det er gjort noen studier på dette, så intil videre kan det bare regnes som anektotiske bevis, og jeg kan ikke si hvor mye det ligger i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, man kan ikke påvirke maxpulsen, i den grad du mener om du kan øke eller redusere den. MEN, du kan trene deg opp til å treffe maxpulsen din. Dvs, hadde du svømt alt du orker, eller løpt alt du orker opp en slak motbakke er det ikke sikkert du hadde nådd maxpulsen din, fordi du blir sliten før du når det som er max, om du skjønner.

Uansett om maxpulsen din er 180 eller 210, har det ingenting med hvor godt eller dårlig trent du er, du er bare født sånn.

Hvilepuls er en annen historie da! Jeg kan begrunne det. Men de kan jeg finne i morgen (gjeesp), eller om noen andre kommer meg i forkjøpet!:)

Har syklet mye, og for meg så stemmer den makspulsen jeg har målt ganske bra i forhold til hvordan kroppen kjennes i de ulike pulssonene, og jeg kommer ikke opp i mer enn 95% i superharde intervaller.

Det kan godt være at jeg har høyere makspuls når jeg løper, men løping passer meg dårlig av flere grunner ;)

Hvorfor skal du prøve og påvirke maxpulsen din? Maxpulsen har ingenting å si for om du er i god eller dårlig form. Du er blant de 20% som formelen ikke passer for bare.

Jeg er ikke ute etter å "endre" makspulsen min. Jeg er bare generelt nyskjerrig på hva det er som gjør at noen (feks jeg) har mye lavere eller høyere makspuls enn det som formelen tilsier. Hvilke forhold er det som har noe å si? Jeg har alltid tenkt at "man er født sånn", men tenkte kanskje det var noen her inne som visste om noen faktorer som kan spille inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du kan lese av artikelen Jørgen postet link til så er det bare så enkelt som at formelen er for generell til at alle passer inn i den. Jeg ligger ganske langt unna selv (mye høyere) og jeg har hatt en helt normal oppvekst uten noe som skulle kunnet påvirke makspulsen min sånn sett. Ut fra makspulsen til de jeg kjenner som har målt den er jeg overrasket over at det ikke er mer enn 20% som faller utenfor formelen ... Ut fra de artiklene jeg har lest så er det ingen ytre faktorer (annet enn evt. gener om det regnes som en ytre faktor) som påvirker makspulsen, man er bare født sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har syklet mye, og for meg så stemmer den makspulsen jeg har målt ganske bra i forhold til hvordan kroppen kjennes i de ulike pulssonene, og jeg kommer ikke opp i mer enn 95% i superharde intervaller.

Det kan godt være at jeg har høyere makspuls når jeg løper, men løping passer meg dårlig av flere grunner ;)

Til bedre trent du er, til større evne har du til å nå potensialet ifht maxpuls. Men det er jo ikke sikkert man kommer høyere enn f.eks 180 selv om maxpulsen er 192. Mulig det er som Vegard sier at med ketogent kosthold så kan man yte ekstra fordi hjertemusklene får "superfuel". Har vanskelig for å tro at man øker maxpulsen, men heller "release your potential", hvis det kan sies at det er noe forskjell på det. Leter etter studier.

Jeg husker vi skulle teste maxpulsen på idrettsskolen. Fikk utdelt pulsklokke og skulle starte i bunnen av en halvbratt bakke. Først skulle man løpe rolig oppover i 2 min eller noe sånt, så skulle man gå raskt ned igjen og starte rett opp igjen i bunnen. Løpe ALT man orker til man rett og slett stuper. Og da skulle man i løpet av den strekningen ha kommet opp i det som skal være din maxpuls. Jeg fant ut at jeg ikke kan måle maxpulsen min, fordi pulsen min er uregelmessig når jeg pusher på. På 4 forskjellige tester ble maxpulsen målt til mellom 230-235 ca, så den anser jeg ikke som reell:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil det ikke være en fordel å ha høy makspuls? Da vil jo hjertet pumpe mer blod per minutt og musklene få mer oksygen. Dette er noe jeg har fundert lenge på i hvert fall :p

Men hvis man er i god form og har lav makspuls da? Har man da større mengde blod som pumper pr slag? Altså større hjerte? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil det ikke være en fordel å ha høy makspuls? Da vil jo hjertet pumpe mer blod per minutt og musklene få mer oksygen. Dette er noe jeg har fundert lenge på i hvert fall :p

Jeg har lest om at det å ligge i høy puls ikke er ensbetydende med at man har mer volum av blod per slag. At hjertet ville pumpe mindre blod per slag dersom pulsen gikk over 190 (med en maxpuls på ca 200), fordi hjertekammerene ikke klarte å fylle seg ordentlig før tømming. Om dette er sant eller ikke, kan jeg ikke si så mye om. Men det virker forsåvidt logisk for meg hvertfall.

Kanskje en høy maxpuls tyder på et mindre hjerte?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange tilfeller av folk som har økt makspulsen sin ganske kraftig på et ketogent kosthold. Dette kan henge sammen med at fettsyrer/ketoner er hjertemuskelens foretrukne brennstoff.

Jeg vet ikke om det er gjort noen studier på dette, så intil videre kan det bare regnes som anektotiske bevis, og jeg kan ikke si hvor mye det ligger i det.

Kan det kanskje ha noe med at de ikke oppnådde den reele makspulsen før å gjøre? Eller er det topptrente folk det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en makspuls, og den kan iht. teorien ikke bedres.

Men det er lettere å nå makspuls med for eksempel løping kontra sykling, fordi sykling bruker mindre muskler enn løping.

Skal gi et eksempel fra meg. Jeg har målt "makspuls" til å være 196.

I fjor begynte jeg for alvor med sykkeltrening. Jeg fikk ikke pulsen høyere enn 170! Da stivna musklene.

Nå har jeg fått opp pulsen på sykkel til maks 188, altså mindre enn et år etter at jeg starta med sykkeltrening.

Derfor kan det godt være at musklene dine ikke er i stand til å presses så hardt enda. Hvis du fortsetter å sykle vil du etterhvert se at pulsen vil stige betraktelig når du presser deg selv. Jeg kan nå ligge på 185 i puls i 5 minutter uten å stivne.

Og her om dagen prøvde jeg langrenn, med min dårlige arbeidsøkonomi kom jeg opp i 186 i puls i en liten oppoverbakke. Var ikke mange meterne som skulle til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det kanskje ha noe med at de ikke oppnådde den reele makspulsen før å gjøre? Eller er det topptrente folk det er snakk om?

Det kan selvfølgelig ha vært tilfelle, og er en av hovedgrunnene til at jeg ikke vil påstå noe utifra de historiene :)

Jeg har lest om at det å ligge i høy puls ikke er ensbetydende med at man har mer volum av blod per slag. At hjertet ville pumpe mindre blod per slag dersom pulsen gikk over 190 (med en maxpuls på ca 200), fordi hjertekammerene ikke klarte å fylle seg ordentlig før tømming. Om dette er sant eller ikke, kan jeg ikke si så mye om. Men det virker forsåvidt logisk for meg hvertfall.

Kanskje en høy maxpuls tyder på et mindre hjerte?:)

Jo fortere hjertet slår, jo dårligere tid har det på å fylles, så det er riktig. Slagvolumet blir mindre når hjertet ikke klarer å fylles skikkelig. Hovedgrunnen til at en som er godt trent får lavere hvilepuls, eller har en lavere puls ved en gitt intensitet er at hjertet er større og sterkere, og derfor kan pumpe ut mer blod per slag. Da trengs det færre slag for å dekke oksygenbehovet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...