Gå til innhold

Behandling av stram psoas


EmilieM

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjæresten min har en veldig, veldig stram psoas på begge sider. Har vel hatt det i et par år nå. I tarten ødela det bare for knebøy, frontbøy etc, men nå kan han ikke engang ta chins, markløft eller mageøvelser uten å få store plager. Han har generelt vondt hele tiden og det hemmer vanlige aktiviteter, f.eks å bøye seg for å ta på skoene er et ork.

Han tøyer og ruller hver eneste dag og er alltid kjempenøye med hvordan han beveger seg for å ikke gjøre skaden verre. Han har vært hos diverse leger og fysioterapeuter uten at noe egentlig har hjulpet noe særlig, får bare flere tøyeøvelser som ikke funker i det lange løp. Virker som han ikke blir tatt så seriøst.

Er det noen som har hatt lignende plager og fått god behandling? Evt. noen som vet om en flink fysioterapeut eller lignende som kunne hjulpet i Oslo?

Setter veldig pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du seier han tøyer og ruller kvar dag, men har han nokon gong fått styrkeøvelsar?

Har nokon vurdert om muskelen kan vera svak i tillegg til stram? Eg har periodevis problem med psoas, men har meir igjen for å kjøra ein enkel styrkeøvelse enn tøying.

Styrkeøvelsen eg har fått er å sitta på kanten av ein stol, vippa kneet på eine foten litt utover til sida og løfta foten til eg kjenner det "slipper" i korsryggen. Holder så i tre sekund før eg senker foten. Ti repetisjonar kvar side dagleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ikke slitt eller kjenner noen som har slitt med akkurat dette problemet.

Men har slitt med stram muskulatur i deler av samme område. Og har dermed en behandler å anbefale. Jeg fikk hjelp av en naprapat Svein Linderoth:

http://naprapatihelsen.no

Og kan anbefale han på det sterkeste.

Forskjellen med han fra de andre behandlerne jeg har vært hos er at han ser problemet mer helhetlig og gir både aktiv og "passiv" behandling. Det var både tøying, massasje og styrkeøvelser.

Og det er som Lovisa sier her, er ikke sikkert tøying og rulling alene hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn-Tore Bjørnsand på muskelklinikken i oslo

En svak muskel kan i refleks stramme seg inn når den er svak. Dvs at å strekke en SVAK psoas er dårlig butikk. Kan forklare hvorfor det ikke var vondt med chins før, men er det nå.

I min erfaring er iliacus ofte sterk, men psoas svak.

Hoftebøyerne er i tillegg forkortet når man bøyer seg, og det er derfor tvilsomt at disse skal gjøre vondt i det tilfellet. Adduktor derimot kan stramme seg over samme slimpose (bursa iliopectineus) og gi lignende symptomer. Palpasjon over adduktor (pectineus) for å gjenskape smertene kan være lurt å undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vet det er lenge siden dette ble skrevet, men fikk han hjelp til slutt? I så fall av hvem? Sliter med noe av det samme selv, og ingen av de mange terapeutene jeg har vært hos som klarer å løse det. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du strekker og strekker men ingen forandring skjer, så er nok muskelen svak.

I min erfaring er psoas OFTE svak. I tillegg har de som opplever den som stram, ofte feil bekkenstilling. Dette fører til ytterligere konstant streking og inaktivering av psoas, samt en falsk følelse av tightness. Skrevet en del om dette på nettsiden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har lest om begge deler tidligere, og tror ikke bekkenstilling er problemet. Mulig svak psoas har utløst det, men øvelser har ikke gjort det bedre. Skrevet et nytt innlegg med beskrivelse av hele problemet (se link under). Setter pris på svar hvis du har noen forslag :)

http://forum.fitnessbloggen.no/topic/35033-kroniske-smerter-på-fremside-hofte-snapping-hip/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...