Gå til innhold

Lavt energinivå. Tatt blodprøver, men ingenting galt - You feel the same?


Solaa

Anbefalte innlegg

Fiber kan være no-no: Hvis du har irritabel tarm (et veldig ullent begrep, det kan være et utall med forskjellige symptomer) eller generelt har et trøblete system så er det ikke nødvendigvis bra med mye fiber. For meg er det bare å be om trøbbel å ha for høyt fiberinntak. Hvis jeg spiser feil får jeg veldig lavt energinivå og tarmene er særs lite samarbeidsvillige.

Nå ser jeg på de måltidene du nevnte - og hvis det var meg det gjaldt, måtte jeg sørget for at melken jeg brukte var laktosefri (men havregrøt er bra (y)), kuttet ut bananen til lunsj og spist mindre frukt og grønnsaker som f.eks. brokkoli og kål (lager bråk for meg), byttet ut pasta med ris/quinoa elns, spist mer kjøtt og fett. Dette er det jeg har gjort for å forbedre energien, og det fungerer. Kanskje du også kan forsøke, vi reagerer jo så forskjellig :barefoot:

http://forskning.no/bakterier-mat-og-helse-sykdommer/2011/08/tenker-nytt-om-irritabel-tarm

Og musklene + resten av kroppen din fikk bra ytelse av det? Av å inkludere mettet fett? Kunne du gitt meg oversikten over kostholdet ditt? :) I got something to learn there!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan ser kostholdet ut?

Frokost: en skål havregrøt (ganske stor), glass melk/tekopp. Eller 2 fullkornskiver m. ost, skinke, salat/koriander/agurk.

Lunsj: 3 knekkebrød m. leverpostei, banan.

Lunsj/før middag: pasta salat: fullkornspasta, salat, skinke (1/3 av salaten), mais etc. uten dressing. Eller skål med havregrøt.

Før trening: 1-2 håndfulle hender m. nøtter

Etter trening/kveld: proteinshake (sjeldent - kun hvis jeg har hatt en rent, hard styrkeøkt. Totail gaining), 200-250g kylling/fisk/biff veldig lite ris og halv tallerken ca. med grønnsaker, sopp, hvitløk osv.

Kveld: stor skål med frukt (akkurat mengden husker jeg ikke)

1-2 timer etter det legger jeg meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og musklene + resten av kroppen din fikk bra ytelse av det? Av å inkludere mettet fett? Kunne du gitt meg oversikten over kostholdet ditt? :) I got something to learn there!

Tja, musklene er nå der, kan ikke svare for dem ;) Men jeg har i alle fall fått en myye bedre hverdag!!!

Jeg har veldig varierende kosthold så det er ikke så lett å komme med en "oversikt". Men jeg har måttet prøve meg frem og byttet ut f.eks. Maizena med potetmel når jeg lager chop suey, spiser minst mulig halvfabrikata f.eks. sauser/supper/gryteretter (kanskje etpar ganger i måneden max), bytter ut her og der det jeg kan når jeg vet hva jeg reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på sånn gaining diet fordi jeg ville bulke 1 1/2 år siden, men jeg er genetisk normal/tynn, har kun litt rumpe, så jeg måtte jobbe hardt for å legge på meg og bli sterkere - var også ganske sliten den gangen så har vært sånn lenge. Jeg stoppet med det fordi det var så mye annet som kom i veien, så ble andre prioriteringer. Er nok verre nå som jeg stoppet, gikk ned 5 kg og begynte å trene thai conditioning mer enn rent styrke med vekter. Jeg har forsøkt å spise, men da blir jeg ikke like markert osv. pluss jeg er ikke mer sulten, jeg spiser til jeg er nesten helt mett - ofte etter trening spiser jeg til jeg blir helt mett.

du gainer ikke om du spiser deg nesten mett.

når du trener skal du spise deg mett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: en skål havregrøt (ganske stor), glass melk/tekopp. Eller 2 fullkornskiver m. ost, skinke, salat/koriander/agurk.

Lunsj: 3 knekkebrød m. leverpostei, banan.

Lunsj/før middag: pasta salat: fullkornspasta, salat, skinke (1/3 av salaten), mais etc. uten dressing. Eller skål med havregrøt.

Før trening: 1-2 håndfulle hender m. nøtter

Etter trening/kveld: proteinshake (sjeldent - kun hvis jeg har hatt en rent, hard styrkeøkt. Totail gaining), 200-250g kylling/fisk/biff veldig lite ris og halv tallerken ca. med grønnsaker, sopp, hvitløk osv.

Kveld: stor skål med frukt (akkurat mengden husker jeg ikke)

1-2 timer etter det legger jeg meg

mer karbs etter trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: en skål havregrøt (ganske stor), glass melk/tekopp. Eller 2 fullkornskiver m. ost, skinke, salat/koriander/agurk.

Lunsj: 3 knekkebrød m. leverpostei, banan.

Lunsj/før middag: pasta salat: fullkornspasta, salat, skinke (1/3 av salaten), mais etc. uten dressing. Eller skål med havregrøt.

Før trening: 1-2 håndfulle hender m. nøtter

Etter trening/kveld: proteinshake (sjeldent - kun hvis jeg har hatt en rent, hard styrkeøkt. Totail gaining), 200-250g kylling/fisk/biff veldig lite ris og halv tallerken ca. med grønnsaker, sopp, hvitløk osv.

Kveld: stor skål med frukt (akkurat mengden husker jeg ikke)

1-2 timer etter det legger jeg meg

Utifra det du beskriver ved at "maten går rett igjennom før den er tatt" opp, og utfra kostholdet ditt så kan det nettopp være det som er problemet.

Mye kornbasert (bløtlegger du før tilberedning eller heller rett fra posen før tilberedning?)

http://www.familieoghelse.no/helse-velvere/kosthold/hva-er-fytinsyre

Ellers spiser du svært lite fett, forutenom nøtter som også har samme effekt som korn..

Hypotese:

Matvarevalgene dine hindrer opptak av næring -> cellene får ikke næring men de fortsetter å "crave" etter næring, derfor har du fortsatt apetitt -> energi vs næring til cellene distanserer behovet for kroppens behov for energi og det kan skje en metabolsk tilpasning (ved at du vedlikeholder vekten din på stadig mindre energi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Utifra det du beskriver ved at "maten går rett igjennom før den er tatt" opp, og utfra kostholdet ditt så kan det nettopp være det som er problemet.

Mye kornbasert (bløtlegger du før tilberedning eller heller rett fra posen før tilberedning?)

http://www.familieoghelse.no/helse-velvere/kosthold/hva-er-fytinsyre

Ellers spiser du svært lite fett, forutenom nøtter som også har samme effekt som korn..

Hypotese:

Matvarevalgene dine hindrer opptak av næring -> cellene får ikke næring men de fortsetter å "crave" etter næring, derfor har du fortsatt apetitt -> energi vs næring til cellene distanserer behovet for kroppens behov for energi og det kan skje en metabolsk tilpasning (ved at du vedlikeholder vekten din på stadig mindre energi).

Vis det er slik at kroppen ikke har tatt opp næringsstoffene og hun har mangel på f.eks magnesium og jern (noe som ofte er problemet hos de som sliter med slapphet ) Så ville vell dette bli sett på blodprøvene som hun tydelig sier hun har tattt da dette er svært normalt å måle ved symptomene hun opplever ?

Så det skulle vell kommet frem på blodrøvene om hun har vitamin/mineral mangel av noe slag eller?

Jeg tror også det er som du sier fett som vil hjelpe trådstarter her..

TS: Prøv å spis mer fett noen uker.. altså, ikke litt mer men typ 3.doble inntaket ditt og sørg for at du får dekket behovet for essensielle fettsyrer. .. Du tåler godt så mye mer fett med ditt aktivitetsnivå og vil nok hjelpe mye på symptomene du opplever.

Fett er med på mange av prosessene som skjer i kroppen og kan sinke disse dersom inntaket er for lavt..

Man bør altid sørge for ett høyt nok inntak av fett og etter dette beregne karb og proteiner utifra personlig prefferanse. Men fett er en nødvendighet som man MÅ ha en viss mengde av for å fungere normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnesium-mangel kan ikke påvises via blodprøver da kun 1% av kroppens magnesium er i blodet og kroppen alltid vil balansere seg til å ha nok magnesium tilgjengelig i blodet. Det er vanskelig å øke magnesium-nivåene hvis man først har fått mangel. Ett av symptomene på magnesium-mangel er redusert opptak av næringstoffer inkludert magnesium..

Jeg levde sliten og energiløs i flere år før jeg selv fant ut om magnesium. Det tok meg 4 måneder med heftig bruk av magnesiumolje + magnesiumpiller før jeg ble frisk. Selv om blodprøvene viste at jeg hadde normale magnesiumnivåer er det ikke noe som helst tvil om at jeg hadde heftige mangler, livet mitt har gått fra et helvete til himmelen. Jeg er gjenfødt.. faen nå ble jeg engasjert og begynner å rable..

Uansett! Poenget er at jeg tror svært mange lider av magnesiumangel uten å være klar over det i større eller mindre grad. Evolusjonen har gitt kroppen egenskapene til å lagre kalsium men ikke magnesium, for i paleotiden hadde vi konstant tilgang på magnesium via drikkevannet fra bekker og elver(samt at magnesiumnivåene var høyere i grønnsaker fra naturens side enn de er nå), men nå filtreres alt vannet for magnesium som vi drikker og det er faktisk ikke SÅ mange matvarer med mye magnesium i, det nevnes poteter og bananer men du må spise heftige store mengder for å få i deg nok fra det. Andre gode kilder er fisk, advocado og nøtter, men her må du også spise store mengder for å få i deg nok HVER dag..

Jeg ville bare gjøre deg oppmerksom på at å bygge opp magnesiumnivåene i cellene kan ta kjempelang tid oralt(over 1 år i noen tilfeller) fordi det er begrenset hvor mye magnesium kroppen kan ta opp oralt, og mange har i tillegg problemer med å ta opp alle næringstoffer.

PS! Hvis du tar magnesiumpiller så pass på i hvilken form du tar de i. Magnesiumoksid blant annet har blitt vist i et studie at bare hatt 4% biotilgjengelighet.. noe som gjør at det tas opp svært dårlig av kroppen!

http://drsircus.com/medicine/magnesium/combining-oral-with-transdermal

Wow.. for et rotete innlegg. Whatever. Dette er ikke min greie.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnesium-mangel kan ikke påvises via blodprøver da kun 1% av kroppens magnesium er i blodet og kroppen alltid vil balansere seg til å ha nok magnesium tilgjengelig i blodet. Det er vanskelig å øke magnesium-nivåene hvis man først har fått mangel. Ett av symptomene på magnesium-mangel er redusert opptak av næringstoffer inkludert magnesium..

Jeg levde sliten og energiløs i flere år før jeg selv fant ut om magnesium. Det tok meg 4 måneder med heftig bruk av magnesiumolje + magnesiumpiller før jeg ble frisk. Selv om blodprøvene viste at jeg hadde normale magnesiumnivåer er det ikke noe som helst tvil om at jeg hadde heftige mangler, livet mitt har gått fra et helvete til himmelen. Jeg er gjenfødt.. faen nå ble jeg engasjert og begynner å rable..

Uansett! Poenget er at jeg tror svært mange lider av magnesiumangel uten å være klar over det i større eller mindre grad. Evolusjonen har gitt kroppen egenskapene til å lagre kalsium men ikke magnesium, for i paleotiden hadde vi konstant tilgang på magnesium via drikkevannet fra bekker og elver(samt at magnesiumnivåene var høyere i grønnsaker fra naturens side enn de er nå), men nå filtreres alt vannet for magnesium som vi drikker og det er faktisk ikke SÅ mange matvarer med mye magnesium i, det nevnes poteter og bananer men du må spise heftige store mengder for å få i deg nok fra det. Andre gode kilder er fisk, advocado og nøtter, men her må du også spise store mengder for å få i deg nok HVER dag..

Jeg ville bare gjøre deg oppmerksom på at å bygge opp magnesiumnivåene i cellene kan ta kjempelang tid oralt(over 1 år i noen tilfeller) fordi det er begrenset hvor mye magnesium kroppen kan ta opp oralt, og mange har i tillegg problemer med å ta opp alle næringstoffer.

PS! Hvis du tar magnesiumpiller så pass på i hvilken form du tar de i. Magnesiumoksid blant annet har blitt vist i et studie at bare hatt 4% biotilgjengelighet.. noe som gjør at det tas opp svært dårlig av kroppen!

http://drsircus.com/medicine/magnesium/combining-oral-with-transdermal

Wow.. for et rotete innlegg. Whatever. Dette er ikke min greie.. :)

Godt innlegg! Altid greit å se personlige erfaringer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...