Gå til innhold

Teknikk knebøy


SK-2000-og-ALLTID

Anbefalte innlegg

Hei! Etter et dårlig treningsår er motivasjonen tilbake på topp. I startfasen av en ny periode ser jeg på det som nyttig å være litt ydmyk og dermed søke tilbakemeldinger fra folk som har peiling. Derfor legger jeg ut en video av dagens bøy.

Har trent bra i ca akkurat en måned og jobbet meg gradvis opp fra ca 60 til 83 kg i knebøy. Satser på å være i nærheten av 100 når 2015 nærmer seg :)

Kjører for det meste 5x3.

Har noen tanker selv, men ønsker å få litt tilbakemeldinger før jeg kommer med mine tanker. Har vært på forumet lenge og vet at dere har kompetanse til å komme med gode tilbakemeldinger:

Nicolai Hildre wingeer Sentadilla BluebearWebcoaching Tronaldo

Moro om noen tar seg bryet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt i alt synes jeg det ser ganske bra ut (y) Det kan riktignok se ut som du er litt grunn. Vanskelig å si ut i fra videoen pga. vinkelen og at sikkerhetsgreiene på stativet er i veien. Hvis du filmer et sett rett fra siden blir det enklere å se dybden. Det er alltids noe småpirk det går an å jobbe med:

Du kan prøve å snu litt raskere i vendingen. På første reppen blir det en liten pause i bunnen. De to siste er bedre. Vær aggressiv i vendingen, sprett opp igjen! Husk skikkelig innpust og stram magen rett før og under hele reppen.

Hvis du får til å ha litt smalere grep så uten at det blir ukomfortabelt så kan det være en fordel. Da blir det lettere å bli tight i øvre rygg, noe som kommer godt med på tyngre vekter. Prøv å få albuene litt mer fram og under stanga. Ellers har jeg ikke noe mer å tilføye. Bra jobba. Legg på MERE VEKTER :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tronaldo.

Ser ikke så verst ut, men det kan virke som du er litt grunn. At du ikke "spretter" fort nok ut av bunnposisjonen kan ha sammenheng med at du ikke har tilstrekkelig dybde. Fra parallell og ned vil du dra nytte av strekkrefleksen fra hamstringen når du skal "bounce out of the hole".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst dette her; litt smågrunn, men ikke så "ille" som det kan se ut fra denne vinkel - tror du er nære parallell?Ellers så er jeg ikke helt enig i at du skal peise på med mer vekter. Jeg ville gått ned litt, og prøvd og kommet litt dypere, samtidig som du tester med sko. Litt spent på hvordan det blir når du går dypere, fordi jeg ser en antydning til en liten bekkentilt i bunn på siste rep, som kan tyde på at du må jobbe litt med mobiliteten. Hadde du gått 5 cm dypere ville dette blitt mer tydelig.

Nesten gang må du få filmet fra en litt bedre vinkel - rett fra siden uten ting i veien. Slik du filmer nå er det litt vanskelig å se om stangen beveger seg i en rett vertikal linje og treffer tyngdepunktet perf.

Synes det virker som du spenner deg ganske godt i topp-posisjon. Ellers enig med Tronaldo ang. håndplasseringen. Litt smalere, albuene litt mer rett ned, og prøv og bli bittelitt mer tight før du starter løftet :)

Alt i alt en veldig god start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig med mange konstruktive tilbakemeldinger. Dere har som forventet gode øyne. Jeg er nok ca parallell som du sier Sentadilla. Ser det litt tydligere om man pauser videoen i bunnen. Skal prøve et par cm dypere neste økt :) Angående tyngre vekter er jeg litt delt. Har som sagt hatt gode økninger fra jeg startet systematisk med styrketreningen igjen for ca 1 måned siden. Ser kanskje ikke slik ut, men har ikke så veldig mye å gå på. Planen var å øke med 3-5 kg neste økt, så tenker jeg følger det. Så får en se hvordan det går med litt mere dybde.

Angende mobiliteten så har du rett Sentadilla. Har alltid hatt litt utfordringer mtp det. Spesielt i knebøy. Jobbet en del med ankel, hofte og hamstring tidligere, og har begynt å fokusere litt mer på det nå. Da gjennom spesifikke oppvarmingsrutiner (dynamisk oppvarming) og bevegelighetstrening utenom.

Skylder på kjærringa (er med utgangspunkt i definisjonen et positivt begrep!) og treningssenteret mtp filminga ;). Skal skjære av de stengene før neste økt!

Kjetil1234: Vektløftersko er på ønskelisten til jul. Har foreløpig kjørt øktene slik at jeg kjører vanlig bøy de første settene mens jeg har brukt en liten forhøyning under hælene på de tyngste settene. Jobber meg gradvis vekk fra dette. Sko vil nok hjelpe.

Tronaldo KenHol: Glemmer meg litt på den eksplosiviteten til tider. Skal fokusere på det neste økt. Samme med smalere grep. Har variert mye på stang og fingerplassering, men tror jeg nærmer meg et godt utgangspunkt nå.

Takk igjen gutter. Håper dere fortsetter diskusjonen og tilbakemeldingene når jeg kommer med ny video i løpet av de neste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk en random til å filme to kjappe reps i dag. Ba han om å filme rett fra siden, men ser at det ikke ble helt optimalt. Er vel ikke helt topp på bøyen heller. Første rep er kanskje hakket bedre mtp både teknikk og dybde. Litt preget av tunge bein (og at jeg blir filmet av en ukjent mens jeg bøyer utenfor racket på en motstand som jeg foreløpig ikke er 100% komfortabel med ). Liker at jeg spretter opp umiddelbart etter rep 2 for å racke stanga :sneaky:

Så framt beina er ok så kommer det ny og forbedret video allerede i morgen. Men tar selvsagt i mot kommentarerer på denne også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke film fra gulvet. Vanskelig å se noe fornuftig fra froskeperspektiv. Film helst fra øyehøyde, eller i det minste fra en benk/kloss, ca. 3/4 profil bakfra.

Formsjekk: Du tar pause i bunnen av bøyen igjen, spesielt på andrereppen. Post ny video, og denne gangen så tenker du "OPP!" allerede på vei ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvde meg på nytt i dag. Fokuserte på å komme litt dypere, med et litt smalere grep. Eksplosiviteten er det så som så med. Burde vel legge inn litt eksplosiv trening med lettere vekter.

Framover er tanken å bruke litt tid på å optimalisere teknikken gjennom å teste ut ulik bredde mtp grep og ben i tillegg til stangplassering. Bevegelighetstrening er også på planen!

Ved å se videoen i saktefilm (filmet ved bruk av "ubersense") så ser man at jeg er litt under parallell. Når jeg går dypere så blir det en tydeligere butwink. Ellers er det stor variasjon i den tekniske utførelsen for hver økt/serie. Dermed er det bare å kjøre på med mengde så kommer det seg vel etter hvert. Vanskelig å gjøre store endringer på så kort tid likevel om viljen er stor :). Så for dere vurdere om jeg har tatt noen små skritt.

Gi meg gjerne en tilbakemelding på denne bøyen kontra tidligere videoer. Tronaldo Sentadilla KenHol Kjetil1234

God helg!

Edit: Legger til en video til. Filmet litt mer bakfra. Her ser dere at det er store forskjeller fra serie til serie. Går vel en del dypere i den første videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ganske bra ut. Litt buttwink i bunnen spesielt på andre reppet - Du kan ha utbytte av å fokusere på å klemme sammen de nedre ryggstrekkerne litt mer. Kan også hende at adduktorene er litt stramme, spesielt pectineus og adductor brevis.

Alt i alt en bra bøy i min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...