Gå til innhold

Kroppens frigjøring av kroppsfett


Lab06

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvor lang tid en trent, normalvektig kvinnekropp bruker på å frigjøre kroppsfett ved moderat kaloriunderskudd?

Årsaken til at jeg spør er at jeg ikke merker forskjell på kroppsfettet på magen (som er der jeg pleier å merke både vektoppgang og vektnedgang først) etter to uker med 500-700 kcal i underskudd per dag.

Alle innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ting tar tid :)

Konsentrer deg om å skape en god, balansert livsstil knyttet til både kosthold og trening, senk skuldrene, stress ned.

Lev her og nå - skap en hverdag og livsstil du trives med og kan holde på, ha et balansert forhold til ting og resultater vil komme. :)

Vær så snill og les disse to:

http://myrevolution.no/s/hva-du-ma-gjore-nar-du-ikke-gar-ned-i-vekt-pa-lite-mat-og-mye-trening/

http://www.afpt.no/?page=17&title=helse&post=106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg og mister egentlig fettet på magen først. Men nå (prover å gå ed i vekt og har som deg levd på 500kcal mindre per dag i ca to uker nå) virker det som fettet på magen er så og si uendret, og det er utrolig frustrerende når man har lagt ned så mye jobb. Men, jeg tror som Inger-Lise over at ting bare tar litt lengre tid denne gangen og at du (og jeg:P) må være mer tålmodig. Fettet må jo forsvinne om man ligger i kaloriunderskudd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som sier dere ikke ser fettet forsvinner på 2-3 uker:

Når en fettcelle tømmes for fett, via f.eks ett kaloriunderskudd, så erstattes fettet midlertidig med vann. Dette gjør at både utsenemessig og vektmessig kan endringen være null. Det betyr ikke at du ikke har forbrent noe fett.. For kroppen vil kvitte seg med vannet til slutt. Hos noen skjer dette gradvis, litt og litt fra hele kroppen.. og hos andre kan det ta over 1 måned før man plutselig vokner opp å ser mye bedre ut. (Wosh effekten)

Om du kjenner på magen f.eks etter 3-4 uker i kaloriunderskudd. Så kanskje du kjenner at når du kliper tak i "fett" og hud, så kjennes det litt ut som bobleplast. Det er litt ruglete og kulete. Det er ett godt tegn på at vann har gått inn i cellene og at fett har blitt brent :)! Er det bare fett der er det som regel ganske " hard" og solid masse når man tar tak å kliper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som sier dere ikke ser fettet forsvinner på 2-3 uker:

Når en fettcelle tømmes for fett, via f.eks ett kaloriunderskudd, så erstattes fettet midlertidig med vann. Dette gjør at både utsenemessig og vektmessig kan endringen være null. Det betyr ikke at du ikke har forbrent noe fett.. For kroppen vil kvitte seg med vannet til slutt. Hos noen skjer dette gradvis, litt og litt fra hele kroppen.. og hos andre kan det ta over 1 måned før man plutselig vokner opp å ser mye bedre ut. (Wosh effekten)

Om du kjenner på magen f.eks etter 3-4 uker i kaloriunderskudd. Så kanskje du kjenner at når du kliper tak i "fett" og hud, så kjennes det litt ut som bobleplast. Det er litt ruglete og kulete. Det er ett godt tegn på at vann har gått inn i cellene og at fett har blitt brent :)! Er det bare fett der er det som regel ganske " hard" og solid masse når man tar tak å kliper.

Selv om jeg ikke viste akkurat dette, så er det litt det jeg har tenkt. At selv om jeg ikke ser noe nå, så vil det komme resultater etter hver:) Spennende å lære noe nytt frsn!

Tror faktisk min mage har blitt mer "bobleplast" nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke viste akkurat dette, så er det litt det jeg har tenkt. At selv om jeg ikke ser noe nå, så vil det komme resultater etter hver:) Spennende å lære noe nytt frsn!

Tror faktisk min mage har blitt mer "bobleplast" nå....

Bra ! Alt tar sin tid.. Du forbrenner fett fra dag 1 du ligger i underskudd, men når man ser seg selv ofte, er det vanskelig å se resultatene med egne øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull. Hva med anorektikere, sultne barn i afrika....?

For stort underskudd vil først og fremst tære på musklene dine fremfor fettet. Anorektikere på underskudd mister først musklenmassen før fettet forsvinner. I know, jeg har gjennomført et par vektreduksjoner som INGEN andre bør prøve seg på. Pga min genetikk holder fettet seg lengst på overkroppen, a`la mage og overarmer, noe det gjorde selv når vekten var veldig lav. Beina var pipestilker ganske raskt. Så jeg er ikke helt ute å kjøre vil jeg tro:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For stort underskudd vil først og fremst tære på musklene dine fremfor fettet. Anorektikere på underskudd mister først musklenmassen før fettet forsvinner. I know, jeg har gjennomført et par vektreduksjoner som INGEN andre bør prøve seg på. Pga min genetikk holder fettet seg lengst på overkroppen, a`la mage og overarmer, noe det gjorde selv når vekten var veldig lav. Beina var pipestilker ganske raskt. Så jeg er ikke helt ute å kjøre vil jeg tro:huh:

100% riktig dette. Men blir kanskje litt feil å si at kroppen "holder " på fettet. Men den tar først og fremst av aminosyrene siden dette er enkelre for kroppen å ta av når energiunderskuddet er for stort. Men litt fett mister man også samtidig. Men i sult-modus vil kroppen spare mest mulig, men den klarer ikke holde igjen på alt fettet i underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For stort underskudd vil først og fremst tære på musklene dine fremfor fettet. Anorektikere på underskudd mister først musklenmassen før fettet forsvinner. I know, jeg har gjennomført et par vektreduksjoner som INGEN andre bør prøve seg på. Pga min genetikk holder fettet seg lengst på overkroppen, a`la mage og overarmer, noe det gjorde selv når vekten var veldig lav. Beina var pipestilker ganske raskt. Så jeg er ikke helt ute å kjøre vil jeg tro:huh:

Kroppen holder ikke på fettet om man er underskudd, men er enig i at om underskuddet er for stort så mister man både fett og muskler. Men at man ikke taper fett fordi man har for stort underskudd er bare tull, for det gjør man..

Men vil anta det kan variere fra person til person hvordan detteforholdet blir... har selv gjennomført vektreduksjon som INGEN andre bør prøve seg på, og da forsvant i hovedsak fett for min del til å begynne med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen holder ikke på fettet om man er underskudd, men er enig i at om underskuddet er for stort så mister man både fett og muskler. Men at man ikke taper fett fordi man har for stort underskudd er bare tull, for det gjør man..

Men vil anta det kan variere fra person til person hvordan detteforholdet blir... har selv gjennomført vektreduksjon som INGEN andre bør prøve seg på, og da forsvant i hovedsak fett for min del til å begynne med...

Spørs også veldig på utgangspunktet til personen også.

En overvektig person på 160kg vil lettere miste mye fett uten for mye muskler enn en på 100kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som sier dere ikke ser fettet forsvinner på 2-3 uker:

Når en fettcelle tømmes for fett, via f.eks ett kaloriunderskudd, så erstattes fettet midlertidig med vann. Dette gjør at både utsenemessig og vektmessig kan endringen være null. Det betyr ikke at du ikke har forbrent noe fett.. For kroppen vil kvitte seg med vannet til slutt. Hos noen skjer dette gradvis, litt og litt fra hele kroppen.. og hos andre kan det ta over 1 måned før man plutselig vokner opp å ser mye bedre ut. (Wosh effekten)

Om du kjenner på magen f.eks etter 3-4 uker i kaloriunderskudd. Så kanskje du kjenner at når du kliper tak i "fett" og hud, så kjennes det litt ut som bobleplast. Det er litt ruglete og kulete. Det er ett godt tegn på at vann har gått inn i cellene og at fett har blitt brent :)! Er det bare fett der er det som regel ganske " hard" og solid masse når man tar tak å kliper.

Mener jeg leste dette av lyle mcdonald en gang. Men da var det bare spekulasjoner, har det kommet noe forskning som viser dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Spørs også veldig på utgangspunktet til personen også.

En overvektig person på 160kg vil lettere miste mye fett uten for mye muskler enn en på 100kg

eller genetikk? Selv var jeg normalvektig (65kg) med mye muskler, og gikk ned så og si kun fett.(målte) Men trente også ekstremt mye ved siden av så det kan jo ha noe å si. Men jeg vil påstå ut fra egen erfaring at fettet fjernes først, men det er sikkert individuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller genetikk? Selv var jeg normalvektig (65kg) med mye muskler, og gikk ned så og si kun fett.(målte) Men trente også ekstremt mye ved siden av så det kan jo ha noe å si. Men jeg vil påstå ut fra egen erfaring at fettet fjernes først, men det er sikkert individuelt...

Ved tung trening så stimuleres jo kroppen til å beholde muskelmassen på underskudd. Det er jo derfor en alltid bør inkludere dette hvis målet er å bevare muskelmasse når en skal ned i vekt. Det og høyt inntak av proteiner ;).

Slanking + løping =

700.jpg?6667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt i fra en tander eller prippen sjel, men fant det bildet for å være litt på kanten.. Vondt å se en annens åpenbare psykiske lidelse bli brettet ut på en sånn måte. Da synes jeg heller det er bedre å vise til fysikkforskjeller mellom feks en maratonløper og en sprinter. Viser forskjellen på fysikk med ulik trening slik du ønsker, men da uten å måtte publisere bilder av syke personer. Oppleves ganske ekkelt for de av oss som har vært/er i en sånn situasjon :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved tung trening så stimuleres jo kroppen til å beholde muskelmassen på underskudd. Det er jo derfor en alltid bør inkludere dette hvis målet er å bevare muskelmasse når en skal ned i vekt. Det og høyt inntak av proteiner ;).

Slanking + løping = [...]

Ja, for det er nøyaktig slik man blir om man ligger i underskudd og løper (hadde ikke engang lyst til å reposte bildet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er nøyaktig slik man blir om man ligger i underskudd og løper (hadde ikke engang lyst til å reposte bildet).

Regner med at moderatorene fjerner bildet hvis jeg har brutt noen regler. Selv reagerer jeg ikke med så mye følelser av å se på det bildet. Kanskje det er fordi jeg har vært veldig tynn selv. Jeg tror ikke det er nødvendig å knytte så mye følelser til kropp, men alle er selvfølgelig forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at moderatorene fjerner bildet hvis jeg har brutt noen regler. Selv reagerer jeg ikke med så mye følelser av å se på det bildet. Kanskje det er fordi jeg har vært veldig tynn selv. Jeg tror ikke det er nødvendig å knytte så mye følelser til kropp, men alle er selvfølgelig forskjellig.

Det er forskjell fra å ha vært tynn med en frisk psyke, og være så psykisk syk at utfallet blir en avmagret og altfor tynn kropp. En slikt bilde skaper reaksjoner og følelser for mange. Kroppen er en enhet så selv om du ikke mener det er nødvendig å knytte følelser til kropp, så vil de aller aller fleste ha en kobling mellom det kroppslige og følelseslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...