Gå til innhold

For mye frukt?


xxKristinexx

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg spiser gjerne 8 frukt om dagen og 1 porsjon grønnsaker (9 om dagen). Det går mest i epler, pærer, bananer, kiwi og druer. Og jeg eelsker frukt, kunne gjerne blitt fruitarian, men tror ikke det er det sunneste. Bortsett fra at en får i seg gjerne litt i overkant mye fiber, er det noe negativt? Leser at mange mener det fører til vektøkning pga. mye sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

njaa, spørs litt på resten av mat-inntaket. Men det er ikke gunstig å få i seg for mye fruktose heller, dette kan faktisk påvirket fettlagring. Ingenting galt i ett par frukt om dagen, men det kan fort bli for mye om målet er vekttap eller å legge på seg minst mulig fett i en bulk. En del av de karbohydratene du får i deg fra frukt kan med fordel komme fra andre kilder som havre, ris, potet osv.

Dette går også litt igjen på hvor mange karbohydrater ,protein og fett du får i deg iløpet av en dag. Spiser du 7-8 frukt + grønnsaker kan du fort komme opp i 140-150karbohydrater bare fra det. Plutselig er det 70-80% av alle karbohydratene du får i deg iløpet av en dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du annen frukt enn de du nevner? Meloner og de fleste bær inneholder lite fruktsukker/karbohydrater i forhold til de du nevnte. Om du er glad i frukt og helst vil spise mye av det kan du jo bytte ut druer og bananer med varianter med mindre fruktsukker? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

njaa, spørs litt på resten av mat-inntaket. Men det er ikke gunstig å få i seg for mye fruktose heller, dette kan faktisk påvirket fettlagring. Ingenting galt i ett par frukt om dagen, men det kan fort bli for mye om målet er vekttap eller å legge på seg minst mulig fett i en bulk. En del av de karbohydratene du får i deg fra frukt kan med fordel komme fra andre kilder som havre, ris, potet osv.

Dette går også litt igjen på hvor mange karbohydrater ,protein og fett du får i deg iløpet av en dag. Spiser du 7-8 frukt + grønnsaker kan du fort komme opp i 140-150karbohydrater bare fra det. Plutselig er det 70-80% av alle karbohydratene du får i deg iløpet av en dag ;)

Det ser visst ikke ut til å være problemer med fruktsukker så lenge det kommer sammen med resten av frukten. Det kan være problematisk isolert, men det forekommer jo ikke isolert i noen typer mat. Ari Whitten har skrevet en del om dette viss jeg husker rett.

Edit: her er en post han skrev om det https://www.facebook.com/AriWhittenFanPage/posts/442708089203860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg gikk hos ernæringsfysiolog for å få det ultimate kostholdet for meg som toppidrettsutøver. Ser at det er noen under som har kommentert at man kan få i seg for mye kalorier fra frukt. Jeg regner med at hvis man ikke bytter ut viktige måltider hvor det er viktig å få i seg næring så er nok ikke det et problem.

Jeg spiste nesten like mye frukt som det du beskriver. Min ernæringsfysiolog anbefalte meg å bytte ut noe av frukten, fordi det ble for mye stoffer i blodet. Hun beskrev ikke dette nøye, men regner med at hun tenkte på et konstant høyt insulin nivå, "uten at jeg vet noe særlig om akkurat dette". I iallefall det er sikkert diskutabelt, men noen mener at det kan være uheldig å spise for mye frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg gikk hos ernæringsfysiolog for å få det ultimate kostholdet for meg som toppidrettsutøver. Ser at det er noen under som har kommentert at man kan få i seg for mye kalorier fra frukt. Jeg regner med at hvis man ikke bytter ut viktige måltider hvor det er viktig å få i seg næring så er nok ikke det et problem.

Jeg spiste nesten like mye frukt som det du beskriver. Min ernæringsfysiolog anbefalte meg å bytte ut noe av frukten, fordi det ble for mye stoffer i blodet. Hun beskrev ikke dette nøye, men regner med at hun tenkte på et konstant høyt insulin nivå, "uten at jeg vet noe særlig om akkurat dette". I iallefall det er sikkert diskutabelt, men noen mener at det kan være uheldig å spise for mye frukt.

Husker du hvilke stoffer det var snakk om? Evt hvilke andre råd ernæringsfysiologen din gav deg? :) Jeg studerer til å bli det samme selv, så hadde vært kult å høre hva de ute i felten sier^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi dra inn toppidrettutøvere så sa jo eks Marit Bjørgen at hun ikke kunne spise for mye frukt grunnet at det gjorde henne altfor mett.

Metabolismen rundt fruktose og den "skjebne" lar seg påvirke av energistatus for cellene. Ved lite glukoseinnhold i leveren (som etter en periode uten matinntak) vil fruktose gå til glukoneogenese og enten danne glukose eller glykogen. Ved fruktoseinntak og "fulle" lagere av glykogen - som jo f.eks. ofte kan skje ved inntak av fruktose som "mellomåltid" i form av cola, dessert etter middag etc så kan fruktose omdannes til andre energirike molekyler (acetyl-CoA) og deretter til DNL (fettsyntese), gitt at om man overstiger leverns kapasitet. Skal man sammenligne fruktose mot glukose så blir sistnevnte i liten grad omdannet til fett og har dermed en svak lipogen effekt. Dette er allikevel ikke rettferdig å sammenligning disse to mot hverandre direkte.

Enkelte frukt gir hos de fleste høy metthetsfølelse og vil gå på bekostning av andre matvarer. CDC har faktisk laget en slags "frukt-kalkulator" som tar hensyn til alder, kjønn samt aktivitetsnivå. Husk at dette er ca. slik at litt for lite eller litt for mye ikke vil gjøre noe. Det er selvsagt også helheten i kosten som vil ha betydning over tid. http://www.cdc.gov/nutrition/everyone/fruitsvegetables/howmany.html

Min ernæringsfysiolog anbefalte meg å bytte ut noe av frukten, fordi det ble for mye stoffer i blodet

Nå vet jeg ikke hvilke spesifikke substanser hun hadde i tankene og tar utgangspunkt at du også er en frisk individ, men jeg sliter med å forstå hva hun mente "for mye stoffer i blodet" gitt at sitatet er direkte sitert. Ideelt sett skulle man hatt biologiske markører som kunne gitt et objektivt mål på hva folk har spist, men det er ikke alltid slik at konsentrasjonen av et stoff i en blod- eller urinprøve reflekterer hva personen faktisk har spist. Samtidig finnes det i dag gode biologiske markører for å måle status i kroppen for nesten alle vitaminer, noen mineraler samt enkelte sporstoffer. Et eks kan være at mengden karotenoider i kroppen kan gjenspeile inntaket fra kosten.

Beskjeden som man kan ta med seg hjem; ikke vær redd for fruktosen i litt større "normale" mengder frukt, det er totalen av kosten som bør være i fokus. Men man kan samtidig bytte ut noe av frukten på bekosting av mer grønnsaker. Ha i minne at om ønsket er å være i energibalanse så er dette en parameter som man må ta hensyn til. Vær heller mer bekymret ved et stort og repeterende inntak av sukkerrike matvarer som smågodt og drikke. Har ved tidligere anledning lenket til en god review av Feinman og tar meg den frihet til å lenke til denne igjen, grunnet at fruktose har fått en ufortjent rykte i media. http://www.nutritionandmetabolism.com/content/10/1/45

From the perspective of ideas in the popular media, however, there is little relation between fructose metabolism and ethanol metabolism and it is unreasonable to refer to fructose as a toxin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan drikke for mye vann også...

Frukt er veldig bra føde.

Men spis frukten, ikke lag juice av den, da metter den bedre også.

Frukt er naturlig mat og krever jo ikke tilbereding utover det minimale.

Tar gjerne litt bær i tillegg når en fruktsalat lages.

Spiser man naturlig mat får man det man trenger uten å *måtte bruke kalkulatoren*.

Tar selvsagt forbehold for intoleranse mot frukt og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du annen frukt enn de du nevner? Meloner og de fleste bær inneholder lite fruktsukker/karbohydrater i forhold til de du nevnte. Om du er glad i frukt og helst vil spise mye av det kan du jo bytte ut druer og bananer med varianter med mindre fruktsukker? :-)

Hehe, jeg er allergisk for ca. alle andre vanlige frukter enn de jeg skrev :p Reagerer på Kiwi også om jeg spiser mye, så tar en kun annenhver dag eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du hvilke stoffer det var snakk om? Evt hvilke andre råd ernæringsfysiologen din gav deg? :) Jeg studerer til å bli det samme selv, så hadde vært kult å høre hva de ute i felten sier^^

Jeg kan ikke hjelpe deg akkurat når det kommer til hvilke stoffer hun snakket om. Men - jeg er i tett samarbeid med en av de ledende sjefene for ernæring på Plympiatoppen, som er rådgiver til ernæringsrådgiverne innenfor de ulike idrettsgrenene. Blant annet har jeg fått kostprogram som skal følge, og er der annenhver uke i samtaler. (Jeg er i en tilfriskningsprosess for spiseforstyrrelser og har i den forbindelse samarbeid med vedkommende pga kontakter, ikke fordi er utøver selv).

Jeg fikk også beskjed om å "ikke spise for mye frukt". Hovedårsaken var at det lett kan gå på bekostning av inntak av annen mat/næringsstoffer da det faktisk er ganske mettende. I tillegg snakket hun om at "næringsprofilen" til flere andre matvarer, grønnsaker, bær osv er langt bedre enn frukt. Og at en derfor bør prioritere matvarer med best mulig sammensetning av næringsstoffer. Nå er dette sikkert litt spesielt i mitt tilfelle da jeg skal opp i vekt og bør prioritere næringstette/kaloritette matvarer, men hun snakket om at en generelt sett ønsker en balanse mellom de ulike næringskildene pga nettopp ulik profil. Hun nevnte også blodsukkerstigning og insulinproduksjon og at det generelt sett er sunnere for kroppens funksjoner knyttet til dette å innta karbohydrater som gir jevnere stigning.

Om du vil så skal jeg faktisk til henne i morgen, og kan jo evnt forsøke å spørre om dette? Om hvorfor noen på Olympiatoppen sier at frukt gir for mye "stoffer i blodet" og hva dett faktisk betyr..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg kommenterer her igjen.. :)

Jeg er veldig slank med bmi på rundt om 19 eller noe.. Men jeg føler/synes at jeg har litt for mye magefett enn på resten av kroppen, da jeg også tok en "kalkulator" test ting som skulle vise om forholdet mellom midje og resten av kroppen var for stort.. Og det var mitt akkurat! Om jeg hadde kuttet ut frukt helt, kunne jeg forventet smalere midje? Og noen ideer til hva en kan spise istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg kommenterer her igjen.. :)

Jeg er veldig slank med bmi på rundt om 19 eller noe.. Men jeg føler/synes at jeg har litt for mye magefett enn på resten av kroppen, da jeg også tok en "kalkulator" test ting som skulle vise om forholdet mellom midje og resten av kroppen var for stort.. Og det var mitt akkurat! Om jeg hadde kuttet ut frukt helt, kunne jeg forventet smalere midje? Og noen ideer til hva en kan spise istedet?

Godt mulig du må legge på deg en del muskelmasse for å oppnå den fysikken du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...