Gå til innhold

Fysisk og psykisk sliten


Ingvild Marie

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg slitt både psykisk og fysisk. Dagene kan gå fra å være bra til helt elendig (som oftest). I det siste har jeg slitt med selvbildet og kroppen min. Jeg prøver å være sunn og holde meg under dagsbehovet for en normal kvinne (ca.1500 kalorier), samtidig trene hver dag, opp til flere timer.

Jeg har holdt på lenge å gått ned i vekt, og klart å gått ned ca 13 kg (fra over 74 kg - 61 kg nå, er 167 cm høy og er 18 år gammel). Dette har vært over en lengre periode med opp og nedturer med kosthold og trening. Jeg har blitt svakere (fullt forståelig siden nedgang i kroppsvekt), kondisjonen har blitt mye bedre (jogger, sykler og går mye på fjellet), men kostholdet har vært veldig ustabilt.

Jeg tenker på mat hele tiden, og planlegger hva jeg kan og skal spise om dagene. Dette tar veldig mye av tiden min, og sliter veldig inn på det psykiske. I tillegg går jeg sisteåret på vgs, og mye av tiden min går til skole og lekse, treningen tar også tid (2 timer +/-), og jeg får lite tid med venner. For tiden har jeg ekstremt lite energi og overskudd. Jeg er sliten hver dag, og redselen for å overspise (veldig glad i søte matvarer og sjokolade...), ikke få mosjon og ikke prestere på skolen, skremmer meg. Jeg ønsker å prestere optimalt på alle områder, og føle meg fornøyd med meg selv.

(I tillegg har jeg gått igjennom noen måneder med overspising noen dager, for så å kaste opp pga. dårlig samvittighet. Har ikke gjort det på to uker da.)

Men slik jeg føler meg nå, er helt elendig.

Har noen tips om hva jeg kan/skal gjøre for å forbedre selvfølelsen, få motivasjon tilbake og gleden i å trene? Samtidig det å få et sunt forhold til kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ser problemene selv, bare det er en bra start.

Veldig mange kommer inn i den boblen hvor alt skal vere perfekt. Man skal se bra ut, vere med på alle fester og aktiviteter, ha nok penger til de riktige klærne, gjerne bil osv.. Samtidig skal man trene minst en gang om dagen og flere ting for å jage det perfekte liv. Bruk litt tid på dette, hva tar for mye tid, jogger, trener du og går på fjellet fordi du liker det eller for å trene? Hva er viktig for deg, hva vill du prioritere? Hva gjør du for deg selv, og hva gjør du for å fremstå som bra nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke gi noe annet råd enn, gi litt mere faen i trening og kosthold. Du er på tur inn i en dårlig spiral og du ser faresignalene selv. Du kan ta noen grep selv før det går ut over mer enn bare selvbildet. Fungerer det ikke å gi litt mere faen, så snakk med legen din, få hjelp. Det vil ta såååå mye lengre tid å bli frisk igjen om dette blir en vane først, og det er ingen sunn vane å være for opptatt av kosthold og trening.

Stoooor trøstende klapp på skuldra di :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dårlige kroppsbildet henger med at du er så nedkjørt. Som svart over; snakk med legen eller oppsøk annen profesjonell hjelp. Det er ikke feil å være tidlig ute for å si det sånn :)

Det går ikke an å være best i alt, så du kan jo sette opp en prioriteringsliste? Helse bør alltid gå først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Dette er en vanskelig personlig sak som du trenger helsehjelp til. Du har du muligheter å gå ut fra:

1: Starte med fastlegen for videre henvisning til hjelp.

2: bruke helsesøstertjenesten, evt om kommunen der du bor har et ungdomstilbud. Litt skummelt at entusiaster på trening skal hjelpe deg med dine utfordringer. Ta dem på alvor og få raskt hjelp så er det bedre forrutsetninger for at du raskere får det bedre. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du bør gjøre som flere her har foreslått og ta kontakt med noen som kan hjelpe deg med dette. Jo tidligere du klarer å ta tak i det, jo større er sjansene for at du kan få ting på rett kjøl før det går virkelig galt.

Henviser til http://forum.fitnessbloggen.no/threads/spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-informasjon.9686/

Tråden stenges. Lykke til!

-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...