Gå til innhold

Er denne skadelig for korsryggen?


Nutrabio

Anbefalte innlegg

http://iconosquare.com/p/821449120010460526_206999598

En liten filmsnutt av ei. Jeg blir ikke kvitt bekkentilt i knebøy, og strever fremdeles hardt med å få den fin. Under løftet er det i korsryggen jeg blir sliten, fordi jeg virkelig prøver å holde ryggen på plass, til tross for at den trekkes ned.

DERMED prøver jeg meg på litt substitute i mellomtiden, og fant filmen over. Vil så gjerne så utført reverse hyper extenstion, men det har vi ikke utstyr til her, og lurer på om det jenta viser kan muligens være en løsning for det?

Tenker på en eventuell hyperekstensjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den enkleste måten å bli kvitt bekkentilt i knebøy er å få knærne ut til siden slik at det blir plass til hofta di mellom lårbeina. Verdt et forsøk før du bytter øvelse.

Hmm ,er det det? Jeg er plattfot, så sliter litt ekstra med å få knærne ut, men de "sjangler" aldri. Jeg har ikke gitt opp øvelsen, men tenkt at jeg nå får satse på å strekke ut litt ekstra. Og, i og med at jeg er så redd for at det plutselig sier pang, så vil jeg ikke utføre knebøy før jeg er kvitt bekkentilten. Men, skal prøve det med å få det mellom lårbena! Har ikke hørt om det før:-) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får knærne ut til siden så vil lårbeina dine "låse" seg fast i hofta. Når du så går ned til full dybde så hofta vippe siden den "sitter fast" i lårbeina. Får du knærne ut til siden så unngår du denne låsningen og hofta kan synke mellom lårbeina. Det er individuelle forskjeller i som også spiller inn her. Noen folk kan bøye med knærne mer eller mindre rett fram og fortsatt nå god dybde uten at hofta vipper.

Plattfot og knebøy kan være en utfordring. Så vidt jeg har fått med meg er det mye lettere at kneet kollapser innover. Kanskje en spesialtilpasset fotseng er tingen? Paging Dr.Aurelius for more info.

Knær ut! (se 6:40 for relevant del om fotstilling og knær)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke snakke for alle plattfote, men jeg opplevde nok ubehag av å ikke bruke custom fotsenger fra ortoped til at det ikke var snakk om noe annet alternativ enn å få meg såler, siden mangelen på fotbue gjør at hele foten min synker inn når jeg tråkker ned, noe som gir skjev stilling på anklene, ogvrir kneet innover. Å bøye med uønsket vridning i kneet er ikke gøy. I det hele tatt. Overhodet.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å ta turen til ortoped, eller få henvisning dit fra legen, NAV dekker fotsenger/såler til plattfot med 2000kr i året, så det koster nesten ingenting å få seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får knærne ut til siden så vil lårbeina dine "låse" seg fast i hofta. Når du så går ned til full dybde så hofta vippe siden den "sitter fast" i lårbeina. Får du knærne ut til siden så unngår du denne låsningen og hofta kan synke mellom lårbeina. Det er individuelle forskjeller i som også spiller inn her. Noen folk kan bøye med knærne mer eller mindre rett fram og fortsatt nå god dybde uten at hofta vipper.

Plattfot og knebøy kan være en utfordring. Så vidt jeg har fått med meg er det mye lettere at kneet kollapser innover. Kanskje en spesialtilpasset fotseng er tingen? Paging Dr.Aurelius for more info.

Knær ut! (se 6:40 for relevant del om fotstilling og knær)

Spennende!! :D Det her åpnet jo en helt ny verden for meg.. Har virkelig aldri visst det. Må nok få tak i noen ordentlige såler, ja. Hittil har jeg kastet alt av såler jeg har kjøpt - trives bedre (hodet) uten. Har ingen smerter, men vet at det vil hente meg inn engang..

Jeg kan ikke snakke for alle plattfote, men jeg opplevde nok ubehag av å ikke bruke custom fotsenger fra ortoped til at det ikke var snakk om noe annet alternativ enn å få meg såler, siden mangelen på fotbue gjør at hele foten min synker inn når jeg tråkker ned, noe som gir skjev stilling på anklene, ogvrir kneet innover. Å bøye med uønsket vridning i kneet er ikke gøy. I det hele tatt. Overhodet.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å ta turen til ortoped, eller få henvisning dit fra legen, NAV dekker fotsenger/såler til plattfot med 2000kr i året, så det koster nesten ingenting å få seg.

Det er helt sant. Ser jo at det ikke er godt for knær, og at hele helen/legg blir skjev... Har bare ikke tatt det så serriøst som jeg burde. Men var ikke klar over at NAV støtter litt, det hjelper jo en god del! Er jo litt kostbare greier.. Men det er jo uansett verdt(!!) å investere i helsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei

Du kan være så sterk du bare vil i ryggen. Om hamstrings / adduktorer er for korte vil disse dra bekkenet ditt inn, no matter what. Start der så skal du nok føle det lettere snart.

Det er selvfølgelig aldri feil å styrke korsryggen. Viktig at også Psoas Major aktiveres for å 'dra seg' skikkelig ned, ettersom denne er festet på innsiden av låret deretter i korsryggen vil den hjelpe å holde svaien. Har du inaktiv psoas maj så blir det problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du kan være så sterk du bare vil i ryggen. Om hamstrings / adduktorer er for korte vil disse dra bekkenet ditt inn, no matter what. Start der så skal du nok føle det lettere snart.

Det er selvfølgelig aldri feil å styrke korsryggen. Viktig at også Psoas Major aktiveres for å 'dra seg' skikkelig ned, ettersom denne er festet på innsiden av låret deretter i korsryggen vil den hjelpe å holde svaien. Har du inaktiv psoas maj så blir det problemer.

Det er så frustrerende! Setter av hver søndag til virkelig å få testet om uttøying har gjort noe, og jeg får et skikkelig nederlag når det viser null froskjell. Vurderer å legge ut BEKKENTILT THE MOVIE, her, så kunne dere ha sett.... Folk må begynne å bli lei av at jeg slenger bena overalt og snurrer rundt hver eneste stang og rack.. Men de om det, jeg som vil få god knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan strekker du? 'Toe touch' strekker ofte kun korsryggen (ettersom hamstringen er mye tykkere) og du kan ende med hypermobilitet i lumballigamentene. Dårlig butikk.

Riktig måte å strekke hams på er å ha helt rett rygg, og å henge med hofta.

standing_hamstring_stretch.jpg

Jeg pleier å ta en barbell og henge i 20-30 sec etter å ha trent bein, rumensk mark stil. Rygg og bekken helt rett, kun bruke hoften som en hengsle.

Kroniske stramme hams og adduktorer kan tyde på svakheter i gluteus maximus og medius; ingen mengde stretching vil gi gode resultater før dette evt er rettet opp i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å gjennomføre markløft med stive bein eller rumensk markløft? Som dette:

Hvis du klarer det noenlunde greit, så bør du være myk nok i hamstrings og glutes til å kunne bøye uten tilt.

Jeg er enig med Tronaldo at du sannsynligvis må mye ut med knærne.

Jeg har knærne veldig langt utover selv for å unngå tilt:

Legg gjerne ut en knebøyvideo. Da blir det letter å finne ut hva problemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å gjennomføre markløft med stive bein eller rumensk markløft? Som dette:

Hvis du klarer det noenlunde greit, så bør du være myk nok i hamstrings og glutes til å kunne bøye uten tilt.

Jeg er enig med Tronaldo at du sannsynligvis må mye ut med knærne.

Jeg har knærne veldig langt utover selv for å unngå tilt:

Legg gjerne ut en knebøyvideo. Da blir det letter å finne ut hva problemet er.

Hmm, FØLER ikke jeg ligger ikke så langt unna bredden hans.. Eller - benstillingen er ikke så langt unna, men det er knærne. Ser de må mye lengre ut.

Hamstring-Stretches-5.jpg

images?q=tbn:ANd9GcRZtNKoN8DA5nZeHE3uTpWLAHbO8pdwKJFUkd1-f4TfCYrbZVbHimages?q=tbn:ANd9GcR4XVzGNGTZh80hEzHNZumBM3sBCOWQNz9A3VebrcyS-20G2i3ySA

images?q=tbn:ANd9GcTn1C72-asErQxJz5u4GeuM0Duyugg2rQV-LlH3gZ2knkWYBWsqKgimages?q=tbn:ANd9GcQXZMLHRiCnjV2KElmBCMT8S8TW-O6Udbm9KiXze5qFPvfyyPI7(kommer ikke helt inntil, da...)

Jeg prøvde å se litt på eldre teknikkvideoer av knebøyen også (var uviten om at bekkentilt var galt, tenkte bare ass to the grass) og ryggen er stabil fram til knekken, og får hele greia til å se ut som at det går ut av spill. Prøver å stabilisere ved hjelp av core, og rett ryggrad fram for svai, men.. Merket før at jeg ble litt ekstra sliten i korsryggen, men tenkte bare at jeg hadde lassa på for mye. Jeg lå rundt 60-80 kg med 12 reps, og er glad jeg stoppet der.

Film:

108914982

Her er smal, "bred", smiths, rygg osv. prøvd ut. Blare klask til med alt av kritikk, trengs virkelig.

Jeg kan utføre markløft med STORE plater. Tar jeg strakmark, så krøller den seg litt på slutten (ser den gjør det hos mange, og jeg fikk beskjed om å bare fortsette, fordi det bare var hamstringsene som trengte stretchen). Han på videoen sier jo han kjenner stretchen like under kneet, og er vel det samme hos meg. Ergo skal jeg bli kvitt den bekkentilten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i dag filmet jeg markløft i god tro.... Den krummer seg rimelig kjapt i det stangen passerer knærne. Har før kjørt sumomarkløft, og fått høre at teknikken min her er god - men i bunden her har jeg faktisk en liten tilt også...

Skjønner ikke hvordan jeg ikke har klart å plukke det opp på disse øvelsene før - men nok fordi jeg aldri egentlig har filmet det.

Ser ut som jeg får en BRODD jo, er liksom ikke den lille tilten heller, akkurat...:wideyed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første du bør gjøre er å ta av deg joggeskoene når du gjør knebøy. De har myk såle og fører til ustabilitet, mye bedre uten myke sko. Det beste er løftesko, men hvis du ikke har det så er barføtt bedre. Flate sko á la Converse funker også. Det ser ut som du med fordel kan stramme kjernen/korsryggen før du bøyer. Det kan være lettere å gjøre med vekt på stangen (i og med at du får noe å jobbe mot), men man bør gjøre det også bare med stanga slik at det blir en innøvd del av bevegelsen.

Det er vanskelig å si noe ut fra den videoen, i og med at det er alt mulig som skjer. Ulike fotstillinger, overhead squat, smith-maskin osv. Får du til å filme et helt arbeidssett med knebøy? Film gjerne i 3/4 profil bakfra, og ta med oppsett/avløft. Film gjerne også et sett rett bakfra, lettere å se hvordan føttene dine står og hvor lår/knær går. Start med skulderbredde avstand mellom føttene, og skyv knærne godt ut til siden når du begynner bøyen. You can do it (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er å ta av deg joggeskoene når du gjør knebøy. De har myk såle og fører til ustabilitet, mye bedre uten myke sko. Det beste er løftesko, men hvis du ikke har det så er barføtt bedre. Flate sko á la Converse funker også. Det ser ut som du med fordel kan stramme kjernen/korsryggen før du bøyer. Det kan være lettere å gjøre med vekt på stangen (i og med at du får noe å jobbe mot), men man bør gjøre det også bare med stanga slik at det blir en innøvd del av bevegelsen.

Det er vanskelig å si noe ut fra den videoen, i og med at det er alt mulig som skjer. Ulike fotstillinger, overhead squat, smith-maskin osv. Får du til å filme et helt arbeidssett med knebøy? Film gjerne i 3/4 profil bakfra, og ta med oppsett/avløft. Film gjerne også et sett rett bakfra, lettere å se hvordan føttene dine står og hvor lår/knær går. Start med skulderbredde avstand mellom føttene, og skyv knærne godt ut til siden når du begynner bøyen. You can do it (y)

Lover å droppe joggesko til neste gang! Pleier å bruke inov's eller sokkelessen ved slike løft.

Og det med å stramme kjernen(!) - det her har faktisk alltid egentlig vært et svakt punkt hos meg (ved markløft også). Føler aldri jeg egentlig helt vet hvordan. Trodde faktisk at jeg spente ryggen for det meste i den filmen, men at spennet glipper når bekkenet tilter. Merker et ganske ubehag når jeg prøver å "spenne mot tilten" - akkurat som om jeg "presser" for mye (svai, uten at det er svai)

Og i film av markløft ser det nesten ut som om jeg starter løftet med å løfte fra øverste del rygg (øverste del korsrygg/traps slutt) - så jeg må absolutt jobbe med det. Takk for påpeking, får meg til å åpne øya litt :blush:

Har ben mandag, så skal få filmet da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du filmer på mandag, tenk på å begynne med en nøytral rygg. Altså at du ikke strutter med rumpen som forklart i denne artikkelen.

Slutt å anbefal «ut med rumpa» til folk som tar knebøy

Jeg mener at flere av tilfellene på videoen viser en akseptabel rygg og at noen er uakseptable. Det tyder på at du er i stand til å kjøre knebøy uten tilt, og at det sannsynligvis er nok å rette litt på posisjoner.

Edit:

Det er ikke så lett å se om du har nøytral eller krummet rygg i utgangspunktet. Sørg for å få med hele kroppen når du filmer;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du filmer på mandag, tenk på å begynne med en nøytral rygg. Altså at du ikke strutter med rumpen som forklart i denne artikkelen.

Slutt å anbefal «ut med rumpa» til folk som tar knebøy

Jeg mener at flere av tilfellene på videoen viser en akseptabel rygg og at noen er uakseptable. Det tyder på at du er i stand til å kjøre knebøy uten tilt, og at det sannsynligvis er nok å rette litt på posisjoner.

Edit:

Det er ikke så lett å se om du har nøytral eller krummet rygg i utgangspunktet. Sørg for å få med hele kroppen når du filmer;).

Den(!!) var perfekt lesning.

Okei, prøvd å ta til meg tipsene deres, og filmet i dag. Kameraet stod litt i stå, men fikk til noe. Ser at jeg tipper litt på forsiden av føttene noen ganger(synonymt med knær litt for lang fram?)/litt ustødig - men er oppmerksom på det nå, så skal fikses på :p

109435291

Og takk for all hjelp!! Var jo på nippet til å droppe øvelsen helt, så takk for overtaling og pirking. Ser jo allerede litt bedre ut(?) Bekkentilten er hvertfall minsket:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som en helt fin bøy(y).

Du trenger absolutt ikke bekymre deg for bekkentilt.

Jeg synes første settet ser best ut, men alle er mer enn gode nok:).

Hvis jeg skulle pirke på noe, så er det at du bør bruke sko uten demping. Feks. converse eller aller helst løftesko. I tillegg går knærne litt innover noen ganger. Det er ikke noe problem nå, men det kan være det på tyngre vekter. Tenk "knær ut" for å fikse dette.

Bra filming og bra bøy(y).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som en helt fin bøy(y).

Du trenger absolutt ikke bekymre deg for bekkentilt.

Jeg synes første settet ser best ut, men alle er mer enn gode nok:).

Hvis jeg skulle pirke på noe, så er det at du bør bruke sko uten demping. Feks. converse eller aller helst løftesko. I tillegg går knærne litt innover noen ganger. Det er ikke noe problem nå, men det kan være det på tyngre vekter. Tenk "knær ut" for å fikse dette.

Bra filming og bra bøy(y).

Yeeess!!!!:D takk!

Var ingen ledige racks før jeg var ferdig med resten av bentreningen, så allerede litt sliten, heh. Men skal tenke på knærne, ja - og strekke enda litt mer. Ser det godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://iconosquare.com/p/821449120010460526_206999598

En liten filmsnutt av ei. Jeg blir ikke kvitt bekkentilt i knebøy, og strever fremdeles hardt med å få den fin. Under løftet er det i korsryggen jeg blir sliten, fordi jeg virkelig prøver å holde ryggen på plass, til tross for at den trekkes ned.

DERMED prøver jeg meg på litt substitute i mellomtiden, og fant filmen over. Vil så gjerne så utført reverse hyper extenstion, men det har vi ikke utstyr til her, og lurer på om det jenta viser kan muligens være en løsning for det?

Tenker på en eventuell hyperekstensjon..

Jeg går til begynnelsen din. Jeg tror denne øvelsen kan være ok, så lenge du passer på å ikke dra bena for langt opp. Men i og med at kroppen ligger rolig og vannrett, vil jeg ikke tro det er særlig fare uansett. Med tanke på knebøy. Jeg sliter med det samme som deg, og fikk veldig gode resultater ved å forstå at ikke alle er egnet til å løfte alle mulige løft. Jeg byttet til benpressmaskin og utfall - og fikk utrolig respons fra bena. Bekkentilt KAN være helt uegnede lårben sin skyld, og det får du ikke gjort NOE med. Bytt - og prøv. Det finne fullverdige erstatninger, tro meg, knebøy er IKKE en konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...