Gå til innhold

Slapp, trøtt og sliten på deff. -tips?


nickvaage

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gunstige tips til hvordan man kan unngå den slappheten som kommer etter man har gått på deff en stund?

Er ikke slik at jeg sover usedvanlig mye eller ikke orker noe som helst. Men etter en stund så kjenner man at kroppen går på før første giret og man er passivt sliten hele tiden, merker det spesielt at det går utover humøret på jobben.

Ikke minst er resitueringen etter trening vesentlig tregere, selv om jeg trener 3 splitt så merker jeg at muskulaturen er sliten etter man trener samme gruppe etter 4 dager.

Jeg spiser greit, får i meg bra med fett og nok proteiner, ligger på ca 2200 kcal per dag. Omega3, fettsyrer, mineraler og vitaminer suppleres også ved siden av god mat og proteiner selvfølgelig. Samt ZMA.

Fettprosenten begynner å bli ganske så lav, så er ikke så veldig mye mer jeg skal ned, men hadde vært greit å fått noe triks på hvordan man kan få litt mer energi.

Jeg trener ikke kardio, da jeg ikke føler jeg trenger det, antar heller ikke at dette ville gitt noe mer overskudd?

Dagsformen idag ligger vedlagt, så dere ser sånn ca hvordan det ligger an.

Hører jo fra dem fleste som drar på stevne og slikt at trøttheten er noe som kommer med og man må bare bite i eplet. Får meg i snitt 6-8 timer søvn hver natt og har en ellers rutinert døgnrytme.

post-33117-14440986490976_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Det glemte jeg å legge ved, har oppkarbingsdag en gang i uken, blir enten lørdag eller søndag - kommer an på hva som passer seg best.

Noen som har noe god kunnskap om splitt vs evt helkropps på deff? Er det noe som er å foretrekker over noe annet?

Lyle mcdonald anbefaler fullkropp 3 ganger i uken for å bevare mest mulig muskelmasse, han hadde også et oppsett for hvordan du skulle gjøre refeeds, men det husker jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Slapp, trøtt og sliten " Det hører til (y)

Å deffe er tøfft for de fleste. Jeg er nødt til å sove mere på deff. Fra ca 7timer på bulk til 8-8,5 på deff.

Kompletterer også med koffein hvis jeg trenger.

Men også ening med de andra om at du bør ha regelmessige refeeds!

Lykke til!

Å formen kommer seg godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hevih sa; viktigere å beholde intensiteten enn å få inn nok volum. Ellers tror jeg du er inne på noe med at du "bare må bite i det sure eplet" på deff, spesielt hvis du allerede har lav fettprosent. Ellers er det jo åpenbart at du blir mer lethargic hvis underskuddet er stort (for stort?), men dette vet du vel best selv mtp. hvor fort du går ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids prøve å gjøre litt cardio, men i utgangspunktet ville jeg redusert treningsmengen. Ha alt fokus på intensitet, drit i volum. Det er mye enklere å vedlikeholde muskler enn å bygge, så bare få inn noen sett per uke i hvert løft med høy intensitet. Da har du gjort jobben din treningsmessig uten å slite deg mer ut enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids prøve å gjøre litt cardio, men i utgangspunktet ville jeg redusert treningsmengen. Ha alt fokus på intensitet, drit i volum. Det er mye enklere å vedlikeholde muskler enn å bygge, så bare få inn noen sett per uke i hvert løft med høy intensitet. Da har du gjort jobben din treningsmessig uten å slite deg mer ut enn nødvendig.

Velger å gå i mot vinden her... For å bevare muskelmassen best mulig på underskudd, så bør man trene like tungt og prøve å ha samme progresjon som på bulk. Bare fordi man er i underskudd så betyr ikke det at man skal kutte på sett og vekter og bare la kroppen bli svakere. Kjør like hardt og tungt, og tving kroppen til å ha fremgang til tross for underskudd. Hvorfor slutte å prøve å gå opp på vektene selv om man er i underskudd?

Alt for mange som tenker" nå er jeg på diett, styrken går ned uansett så kjører lettere treninger" FEIL. Det er himmla lett å bli sterkere selv i underskudd om man bare gjør ting skikkelig. Full innsats, full intensitet, og sørg for progresjon til tross for underskudd. SLIK bevarer man muskler og om man er veldig flink med kostholdet, BYGGER muskler til tross for underskudd av kalorier.

Så nei, man har ikke gjort jobben før man prøver å bli sterkere og bygge selv i underskudd. Ja man blir liten og slapp på deff og i underskudd, men det er en del av gamet. Kroppen er ikke lagd for å ha lite fett så det er bare å gjøre det beste ut av det, og prøve å få energi på hvilken som helst måte en foretrekker.

Jeg er enig i at å kjøre 8 sett på biceps til failure i underskudd ikke er nødvendig, men man kan godt kjøre "pumpe" øvelser selv i underskudd med godt resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å gå i mot vinden her... For å bevare muskelmassen best mulig på underskudd, så bør man trene like tungt og prøve å ha samme progresjon som på bulk. Bare fordi man er i underskudd så betyr ikke det at man skal kutte på sett og vekter og bare la kroppen bli svakere. Kjør like hardt og tungt, og tving kroppen til å ha fremgang til tross for underskudd. Hvorfor slutte å prøve å gå opp på vektene selv om man er i underskudd?

Alt for mange som tenker" nå er jeg på diett, styrken går ned uansett så kjører lettere treninger" FEIL. Det er himmla lett å bli sterkere selv i underskudd om man bare gjør ting skikkelig. Full innsats, full intensitet, og sørg for progresjon til tross for underskudd. SLIK bevarer man muskler og om man er veldig flink med kostholdet, BYGGER muskler til tross for underskudd av kalorier.

Så nei, man har ikke gjort jobben før man prøver å bli sterkere og bygge selv i underskudd. Ja man blir liten og slapp på deff og i underskudd, men det er en del av gamet. Kroppen er ikke lagd for å ha lite fett så det er bare å gjøre det beste ut av det, og prøve å få energi på hvilken som helst måte en foretrekker.

Jeg er enig i at å kjøre 8 sett på biceps til failure i underskudd ikke er nødvendig, men man kan godt kjøre "pumpe" øvelser selv i underskudd med godt resultat

Vi er helt enig, jeg kjører 100% peisings på deff selv - men om man har et problem med at man føler seg sliten og har lite energi bør det første være å se på diett og trening. Man slipper som sagt unna med å gjøre mindre arbeid om målet er å beholde muskelmasse/styrke, og da er det et godt alternativ om man slipper å være sliten hele tiden. Klarer man derimot å fortsette progresjonen (noe jeg selv fint klarer, selv med trening 4x+ i uka), så gjør man selvsagt det, men det er kanskje ikke aktuelt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør like hardt og tungt, og tving kroppen til å ha fremgang til tross for underskudd. Hvorfor slutte å prøve å gå opp på vektene selv om man er i underskudd?

Det er himmla lett å bli sterkere selv i underskudd om man bare gjør ting skikkelig. Full innsats, full intensitet, og sørg for progresjon til tross for underskudd.

Økning i styrke og muskelmasse på underskudd er vell sagt å være nokså umulig med mindre man er helt på nybegynner stadiet? Hvertfall på en diett hvor du har kommet ganske så langt?

At det er himmla lett er det nå hvertfall ikke, er ikke mange jeg kjenner som har kjørt en deff-diet helt slavisk samt program og har hatt fremgang, hvertfall ikke sagt det er enkelt.

Å ha fremgang på underskudd for min del føler jeg er litt utenfor mitt fysisk-mulige område, med mindre jeg skal jukse med preparater.

Jeg skjønner hele "hold motet oppe, *RaWR* mega sterk GRRRRRR" holdningen for å holde seg gående, men jeg føler det er lettere å holde seg realistisk og faktisk tenke at fremgang i styrke og masse er umulig, men å ikke miste masse er fult mulig om man er disipinert nok.

EDIT: Hørtes litt ut som jeg sa deg imot her, men absolutt ikke. Var mer nysgjerrig på om at det "Fremgang på underskudd er fysisk umulig på viderekommende nivå" ikke har noe hold med tanke på det du skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økning i styrke og muskelmasse på underskudd er vell sagt å være nokså umulig med mindre man er helt på nybegynner stadiet? Hvertfall på en diett hvor du har kommet ganske så langt?

At det er himmla lett er det nå hvertfall ikke, er ikke mange jeg kjenner som har kjørt en deff-diet helt slavisk samt program og har hatt fremgang, hvertfall ikke sagt det er enkelt.

Å ha fremgang på underskudd for min del føler jeg er litt utenfor mitt fysisk-mulige område, med mindre jeg skal jukse med preparater.

Jeg skjønner hele "hold motet oppe, *RaWR* mega sterk GRRRRRR" holdningen for å holde seg gående, men jeg føler det er lettere å holde seg realistisk og faktisk tenke at fremgang i styrke og masse er umulig, men å ikke miste masse er fult mulig om man er disipinert nok.

EDIT: Hørtes litt ut som jeg sa deg imot her, men absolutt ikke. Var mer nysgjerrig på om at det "Fremgang på underskudd er fysisk umulig på viderekommende nivå" ikke har noe hold med tanke på det du skriver?

Hvorfor skulle det være umulig med fremgang selv i underskudd? Jeg mener selvfølgelig ikke at man kan forvente fremgang hele perioden på deff( litt avhengig av utgangspunkt og varighet og hvor langt ned i fettprosent man vil) Dog kan de fleste klare det i store deler av dietten, men at mot slutten når man har kuttet veldig på kaloriene for å tvinge bort de siste kg'ene med fett så vil det naturligvis gå utover styrken.

Jeg mente også mest at man er nødt til å ha den innstillingen, å hele tiden tenke at jeg SKAL bli sterker, diett eller ikke. Det er her mange gjør feil ,at de går inn med innstillingen" Nå blir jeg veik uansett". Skjønner? Det er fult mulig å bli sterkere i store deler av en diett, men er 100% enig i at kutter man kalorier over svært lang tid, vil det til slutt gå utover styrken og muskelmassen.

De fleste som går på diett starter for hardt og med alt for stort underskudd. Da vil man miste styrken kjapt, hvertfall om de i tillegg har innstillingen" jeg trener lettere fordi jeg blir veikere uansett på diett" . Tar man seg derimot god tid, og planlegger nøye og starter rolig og greit, så er det ganske lett å fortsette med progresjon samtidig som man brenner bort fettet. om trening og kosthold er 100% og man har ett snev av disiplin og holder seg 100% til planen.

Jeg vil si det er realistisk å tenke at du vil miste fett og samtidig øke styrken din, det handler bare om å gjøre det skikkelig helt fra start for å unngå å kjøre kroppen i dass..

EDIT: Jeg vil si at du er ett eksempel på det jeg mener. Du har kommet svært lavt i fettprosent, og lavt i kaloriene, og dette går utover kroppen. Du sier du er slapp sliten osv.. og det er helt normalt! Når man er i din situasjon, og såppas lavt, det er definitivt i det stadiet man har problemer med å opprettholde massen og styrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det er slitsomt å gå på der osv, og er sikkert en del grep en kan gjøre.

Men så vil jeg også være så "frekk" og rett frem å si at det er litt vanesak også. Dersom en har tatt valget om å kjøre seff er det også konsekvenser, fysisk og psykisk, som følger med. I bunn og grunn handler der om vanesak og bite tennene sammen.

Snakker av egen erfaring med mange års spiseforstyrrelse - en blir vant til alt. Kroppen er usedvanlig og uvirkelig viljesterk og tilpasningsdyktig og en klarer egentlig å overkjøre alle kroppens fysiske signaler.

Nå sier jeg IKKE at det er sunt eller noe en skal tilstrebe!!! Vær så snill å ikke misforstå!

Men om det er en selvvalgt seff frem til et mål handler det on tankegang og det å vende seg til noe annet enn p faktisk være på overskudd hva gjelder mat, energi osv.

Dersom en tenker at en diett blir grusom/tung og VET at en kommer til å være slapp, sliten osv - ja da blir en det.

Men dersom en velger p ignorere disse signalene og heller bare kjøre på så klarer en der meste.

Håper ikke dette innlegget blir mistolket nå, men forsøker bare å si at jeg tror mentalitet har veldig mye å si også for den fysiske følelsen en kjenner, om du skjønner? At det er ikke piller/tilskudd etc som hjelper mest, men heller tanken på ar dette ikke er noe problem og forsøke å "drite i" kroppens fysiske signaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...