Gå til innhold

Hvor mye har alder å si?


Min treningslykke

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om alder har mye å si for styrketreningen? Jeg mener, er det generelt sett vanskeligere å bygge muskler når man er eldre? F.eks 40 vs 20? Har man behov for mer restitusjon? Tåler man mindre volum? Kommer fremgangen saktere? Eller har alder lite å si?

Jeg er nesten 40 og har kun trent styrke de siste årene, derfor kan jeg ikke sammenligne meg med da jeg var yngre... Interessant å høre andres synspunkt på dette, eventuelt få noen linker til forskning e.l....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svaret på de fleste spørsmålene dine er "Ja" ;) Det hormonelle systemet i kroppen endres når vi blir eldre. Testosteron-nivået synker (damer har også testosteron), og det har påvirkning på hvordan kroppen responderer på trening og hvor mye restitusjon som trengs. Det er selvfølgelig individuelle forskjeller her, og sikkert mer komplisert med tanke på andre hormoner.

Etter hvert som vi eldes trenger vi også mer protein, da kroppen ikke utnytter proteinet like bra som tidligere. Når det er sagt så er det bra å trene styrke også for oss som ikke er ungdommelige lenger. Styrketrening har positiv påvirkning på hormonsystemet (uten at jeg kan spesifisere dette nærmere) (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på de fleste spørsmålene dine er "Ja" ;) Det hormonelle systemet i kroppen endres når vi blir eldre. Testosteron-nivået synker (damer har også testosteron), og det har påvirkning på hvordan kroppen responderer på trening og hvor mye restitusjon som trengs. Det er selvfølgelig individuelle forskjeller her, og sikkert mer komplisert med tanke på andre hormoner.

Etter hvert som vi eldes trenger vi også mer protein, da kroppen ikke utnytter proteinet like bra som tidligere. Når det er sagt så er det bra å trene styrke også for oss som ikke er ungdommelige lenger. Styrketrening har positiv påvirkning på hormonsystemet (uten at jeg kan spesifisere dette nærmere) (y)

Litt skuffende men ikke overraskende....Det at eldre trenger mer protein visste jeg ikke...Men at det er bra å trene styrke uansett visste jeg da :) Men da har jeg på en måte en "unnskyldning" for at det går treigt med fremgangen innimellom da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en link om proteinbehov og alder: Layne Norton - Anabolic Eating For Your Age

TL;DR:

Protein Recommendations:

<20 years old: 0.7-1 grams/pound bodyweight

21-40 years old: 0.9-1.2 grams/pound bodyweight

41-65 years old: 1.1-1.4 grams/pound bodyweight

>65 years old: 1.3-1.5 grams/pound bodyweight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 43, pangstartet for 18 mnd siden. Alder har noe å si, men det har også kosthold/livsstil og ikke minst motivasjon;) kjør på, du har alt å vinne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke om proteinbehov og alder, så takk for den, Tronaldo.

Jeg vet lite om dette, men vil si at min alder ikke hemmer meg nevneverdig. Jeg er 45 år og er veldig fornøyd med fremgang i både styrke og utseende. Mulig jeg bruker litt mer tid på å hente meg inn igjen etter knallhard økt eller slitsomme fjellturer, men føler ikke det er et problem eller noe jeg tenker på i hverdagen. Jeg holder greit følge med de som er 20 år yngre enn meg i både styrke og cardio da jeg gjennom jobb og andre tillfeller får testet meg innimellom mot dem. Stå på og husk at alder faktisk bare er et tall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visste ikke om proteinbehov og alder, så takk for den, Tronaldo.

Jeg vet lite om dette, men vil si at min alder ikke hemmer meg nevneverdig. Jeg er 45 år og er veldig fornøyd med fremgang i både styrke og utseende. Mulig jeg bruker litt mer tid på å hente meg inn igjen etter knallhard økt eller slitsomme fjellturer, men føler ikke det er et problem eller noe jeg tenker på i hverdagen. Jeg holder greit følge med de som er 20 år yngre enn meg i både styrke og cardio da jeg gjennom jobb og andre tillfeller får testet meg innimellom mot dem. Stå på og husk at alder faktisk bare er et tall ;)

Det at du er i din livs form nå og er på nivå med (eller i bedre form enn mange 20 åringer), er ikke bevis på at du restituerer deg like bra som du gjorde for 20 år siden ;). Det er imidlertid bevis på at du trener effektivt, spiser og sover bra, samt trener regelmessig :).

Det er aldri for sent å begynne å trene, men alle må nok finne seg i at restitusjonen blir dårligere og at det genetiske potensialet senkes med alderen.

Alder er nok desverre mer enn bare et tall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du er i din livs form nå og er på nivå med (eller i bedre form enn mange 20 åringer), er ikke bevis på at du restituerer deg like bra som du gjorde for 20 år siden ;). Det er imidlertid bevis på at du trener effektivt, spiser og sover bra, samt trener regelmessig :).

Det er aldri for sent å begynne å trene, men alle må nok finne seg i at restitusjonen blir dårligere og at det genetiske potensialet senkes med alderen.

Alder er nok desverre mer enn bare et tall ;)

haha! Joda, men jeg nekter å la det legge en demper på livsstilen og tenker aldri at "I'm getting too old for this shit!" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha! Joda, men jeg nekter å la det legge en demper på livsstilen og tenker aldri at "I'm getting too old for this shit!" :D

Spør du meg bør alle som kan gå og krype trene styrke og utholdenhet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 points from the Linjemannen jury, for den der, Zigma.

:)

Alle har utbytte av styrketrening, kanskje aller mest folk som drar seg mot 40 og enda mer. En annen ting som ikke har vært nevnt her, er at i forhold til frekvens, volum og intensitet - så er det nok et poeng at en, etterhvert som en blir eldre, bør gjøre endringer mer gradvis og forsiktig enn yngre utøvere.

Like fullt vil jeg mene at det er minst like viktig å trene progresjons-rettet når en bikker 40 - som når en er ung. En blir ikke sterkere av å gjøre det samme denne uken som en gjorde i forrige måned. Psyken til oss oldiser er nok like mye en utfordring som fysikken. En blir forsiktig, vis, klok av skade, erfaren, kunnskapsrik med alderen - mens når en er ung, så er en udødelig, fandenivoldsk, og cocky. Det er åpenbart at om en skal sprenge grenser, så er det lurt å være litt "ung" i skallen. På den annen side - Ingenting er mer ødeleggende enn å skade seg - så det blir hele tiden en jakt på balanse i regnskapet.

Grow strenght - don`t grow old!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du er i din livs form nå og er på nivå med (eller i bedre form enn mange 20 åringer), er ikke bevis på at du restituerer deg like bra som du gjorde for 20 år siden ;). Det er imidlertid bevis på at du trener effektivt, spiser og sover bra, samt trener regelmessig :).

Det er aldri for sent å begynne å trene, men alle må nok finne seg i at restitusjonen blir dårligere og at det genetiske potensialet senkes med alderen.

Alder er nok desverre mer enn bare et tall ;)

Alder spiller en større rolle jo mer riktig man gjør, så jeg er enig med konklusjonen din.

Om alt ikke er optimalt, så har ikke alder like mye å bety.

Da jeg var 20 år drev jeg og kuket rundt på et treningssenter i tre år. Ja jeg trente nesten etter innfallsmetoden :p. Jeg ble større og sterkere, men ikke nok til å inspirere meg til å fortsette.

Nå, 25 år senere har jeg trent i ca 1,5 år og er betydelig sterkere og større enn hva jeg var den gang takket være effektiv trening, bedre kosthold og søvnrytme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 points tilbake der Linjemannen :)

Det med innstilling er utrolig viktig. Det er utrolig lett å bli feig og passiv når en tenker konsekvenser av en eventuell skade.

Utfordringen ligger vel i å finne balansegangen mellom det å få blod på tann, og det å havne i en blodtåke, i jakten på den ønskede progresjonen :)

Vil nå si du er ganske ung i skallen da Linje. En kommer ikke på styrkenivået ditt uten å være fandenivoldsk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...