Ole Andreas Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Har selv gått fra 1800 (med noen knekker) til 2300, og tenker meg videre til 2500. Har ikke gått opp ett gram, men vekten er litt mer stabil. Jeg gjorde det dog over ett par uker. Anbefales uansett. Aurelius 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30882-lavere-bmr-il%C3%B8pet-av-sommeren/page/2/#findComment-1052515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inger-Lise Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Oi, tror jeg jammen skal gjøre det samme! Er litt det med vannvekt, innbiller meg(i hodet) at jeg legger på meg mer enn det jeg gjør - er jo bare det psykiske det står på Men du syntes dette gikk over relativt kjapt? Jeg hae gjort det samme tidligere, gikk fra stusselige 8-900 kalorier til nesten 2000 om dagen. Helt ærlig var det jævlig de første to ukene. Vekta gikk opp og jeg dro vann . Jeg hadde også utfordringer knyttet til det psykiske som du her sier. Men så lenge du er forberedt på det, er flink til å jobbe med hodet, gjenta for deg selv det du egentlig vet - at det et vann, IKKE fett du legger på deg så går det greit. Plutselig merket jeg at energien økte nærmest daglig, vannet i kroppen slapp tak og jeg var vant til et helt annet og sunt matinntak! Det er sikkert mange som mener en bør øke gradvis ogsåm min erfaring er at vi som da er litt redd for å "øke for fort vekt" og har litt psykisk utfordring til dette, så er det egentlig bare en unnskyldning for å utsette det. Utsette det å spise en normal mengde på et normalt nivå. Bit tenna sammen, legg deg på et fornuftig nivå, bær over med de utfordringene som kommer de første to-tre ukene og jeg tror kroppen vil takke deg (Vt det er lettere sagt enn gjort, men du vil ikke angre!) Aurelius, 02-snapper og Daenerys 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30882-lavere-bmr-il%C3%B8pet-av-sommeren/page/2/#findComment-1052558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daenerys Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 Altså, nå er det snart ett år siden jeg gjorde det - men jeg kan ikke huske å ha gått opp noe som helst da jeg gjorde det, utenom eventuell vannvekt som forsvant igjen senere kan ikke huske å ha følt meg noe veldig vannete? Dessverre føler jeg meg veldig vannete når matinntaket mitt øker eller evt karboinntak. Sliter også ekstremt med oppblåsthet, men det kan antakeligvis ha noe med endel pepsimax-drikking?! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30882-lavere-bmr-il%C3%B8pet-av-sommeren/page/2/#findComment-1052759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daenerys Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 Jeg hae gjort det samme tidligere, gikk fra stusselige 8-900 kalorier til nesten 2000 om dagen. Helt ærlig var det jævlig de første to ukene. Vekta gikk opp og jeg dro vann . Jeg hadde også utfordringer knyttet til det psykiske som du her sier. Men så lenge du er forberedt på det, er flink til å jobbe med hodet, gjenta for deg selv det du egentlig vet - at det et vann, IKKE fett du legger på deg så går det greit. Plutselig merket jeg at energien økte nærmest daglig, vannet i kroppen slapp tak og jeg var vant til et helt annet og sunt matinntak! Det er sikkert mange som mener en bør øke gradvis ogsåm min erfaring er at vi som da er litt redd for å "øke for fort vekt" og har litt psykisk utfordring til dette, så er det egentlig bare en unnskyldning for å utsette det. Utsette det å spise en normal mengde på et normalt nivå. Bit tenna sammen, legg deg på et fornuftig nivå, bær over med de utfordringene som kommer de første to-tre ukene og jeg tror kroppen vil takke deg (Vt det er lettere sagt enn gjort, men du vil ikke angre!) Tusen takk for utfyllende respons!! Skal jammen kjøre på med et fornuftig matinntak nå framover, selv om jeg føler meg dels oppblåst osv. Hvorfor jeg syntes det hele er et problem er at det strider imot alt som har med muskelbygging, overskudd, livsnytelse og gjøre. Lurer på om jeg også skal ligge på rundt 2000 tross treningsfrie dager også. Men såkalte "treningsfrie" dager er det sjelden jeg sitter rett opp og ned hele dagen, tar gjerne noen cardioøkter dersom tiden strekker til Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30882-lavere-bmr-il%C3%B8pet-av-sommeren/page/2/#findComment-1052763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Såvidt jeg vet er det ikke noe i Pepsi max som vil gjøre deg oppblåst, ihvertfall ikke på samme måte som kål eller ertestuing det kan hende at du føler det slik siden du drikker en del ekstra væske i form av brus, som jo er ganskemangeognitti prosent vann. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30882-lavere-bmr-il%C3%B8pet-av-sommeren/page/2/#findComment-1052766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daenerys Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 Såvidt jeg vet er det ikke noe i Pepsi max som vil gjøre deg oppblåst, ihvertfall ikke på samme måte som kål eller ertestuing det kan hende at du føler det slik siden du drikker en del ekstra væske i form av brus, som jo er ganskemangeognitti prosent vann. Ja, men det slår aldri feil haha. Hver gang jeg tar Pepsi Max(litt hver dag...), så blir jeg superoppblåst. Kan det ikke ha noe med aspartam evt å gjøre, evt i kombo med kullsyre? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30882-lavere-bmr-il%C3%B8pet-av-sommeren/page/2/#findComment-1052768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Keegil Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Det finnes en relativt enkel forklaring på dette her, for det er egentlig ikke så veldig realistisk at hvileforbrenningen din har blitt redusert med 600-700 kcal – i hvert fall ikke i løpet av så kort tid. Ja, du kan selvfølgelig ha hatt en viss metabolsk tilpasning, og dette er sannsynligvis et reellt fenomen selv om det har vist seg å være vanskelig å dokumentere, men effekten er garantert ikke så stor. Vi har hatt en ekstremt varm sommer. Sterk varme kan redusere både spontanaktivitet og bevisst aktivitetsnivå, og demper også appetitten direkte. I tillegg henger ofte matlyst og aktivitetsnivå sammen, så du får også en indirekte effekt på appetitten gjennom disse tingene. Dette bidrar til redusert energiforbruk og redusert energiinntak. Sannsynligvis har du redusert energiinntaket mer enn du har redusert energiforbruket, og kan derfor i realiteten ha gått ned i kroppsmasse i løpet av den siste perioden, slik en person som spiser 1300-1400 kcal realistisk sett kommer til å gjøre, uansett. Dette skjules av økt vannretensjon, som også henger sammen med den sterke varmen og stemmer overens med at du føler deg vannete og oppblåst. Jeg kan ikke se hvordan dette skulle henge sammen med Pepsi Max-drikking, med mindre du har ulcerøs kolitt. Om noe så bør tilførelsen av væske føre til redusert vannretensjon. BMR kan egentlig ikke "fuckes opp" på andre måter enn gjennom forandringer i de variablene som utgjør BMR-ligningen, altså kroppsvekt, alder, høyde, kjønn og til en viss grad kroppssammensetning (fett vs. muskler), så det trenger du ikke bekymre deg for. Oddsen er mye større for at kroppen din nedregulerer både bevisst og ikke-bevisst aktivitet og energiforbruket knyttet til disse tingene, og at du i realiteten har gått ned i kroppsmasse – en nedgang som maskeres av vannretensjon. Bottom line: Forbrenningen din er sannsynligvis helt i orden, men hvis du har hatt problemer med å få i deg like mye mat som før over lengre tid bør du se om du har gjort noen endringer i kosthold og/eller rutiner som kan ha utløst dette. Hvis du ikke finner noen årsak til dette, er det sikkert ikke dumt å ta en tur til fastlegen bare for ordens skyld for å dobbeltsjekke at alt fungerer som det skal. Og avslutningsvis: Dette med å være "redd" for å gå opp i vekt, selv når du vet hva som skal til for å nå målene dine, og den slags psykiske ting og tang har jeg nevnt for deg før. Det er et dårlig mindset som kan bli en ond spiral, og hvis du føler at det plager deg, er en bekymring for deg og reduserer livskvaliteten din så bør du ta tak i det. burny_, malenesofie, Daenerys og 4 andre 7 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30882-lavere-bmr-il%C3%B8pet-av-sommeren/page/2/#findComment-1052771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daenerys Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 Det finnes en relativt enkel forklaring på dette her, for det er egentlig ikke så veldig realistisk at hvileforbrenningen din har blitt redusert med 600-700 kcal – i hvert fall ikke i løpet av så kort tid. Ja, du kan selvfølgelig ha hatt en viss metabolsk tilpasning, og dette er sannsynligvis et reellt fenomen selv om det har vist seg å være vanskelig å dokumentere, men effekten er garantert ikke så stor. Vi har hatt en ekstremt varm sommer. Sterk varme kan redusere både spontanaktivitet og bevisst aktivitetsnivå, og demper også appetitten direkte. I tillegg henger ofte matlyst og aktivitetsnivå sammen, så du får også en indirekte effekt på appetitten gjennom disse tingene. Dette bidrar til redusert energiforbruk og redusert energiinntak. Sannsynligvis har du redusert energiinntaket mer enn du har redusert energiforbruket, og kan derfor i realiteten ha gått ned i kroppsmasse i løpet av den siste perioden, slik en person som spiser 1300-1400 kcal realistisk sett kommer til å gjøre, uansett. Dette skjules av økt vannretensjon, som også henger sammen med den sterke varmen og stemmer overens med at du føler deg vannete og oppblåst. Jeg kan ikke se hvordan dette skulle henge sammen med Pepsi Max-drikking, med mindre du har ulcerøs kolitt. Om noe så bør tilførelsen av væske føre til redusert vannretensjon. BMR kan egentlig ikke "fuckes opp" på andre måter enn gjennom forandringer i de variablene som utgjør BMR-ligningen, altså kroppsvekt, alder, høyde, kjønn og til en viss grad kroppssammensetning (fett vs. muskler), så det trenger du ikke bekymre deg for. Oddsen er mye større for at kroppen din nedregulerer både bevisst og ikke-bevisst aktivitet og energiforbruket knyttet til disse tingene, og at du i realiteten har gått ned i kroppsmasse – en nedgang som maskeres av vannretensjon. Bottom line: Forbrenningen din er sannsynligvis helt i orden, men hvis du har hatt problemer med å få i deg like mye mat som før over lengre tid bør du se om du har gjort noen endringer i kosthold og/eller rutiner som kan ha utløst dette. Hvis du ikke finner noen årsak til dette, er det sikkert ikke dumt å ta en tur til fastlegen bare for ordens skyld for å dobbeltsjekke at alt fungerer som det skal. Og avslutningsvis: Dette med å være "redd" for å gå opp i vekt, selv når du vet hva som skal til for å nå målene dine, og den slags psykiske ting og tang har jeg nevnt for deg før. Det er et dårlig mindset som kan bli en ond spiral, og hvis du føler at det plager deg, er en bekymring for deg og reduserer livskvaliteten din så bør du ta tak i det. Wow. Hjertelig takk for svaret ditt, Keegil Tar til meg det du sier, virkelig. Jeg gikk på vekten her forleden dag, noe som jeg en sjelden gang gjør, og registrerte at jeg hadde gått fra 57 kg(før sommeren) til 54 kg. Så det er tydelig at jeg har hatt et lite underskudd. Bare tull å la dette med å være "redd" for å gå opp i vekt ta plass i hjernekapasiteten min hehe huff. Jeg veit som du sier akkurat hva som skal til, og skal derfor ikke la et slikt dårlig mindet ødelegge Keegil 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30882-lavere-bmr-il%C3%B8pet-av-sommeren/page/2/#findComment-1052778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XtrM Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Wow. Hjertelig takk for svaret ditt, Keegil Tar til meg det du sier, virkelig. Jeg gikk på vekten her forleden dag, noe som jeg en sjelden gang gjør, og registrerte at jeg hadde gått fra 57 kg(før sommeren) til 54 kg. Så det er tydelig at jeg har hatt et lite underskudd. Bare tull å la dette med å være "redd" for å gå opp i vekt ta plass i hjernekapasiteten min hehe huff. Jeg veit som du sier akkurat hva som skal til, og skal derfor ikke la et slikt dårlig mindet ødelegge La akkurat merke til at jeg tror jeg har det samme problemet som deg.. .. tror jeg er blitt "for" kostholdsbevisst :-/ Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30882-lavere-bmr-il%C3%B8pet-av-sommeren/page/2/#findComment-1052861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest QueenWinther Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Dessverre føler jeg meg veldig vannete når matinntaket mitt øker eller evt karboinntak. Sliter også ekstremt med oppblåsthet, men det kan antakeligvis ha noe med endel pepsimax-drikking?! drikker 2L pepsi max dagen (minst) og føler meg ikke oppblåst. Kanskje jeg er unormalt heldig på den kanten? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30882-lavere-bmr-il%C3%B8pet-av-sommeren/page/2/#findComment-1052875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XtrM Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 drikker 2L pepsi max dagen (minst) og føler meg ikke oppblåst. Kanskje jeg er unormalt heldig på den kanten? Tror nok du er unormalt heldig på den kanten.. om jeg drikker en liter pepsi max, blir jeg oppblåst Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30882-lavere-bmr-il%C3%B8pet-av-sommeren/page/2/#findComment-1052876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daenerys Skrevet 8. august 2014 Forfatter Del Skrevet 8. august 2014 La akkurat merke til at jeg tror jeg har det samme problemet som deg.. .. tror jeg er blitt "for" kostholdsbevisst :-/ Haha, godt mulig faktisk Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30882-lavere-bmr-il%C3%B8pet-av-sommeren/page/2/#findComment-1052912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daenerys Skrevet 8. august 2014 Forfatter Del Skrevet 8. august 2014 drikker 2L pepsi max dagen (minst) og føler meg ikke oppblåst. Kanskje jeg er unormalt heldig på den kanten? Du muligens litt unormal der ja QueenWinther drikker alt fra 0,5l til maks 2l pepsi max. Og de få dagene jeg drikker så mye som 2l, vil jeg isåfall unngå å gå med trange overdeler heheh Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30882-lavere-bmr-il%C3%B8pet-av-sommeren/page/2/#findComment-1052913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Wow. Hjertelig takk for svaret ditt, Keegil Tar til meg det du sier, virkelig. Jeg gikk på vekten her forleden dag, noe som jeg en sjelden gang gjør, og registrerte at jeg hadde gått fra 57 kg(før sommeren) til 54 kg. Så det er tydelig at jeg har hatt et lite underskudd. Bare tull å la dette med å være "redd" for å gå opp i vekt ta plass i hjernekapasiteten min hehe huff. Jeg veit som du sier akkurat hva som skal til, og skal derfor ikke la et slikt dårlig mindet ødelegge Dette ligger jo tett opp mot hva som har blitt nevnt i tidligere tråder der også dette med å være "redd" for kalorier, vekt, karbo osv har vært et sentralt tema, og svarene her blir nok det samme. Folk kan komme med velmenende råd, men vi kan ikke gjøre noe med "redselen". Det er nok ikke en dum ide å kanskje snakke med noen om dette viss det har tatt overhånd. Jeg sier dette på et generelt grunnlag og i kombinasjon med tidligere tråder. Håper det ordner seg, og lykke til! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30882-lavere-bmr-il%C3%B8pet-av-sommeren/page/2/#findComment-1053336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.