Gå til innhold

Veie mat før eller etter steking?


Kristin Charm

Anbefalte innlegg

Ligger sikkert en tråd på dette her ute, men jeg klarte ikke å finne den noe sted.

Hva mener dere er det rette, regne på næringsinnholdet før eller etter steking av typ karbonadedeig, kylling og fisk? Jeg har alltid gått utifra at varedeklerasjonen gjelder for rå vare, men det er delte meninger om det.

Hva tenker folk? :)

(Eventuelt send meg til tidligere tråd om den finnes!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Men på pakkene med boil-in-bag-ris står det at det er 350ish kcal per 100 g. En pose inneholder 125 g tørr ris. Er det da riktig å si at en slik pose inneholder 450ish kalorier, eller er næringsinnholdet beregnet på våt vekt?

Det er i tørr tilstand ja, men alle produkter så oppgir det i 100gram (90% av gangene, hvis ikke det er sånne 10gram porsjoner av noe) i tillegg til porsjon ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha et korrekt resultat må du selvfølgelig veie og regne på det etter steking, da mye veske vil forsvinne i denne prossesen. For min egen del så gjør jeg det alltid før steking. :)

Nettopp, det som forsvinner er væske, så det totale energiinnholdet endres ikke.

Hvis kylling inneholder 20g protein/100g, og du steker en kyllingfilet på 200g, så inneholder denne 40g. Om denne etter steking bare veier 150g, pga væsketap, så inneholder den fremdeles 40g protein, altså ca 27g protein/100g stekt vare.

Næringsinnholdet er alltid oppgitt for den råe varen, hvis ikke det står noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med frosne grønnsaker? På en pakke Eldorado brokkoli på 450g er kaloriinnholdet oppgitt som 27kcal/100g, men dette gjelder vel for grønnsakene når de er opptint? For vekten blir lavere når brokkolien tiner:

Brokkoli: 27kcal/100g

Pakke med Eldorado brokkoli (frossen): 450g

Pakke med Eldorado brokkoli (opptint): 400g

Antall kalorier i en pakke med Eldorado brokkoli: 4*27kcal = 108kcal?

Ikke at det har så utrolig stor betydning, men greit å vite for det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke står noe annet på pakken, skal det være innhold per 100g opptint vare, men jeg skal ikke sidet helt sikkert. I matvaretabellen er næringsinnholdet for fryst brokkoli oppgitt til 27kcal/100g mens rå brokkoli viser 28kcal/100g. Med andre ord ser det ut til å gjelde i opptint tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, det som forsvinner er væske, så det totale energiinnholdet endres ikke.

Hvis kylling inneholder 20g protein/100g, og du steker en kyllingfilet på 200g, så inneholder denne 40g. Om denne etter steking bare veier 150g, pga væsketap, så inneholder den fremdeles 40g protein, altså ca 27g protein/100g stekt vare.

Næringsinnholdet er alltid oppgitt for den råe varen, hvis ikke det står noe annet.

Det tenkte jeg ikke på. Takk for oppklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Hvordan er det med vekt til kyllinglår? Dersom jeg har ett kyllinglår på 150 g. Må jeg ta vekk hva det beinet veier for å regne næringsinnholdet? Eller er beinet medberegnet når man får opp næringsinnholdet til kyllinglår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Gammel tråd, men jeg spør likevel. Hva med kjøttdeig? jeg steker kjøttdeigen, for så å skylle den for vann og fett halvveis i steketiden. En pakke med 400 gr kjøttdeig blir til 200-220 gr. For meg som skal ha 150 gr kjøtt blir dette veldig betydelig i hvor stor mengde jeg skal spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men jeg spør likevel. Hva med kjøttdeig? jeg steker kjøttdeigen, for så å skylle den for vann og fett halvveis i steketiden. En pakke med 400 gr kjøttdeig blir til 200-220 gr. For meg som skal ha 150 gr kjøtt blir dette veldig betydelig i hvor stor mengde jeg skal spise.

Næringsinnholdet er oppgitt som rå vare, altså skal du ha 150g rått kjøtt. Anbefaler deg derimot å slutte å vaske kjøttdeigen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at mesteparten av vektforandringen skyldes vanntap pga proteinsammentrekning/fordamping, så er vel næringsinnholdet ganske uforandret i praksis(unntaket blir vel mtp koking av grønnsaker og vannløselige næringsemner)

Apropos ris; husk at ris trekker til seg omtrent dobbel vekt i vann under koking.

Enklest blir vel å veie før.

Edit; Det er ingen her inne som har så harde diettkrav at å VASKE kjøttdeig har noe som helst for seg. Det eneste du gjør er å gjøre at maten smaker mindre godt.

Mengden kalorier som fjernes er så liten at det er så å si ubetydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...