Gå til innhold

Fullkropp og hviledager?


BirgitteA

Anbefalte innlegg

1. hva er for høyt volum? for hvem?

her ser jeg 9serier på bein, 3serier horisontal press, 2serier horisontalt drag, 2 serier vertikal press, 2 serier vertikal drag (+chins ukjent), 1 serie for triceps (nedpress?) og 2 serier isometrisk hold - der 8-10rm har en restitusjonstid 24-48timer (hvis en klarer å treffe sin reelle RM i det hele tatt). 10rm på 2serier trenger ikke lenger restitusjonstid enn en dag da det ikke er høyt nok volum til at nervesystemet sliter seg ut likevel

2. hva er for mange øvelser? for hvem?

3. det er ikke du som skal kjøre programmet

4. å trene 5ganger i uken er galskap?

Du har vel kanskje litt EKSTRA restitusjon Therese, går nok greit for deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har du helt rett i! Restitusjonsevnen avhenger av kjønn, ernæringstatus, treningsbakgrunn og totalbelastning.

At du insinuerer til noe EKSTRA tyder på en MANKO av kunnskap innen treningsfysologi

Veit ikke hva du insinuerer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i! Restitusjonsevnen avhenger av kjønn, ernæringstatus, treningsbakgrunn og totalbelastning.

At du insinuerer til noe EKSTRA tyder på en MANKO av kunnskap innen treningsfysologi

Ja, kan du si noen ord om det med kjønnsforskjeller i restitusjon Therese..? Kvinner tåler generelt kortere pause mellom sett, mer volum, og høyere frekvens..? Og trenger dessuten ikke så mye karbohydrater post-trening? Annet vi burde vite om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan du si noen ord om det med kjønnsforskjeller i restitusjon Therese..? Kvinner tåler generelt kortere pause mellom sett, mer volum, og høyere frekvens..? Og trenger dessuten ikke så mye karbohydrater post-trening? Annet vi burde vite om?

I bunn og grunn har vi mindre potensiale for å treffe riktig belastning når vi trener, feks at en skal trene på en 5RM men realistisk sett treffer nærmere 6-7 eller kanskje 8. (Dette er selvsagt veldig individuelt mtp erfaring og feks spotting eller bruk av utstyr) og dette gir kortere restitusjonstid - i teorien

Det rent kjemiske er det ikke funnet noen fasit på - men det bunner i at det er det som er årsaken.

Karbohydratinntaket er såvidt jeg vet ikke kjønnsbestemt, her spiller andre faktorer inn - totalt med kosthold/trening/person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I bunn og grunn har vi mindre potensiale for å treffe riktig belastning når vi trener, feks at en skal trene på en 5RM men realistisk sett treffer nærmere 6-7 eller kanskje 8. (Dette er selvsagt veldig individuelt mtp erfaring og feks spotting eller bruk av utstyr) og dette gir kortere restitusjonstid - i teorien

Det rent kjemiske er det ikke funnet noen fasit på - men det bunner i at det er det som er årsaken.

Karbohydratinntaket er såvidt jeg vet ikke kjønnsbestemt, her spiller andre faktorer inn - totalt med kosthold/trening/person.

Såvidt meg bekjent vil faktisk kvinner ha mindre forbruk av glukose under øktene, men finner ikke kilde per nå. Det var nevnt av Børge i forbifarten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent vil faktisk kvinner ha mindre forbruk av glukose under øktene, men finner ikke kilde per nå. Det var nevnt av Børge i forbifarten.

...pga vi ikke klarer å ta i skikkelig? ;)

Vil jo være logisk

Testosteron -> eksplosivitet bla..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Om man løfter flere repetisjoner, og vil løfte flere repetisjoner sammenlagt, grunnet endret repetisjonskontinuitet ville jeg logisk tenkt at de ville hatt større forbruk.

Det siste ble veldig diffust.

Tenkte høyt, som du sier her - en vil bruke mer glykogen fordi intensiteten sammenlagt er høyere

Høyere nivåer av testosteron vil en gjøre bevegelsen mer eksplosivt, menn har naturlig nok mer testosteron enn kvinner - det var det jeg tenkte på :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn har vi mindre potensiale for å treffe riktig belastning når vi trener, feks at en skal trene på en 5RM men realistisk sett treffer nærmere 6-7 eller kanskje 8. (Dette er selvsagt veldig individuelt mtp erfaring og feks spotting eller bruk av utstyr) og dette gir kortere restitusjonstid - i teorien

Det rent kjemiske er det ikke funnet noen fasit på - men det bunner i at det er det som er årsaken.

Karbohydratinntaket er såvidt jeg vet ikke kjønnsbestemt, her spiller andre faktorer inn - totalt med kosthold/trening/person.

Så noen som antydet at kvinner hadde større problemer med å få aktivert flere muskelfibre. Det kan jo potensielt også forklare den voldsomme forskjellen mellom kvinner i styrkeløft, at de som er skikkelig gode både har talent for og trener seg opp til å få mer av muskelen til å fyre..?

Når det gjalt det med karbo etter trening, så sto det i en sports nutrition for women review i 2010 tror jeg det var, men jeg finner ikke artikkelen nå. Det de i grunn hadde konkludert med var at det ikke var forskjell på recovery mellom kvinner som inntok whey+carb etter trening og kun whey. Men det er det vel endel studier på nå at det ikke utgjør all verdens forskjell hos menn også. Med forbehold om at det ofte ikke er erfarne kroppsbyggere som blir studert da.

Uansett, beklager, BirgitteA, nå skal jeg slutte å nerde i tråden din, men konklusjonen er altså at gitt at du ikke gir max hver trening på alle muskelgrupper og får nok søvn og mat, så kan du kan altså trene hver dag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datt av for lenge siden. Jeg skjønner ikke ordene dere bruker, blir for komplisert for en nybegynner, hehe. Virker som det enkleste er å holde seg til annenhver dag!

Dette er helt vanlig når PT spirene begynner å krangle med ord og utrykk de har hørt på et weekendseminar. Revirpissinga er i gang.....jeg henter saltstenger og O'boy..

Nok om dem.

Det programmet du trener nå er foruftig å kjøre hvis du er nystartet med belastningstrening slik at du tilvenner hode og kropp til tyngre trening. Lær deg bevegelsesbaner i de forskjellige øvelsene ( riktig teknikk, bruk gjerne youtube da det er mange gode instruksjonsvideoer der ) . Det viktigste av alt er følgende : tren regelmessig over en lang periode, dvs resten av livet. Det er altfor mange som går ut i 1000 for å bli bikinifitnessutøver og det ene med det andre. For så å bli borte vekk etter tre-fire år.

Deretter kosthold. Les deg opp på egen hånd slik at du finner det som passer deg og din hverdag. Tips og råd på forum blir svært ofte komplisert og rettet mot de som skal stille på scenen, med et fjollete fokus på mikro og makro kosthold.

Spis fornuftig og nok.

Etterhvert vil du kanskje føle på å øke belastning og intensitet. Da anbefaler jeg et splittprogram, og husk : din værste fiende er deg selv. Vær obs på overtrening. Fullkropp fem dager i uka kan nok bli i overkant hvis du holder høy intensitet og kjører hvert sett til utmattelse. Føl deg frem .

Du er ung og har dermed verdens beste utgangangspunkt til å kunne forme din egen kropp og fremtid. Verktøyet har du, bruk egentid på å lære å bruke det optimalt.

Som du ser i tråden vil det å søke råd på forum ofte ende i betydningsløse debatter mellom tre-fire tasseladder.

Som du ser gir jeg ingen spesifikke treningsprogram eller kostholdsprogram. Dette fordi jeg kjenner deg ikke, vet ikke om hva du vil oppnå på lang sikt, kjenner ikke eventuelle skadehistorikk eller fysiske svakheter.

Oppsøk kompetanse der du bor.

Lykke til videre med treninga og fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig når PT spirene begynner å krangle med ord og utrykk de har hørt på et weekendseminar. Revirpissinga er i gang.....jeg henter saltstenger og O'boy..

Nok om dem.

Det programmet du trener nå er foruftig å kjøre hvis du er nystartet med belastningstrening slik at du tilvenner hode og kropp til tyngre trening. Lær deg bevegelsesbaner i de forskjellige øvelsene ( riktig teknikk, bruk gjerne youtube da det er mange gode instruksjonsvideoer der ) . Det viktigste av alt er følgende : tren regelmessig over en lang periode, dvs resten av livet. Det er altfor mange som går ut i 1000 for å bli bikinifitnessutøver og det ene med det andre. For så å bli borte vekk etter tre-fire år.

Deretter kosthold. Les deg opp på egen hånd slik at du finner det som passer deg og din hverdag. Tips og råd på forum blir svært ofte komplisert og rettet mot de som skal stille på scenen, med et fjollete fokus på mikro og makro kosthold.

Spis fornuftig og nok.

Etterhvert vil du kanskje føle på å øke belastning og intensitet. Da anbefaler jeg et splittprogram, og husk : din værste fiende er deg selv. Vær obs på overtrening. Fullkropp fem dager i uka kan nok bli i overkant hvis du holder høy intensitet og kjører hvert sett til utmattelse. Føl deg frem .

Du er ung og har dermed verdens beste utgangangspunkt til å kunne forme din egen kropp og fremtid. Verktøyet har du, bruk egentid på å lære å bruke det optimalt.

Som du ser i tråden vil det å søke råd på forum ofte ende i betydningsløse debatter mellom tre-fire tasseladder.

Som du ser gir jeg ingen spesifikke treningsprogram eller kostholdsprogram. Dette fordi jeg kjenner deg ikke, vet ikke om hva du vil oppnå på lang sikt, kjenner ikke eventuelle skadehistorikk eller fysiske svakheter.

Oppsøk kompetanse der du bor.

Lykke til videre med treninga og fremtiden.

Tusen takk skal du ha! Fornuftig og forståelig svar:p Gjør som du sier, kjører det slik som jeg har startet nå (fullkropp annen hver dag) også splitter jeg heller etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...