Gå til innhold

Dumt med underskudd av kcal selvom man blir mett?


Lindaalarsenn

Anbefalte innlegg

For ett par uker siden lastet jeg ned appen "My fitnesspal" og begynte å loggføre hva jeg spiser, har da lagt merke til at jeg mange ganger sliter med å nå mengden kcal, proteiner og fett, selvom jeg føler meg mett. Jeg prøver å bygge muskler og trener en god del armer og styrke (ikke ben i disse tider pga skade i kneet). Jeg prøver å spise sunt, lager havrepannekaker/vaffler, egg, havregrøt eller spiser knekkebrød til frokost, enten dette eller salat til lusnj og gjære hjemmelaget mat til middag og knekkebrød til kvelds. Holder meg også unna godteri og godsaker!

Appen sier at jeg burde spise 2 470 kcal om dagen (pluss at jeg burde spise mere hvis jeg trener?)

Burde jeg spise enda mere for å klare å bygge muskler, eller er det greit med 500-1000kcal underskudd?

Tips til hva jeg burde gjøre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mett man blir er først og fremst et resultat av hvilke vaner man har. Personer som veier lite, har lagt til seg vanen å spise mindre og færre måltider, og derfor totalt sett mindre kalorier over tid,enn personer som veier mere.

Hvis du har som ønske om å bli sterkere/raskere/prestere bedre, ja da må kroppen ha næring nok til å bygge de musklene/forbedre de egenskapene du vil jobbe med.

Om du da har lagt til deg vaner som gjør at du spiser veldig lite, så blir det jo ikke akkurat lett for kroppen å få tak i det den trenger.

Forresten; Høyde? Vekt?

Nå er ikke slike apps 1000% nøyaktige; men jeg kan vanskelig se at det blir voldsomt fremgang på 1400kcal dagen(det du mente når du spurte om det var greit med opptil 1000kcal i underskudd,right?)

Det beste er som regel å forsøke å lytte til kroppen; har du overskudd i hverdagen, og klarer du jevnlig å sette nye rekorder/prestere bedre på gymmen enn du har gjort tidligere? Isåfall er nok inntaket ditt ålreit, men hvis du stadig sliter med å være utmattet, sliten,lei og småsur,sover dårlig, og føler du ikke klarer å gi jernet på trening, da er det et ganske klart tegn på at matinntaket må opp.

Et godt tips for å få i seg mer kalorier er å drikke de. Melk er fantastisk til slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mett man blir er først og fremst et resultat av hvilke vaner man har. Personer som veier lite, har lagt til seg vanen å spise mindre og færre måltider, og derfor totalt sett mindre kalorier over tid,enn personer som veier mere.

Hvis du har som ønske om å bli sterkere/raskere/prestere bedre, ja da må kroppen ha næring nok til å bygge de musklene/forbedre de egenskapene du vil jobbe med.

Om du da har lagt til deg vaner som gjør at du spiser veldig lite, så blir det jo ikke akkurat lett for kroppen å få tak i det den trenger.

Forresten; Høyde? Vekt?

Nå er ikke slike apps 1000% nøyaktige; men jeg kan vanskelig se at det blir voldsomt fremgang på 1400kcal dagen(det du mente når du spurte om det var greit med opptil 1000kcal i underskudd,right?)

Det beste er som regel å forsøke å lytte til kroppen; har du overskudd i hverdagen, og klarer du jevnlig å sette nye rekorder/prestere bedre på gymmen enn du har gjort tidligere? Isåfall er nok inntaket ditt ålreit, men hvis du stadig sliter med å være utmattet, sliten,lei og småsur,sover dårlig, og føler du ikke klarer å gi jernet på trening, da er det et ganske klart tegn på at matinntaket må opp.

Et godt tips for å få i seg mer kalorier er å drikke de. Melk er fantastisk til slike tilfeller.

Høyde: 183

Vekt: 64-65

Prøver å trene 3-4 ganger i uka, men hender det blir knapp med tid og jeg bare får trent to ganger, burde jeg prøve å få i meg mere de dagene jeg trener og heller ligge på vanlig kcal-inntak når jeg ikke trener?

Det å drikke de, hørtes jo faktisk ganske lurt ut! Men da er kanskje melk og smoothie best? (ikke saft, juice, brus osv. pga sukker, syre?)

Hvordan er det forresten å få i seg resten av det man trenger for å oppfylle kcal "kravene" på kvelden? Altså spise en god og stor porsjon kveldsmat for å få det i seg? Det blir vel kanskje bortkastet, bedre å fordele det jevnlig utover dagen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyde: 183

Vekt: 64-65

Prøver å trene 3-4 ganger i uka, men hender det blir knapp med tid og jeg bare får trent to ganger, burde jeg prøve å få i meg mere de dagene jeg trener og heller ligge på vanlig kcal-inntak når jeg ikke trener?

Det å drikke de, hørtes jo faktisk ganske lurt ut! Men da er kanskje melk og smoothie best? (ikke saft, juice, brus osv. pga sukker, syre?)

Hvordan er det forresten å få i seg resten av det man trenger for å oppfylle kcal "kravene" på kvelden? Altså spise en god og stor porsjon kveldsmat for å få det i seg? Det blir vel kanskje bortkastet, bedre å fordele det jevnlig utover dagen? :)

De dagene du trener så trenger jo kroppen mer næring enn de dagene man bare ligger på sofaen,så å gå inn for å øke matinntaket de dagene er en god ide. Mer mat gir jo og mer overskudd som gir mer prestasjon på trening:)

Melk og smoothie fungerer best ja. Du kan og til nød gå får milkshake<3 Rent helsemessig vil neppe ting med enorme mengder syre og sukker være det beste for tannhelsen.

Magesekken din vet ikke hva klokka er, så for den spiller det liten rolle om du får i deg ett megaschvææært måltid midt på natten eller ved lunchtider. Så lenge du får i deg den næringen du trenger,spiller det liten rolle når på dagen du spiser. Du får se på dagsrytmen og rutinene dine og legge det opp slik det passer deg best:)

Du høres forsåvidt rimelig slank ut,så det er ingenting i veien med å spise masse god mat og trene skikkelig her altså, eneste som skjer da er at man får skikkelig awesome resultater:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dagene du trener så trenger jo kroppen mer næring enn de dagene man bare ligger på sofaen,så å gå inn for å øke matinntaket de dagene er en god ide. Mer mat gir jo og mer overskudd som gir mer prestasjon på trening:)

Melk og smoothie fungerer best ja. Du kan og til nød gå får milkshake<3 Rent helsemessig vil neppe ting med enorme mengder syre og sukker være det beste for tannhelsen.

Magesekken din vet ikke hva klokka er, så for den spiller det liten rolle om du får i deg ett megaschvææært måltid midt på natten eller ved lunchtider. Så lenge du får i deg den næringen du trenger,spiller det liten rolle når på dagen du spiser. Du får se på dagsrytmen og rutinene dine og legge det opp slik det passer deg best:)

Du høres forsåvidt rimelig slank ut,så det er ingenting i veien med å spise masse god mat og trene skikkelig her altså, eneste som skjer da er at man får skikkelig awesome resultater:)

Takk for svar! Har faktisk alltid trudd det har vært dumt å spise om jeg er sulten midt på natten... Lurer også på en ting til :)

Jeg prøver også å holde meg unna usunne matvarer som pølser, pølsebrød, potetsalater, påleggssalater, kjøttkaker osv. er dette nødvendig eller går det greit en gang innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for svar! Har faktisk alltid trudd det har vært dumt å spise om jeg er sulen midt på natten... Lurer også på en ting til :)

Jeg prøver også å holde meg unna usunne matvarer som pølser, pølsebrød, potetsalater, påleggssalater, kjøttkaker osv. er dette nødvendig eller er det også greit en gang innimellom?

Altså, hva som er "usunnt" er et ENORMT vidt begrep, og det kommer helt an på hva slags person man snakker om.

Er man 170 høy og veier 45 kilo, vil all slags mat være sunt,rett og slett fordi personen har et ganske prekært behov om at vekta må OPP!

Er man derimot 150 høy med en matchvekt på 150 kilo, vil derimot langt fler matvarer kunne sies å være usunne,da denne personen jo absolutt burde vurdere å gå ned i vekt snarest. Å da ha et kosthold som hovedsaklig består av f.eks cola og cheeseburgers blir da usunt,selv om at det ikke nødvendigvis hadde vært like ille for det første eksemplet jeg nevnte.

Det er ingenting i veien med å ha et godt og variert kosthold, det er selvfølgelig "lov" å spise både pølser og kjøttkaker og egg og bacon og pizza og pommfri og rakfisk og is og brus og ja, matvarer med høyere energitetthet/"usunne ting", så lenge man utviser skjønn og ikke lar kostholdet bli for ensidig. Det gjelder egentlig alt man putter i munnen.

Men det er lov å kose seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man nå skal ekskludere noe fra kostholdet for å redusere sykdomsrisiko, så ville jeg ut fra forskningsstatus så langt holdt en knapp på alkohol, mat med stekeskorper med mye akrylamid som potetgull og forkullet kjøtt, samt transfett, som vi jo heldigvis ikke har så voldsomt mye av i norske matvarer. Hvis man vil optimalisere i forhold til å innta næringsemner som ser ut til å redusere risiko, så er det umetta fettsyrer som omega-3 samt grønnsaker med masse fiber som ser ut til å være det smarteste så langt. Altså laks, avokado og nøtter er nok et sunnere valg enn pølser, men hvis pølser med potetsalat skylt ned med helmelk og proteinpulver er lettere for deg å få i deg på treningsdager, så tror jeg at jeg stemmer for køyr på! :) Med din høyde, og gitt et skikkelig styrkeprogram, så kan du sikkert dra på med 3000-3500 kalorier på treningsdagene for å få maksimalt utbytte. Hvorav minst 200 gram proteiner, så ikke bare fett altså. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat en slik tråd jeg vurderte å opprette. MFP setter meg også ganske mye høyere enn hva jeg klarer. Jeg har derimot et HELT annet utgangspunkt enn deg, 183cm og 105kg og må kvitte meg med min bilring. Vil tro at siden trådstarter er under 70kg, vil jeg tåle et noe høyere underskudd, som er like høy, men da 40(!!)kg tyngre, så lenge jeg føler jeg fungerer i hverdagen. Basert på det Aurelius skrev "men hvis du stadig sliter med å være utmattet, sliten,lei og småsur,sover dårlig, og føler du ikke klarer å gi jernet på trening, da er det et ganske klart tegn på at matinntaket må opp..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Altså, hva som er "usunnt" er et ENORMT vidt begrep, og det kommer helt an på hva slags person man snakker om.

Er man 170 høy og veier 45 kilo, vil all slags mat være sunt,rett og slett fordi personen har et ganske prekært behov om at vekta må OPP!

Deg om det. Å tilegne seg usunne matvaner for å gå opp i vekt er noe jeg ville vært litt mer betenkt med å anbefale nybegynnere. Alle kan øke vekten med et sunt og balansert kosthold like enkelt som med et forferdelig et. Trådstarter oppfyller neppe kriteriene for å ha et så drastisk behov for kalorier, så ikke forvirr han kun for å understreke et poeng.

Trådstarter: styr unna alt i store mengder, varier så mye som mulig. Unngå de usunne matvarene i den grad du kan, ikke ty til enkle alternativer kun fordi det hjelper med kortsiktige mål - langsiktige helsekonsekvenser er langt viktigere enn "gains". Du klarer fint å nå målene dine med et fornuftig oppsett (anbefaler deg å ta inn flere meninger enn du vil lese her).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det. Å tilegne seg usunne matvaner for å gå opp i vekt er noe jeg ville vært litt mer betenkt med å anbefale nybegynnere. Alle kan øke vekten med et sunt og balansert kosthold like enkelt som med et forferdelig et. Trådstarter oppfyller neppe kriteriene for å ha et så drastisk behov for kalorier, så ikke forvirr han kun for å understreke et poeng.

Trådstarter: styr unna alt i store mengder, varier så mye som mulig. Unngå de usunne matvarene i den grad du kan, ikke ty til enkle alternativer kun fordi det hjelper med kortsiktige mål - langsiktige helsekonsekvenser er langt viktigere enn "gains". Du klarer fint å nå målene dine med et fornuftig oppsett (anbefaler deg å ta inn flere meninger enn du vil lese her).

Lykke til!

Hvor anbefaler jeg trådstarter å tilegne seg usunne matvaner? Hvor nøye har du lest mine innlegg i denne tråden?

Om man, som trådstarter, er 180 cm høy, veier ~60kilo,ønsker å trene for å bli sterkere, sunnere og få økt muskelmasse, og legger seg på 1400 kcal om dagen for å nå disse målene, vil jeg påstå at dette på sikt er langt mer usunt og har større skadepotensiale enn å anbefale et kosthold som medfører kalorimessig overskudd i en begrenset periode, selv om noe av dette kalorioverskuddet hadde kommet fra "usunne" kilder.

I mine øyne er sunnhet et nokså relativt begrep og ihvertfall en suboptimal måleenhet slik den i dag blir brukt av vanlige mennesker, og vil bety forskjellig for forskjellige mennesker. Jo før jo fler innser dette, jo bedre forhold tror jeg mange vil få til eget liv og egen helse.

Selvfølgelig, enkelte matvarer kommer bedre ut enn andre matvarer når de sammenlignes direkte, men en bør passe seg for å bli så blindet av detaljene til den grad at man går glipp av det helhetlige bildet.

Grønnkål inneholder mer klorofyll, mangan og vitamin K enn feks et stykke svinelever, men sistnevnte burde være å foretrekke for å hjelpe personer med anemi. Og begge to vil komme dårligere ut enn et stykke marmorert entrecôte, hvis målpersonen har et ønske om å øke kaloritettheten i det han spiser. For eksempel.

På den andre siden burde man heller ikke tenke så mye på helheten at man dropper alt av detaljer heller, men det tror jeg nok kun er tilfellet i en svært liten del av befolkningen, feks profesjonelle bodybuildere, eller andre med svært spesielle kostbehov, som jo er kjent for å kunne ha et litt sært forhold til kylling og ris før de skal på scenen.

Jeg har ikke sagt at trådstarter burde gå amok i godishylla eller drikke en liter olivenolje om dagen, men at han vil nå sine mål raskere og på en bedre måte ved å øke kaloriinntaket, og enkelte måter dette kan fasilitetes på. At du velger å fokusere på enkeltdeler av det jeg skriver fremfor den helhetlige beskjeden, synes jeg er uheldig. At du misliker mine eksempler og deres hyperbole, fair nuff.

Hvordan ville du belyst poenget jeg tydeligvis feilet i å levere, på en bedre måte?

Apropos, hvor kan jeg finne mer info om fornuftigere oppsett for å øke i vekt?

Evt flere meninger om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor anbefaler jeg trådstarter å tilegne seg usunne matvaner? Hvor nøye har du lest mine innlegg i denne tråden?

I kjent stil lirer du av deg så mye fjas på en gang at du selv går surr i hva du skriver.

Å da ha et kosthold som hovedsaklig består av f.eks cola og cheeseburgers blir da usunt,selv om at det ikke nødvendigvis hadde vært like ille for det første eksemplet jeg nevnte.

Ett av eksemplene jeg gidder å dra frem i farten. Du har hverken fremstillingsevne eller kompetanse til å bidra i slike tråder. Nybegynnere er lettpåvirkelige og kan fort feiltolke ting du skriver, at du følger opp med en a4-side med fremmedord du har hentet fra en skolebok understreker kun poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig du ikke ser hvordan du selv bidrar i denne tråden, Adamantis? Fra mitt nøytrale ståsted bagatelliserer du i stor grad og flytter fokuset i tråden fra det faktiske spørsmålet over på deg selv. Dette er bare ment som en kommentar i farten og jeg vil nødig kapre mer plass en nødvendig (y)

Er det ikke du med din post, som kun omhandler mitt innlegg, som flytter fokuset over på meg? Jeg ber kun trådstarter om å være forsiktig med å følge rådene som har blitt gitt i tråden.

Ellers forstår jeg ikke hva du mener med bagatellisere. Hva er det jeg bagatelliserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kjent stil lirer du av deg så mye fjas på en gang at du selv går surr i hva du skriver.

Ett av eksemplene jeg gidder å dra frem i farten. Du har hverken fremstillingsevne eller kompetanse til å bidra i slike tråder. Nybegynnere er lettpåvirkelige og kan fort feiltolke ting du skriver, at du følger opp med en a4-side med fremmedord du har hentet fra en skolebok understreker kun poenget.

"Ok". Greit, du skal få det slik du vil. Siden du tydeligvis ikke er i stand til ,eller har lyst til, å oppføre deg voksent eller måtte Gud forby, diskutere som en, er det jo lite vits for oss andre å behandle deg som en det er verdt å bruke tid eller kalorier på. Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden da jeg ikke ønsker å bidra til mer avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ok". Greit, du skal få det slik du vil. Siden du tydeligvis ikke er i stand til ,eller har lyst til, å oppføre deg voksent eller måtte Gud forby, diskutere som en, er det jo lite vits for oss andre å behandle deg som en det er verdt å bruke tid eller kalorier på. Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden da jeg ikke ønsker å bidra til mer avsporing.

Du blir konfrontert med ting du skriver på forumet, og svarer med "når sa jeg ditt og datt?". Jeg siterer deg på konkrete ting du har sagt, da blir det til at jeg ikke er stand til å oppføre meg voksent - du har nok rett i at det ikke har noen hensikt for deg å bruke H-melk og burger-kaloriene på et diskusjonsforum. Si piecen din, slapp av, og la så andre komme med sine meninger. Er du virkelig opptatt av at trådstarter skal lære noe med tråden sin, er det faktisk ikke bare din side av saken som er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...