Gå til innhold

Turutstyrtråden.


Ojive

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Crocs: Veier ingenting og er helt konge å ha i camp. HATER å ta på meg støvler eller våte joggesko når en skal en liten tur ut av teltet for å pisse eller liknende.

støttes! i tillegg geniale å bruke dersom du må vade over elver, da slipper fottøy du bruker ellers på turen å bli vått + du slipper sår på beina dersom du velger å vade barfot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fortuity.
Hva heter fortiudaaama på insta?

Dersom det er jeg som er "Fortiudaaama", så heter jeg noe så spennende som mitt eget fornavn på Instagram: Benedickte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mye bra i det @Fortuity skriver. Men litt uening når det kommer til sekk str. Av 2 grunner.

OP er mann så vil anta at han bruker en god del større klær en fortuity, så det vil ta mere plass. Og jeg regner han må ha med seg mere mat ;)

Jeg bruker Norrøna Recon Pack 125 L om jeg skal ut på lang turer. Men en sekk er noe du må prøve i butikken. Less den opp så du får riktig vekt og gå rundt i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye bra i det @Fortuity skriver. Men litt uening når det kommer til sekk str. Av 2 grunner.

OP er mann så vil anta at han bruker en god del større klær en fortuity, så det vil ta mere plass. Og jeg regner han må ha med seg mere mat ;)

Jeg bruker Norrøna Recon Pack 125 L om jeg skal ut på lang turer. Men en sekk er noe du må prøve i butikken. Less den opp så du får riktig vekt og gå rundt i butikken.

Tja, jeg fikk tak i en Bergans Alpinist II 110L (med rulletopp) rimelig og har brukt den noen ganger, men den er generelt alt for stor. Nesten så en ender opp med å pakke med saker bare fordi en har plass, som igjen gjør sekken langt tyngre enn den bør være. Større sekker har jo selvfølgelig også høyere egenvekt.

53491.jpg

Ellers mange gode svar og poeng her:

http://www.fjellforum.no/topic/27601-trenger-hjelp-med-valg-av-sekk-rulletopp-eller-ikke/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekket ruten din, men er det noen DNT hytter på den?

Jau, det er i utgangspunktet planlagt at man skal overnatte på DNT hytter hele veien, men jeg tenkte å bruke teltet mest mulig. Grunnen til at jeg spør om "2 ukers uten butikk" er ren nysgjerrighet egentlig. Hvordan er det "med" kontra "uten" butikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg fikk tak i en Bergans Alpinist II 110L (med rulletopp) rimelig og har brukt den noen ganger, men den er generelt alt for stor. Nesten så en ender opp med å pakke med saker bare fordi en har plass, som igjen gjør sekken langt tyngre enn den bør være. Større sekker har jo selvfølgelig også høyere egenvekt.

53491.jpg

Ellers mange gode svar og poeng her:

http://www.fjellforum.no/topic/27601-trenger-hjelp-med-valg-av-sekk-rulletopp-eller-ikke/

Jeg tar gjerne noen kg ekstra for å ha det ekstra komfertabelt på tur;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, det er i utgangspunktet planlagt at man skal overnatte på DNT hytter hele veien, men jeg tenkte å bruke teltet mest mulig. Grunnen til at jeg spør om "2 ukers uten butikk" er ren nysgjerrighet egentlig. Hvordan er det "med" kontra "uten" butikk?

Som afterall sier, tørr og kallori rik mat. Vakumpakket.

Bruker Dnt hyttene for et "bedre måltid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar gjerne noen kg ekstra for å ha det ekstra komfertabelt på tur;)

Etter å ha oppdaget hvordan det er å gå med en virkelig god sekk kontra det som har vært en helt ok ryggsekk, tar jeg mye heller bærekomforten. Spesielt om en skal gå med sekken i timesvis hver dag i 1-2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha oppdaget hvordan det er å gå med en virkelig god sekk kontra det som har vært en helt ok ryggsekk, tar jeg mye heller bærekomforten. Spesielt om en skal gå med sekken i timesvis hver dag i 1-2 uker.

Enig, derfor jeg bruker recon pack som passer meg veldig bra. Merker knapt at jeg har den på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, det er i utgangspunktet planlagt at man skal overnatte på DNT hytter hele veien, men jeg tenkte å bruke teltet mest mulig. Grunnen til at jeg spør om "2 ukers uten butikk" er ren nysgjerrighet egentlig. Hvordan er det "med" kontra "uten" butikk?

Med forbehold om at det er noen år siden jeg overnattet på DNT-hytter!

Om du planlegger å gå innom DNT-hyttene med jevne mellomrom, så kan du proviantere der. De ubetjente DNT-hyttene, i alle fall, har matrom der du kan ta ut mat og legge penger i en kasse. Ikke ta med en 1000-lapp, det er ikke mulighet til å veksle! ;)

Husk bare på at du melder deg inn i DNT, og henter ut universalnøkkelen til de ubetjente hyttene før turen.

Velg mat med minst mulig vann (ris, havregryn, nudler, nøtter), som det er nevnt ovenfor. Kan også legge til potetmos og couscous. Litt chili, ingefær, hvitløk og krydderblandinger veier lite i sekken og er gull verdt for å sette mer smak på maten om du skal spise selvfanget fisk for 7ende dag på rad.

Lars Monsen koker fisk og kaffe i samme kjele, for å spare vekt. Det får være måte på å være hard core! Turkaffen skal smake kaffe, og ikke gårsdagens fiskemiddag! :) Det løpet overlater jeg til Monsen og Chuck Norris! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet er: hva gjør man med mat om en går på en 2 ukers uten tilgang til butikk (rent teoretisk)?

Mine favoritter: Nudler, pasta, havregryn, melblanding som du steker til brød, egg, bacon, masse smør, potetstappe, og det du liker av krydderier.

Du kan kjøpe ferdig poser a la militærets rasjoner. Smaker ganske greit, og er veldig enkelt. Koster litt, om ikke du har lagret en hel garasje full av rasjoner fra dine år i militæret som jeg har ;) Blir også enklere når zombiene begynner å komme på døra. :hungover:

Jeg liker også å tørke mine egne blandinger. Anbefales! Kjøp inn grønnsaker, kjøtt og snarkokt ris/pasta. Tørk kjøtt og grønnsaker i ovnen ved å sette ovenen på 50 ish grader, sett en skje el. i komfyrdøra slik fukt slipper ut. La stå overnatt og det skal være ganske bra tørket. Så er det bare å hive dette oppi poser med ris og krydder/saus/tørrmelk også er det bare å koke opp og nyte. Går ganske kjapt, veier lite og smaker like godt som du gjør det selv. Ligger sikkert mange gode videoer av dette på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fortuity.
Mye bra i det @Fortuity skriver. Men litt uening når det kommer til sekk str. Av 2 grunner.

OP er mann så vil anta at han bruker en god del større klær en fortuity, så det vil ta mere plass. Og jeg regner han må ha med seg mere mat ;)

Jeg bruker Norrøna Recon Pack 125 L om jeg skal ut på lang turer. Men en sekk er noe du må prøve i butikken. Less den opp så du får riktig vekt og gå rundt i butikken.

Forsåvidt et godt poeng, men så har til gjengjeld vi jenter behov for noen ekstra ting i sekken som ikke dere mannfolk behøver - så jeg vil si at det går opp i opp. Jeg går også med mat for 2-3 uker av gangen i min sekk, og med en godt utviklet appetitt så vil jeg tro at det vil tilsvare (minst) to uker for Ojive. Tenker man vekt og størrelse når man kjøper alt av utstyr, noe han har anledning til nå, så vil jeg si at en sekk over 100 L er overkill; men det er selvsagt opp til hver enkelt hva man foretrekker der. :)

Ellers så signerer jeg både Afterall og Benksliteren; tørrmat, gjerne hjemmelaget, er gull. Har du mulighet til å få vakuumpakket ferdige porsjoner med feks. havregrøt og grønnsaker + kjøtt så er det genialt. Jeg har også med meg brødmix fra Funksjonell Mat - som jeg steker i panne, som pinnebrød eller i ovn når det er tilgjengelig (noe det er på enkelte hytter). Litt ymse suppeposer, ris (i poser) - og fallafelmix fra Helsekosten har også funnet sin vei til sekken, og det samme gjelder barer, proteinpulver, chiafrø, nøtter, tørket frukt/bær og mørk sjokolade. En liten mulepose til å hjelpe en opp de tøffeste stigninger og dagens siste mil er obligatorisk, så sjokolade er altså mer enn lov.

En teleskopstang veier ikke mange hundre grammene, og gjør seg godt bakpå sekken; jeg bruker min flittig, og det føles latterlig digg å steke egenfisket fisk til middag (og evt. frokost).

Ellers så har du jo altså anledning til å kjøpe mat på betjente - og selvbetjente DNT-hytter. Vil du ikke betale kontant (på selvbjetente hytter) så kan du også skrive ned kredittkortinformasjonen din og legge i safen, så blir du heller trukket i ettertid.

Kaffe/te er en given. Og jeg har også sneket med meg litt FRES, som jeg bruker de gangene det gjør skikkelig vondt i "vil ikke'n".

Små (supertette) beholdere med krydder og litt olje/smør til steking er også en given.

Turmat er gøy! :)

*følger*

Fantastiske bilder, blir spennende å følge deg på turen fremover! (y)

Tusen takk for det, du! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...