Gå til innhold

Turutstyrtråden.


Ojive

Anbefalte innlegg

Lovisa Ville aldri brukt en bukse som ikke puster, da ender du opp søkk våt av svette uansett vær. Goretex bukser er en slager. Du kan gå i altslags vær, men ikke forvent å kunne gå tørr om regnet detter ned. Sats heller på ull og tøy som holder varmen selv om du blir våt. Ha med ekstra skift, så kan du kle deg tørr når du ankommer destinasjon og skal i telt/hytte. Når du skal ut å gå dagen etterpå kler du igjen på deg det våte tøyet, så går du det tørrt om det er opphold. (y)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trust me, på ingen måte har jeg tenkt til å bare hoppe ut i en 350km tur. Selv om jeg gir uttrykk for en god dose YOLO og tøying av komfortsonen med en elefantdildo, så er det (fortsatt) en del tenking bak det. Det er en grunn til at denne tråden eksisterer.

Når jeg først skal ut på noe sånt så vil jeg ta babysteps fremover. Igår gikk jeg rundt 10km for å kjenne hvordan det er (sliten, gitt) og jeg kommer til å fortsette å gå og følge med på kroppen/formen/følelsen og justere mat osv deretter.

Flink gutt :smug:

Nå har jeg hatt en i overkant god dose av kjiphet på tur, så er nok litt ekstra vàr på å plukke opp dårlig fysisk forberedelse. Og sannsynligvis fordi jeg har begått samme feil selv :oops: Men det høres ut som om du har gode tanker rundt dette, så da ønsker jeg deg bare lykke til med prosjektet! Og følger tråden videre, selvsagt, mange erfarne folk med gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovisa Ville aldri brukt en bukse som ikke puster, da ender du opp søkk våt av svette uansett vær. Goretex bukser er en slager. Du kan gå i altslags vær, men ikke forvent å kunne gå tørr om regnet detter ned. Sats heller på ull og tøy som holder varmen selv om du blir våt. Ha med ekstra skift, så kan du kle deg tørr når du ankommer destinasjon og skal i telt/hytte. Når du skal ut å gå dagen etterpå kler du igjen på deg det våte tøyet, så går du det tørrt om det er opphold. (y)

Det jeg lurer på er hvordan kler man seg for sen vår/sommer? Kulde er (som regel) ikke et tema. Svette/varme og transport av dette blir plutselig mer viktig. Eller?

Jeg har det rimelig lett for å bli svett på føttene om sommeren. Hvilke alternativer finnes det for fottøy med solid ankelstøtte for blandet terreng, som gjerne "puster"? Og hva gjør man med "selvgenerert fukt" på føttene egentlig? Jeg ser for meg at i.l.a. en 6-8 timers tur så blir det en del svette/fukt i skoa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggeunderlag:

For meg har teltlivet blitt en annen verden etter at jeg parkerte Bamse liggunderlaget og fikk meg et oppblåsbart Exped Downmat XL underlag. Veier litt mer skumplastunderlagene og kan gå hull i, selv om det ennå ikke har skjedd meg eller noen av turkompisene mine, men liggekomforten kan ikke sammenlignes! :) Det birde ha litt å si på en 20 dagers tur! ;) Det er kanskje litt mye å drasse med på en 20 dagers/350 km tur, men på kortere turer med gode venner der det gjerne blir mer tid med kaffekoking og skravling rundt leirbålet, så har Exped et Chair Kit som gjør om underlaget til en veldig behagelig feltlenestol! Kan anbefales på det varmeste! :) Jeg har lest at Termarest har kommet med et underlag av samme tykkelse som Expeden, men betydelig lavere vekt. Dette underlaget får mye skryt på nettet, men det er ingen jeg kjenner som har testet det. Tror det heter Termarest Neo Air, eller noe lignenede.

Telt:

Jeg har et brukt et MSR Hubba Hubba de siste årene som jeg er veldig godt fornøyd med. Det veier 1,8 kg inkludert ekstra barduner som jeg har lagt til. Hubba Hubbaen er et populært telt, men det har de siste årene kommet nye telt av samme type som er minst like gode og veier en halvkilo mindre, f.eks. MSR Carbon Reflex. Hubba Hubbaen er selvstående, det gjør at du kan slå opp teltet og så flytte det litt rundt for å finne den helt perfekte plassen. Teltet er veldig lett å slå opp og du kan velge om du vil slå opp inner- og yttertelt sammen, eller bare innertelt eller bare yttertelt. De siste mulighetene kan være aktuelle om du skal overnatte i varmt vær og mye mygg, eller bare vil slå opp ytterteltet for en lengre rast i dårlig vær. Som mange andre amerikanske telt er den vanntette delen trukket høyere opp på innerteltet og ytterteltet går ikke helt ned til bakken. Det gjør at teltet har veldig god lufting slik at du aldri opplever kondensproblemer, men det kan bli litt kald trekk i teltet. Ingen telt er perfekt på alle områder, du må selv avgjøre hvilke egenskaper som er viktgst for ditt bruksområde.

Ellers ville jeg kjøpt meg en pakke Tear Aid, dette er noen fantastiske lappesaker for vadebukser som er glimrende til å reparere telt, skallklær og andre ting du ikke vil ha hull i. Du får kjøpt det på sportsbutikker med godt utvalg av fiskeutstyr. Gorillatape/Gaffetape kan også være lurt å ha med for å foreta feltreperasjoner på sekk, telt o.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til. Skal du kjøpe bare et sett med ullundertøy, velg Aclima woolnet! Tørker kjempefort, varmer godt selv om vinteren, og blir ikke så svett på ryggen ved bæring av sekk. Ble anbefalt dette av en venninne, hadde ikke trodd det skulle være så stor forskjell fra vanlig devold etc.

Skal du ha tykkere ullbekledning kan Lanullva anbefales. Litt samme prinsipp som woolnet, men mye tykkere. Mye og gode, klør ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til. Skal du kjøpe bare et sett med ullundertøy, velg Aclima woolnet! Tørker kjempefort, varmer godt selv om vinteren, og blir ikke så svett på ryggen ved bæring av sekk. Ble anbefalt dette av en venninne, hadde ikke trodd det skulle være så stor forskjell fra vanlig devold etc.

Skal du ha tykkere ullbekledning kan Lanullva anbefales. Litt samme prinsipp som woolnet, men mye tykkere. Mye og gode, klør ikke :)

Hvordan er de mot ull solgt på Forsvarsbrukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg lurer på er hvordan kler man seg for sen vår/sommer? Kulde er (som regel) ikke et tema. Svette/varme og transport av dette blir plutselig mer viktig. Eller?

Jeg har det rimelig lett for å bli svett på føttene om sommeren. Hvilke alternativer finnes det for fottøy med solid ankelstøtte for blandet terreng, som gjerne "puster"? Og hva gjør man med "selvgenerert fukt" på føttene egentlig? Jeg ser for meg at i.l.a. en 6-8 timers tur så blir det en del svette/fukt i skoa.

Kle deg etter været. Om du går på stier osv gjør en gymshorts jobben, samt en pustende tskjorte. Husk solkrem. merk: Sportstekstil stinker dritt etter noen dager, så da burde du enten gå for mer organisk materiale, eller ta med vaskeballer. Jeg svetter masse på beina så blir blaut i støvler/fjellsko. Joggesko funker bra, men ikke med tung pakkning/vanskelig terreng.

Forøvrig: jeg bestilte utstyr for 10 000+ fra USA. Sparte meg sikkert 30% hvis ikke mer, selv med frakt, fortolling og 25% MVA.

Tomla Jeg har også MSR telt og Exped xl med stol ;) Digg å sitte å lese i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring dessverre. Har forsvaret også netting av ull? Jeg tenker på disse: http://www.aclima.no/products/woolnet/men

Forsvaret har netting, men den jeg hadde var ikke av ull. Dog har det lite å si da det er hullene som er viktige, og ikke stoffet mtp netting. Forsvarets Ull er helt ok, men ikke noe mer. Har et par søppelsekker med forsvarsklær, men sjeldent jeg bruker dem, da jeg finner mitt private ullstæsh som bedre. Dog dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det rimelig lett for å bli svett på føttene om sommeren. Hvilke alternativer finnes det for fottøy med solid ankelstøtte for blandet terreng, som gjerne "puster"? Og hva gjør man med "selvgenerert fukt" på føttene egentlig? Jeg ser for meg at i.l.a. en 6-8 timers tur så blir det en del svette/fukt i skoa.

Skal du gå i 20 dager med alt du trenger på ryggen, blir det nødvendigvis en ganske tung sekk. Det er da suverent mest viktig at du har skikkelig, stabilt fottøy på føttene! Skal du gå nesten bare på sti, kan du vurdere lave tursko, ellers ville jeg sett på skikkelige stabile fjellstøvler og heller hatt flere par med ullsokker og variere med når det blir vått/fuktig Tung sekk, steinur og lange dagsmarsjer kombinert med lave, myke, luftyige sko smaker av at du må avbryte turen halvveis p.g.a. ødelagte føtter! ;)

Om du skal legge turen på våren/forsommeren under snøsmeltingen og en så lang tur, vil det ofte bli nødvendig å krysse bekker/elver. Om du har fjellstøvler og en skallbukse som overlapper godt, kan du snøre buksa stramt med tau over støvelene og klare noen skritt gjennom vannet uten at du blir våt. I Finnmark for et par uker siden krysset jeg de første elvene barbeint, det var ingen fornøyelse å gå i sterkt strøm på steiner med tung sekk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå i 20 dager med alt du trenger på ryggen, blir det nødvendigvis en ganske tung sekk. Det er da suverent mest viktig at du har skikkelig, stabilt fottøy på føttene! Skal du gå nesten bare på sti, kan du vurdere lave tursko, ellers ville jeg sett på skikkelige stabile fjellstøvler og heller hatt flere par med ullsokker og variere med når det blir vått/fuktig Tung sekk, steinur og lange dagsmarsjer kombinert med lave, myke, luftyige sko smaker av at du må avbryte turen halvveis p.g.a. ødelagte føtter! ;)

Om du skal legge turen på våren/forsommeren under snøsmeltingen og en så lang tur, vil det ofte bli nødvendig å krysse bekker/elver. Om du har fjellstøvler og en skallbukse som overlapper godt, kan du snøre buksa stramt med tau over støvelene og klare noen skritt gjennom vannet uten at du blir våt. I Finnmark for et par uker siden krysset jeg de første elvene barbeint, det var ingen fornøyelse å gå i sterkt strøm på steiner med tung sekk! :)

Litt usikker, jeg har ikke kommet så langt som å undersøke forholdene på hele løypa egentlig, men antar at det blir en del random.

http://jotunheimstien.turistforeningen.no/index.php?fo_id=2339

Tusen takk for mye nyttig info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta jegerprøven, som sagt. Jeg selger selvsagt alle jegerprøvebøkene til en rimelig sum.

HEHE.

Du kan vell strengt tatt bestå jegerprøven bare ved å øve på appen og terpe på de forskjellige dyrene. Og hvis du skal kjøpe deg en bok trenger du bare en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hør på Terskeltrening

Crocs: Veier ingenting og er helt konge å ha i camp. HATER å ta på meg støvler eller våte joggesko når en skal en liten tur ut av teltet for å pisse eller liknende.

Ryggsekk: Her er det drøss å velge mellom, men velg en som passer til din rygglengde med nok tilpassningsmuligheter. Synes selv det er digg med ramme på de store sekkene, kan anbefale Nørrønna sin Para Ranger/Recon Pack, eller Arcteryx sin 90l + som jeg har. Husker ikke modellen:)

Crocs var et bra tips, det skal jeg huske på til neste neste langtur! :)

TS, du nevnte ikke ryggsekk i åpningsinnlegget ditt, men det er en av de aller viktigste innkjøpene før en slik tur og for friluftsliv generelt. Det er mange gode merker å velge blant, tidligere i tråden er det nevnt Osprey, Norrøna og Arcteryx, som alle lager topp sekker! Jeg vil også gjerne legge til Bergans. Jeg har brukt en Bergans Alpinist II på 110 liter de siste årene og er svært godt fornøyd med denne. Denne er regulerbar, passer min rygg godt og har mange tilpasningsmuligheter. Den finnes også i 130 liters utgave, men jeg tenker at det med så stor sekk kan bli fristende å pakke ned litt mer enn du trenger - det vil du gjerne angre på ettersom timene med sekk på ryggen går! :) Det kan ikke understrekes nok hvor viktig det er at sekken passer din kropp. Selv om det kan være fristende å hoppe på et godt tilbud fra en nettbutikk å kjøpe en sekk uprøvd, så kan feil sekk eller manglende tilpasset sekk ødeleggeveldig mye av turgleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crocs var et bra tips, det skal jeg huske på til neste neste langtur! :)

TS, du nevnte ikke ryggsekk i åpningsinnlegget ditt, men det er en av de aller viktigste innkjøpene før en slik tur og for friluftsliv generelt.

Jævlig rart at det ikke ble med fordi det stod på lista mi. Brainfart.

Hvordan vet man at sekken passer? Hva er det man ser/kjenner etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævlig rart at det ikke ble med fordi det stod på lista mi. Brainfart.

Hvordan vet man at sekken passer? Hva er det man ser/kjenner etter?

Det er bl.a. viktig at den har korrekt lengde i forhold til ryggen din slik at du kan fordele vekten riktig mellom hoftebeltet og skulderremmene. Du vil få god hjelp til å velge riktig sekk om du tar turen til en av de gode butikkene for friluftsutstyr i Oslo som Anton Sport Høyfjell (om du er like gammel som meg husker du den som Skandinavisk Høyfjellsutstyr i Bogstadveien, nå flyttet over veien) eller Oslo Sportslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bl.a. viktig at den har korrekt lengde i forhold til ryggen din slik at du kan fordele vekten riktig mellom hoftebeltet og skulderremmene. Du vil få god hjelp til å velge riktig sekk om du tar turen til en av de gode butikkene for friluftsutstyr i Oslo som Anton Sport Høyfjell (om du er like gammel som meg husker du den som Skandinavisk Høyfjellsutstyr i Bogstadveien, nå flyttet over veien) eller Oslo Sportslager.

Usikker :D jeg er 29. Men jeg finner det nok via Maps e.l. :)

Oslo Sportslager har jeg vært på før. Jeg vet ikke helt hvem jeg bør stole på mest: folk på nett eller folk i butikken. Jeg var innom Löplabbet og de skulle liksom være pro, men de var ikke heeeeeeeelt pro mtp skovalg (jeg gadd ikke å stresse med retur osv). Jeg vil helst vite sånt før jeg går inn i butikken, om det gir noe mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fortuity.

Ah, turustyr. <3

Det er mange gode tips her, så faren for å gjenta noe som allerede er sagt blir stor, men:

Telt (1-2 pers.): Helsport Ringsting, Hilleberg Akto og Quechua T2 er de jeg har erfaring med, og alle anbefales på det sterkeste. Her er det litt smak og behag det går på (åpning på siden/foran, vekt, pris osv.); Helsport er nede i én liten kilo, mens Quachua er 2 kg. Samtidig så får du sistnevnte for halve prisen. Så, ja - der må man ta en liten vurdering på hva som passer seg. Et godt telt varer forsåvidt en halv evighet, så det å bruke litt penger på et er intet mindre enn en god investering.

Sekk: Signerer Afterall, og anbefaler Osprey her; fantastisk mye sekk for pengene. Jeg har en 85 L og det er tilstrekkelig for min i overkant av 3000 km lang tur (med en oppakning på nærmere 30 kg), så å gå over 100 L vil være litt overkill. Man kjenner fort at sekkene er blitt testet en hel del av produsentene selv, for alt av finurlige ting som absolutt er praktisk å ha, men som ikke har funnet sin vei til de mer 'standard' sekkene, er å finne der. Hoftebeltet kan også varmes opp og tilpasses deg, noe som er litt smått genialt når det er der man plasserer det meste av vekten. Anbefaler deg for øvrig å ta turen innom Chillout i Oslo; de har tidenes mest entusiastiske turekspert, og han er spesielt flink på sekk. Går du til han vil du forlate butikken med 100 % oversikt over hvordan man får mest mulig ut av en sekk, og det er uavhengig av om du kjøper en eller ikke. Det er forresten livstidsgaranti på Ospreysekken - og det kommer alltid godt med.

Sko: Tung sekk krever gode, stabile sko. Jeg tusler med fjellstøvler selv i 30 varmegrader, og det er tilnærmet problemfritt. Selv har jeg et par Crispi Skarven, samt Lowa Ronan - og Tibet. Strålende fornøyd med samtlige. Et lite NB der er å kjøpe de store nok i størrelsen; tær som treffer skotuppen (i f.eks. nedoverbakker) er sånn ca. det verste som finnes, så ikke la deg lure av at det virker som tilstrekkelig med plass når du står rett opp og ned. Kjøper du et par stive sko, der gummien fra sålen strekker seg relativt langt opp på siden (og uten for mye søm-tull) så har du en allsidig støvel som du kan bruke i helt andre settinger også (brevandring, fjellklatring ol.).

Nå vet ikke jeg hvor turen din skal gå, men dersom det å vade er en aktuell greie så ville jeg heller ha gått for sandaler som skopar nr. 2; tar lite plass, veier lite, tørker fort, får deg trygt over (gjennom) elven og du har noe å skifte til når du slår leir. Jeg har et par fra Keen som jeg liker veldig godt. Skal du kun krysse grunne, småelver så er ikke det en nødvendighet, men da ville jeg vurdert å ta med et par gamasjer (sånn just in case).

Liggeunderlag: Både Exped og Therm-A-Rest har noen fantastisk gode; små av størrelse og lav vekt, men de er relativt stive i prisen. Jeg har Exped Sim Lite UL fra før av, og annet enn at det koster 1400 kroner, så er det helt strålende. Et rimeligere og meget godt alternativ vil være dette: http://www.gsport.no/produkt/718797/mckinley-liggeunderlag-luft-m-pumpe - fra McKinley. Jeg har testet det for en sportsbutikk som ønsket å få det prøvd på en skikkelig langtur - og jeg er virkelig positivt overrasket! Det har en langt snillere pris (rundt 400 kroner), veier kun 445 g og har en innebygd pumpe. Det blir 8 cm tykt ferdig oppblåst, så komforten skal det ikke stå på.

Ull er gull uansett årstid. Jeg har litt ymse ull, men er spesielt fornøyd med Brynje sitt Thermo undertøy (m. netting). Ellers så er Icebreaker min favoritt for litt lettere ullundertøy; truser, (BH for chicks), t-skjorter osv. Ullsokker er et must også vår-/sommerstid, og med unntak av ett par sportssokker så er det fort det eneste du finner i min sekk (i ulike tykkelser og lengder). Jeg har to sett med ullundertøy i sekken (for å kunne skifte dersom jeg - mot formodning - skulle bli gjennomvåt). I tillegg til én t-skjorte og singlet. Hetebølgen i nord har tvunget meg til å kjøpe enda en t-skjorte, men den sender jeg hjem pr. post etterhvert.

Ytterbekledning: Nå er jeg kanskje ikke helt objektiv akkurat her, men jeg elsker Norrøna sine turklær. Skalljakken min (Trollveggen) er genial på alle måter; høy hals, glidelås på sidene, god bevegelighet og et stoff som tåler alt av vær og vind. Supplementerer du den (eller en annen skalljakke) med en tynn dunvest - eller jakke så har du det du trenger av ytterklær på overkroppen. Jeg har dunjakken Falketind, og det er fort mitt absolutte favorittplagg.

Til vanlig bruker jeg ofte softshell-bukse om sommeren (når det er fint vær), men når jeg ikke har mulighet til å forutse vær og vind så blir det Gore-Tex. Falketind fra Norrøna er en helårsbukse som er vanntett og puster godt; den fungerer like godt som min softshell (Rab) i disse dager, og er tilsvarende god til vintersbruk. Jeg er for øvrig veldig fornøyd med Rab'en og, så der er det et lite tips til jentene. Lar du en fleecegenser og en shorts finne veien til sekken også, så har du antageligvis alt du trenger.

Staver er gull verdt. Mine fra Helinox (Passport TL) er blitt mine aller beste venner på langtur; de veier rundt 300 g, består av 3 ledd og blir kun 35 cm når de pakkes sammen. De gjør turen så uendelig mye mer komfortabel; du går mer effektivt, får aktivert armene, har noe å støtte deg på i ulendt terreng og de er perfekt å bruke til å tøye skulderne med.. Ja, alt man trenger, rett og slett! :happy: Skulle du bestemme deg for en Osprey-sekk så har den stavfester både bak på sekken og foran på skulderstroppen, slik at man lett kan henge de fra seg når man ikke bruker de - samtidig som de er lett tilgjengelig. #Win.

For kokkelering så er det mange gode alternativer. Jeg har stjålet storebror sin Primus Omnilite Ti - og den er intet mindre enn genial; relativt stiv pris (i overkant av 2000 kroner, I think), men uhyre effektiv koketid og fin vekt. Det gode, gamle stormkjøkkenet slår aldri feil det heller, men det veier dessverre litt for mye (for min smak). Jeg forsøkte meg på en lettvekts-versjon en gang, men der gikk sparing av vekt på kvaliteten løs, og koketiden pr. liter vann var i overkant lang, samtidig som det hadde lett for å brenne seg fast i kjelen. Jeg har en Jetboil som venter på meg hjemme, og basert på det jeg har hørt av andre så skal den være super. Jeg kan jo si ifra når jeg har testet den og.

Nå skriver jeg alt for langt til å klare å holde oversikt på min lille iPad, men jeg digger tråden.

Edit: Nødpeilerne fra Delorme er supre. Jeg har inReach SE og er meget fornøyd. Du kan stille in tracking-intervallene som de selv ønsker, sende egendefinerte meldinger (i motsetning til de fleste andre peilere (som f.eks. Spot), der du kun kan velge mellom et par maler), samt at du får beskjed om at mottaker har fått meldingen - noe som er en klar fordel. Du kan utrolig nok dele informasjonen via Facebook/Twitter osv. også. Ikke den mest brukte funksjonen, men skulle uhellet virkelig være ute, så kan den jo være grei å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fortuity.

Frøken Fortuity., du er så awesome. Big time girl crush.

Savner loggingen din. :( God tur videre! Du tar fantastiske bilder!

Oh, stop it you.. :happy:

post-30998-14440984955722_thumb.gif

.. Jeg skal forsøke å (b)logge litt mer i nær fremtid. Den slags har gått i andre rekke de siste par (les: 3-4) ukene.

Bra brotips å ha med seg hund btw. Jeg skal lett ha med meg en firebent venn på min neste langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...