Gå til innhold

Apparatetikette


AnetteMo

Anbefalte innlegg

Har litt spørsmål om å rang på stang :). Jeg har ikke noe imot å flytte meg om etiketten tilsier det. Men om jeg har like mye rett på plass som andre, vil jeg stand my ground. Jeg har jo selvføgelig fått med meg at man ikke curler i knebøyracken.... Men...

1. I dag ble jeg kastet vekk fra benkpressen. Jeg gjorde ikke benkpress. Jeg gjorde push ups med eleverte bein og skulle akkurat til å starte på de siste 10 reppa. Det er den eneste benken som er i denne høyden. De andre er ti cm lavere. Jeg sa dette men fikk beskjed om å flytte meg. Noe jeg gjorde. Jeg fant ut jeg kunne bruke setet der de sitter og curler. Da måtte jeg stille inn dette, flytte hele greia fordi jeg ikke fikk plass, noe en hyggelig fyr hjalp meg med, legge vekt på for at det ikke skulle velte og flytte gymmatte og utstyr. Dette tok meg fem min. Å gjøre ferdig ti reps hadde tatt meg et halvt. Jeg flytter meg gjerne om gymetiketten tilsier så, hva sier den i dette tilfelle?

2. Rumensk mark. Her trenger man jo stativ. Iallefall om man som jeg sliter med grepet. (Jeg jobber med saken). Vi har to stativ. Hva tilsier etiketten her? Må jeg avbryte serien for å gi plass til bøy?

3. Om alle plasser er opptatt og jeg tar den plassen som er ledig for å gjøre noe jeg ikke trenger å gjøre en spesiell plass, bare en plass det er plass, må jeg da flytte meg gjentatte ganger fordi noen blir ferdig der de er og skal bruke plassen jeg er på. (Eksempel: landminepress. Hvor jeg må flytte vekskive, stang og finne meg en ny plass med god nok plass)

Finnes det skjulte koder for slike ting som jeg bør vite om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Hvorfor trenger du stativ til Rumensk mark? Du klarer jo å plukke den opp av gulvet og sette den ned igjen om du klarer å kjøre repetisjoner på den vekta ? Grepet svikter jo ikke på første reppen? Bare lurer, skjønte ikke den.

Ellers finnes det jo ikke en "fastsatt etikette", men det er greit å ikke oppta plasser folk er avhengig av for å gjøre det som er ment for å gjøre på den plassen, om man selv kan gjøre det hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke som i må ha. Men gjør det mye lettere. Jeg snakker ikke om å starte en hel serie, men om å feks avslutte de siste ti eller fem repsa. Når alt er satt opp og er klart. Og jeg tar hensyn. Dette med å bruke racket handler som regel om at jeg er alene når jeg starter og så kommer flere til. Bruker det ikke til rumensk om det er ventetid på det eller mange folk på gymen. Som liten høflig jente virker det som om det er lett å bli overkjørt. Jeg vil gjøre det som er rett, men ikke la meg herse med. Hva ville du selv gjort om du hadde tatt en ledig plass, fordi de andre var opptatt, og så ble spurt om å flytte deg, hvorpå du flytta deg til ny ledig plass, og så ble spurt om å flytte deg igjen? Sier du bare har ti reps igjen, men blir spurt om å flytte deg alikevel?Jeg flytter meg. Viker. Gir plass. I dag ble jeg spurt hvorfor. Av han som hjalp meg. Du skulle bare gjort deg ferdig, han andre kunne venta sa han. Er jeg dumsnill? Skal jeg bare ta de ti siste og opplyse om at det blir ledig om ti reps istedenfor å spør om det er greit? Spør ikke fordi det er et kjempeproblem, men fordi jeg lurer. Hva er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jo ikke være noe problem å få tatt siste settet i benkpresserens pause? Personlig ville jeg aldri forlangt at noen skulle flytte seg for at jeg skulle verken benke, bøye eller noe annet, men jeg spør ofte om å få ta mine sett i pausene om h*n har lenge igjen. Samme om noen trenger plassen jeg bruker, jeg gjør meg ferdig som planlagt, men tilbyr gjerne å dele på racken/benken. Dette pleier ikke å være noe problem der jeg trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror kanskje det har litt med menn/ damer å gjøre og... Derfor jeg vil stand my ground om det ikke er vanlig. På en høflig og tydelig måte. Om det er meg som skal vike - no prob. Men om det lages spesialregler fordi jeg er dame... Opplevde det samme på fotballbanen av og til når jeg spilte med old boysa - noen takla meg ekstra hardt fordi jeg var jente. De slutta når de andre gutta sa ifra. Og de som var for forsiktige med meg fordi jeg var jente sa jeg ifra til. Jeg skal ikke tas på med silkehansker, men jeg skal få lov å ta min plass. Derfor jeg vil sjekke ut hva som er vanlig og om det er noen skjulte koder jeg ikke vet om. Målet er Alltid høflig, alltid vennlig, men ikke svak eller dumsnill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke lar noen andre gjør seg ferdig med et halvt minutts sett eller trene i pausene på et apparat man mener man har "forrang" på, så er man rett og slett en elitistisk douchebagel. Det er ingen etikette som tilsier at du trenger å ta hensyn til sånne folk, så du kan trygt be dem vente i noen sekunder neste gang med verdens beste samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å tenke at hvis noen spør om de kan bruke f.eks. racket jeg bruker, og de skal bruke det til f.eks. knebøy, mens jeg bruker det til roing, så er det helt greit, jeg trenger jo strengt tatt ikke racket til roing uansett, det gjør det jo bare pittelitt lettere.

Men hvis jeg gjør noe jeg føler jeg må bruke racket til, som f.eks. knebøy, så får de pent vente, evt. kjøre imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke lar noen andre gjør seg ferdig med et halvt minutts sett eller trene i pausene på et apparat man mener man har "forrang" på, så er man rett og slett en elitistisk douchebagel. Det er ingen etikette som tilsier at du trenger å ta hensyn til sånne folk, så du kan trygt be dem vente i noen sekunder neste gang med verdens beste samvittighet.

Veldig enig i dette. Husker en kar på gymmet kom bort til meg, møkk sur, for han hadde ventet i 15 min på å bruke apparatet jeg brukte. Når jeg svarte med at jeg nettopp hadde startet og at den var ledig leeenge før jeg begynte, snappet det for fyren. Han ble så sinna og ropte at jeg hadde brukt den i 15 min. Dette var en diger kar som hadde et fint utbrudd av roidrage. Heldigvis så en av de andre muskelbuntene dette, kom bort og ba han pent roe seg ned og la meg bli ferdig. Når han så endelig kom til apparatet, både pratet han og "trente" på samme sted i ca 20 min...

Konklusjonen er at det finnes idioter overalt, som trur de eier verden, og som MÅ få sagt/vist det til alle rundt seg. Ikke la sånne folk få legge igjen spor av negativ energi i deg, men si også i fra hvis de går for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ser noen som kuker rundt på eksempelvis squatracket når jeg skulle kjørt noen sett spør jeg om å få låne mellom settene. Er ikke det okei så finer jeg på noe annet i mellomtiden.

Jeg har ikke vært ute for at noen har krevd plassen jeg bruker av meg, men jeg har fått spørsmål om jeg har lenge igjen. Bruker da si ca. hvor mange minutter det tar før jeg er ferdig, for så å se om jeg får øyekontakt med vedkommende etterpå, for å signalisere at det nå er ledig.

Håper da dette med folk som krever plassene er et mindretallsproblem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme på fotballbanen av og til når jeg spilte med old boysa - noen takla meg ekstra hardt fordi jeg var jente.

Say what? :huh: Den logikken tok jeg ikke helt... "Det fagre kjønn" er vel ikke akkurat kjent for hardførhet i fysiske bruduljer, så hvorfor man skulle "ta i litt ekstra" fordi noen er jente begriper jeg ikke. Folk er rare. :ooo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...