Gå til innhold

denne treningstrenden har eksplodert - kan føre til alvorlige helseskader


Anbefalte innlegg

Jeg har to spørsmål. Hvor mange dør/blir alvorlig syke i dag av fedme og alle relaterte sykdommer, og hvor mange dør av spiseforstyrrelser, trening og "overfokus" på trening og kosthold? tipper førstnevnte skaper mest problemer, og derfor mener jeg at skal man gjøre noe ekstremt får det bli sistnevnte. Sånn for å sette det hele på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to spørsmål. Hvor mange dør/blir alvorlig syke i dag av fedme og alle relaterte sykdommer, og hvor mange dør av spiseforstyrrelser, trening og "overfokus" på trening og kosthold? tipper førstnevnte skaper mest problemer, og derfor mener jeg at skal man gjøre noe ekstremt får det bli sistnevnte. Sånn for å sette det hele på spissen.

post-29406-14440982916644_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH=full]145392[/ATTACH]

Ah beklager, det er kanskje et visst nivå av intelligens som må til for å lese setningen "SETTE DET HELE PÅ SPISSEN". Det betyr at man gjør et overdrevent eksempel for å lage et poeng. Poenget med innlegget er at uansett hva man gjør er det for ekstremt det ene eller andre veien og i såfall hva som er mest samfunnsnyttig om man må velge 1 av 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to spørsmål. Hvor mange dør/blir alvorlig syke i dag av fedme og alle relaterte sykdommer, og hvor mange dør av spiseforstyrrelser, trening og "overfokus" på trening og kosthold? tipper førstnevnte skaper mest problemer, og derfor mener jeg at skal man gjøre noe ekstremt får det bli sistnevnte. Sånn for å sette det hele på spissen.

Sånn rent bortsett fra at dette er nok et eksempel på hvordan man velger å sette fokus på falske dikotomier og ekstremtilfeller i stedet for å diskutere realiteten, så tenkte jeg at jeg skulle søke litt rundt og se hva jeg fant angående dødelighet forbundet med overvekt kontra spiseforstyrrelser. Det er vanskelig å sammenligne tall på egen hånd uten å begå all verden av statistiske feilslutninger, og jeg fant ingen studier eller tilsvarende som satt disse direkte opp mot hverandre.

Uansett: Sykelig overvekt later til å være forbundet med opptil 30 % økt dødelighet i forhold til normalvekt. Spiseforstyrrelser later til å være forbundet med opptil 500 % økt dødelighet i forhold til fravær av spiseforstyrrelser (EDIT: rettet fra "normalvekt"). Forekomsten av overvekt har vi tall på, men forekomsten av spiseforstyrrelser er det verre med. Det finnes tall her også, men man har ikke noe absolutt objektivt mål tilsvarende BMI som man kan basere seg på. Det er likevel ingen hemmelighet at forekomsten av diagnostiserte spiseforstyrrelser definitivt er lavere enn forekomsten av sykelig overvekt.

Likevel tyder dette på at hvis man må velge mellom å være sykelig overvektig eller å være spiseforstyrret, så er det faktisk bedre å være sykelig overvektig om målet er å redusere ens egen dødelighet. Poenget mitt er at det ikke er noen vits å sammenligne dette i det hele tatt, for det er uansett bedre å hverken være sykelig overvektig eller spiseforstyrret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent bortsett fra at dette er nok et eksempel på hvordan man velger å sette fokus på falske dikotomier og ekstremtilfeller i stedet for å diskutere realiteten, så tenkte jeg at jeg skulle søke litt rundt og se hva jeg fant angående dødelighet forbundet med overvekt kontra spiseforstyrrelser. Det er vanskelig å sammenligne tall på egen hånd uten å begå all verden av statistiske feilslutninger, og jeg fant ingen studier eller tilsvarende som satt disse direkte opp mot hverandre.

Uansett: Sykelig overvekt later til å være forbundet med opptil 30 % økt dødelighet i forhold til normalvekt. Spiseforstyrrelser later til å være forbundet med opptil 500 % økt dødelighet i forhold til normalvekt. Forekomsten av overvekt har vi tall på, men forekomsten av spiseforstyrrelser er det verre med. Det finnes tall her også, men man har ikke noe absolutt objektivt mål tilsvarende BMI som man kan basere seg på. Det er likevel ingen hemmelighet at forekomsten av diagnostiserte spiseforstyrrelser definitivt er lavere enn forekomsten av sykelig overvekt.

Likevel tyder dette på at hvis man må velge mellom å være sykelig overvektig eller å være spiseforstyrret, så er det faktisk bedre å være sykelig overvektig om målet er å redusere ens egen dødelighet. Poenget mitt er at det ikke er noen vits å sammenligne dette i det hele tatt, for det er uansett bedre å hverken være sykelig overvektig eller spiseforstyrret.

Godt svar! :D Det hadde jeg ikke forventet meg. Alltid tenkt at jeg heller er sykelig tynn enn sykelig overvektig, må nok snu på den. Kan jo være greit å ta med at det er veldig mange flere tilfeller av sykelig overvekt enn det er av de som har spiseforstyrrelser, siden fedme og livsstilsykdommer er nr 1 på lista av ting vi dør av. Edit: Ser du nevnte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar! :D Det hadde jeg ikke forventet meg. Alltid tenkt at jeg heller er sykelig tynn enn sykelig overvektig, må nok snu på den. Kan jo være greit å ta med at det er veldig mange flere tilfeller av sykelig overvekt enn det er av de som har spiseforstyrrelser, siden fedme og livsstilsykdommer er nr 1 på lista av ting vi dør av. Edit: Ser du nevnte det.

Ja, akkurat det å holde seg i live som sykelig overvektig er nok ikke så utrolig vanskelig, ikke minst fordi mange av de negative helseffektene forbundet med overvekt til en viss grad kan medisineres bort. Dette er verre for undervektige, som har en ødeleggende flaskehals i energibalansen sin fremfor en overflod. Det er litt vanskelig å medisinere bort med mindre du induserer en komatøs tilstand og setter i gang sondefôring...

I tillegg er det verdt å tenke over at spiseforstyrrelser er ganske mye mer enn bare det å være undervektig (dette gjelder forsåvidt for sykelig overvekt også). Er du spiseforstyrret så henger dette alltid sammen med enten ødeleggende kontrollbehov, OCD-er, alvorlige depresjoner og problemer med selvbilde og/eller andre psykoser. Selvmord er derfor sannsynligvis en ikke-ubetydelig del av denne statistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiseforstyrrelser er den mest dødelige psykiske lidelsen i verden, og som keegil påpeker er det nok mange mørketall knyttet til dette også. Tror ikke en skal hive seg på samme trenden som mediene her viser, nemlig æ fremstille virkeligheten som svart-hvitt og at det er enten eller. Enten fedme eller spiseforstyrrelser liksom. I tillegg er det som nevnt over her ikke slik at spiseforstyrrelser er det samme som undervekt. En regner med at under 10% av de som har denne sykdommen faktisk er undervektig, da overspising og bulimi er de to største og mest utbredte av dem. Og de fleste bulemikere er normal- eller overvektige. Problemet med alle slike mediesaker er at de nører opp under ideen om at det er enten eller. Det er ikke lengre en balansegang, den gylne middelvei. De fremstiller mennesket, befolkningen som ekstremiter og karikaturer, hvor du enten er feit, lat, giddaslaus og fråtser uhemmet i dårlig mat, eller trener 7ganger i uka, spiser "bare ren mat" (hva er skitten mat?) og er sunne og friske. Virkeligheten er jo, som en aldri synes å lære seg, mer kompleks og individer er mer enn hva som vises på overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...