Gå til innhold

Den store ØL-tråden.


Monarc

Anbefalte innlegg

Jeg syntes at det var på tide med en egen tråd for øl her inne. For tror at de fleste her inne kan godt sette pris på en god øl av og til.

Eller gjør, eller har lyst til å gjøre som meg, lage sitt eget øl.

Jeg er heilt i nybegynner fasen, men er heldig å får god hjelp av erfarne folk.

Har nå kommet fram til at ølbrygging består av ca 90% vasking. Så kunne vel snart begynt som oppvaskkjerring:p

Her er ett bilde av en tappeklar tank. 10347811_10154285735235455_6426204282832370666_n.jpg

Den er alt tappet fra gjæringskaret og over i ett tappe kar.

Her er det litt flasker som er laget klare.

10464335_10154285735870455_1266711458409930484_n.jpg

Jeg fikk tappet ca 64 0.33 flasker av gårsdagens brygg. Dette er da et IPA ( Indian Pale Ale), som smaket veldig bra. Men det skal nå stå varmt i 14 dager, før det skal overføres til kjøleskapet.

Dette skal i følge mine kalkulasjoner holde ca 6,9% alkohol.

Har også en dunk med APA stående, den skal tappes i flasker i neste uke, så får vi se om jeg eventuelt setter et sett og to til med en gang, eller om jeg skal vente og dobbelsjekke smakene først :)

Neste gang så har jeg egentlig lyst til å prøve meg på et hvete øl ala Hoegaaden sitt.

10373800_10154285736805455_8063672289434920628_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til med bryggingen! Glimrende hobby. All-grain, ekstrakt eller partial? Selv brygger jeg partial. Når det gjelder flaskevaskingen kan jeg anbefale fatanlegg ;)

Jeg har brukt ekstrakt denne gangen her, men tenker å begynne med full koking neste gang. Har en kompis som har designet egen kjele, så da må jeg bare få verkstedet på jobben til å sveise litt for meg :D

Fatanlegg hadde vært toppen, har sett på corneliusfat, men får prøve å lage noen til før jeg går til innkjøp av ett:p

Vurderer veldig å sette i gang med hjemmebrygging på hytta. Men så var det tiden og pengene. ..

Trenger ikke koste så veldig mye i starten. Jeg har brukt ca 2500kr på alt jeg trenger for å lage borti 50L med øl. Så vist jeg planlegger å sette en gang i måneden, så blir det ganske rimelig, spesielt med tanke på at jeg er VELDIG glad i øl.:love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert lenge, og nå i sommertida så bør det gå fett.

Problemet jeg har er at i 9 måneder så er alle rommene mine for kalde :p

På noen typer øl så skal du faktisk ikke ha mer en maks 12 grader, så det skal ikke så mye til å oppnå det:D

Jeg har hatt problemer nå i sommer ved at alle rommene i huset er for varme, og ikke stabil nok temperatur, så derfor så står de nesten på maks varme, 24 grader, for det er mest stabile rommet jeg har på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen typer øl, ja, men ikke den virkelig gode ;)

Det er vel lager og Pilsner som skal ha rundt 12 grader gjæring. blond og ale skal vel ofte ha mellom 18-24 grader.

Jeg selv må vente til høsten med å lage pilsner, for har ikke kaldt nok rom på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI, dette er en tråd jeg kan sette pris på!

Brygger dessverre ikke selv - har ikke plass eller temperaturkontrollert rom - men kunne veldig gjerne tenkt meg og prøvd; da spesielt stouts, mørkere varianter, og en honeybrown lager (som er umulig å oppdrive noe sted i Norge).

Foreløpig nøyer jeg meg med ølutvalget til Polet og Cardinal (http://www.cardinal.no/).

Nøgne Ø's 100% Peated er vel noe av det mer morsomme jeg har prøvd i det siste:

8338214328_edb251e583_z.jpg

Tar alltid i mot tips til nye spennende smaksopplevelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmål!

Hva kom totale utgifter på? Det er jo et enormt spenn i prisene på ulikt utstyr.

Og hvordan er det med lukt under brygging? Stinker det voldsomt?

Jeg har en start pakke fra Vestbrygg til 1599 og så har jeg kjøpt inn en ekstra gjærings spann og litt ekstra utstyr. Men når jeg skal igang med Malt brygging, så blir det en ekstra kostnad på 2-2500kr. Men så langt så har jeg vært veldig fornøyd med hjemmebryggesett fra Young¨s som jeg får kjøpt av vestbrygg, hvor det ble kjempe god humle smak av IPA så vente nå på et sett med APA. Og vist det er like godt, så blir det en stund til jeg gidder å invitere noe mer.

Lukten er omtrent ikke til stede. for du bruker lukket tank, med gjærlås.

Hilsen en som koser seg med hjemmelaget IPA:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøgne Ø's 100% Peated er vel noe av det mer morsomme jeg har prøvd i det siste:

Den er ganske spenstig ja! Blir litt for sært for min del. Fikk nok etter et par slurker, men interessant opplevelse :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner igjen europris utstyret, har brygget selv mye, væl ungår å gjøre det i nyere framtid på grunn av at det går over vækten å lever værdiene.:) men har vældig lyst

Grunnutstyret til Europris er heilt greit. Er jo stort sett bare til tapping, og gjærings prosessen man trenger sånt utstyr. Mye viktigere er å rengjøre utstyret:cool:

Vekta og leververdier er noe som jeg tenker minst mulig på :D Får i meg masse carb til treningen på mandags morgen (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...