Gå til innhold

Den store ØL-tråden.


Monarc

Anbefalte innlegg

Jeg syntes at det var på tide med en egen tråd for øl her inne. For tror at de fleste her inne kan godt sette pris på en god øl av og til.

Eller gjør, eller har lyst til å gjøre som meg, lage sitt eget øl.

Jeg er heilt i nybegynner fasen, men er heldig å får god hjelp av erfarne folk.

Har nå kommet fram til at ølbrygging består av ca 90% vasking. Så kunne vel snart begynt som oppvaskkjerring:p

Her er ett bilde av en tappeklar tank. 10347811_10154285735235455_6426204282832370666_n.jpg

Den er alt tappet fra gjæringskaret og over i ett tappe kar.

Her er det litt flasker som er laget klare.

10464335_10154285735870455_1266711458409930484_n.jpg

Jeg fikk tappet ca 64 0.33 flasker av gårsdagens brygg. Dette er da et IPA ( Indian Pale Ale), som smaket veldig bra. Men det skal nå stå varmt i 14 dager, før det skal overføres til kjøleskapet.

Dette skal i følge mine kalkulasjoner holde ca 6,9% alkohol.

Har også en dunk med APA stående, den skal tappes i flasker i neste uke, så får vi se om jeg eventuelt setter et sett og to til med en gang, eller om jeg skal vente og dobbelsjekke smakene først :)

Neste gang så har jeg egentlig lyst til å prøve meg på et hvete øl ala Hoegaaden sitt.

10373800_10154285736805455_8063672289434920628_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til med bryggingen! Glimrende hobby. All-grain, ekstrakt eller partial? Selv brygger jeg partial. Når det gjelder flaskevaskingen kan jeg anbefale fatanlegg ;)

Jeg har brukt ekstrakt denne gangen her, men tenker å begynne med full koking neste gang. Har en kompis som har designet egen kjele, så da må jeg bare få verkstedet på jobben til å sveise litt for meg :D

Fatanlegg hadde vært toppen, har sett på corneliusfat, men får prøve å lage noen til før jeg går til innkjøp av ett:p

Vurderer veldig å sette i gang med hjemmebrygging på hytta. Men så var det tiden og pengene. ..