Gå til innhold

Mye mat - veldig oppblåst


(NOR)Christine

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg strever veldig med oppblåst mage etter hvert måltid, og denne oppblåstheten kan vare opptil flere timer før den utjevnes. Jeg har prøvd å kutte ut matvarer som har gjort meg spesielt oppblåst, som gjærbakst, og selv om det har hjulpet betraktelig, blir jeg nokså oppblåst. Det er så ille at jeg ikke tør å gå i tettsittende klær, eller vise meg halvnaken, og særlig nå om sommeren blir dette et problem.

Det er nok mange i samme bås som meg, som strever med Oppblåsthet, men jeg lurer veldig på hvordan dere takler det. Spesielt lurer jeg på hvordan dere som konsumerer 2500-3500 kalorier klarer dere.

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg velger å spise veldig kcal tett matvarer. Bytter ut magre produkter med vanlige, har kansje en ekstra ss olje i stekingen, Hmelk istedet for lettmelk, putter ekstra ost i omeletten osv. Slik går ting rundt for meg. Ellers for meg, så ligger den oppblåstfølelsen litt mentalt på meg. Føler at jeg er "full og enda litt til", når jeg egentlig ser ganske normalt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar!

Dessverre er ikke min Oppblåsthet kun basert på mentalitet, men jeg må innrømme at jeg kanskje tenker litt mer på det enn andre.

Mener du at mat med høy energitetthet er bedre for å unngå oppblåst mage? Har jeg forstått deg rett, da?

For jeg er veldig var for mange av matvarene med høyt kaloriinnhold, fordi de gjerne inneholder en del fett. Med det mener jeg ikke at jeg er redd disse matvarene, jeg bare liker dem ikke. Likevel kan jeg supplementere med hvitost, smør og litt til for å få i meg nødvendige kalorier, i stedet for å forspise meg på mat med lavt kaloriinnhold, som yoghurt, grønnsaker, frukt og bær. Det blir ikke lett, fordi det er definitivt å foretrekke fra min side.

Når det gjelder størrelsen på måltidene er de ikke så store, og heller ikke saltholdige ettersom jeg misliker salt. Jeg har også nevnt at jeg har kuttet ut gjærbakst, noe som har hjulpet. Jeg har ikke fått påvist noe form for allergi, men jeg tar ikke sjansen der. Kanskje jeg reagerer på andre ting også? Sjansene for allergier er jo ikke stor, og en eventuelt intoleranse er vanskelig å påvise. Brus drikker jeg ikke, og kommer aldri til å gjøre det heller.

Når det gjelder FODMAPs, blir jeg oppriktig trist. Dette er fordi mange av varene som virkelig får meg til å spise nok utgår. Jeg tror at om jeg kutter ut alle de matvarene vil jeg få i meg altfor lite energi og opprette en misnøye sånn generelt sett. Derfor takker jeg for linken, men takker også nei til dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, greia med kcal tett mat er at du kan spise like store mengder, men få i deg mer kcal. f.eks. 2ss olje i stekingen har du allerede 220kcal ca. Nøtter har lite volum, men mye kcal i seg. Hmelk er gull verdt om du sliter med å få i deg nok, og penøttsmør er nam og digg og alt som går ann å si. Velg f.eks. vanlig kesam istedet for mager kesam, vanlig ost istedet for mager ost osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan matplanen se ut for deg ila en dag?

Frokost:

Havregrøt (40 gram havregryn og vann)

1 glass ekstra lett melk*

1 ss tran

Lunch:

4 Rugsprø med kremost, 40 gram hvitost, 4 skiver kalkunpålegg og agurk

1 eple

1 gulrot

Snacks:

50 gram usaltet nøtteblanding

Middag:**

125 gram laksefilet

1 potet

3 brokkolibuketter

2 gulrøtter

Kveldsmat:

150 gram yoghurt naturell

1 pære

30 gram Havrefras

2 ss peanøttsmør

1 ss honning

* jeg klarer ikke tanken på å endre varianten av melk, fordi jeg blir kvalm av fetere type

** middagen kan ikke endres, fordi mamma lager den som oftest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier du ha kuttet gjærbakst, og det var helt sikkert en god ide (det burde vi nok gjort alle, i grunnen). Har du testet magen din uten melk? Ser du har melkeprodukter i mange av måltidene dine, og en god del av befolkningen er laktoseintolerante. Det gir deg i så fall mye luft i magen. Har endelig lyktes å overbevise mannen i huset her om at det er melken som er skyld i magetrøbbelet hans, og vi har et betydelig friskere inneklima nå for å si det sånn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du ha kuttet gjærbakst, og det var helt sikkert en god ide (det burde vi nok gjort alle, i grunnen). Har du testet magen din uten melk? Ser du har melkeprodukter i mange av måltidene dine, og en god del av befolkningen er laktoseintolerante. Det gir deg i så fall mye luft i magen. Har endelig lyktes å overbevise mannen i huset her om at det er melken som er skyld i magetrøbbelet hans, og vi har et betydelig friskere inneklima nå for å si det sånn ;-)

Takk for svar!

Som du ser består dietten min av svært mye meieriprodukter, og det er dessverre det som får meg til å spise. Hvis jeg hadde kuttet ut dette er jeg redd jeg ikke hadde klart å få i meg nok mat. Dessuten tror familien at dette kun er et påfunn fra min side, og argumenterer med de ulike næringsstoffene du finner. Jeg har rett og slett ikke råd til å kutte ut så mange matvarer.

Men takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...