Gå til innhold

Cardio vs styrke - best for vektnedgang?


Gjest Fit91

Anbefalte innlegg

En venninne av meg spurte meg om det ikke er best å trene like mye cardio som styrke for å gå ned i vekt. Jeg personlig trener cardio kun som oppvarming 20min før styrke. Jeg leser over alt det er bedre å trene mer styrke enn cardio for å gå fortere ned i vekt.. Det er jo trossalt mye mer fettforbrennende. Hva mener dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun vil ligge i kaloriunderskudd og bare løpe er det flott, men hun får ikke noe særlig av muskler av det. Kombiner et moderat underskudd (med 2-2,5g protein per kg kroppsvekt) med tung styrketrening (3-4 dager i uken) og kardio (2-3-4 i uken) og du har en dødelig kombinasjon. Styrketrening former kroppen, si det til hun :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun vil ligge i kaloriunderskudd og bare løpe er det flott, men hun får ikke noe særlig av muskler av det. Kombiner et moderat underskudd (med 2-2,5g protein per kg kroppsvekt) med tung styrketrening (3-4 dager i uken) og kardio (2-3-4 i uken) og du har en dødelig kombinasjon. Styrketrening former kroppen, si det til hun :D

Takk:) det var akkurat den setningen jeg ikke fant men tenkte på" styrketrening former kroppen":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ser på det så er styrketrening det som bør prioriteres først, men det er en god bonus å trene cardio i tillegg. Hvis man er overvektig og vil ned i vekt, ville jeg nok syklet eller brukt ellipsemaskinen i stedet for tredemølla, for å spare knærene.

Takk for svar :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan er det ideelt å legge opp cardioen? Før eller etter styrketrening? På samme dag som styrketrening, eller legger man det til de dagene hvor man ikke trener styrke?

Personlig har jeg ikke som noen mål av å gå ned i vekt, dvs jeg vil ikke fokusere så mye på tall, men heller på speil og hvordan jeg føler meg. Om det innebærer vektoppgang, vektnedgang eller ingen endring vil tiden vise. Jeg vil forme og styrke kroppen, men jeg har også som ønske å få bedre utholdenhet. Blir det for mye på en gang, eller lar det seg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 4x4 intervaller lørdager og en dag med 50 min moderat cardio, etter styrkeøktene går jeg alltid 20 min på mølla i raskt tempo. Er dette nok, når man skal ned i fett% eller ville dere lagt til enda mer kardio? Ligger på ett lite underskudd.

Jeg tror det er nok :) Vet jo ikke sikkert, siden jeg ikke trener så mye cardio selv, men.. :p det hørtes bra ut i mine ører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg spurte meg om det ikke er best å trene like mye cardio som styrke for å gå ned i vekt. Jeg personlig trener cardio kun som oppvarming 20min før styrke. Jeg leser over alt det er bedre å trene mer styrke enn cardio for å gå fortere ned i vekt.. Det er jo trossalt mye mer fettforbrennende. Hva mener dere??

hvorfor ikke snu om? Dvs ha fulle glykogenlagre på styrken økten, og tomme på kardio. dvs da man forbrenner fett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke snu om? Dvs ha fulle glykogenlagre på styrken økten, og tomme på kardio. dvs da man forbrenner fett

Det tenkte jeg også, men så ble jeg litt forvirret når man skulle ha kardio først. Altså, det er kanskje greit med litt oppvarming først (5-10 min lett cardio), men jeg ville kanskje hatt en kardioøkt etter styrketrening dersom de skal tas sammen? Men igjen, hva vet jeg, jeg er jo helt grønn på alt som har med trening å gjøre, thihi :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å ta på hviledagene, det vil si dagene uten styrketrening + jeg tenker å starte opp med litt etter styrkeøktene (noen formening om hvor lang tid jeg bør ta?).

Målet er ned i vekt og selvfølgelig fettprosent da. Øktene på hviledagene er 50-60 minutter..ser for meg at 20 minutter etter styrkeøktene er nok? Da trener jeg jo relativt mye cardio, synes jeg selv:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta på hviledagene, det vil si dagene uten styrketrening + jeg tenker å starte opp med litt etter styrkeøktene (noen formening om hvor lang tid jeg bør ta?).

Målet er ned i vekt og selvfølgelig fettprosent da. Øktene på hviledagene er 50-60 minutter..ser for meg at 20 minutter etter styrkeøktene er nok? Da trener jeg jo relativt mye cardio, synes jeg selv:p

Det er nok bra nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...