Gå til innhold

Tanker på diett


Augis

Anbefalte innlegg

Tror flere av dere kunne nytt godt av å lese Lyle McDonalds sin bok "A guide to flexible dieting" :)

Utdrag:

"Now, if you’re in the majority, here’s what happens: You eat the cookie and figure that you’ve blown your diet and might as well eat the entire bag. Clearly you were weak willed and pathetic for having that cookie, the guilt sets in and you might as well just start eating and eating and eating.

Or since the special event is going to blow your diet, you might as well eat as much as you can and give up, right? The diet is obviously blown by that single event so might as well chuck it all in the garbage. Vacations can be the ultimate horror, it’s not as if you’re going to go somewhere special for 3 days (or longer) and stay on your diet, right? Might as well throw it all out now and just eat like you want, gain back all the weight and then some.

What if I told you that none of the above had to happen? What if I told you that expecting to be perfect on your diet was absolutely setting you up for failure, that being more flexible about your eating habits would make them work better? What if I told you that studies have shown that people who are flexible dieters (as opposed to rigid dieters) tend to weigh less, show better adherence to their diet in the long run and have less binge eating episodes."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okidok, hva gjør du når du har spist dine oppmålte 1500kcal om dagen, der måltidene har bestått av karbonadedeig, nøtter, grønnsaker, kesam, fiberrike knekkebrød med masse skinke osv - og har lyst på en middag til, men ikke kan? :D

Det er jo ikke til å stikke under en stol at appetitten øker når leptinet minker, og det er da jeg mener det er vanskelig å være på diett. Kroppen gir deg beskjed om å spise mer, men hodet er nødt til å si nei.

Hva er problemet? Når jeg har spist mine to måltider per dag, som btw består av BARE grønnsaker, er jeg ikke ikke sulten. Dessuten har jeg andre ting å fokusere på enn mat.

Leptinet minker, men med refeeds på treningsdager slipper du denne problematikken.

Jeg vet jeg virker tverr og har ingen sympati what so ever, men akkurat denne problematikken er det skrevet om OPP, ned, til venstre og i mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye snakk om sjokolade og sånt her. I mitt tilfelle er det ikke sånne ting jeg sliter å holde meg unna, men begrense meg med mat generelt. Min favoritt-"kos" er magre meieriprodukter av ymse slag, tilsatt stevia eller i kombinasjon med peanøttsaus laget av peanøttmel og sånt. Det kan fort bli 300-400 ekstra kcal jeg ikke skulle hatt, selvom det er sunn mat vi snakker om. Og det er DETTE som er kjipt å ikke kunne stappe i seg!

Anyway var ikke denne tråden ment for refleksjon rundt dietter, men mer en frustrasjonstråd over alt man har lyst på. Fordi det hjelper å få det ut og whine sammen! :thumbsup:

SinisterAlex: Den boka vurderes lest! Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet? Når jeg har spist mine to måltider per dag, som btw består av BARE grønnsaker, er jeg ikke ikke sulten. Dessuten har jeg andre ting å fokusere på enn mat.

Leptinet minker, men med refeeds på treningsdager slipper du denne problematikken.

Refeeds på treningsdager. Det vil si å ete litt mer enn ellers disse dagene? F.eks øke fra 1500 til 1700 kcal i mitt tilfelle?

Og PROBLEMET er at jeg ikke føler meg mett nesten uansett, ja. Jeg føler jeg må spise mye, selv av proteinrike ting, for å føle den metthetsfølelsen jeg er ute etter. Jeg føler jeg kunne spist en porsjon til nesten hver gang jeg spiser, men må begrense meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Refeeds på treningsdager. Det vil si å ete litt mer enn ellers disse dagene? F.eks øke fra 1500 til 1700 kcal i mitt tilfelle?

Og PROBLEMET er at jeg ikke føler meg mett nesten uansett, ja. Jeg føler jeg må spise mye, selv av proteinrike ting, for å føle den metthetsfølelsen jeg er ute etter. Jeg føler jeg kunne spist en porsjon til nesten hver gang jeg spiser, men må begrense meg.

Spiser du store måltider færre ganger om dagen, eller mange små? Sistnevnte kan du bare drite i om du liker å spise deg skikkelig mett. Refeeds er å spise mye mer på treningsdager enn på hviledager, helst i form av karbohydrater.

Siden du spiser mye meieriprodukter, noe DU SKAL FORTSETTE MED, da dette er perfekte treningsmat! Heller bytte litt om på det du spiser til middag etc. Feks hva med dette, stor middag + dessert hver dag? Hadde ikke det vært digg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mellomting. 5-6 måltider inkl før/ettertreningsmåltider. Spiste etter lite og ofte-modellen før (små måltider hver 3. time - ble vel en 7-8 måltider daglig), det sluttet jeg med i høst.

Men jeg tenker som så, at er det ikke mer effektivt om jeg klarer å minimere karbohydratene også på treningsdager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet? Når jeg har spist mine to måltider per dag, som btw består av BARE grønnsaker, er jeg ikke ikke sulten. Dessuten har jeg andre ting å fokusere på enn mat.

Leptinet minker, men med refeeds på treningsdager slipper du denne problematikken.

Jeg vet jeg virker tverr og har ingen sympati what so ever, men akkurat denne problematikken er det skrevet om OPP, ned, til venstre og i mente.

For nysjerrighetens skyld..., hvorfor spiser du bare grønnsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, la oss IKKE la dette bli en lavkarbotråd :D :D :D

Men sånn, hvor lav fettprosent har du nå?

Men nei, kjør på med karbohydrater på treningsdager om du kjører lavt ellers. Jeg feks spiser minst 400-500g karbs på treningsdager og ca 100g på fridager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, la oss IKKE la dette bli en lavkarbotråd :D :D :D

Men sånn, hvor lav fettprosent har du nå?

Men nei, kjør på med karbohydrater på treningsdager om du kjører lavt ellers. Jeg feks spiser minst 400-500g karbs på treningsdager og ca 100g på fridager.

Tjah, har ikke målt fettprosenten min, men er 1,55 høy/55kg om det skulle hjelpe noe. Kan skimte musklene mine, men har litt "polstring".

Det er ikke meg imot å fleske meg med karbs, bare så det er sagt. :) Tenker bare det går kjappere om jeg kutter ned på det - det har det hvertfall gjort før for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man sug på alt mulig rart, f.eks. ting med karbo i, som sukker-yoghurt, boller og sjokkis, kan det være et tegn på at det er noe kroppen mangler, fordi du ikke spiser balansert nok kanskje? Bare en tanke. Du nevnte at du hadde spist masse proteiner og fortsatt følte deg sulten. Spiste du også noe fett og karbo? Trener du masse, er det ingen grunn for å være redd for karbo i sunn form, spesielt rundt trening, selv om du skal ned i vekt. Det er totalen inn/ut som teller. Med mindre du går på en lavkarbodiett og målet er ketose da :D Men da bør du kanskje revurdere dietten hvis du føler deg sulten hele tiden selv om du spiser "masse". Til slutt er det jo ingenting som slår utsagnet: "Nothing tastes as good as fit feels"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ingenting imot lavkarbo. Bare erfaringsmessig, er det vanskelig å kutte KJAPT med lite karb UTEN å miste styrke og litt muskler, i motsetning til høykarb+sakte nedgang. Men men, det er jo opptil deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest ment som en liten kickstart etter jula det her, da. Et par uker med mindre carb og mer protein (får i meg litt fett også, ja), for så å gå over til passelig mengde karbo igjen. Og nei, "spise normalt igjen" betyr ikke at jeg spiser alt jeg kommer over av den grunn. Kaloriinntaket er det samme, bare en annen sammensetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver selv å minske fettprosenten noe, og godtesuget er døden! Det forsvinner til en viss grad om jeg spiser ordentlig mat, men da må jeg spise så mye at jeg likegodt kunne spist den sjokoladen. Hjelper ikke uansett hvor velbalanset og alt er... GI MEG COOKIE DOUGH-KULER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...