Gå til innhold

Kniv til utendørsbruk?


Anreka

Anbefalte innlegg

Støtter Bamse, det er en kanonkniv! Pen, sylskarp, lett å vedlikeholde og tåler juling. Personlig ville jeg holdt meg langt unna bear grylls. Har ikke prøvd den selv, men sett en del dårlige kritikker. Survival kittet hans var en eneste stor katastrofe når jeg prøvde det..

Bullchit.

Den jeg har, uten at jeg bruker kniven så ofte da, er genialt laget med den åpnegreia, og ellers tåler den ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Vanskelig valg gitt:P mange fine kniver å velge mellom. De fleste her i tråden snakker varmt om Brusletto og Strømeng, og folk jeg har snakket med her i området anbefaler Helle. Prismessig er alle knivene innenfor, men om jeg kjøper en av de billigere knivene så har jeg kanskje råd til å legge ved slipeutstyr også. _Tror_ jeg ender opp med en av disse:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=20000&prodid=585

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=20000&prodid=587

http://komplettfritid.no/product/stromeng-samekniv-8-mfingervern

http://www.fjellsport.no/brusletto-hunter.html

http://www.fjellsport.no/brusletto-bamsen.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt#tillbehor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska du ha med slipeutstyr så er det keramisk bryne du er ute etter. Diamantbryne er no piss.

Åh? Har ikke hørt om keramisk bryne engang jeg xD Når jeg gikk kunst og håndverk så var det noe annet vi brukte...arkansas-stein ellerno?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Bamse, det er en kanonkniv! Pen, sylskarp, lett å vedlikeholde og tåler juling. Personlig ville jeg holdt meg langt unna bear grylls. Har ikke prøvd den selv, men sett en del dårlige kritikker. Survival kittet hans var en eneste stor katastrofe når jeg prøvde det..

Men du overlevde...;) Seriøst, hva feilet..?mulighet for å unngå et dårlig kjøp her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fungerer fett de, altså.

Å finne riktig bryne er en liten kunst. Men diamantbryne er som regel det de fleste prøver å prakke på deg.

Men tommelfingerregel; hvis du får kjøpt det på Clas Ohlson så er det som regel ikke supert ;)

Hehe man får vel som regel det man betaler for:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før jeg så det skulle være en gave ville jeg anbefalt en vanlig Morakniv. Like god som en hvilken som helst annen kniv.

De er ikke akkurat noe å se på, men kan brukes til det meste og du trenger ikke å være redd for å ødelegge den, for da kjøper du bare ny(evt. sliper den). De koster vel 50-60 kr på Claes Ohlson.

Utrolig bra kniv for prisen, men ikke akkurat noe gavemateriale :)

Som gave støtter jeg samekniv! Helst med litt størrelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener selv at Morakniver nok passer best for barn.

Ikke veldig høy kvalitet på bladet, men det kan man ikke forvente til den prisen.

Det som derimot er det store aberet for meg er at jeg synes de er forjævlige å holde i. Har riktignok ganske store hender, men likevel.

En kniv som ikke er god å holde i vil aldri bli en kniv jeg liker å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raptorial din hedning!

Haha nei den er elsket og hatet. Jeg vet ikke om jeg ville gitt den til små barm de er jo veldig skarpe, leste om en niåring som kuttet av seg to fingre med en. Den er jo utrolig populær blant håndverkere så å si den passer best til barn blir litt rart syns jeg.

Anngående grepet så har ikke jeg noe problem med det, men jeg har i likhet med McBain små hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg ville gitt den til små barm de er jo veldig skarpe, leste om en niåring som kuttet av seg to fingre med en.

Tja. Det at en kniv er skarp er jo som regel positivt da det betyr at sjansene for å skjære seg med den er begrenset.

(tommelfingerregel er jo at man ikke skjærer seg på en skarp kniv, mens en sløv kniv må man bruke makt med... og hva skjer hvis man må bruke makt med en kniv? ... )

Jeg kan iallefall si at de fleste av kuttene jeg pådro meg som unge var på grunn av at jeg hverken hadde kontroll over kniv, eller at jeg hadde en kniv som tillot meg å kjøre rolige kutt.

Særr, de verste kuttene fikk jeg da jeg kutta Tromsøpalmer (fordi vi var idioter og visste ikke om blemmene man fikk av safta fra tromsøpalmene). Hvis du må bruke makt for å skjære gjennom det som for alle praktiske formål er en forvokst hundekjeks... da sier det seg selv at det vil skje ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...