Gå til innhold

Northug, bilkjøring, gapestokk og idealer


ronniba

Anbefalte innlegg

Så har det kommet frem at Northug dreit på draget, kjørte i fylla, totalvraket bilen og skadet en kompis.

Er det på tide å skjønne det at Northug er et vanlig menneske som kan feile på lik linje med oss andre? Ja, det er det. Skulle tru han har satt igang tredje verdenskrig og fandens oldemor.

Det er ikke veldig lenge siden han ble lovpriset som Norges største sønn, men nå har pipa fått en annen lyd.

Jeg trur vi alle kjenner en som har kjørt i fylla, men jeg trur det er få som har reagert på lik linje med det som står på facebook i dag. Er folk så blåst i huet? Mange på face leker perfekte bødler, noe som ikke helt hører hjemme noen sted. Jeg har flere venner som har kjørt i fylla som nå bedriver skitten dobbeltmoral på høyt nivå.

Bør vi ha en som driver med sport som ett ideal? (Han gjør jo ikke det for Norge, men for sin egen del.)

Eller bør vi lære barna våre at de ekte heltene er de som hjelper andre mennesker, uten å skrike om det i media, og som gjør det uten å måtte få oppmerksomhet rundt det?

Hva tenker dere om saken?

P. S. Ikke ETT sted i denne teksten står det at jeg støtter det han gjorde, så glem barnehage-mentaliteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"La den som er uten synd kaste den første sten"

Når det er sagt, han driver kanskje med langrenn for sin egen del, men store deler av tiden har han et norskt flagg på brystet og fungerer derfor som en ambassadør. I tillegg er han et forbildet for mange og en kjent figur, som også er grunnen til at han rægget rundt i en bil til 1,1 mill.

Aviser som VG og Dagbladet elsker slike saker, nettopp fordi det er lite som selger så bra som katastrofer. Det er feil på mange måter, men det blir en annen diskusjon. Ambulansesjåfører og brannmenn vil nok forbli "the unsung heroes" en stund fremover. Dette er fordi 9/10 ville valgt å være Northug, hvis det andre alternativet var brannmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sten ble kastet, for alle hadde syndet...

Det er greit, men man må også tenke på at han har et liv utenfor sporten. Han er ikke supermann, men ett menneske på lik linje med oss andre.

Jeg har et problem med fyllekjøringen, absolutt.. Men jeg har også et problem med alt hatet rettet mot en offentlig persons privatliv. For enkelte mennesker virker det som at det aldri har hendt verre ting. (I det minste på min facebook).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter å berettige/forsvare fyllekjøring i 2014 etter uttallelige ulykker og tragedier.

Fyren er en drittunge av dimensjoner, med et holdningsproblem.

Jeg vet ikke hvem som er mer blåst i huet: den som fyllekjører eller den som rager over fyllekjøreren.

Det er jeg helt enig i, og jeg forsvarer ikke handlingen, men liker heller ikke all den dobbeltmoralen som florerer på face og andre sosiale medier...

Jeg må ærlig innrømme at det å gi huden småfull til noen som har fyllekjørt for en kort periode er litt "greit". Kjøre i fylla fortjener i mine null respekt, det være seg om sjåføren er Obama, Northug eller vanlige mannen i gata.

Han bør få sin straff, helt klart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg helt enig i, og jeg forsvarer ikke handlingen, men liker heller ikke all den dobbeltmoralen som florerer på face og andre sosiale medier...

Og jeg er enig med deg.

Vi er flinke med å få folk opp på hesten, men vi er vel enda flinkere på å rive de ned igjen om vi har muligheten, får jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i, og jeg forsvarer ikke handlingen, men liker heller ikke all den dobbeltmoralen som florerer på face og andre sosiale medier...

Ser den. Jeg tør å påstå at vi alle er skyldige i et eller annet (f.eks. piratbukta osv), men fyllekjøring er en høyst alvorlig handling med potensielt fatale følger (f.eks. om han hadde kjørt på og drept noen). Når det er sagt, så bør han få straff som er vanlig for sånne situasjoner. Heksejakt er ingen tjent med (sånn bortsett fra VG og Se & Hør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. Jeg tør å påstå at vi alle er skyldige i et eller annet (f.eks. piratbukta osv), men fyllekjøring er en høyst alvorlig handling med potensielt fatale følger (f.eks. om han hadde kjørt på og drept noen). Når det er sagt, så bør han få straff som er vanlig for sånne situasjoner. Heksejakt er ingen tjent med (sånn bortsett fra VG og Se & Hør).

Enig her også. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er enig med deg.

Vi er flinke med å få folk opp på hesten, men vi er vel enda flinkere på å rive de ned igjen om vi har muligheten, får jeg inntrykk av.

DET er snickers og twist. Først opp og så ned. Vi er ofte litt schizofrene alle sammen, i allefall når det kommer til kjente personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den neste pallen Northug står på har han nok snekkret selv. :D

Kjøtthuer som kjører i rus, og i tillegg skader andre, fortjener det som kommer uavhengig av hvem du er, eller hva du driver med.

Når det er sagt, så blir kanskje dette et vendepunkt for fyren. Han har tydeligvis et rus problem han bør ta tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojive , Tror desverre det ender opp med minimale konsekvenser, men jeg håper virkelig det blir en "rettferdig" straff. noe som f.eks :

http://www.nettavisen.no/nyheter/3108116.html

ronniba

Om du har sett bildet av bilen og stedet, så er det klart at det ikke var "litt promille" heller det var snakk om.

I tillegg spørs det jo (og det virker jo som), han faktisk løp fra åstedet, og lot kompisen ligge skadet igjen..

Så om "alle kjenner noen som har fyllekjørt" og så videre.. Hadde en kompis av meg fyllekjørt med en passasjer, kræsja og løpt fra en skada kamerat, hadde jeg sagt rett ut hva jeg mente om han og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud, nå er jeg lei denne "nyheten"... Kopiere det jeg skreiv under Åge Steen Nilsen sin status, så får den som vil huke inn sammenhengen. La meg bare poengtere at jeg blåser i om det Northug, kong Harald, min egne søster eller fandens oldemor dette gjelder.

Det finnes mange her i verden som sliter både fysisk og psykisk. Det er allikevel ikke greit å fyllekjøre.

Det ble personskade. Det satt nemlig en igjen i bilen- skadet!

Uavhengig av hva slags personstatus ett menneske har må man faktisk stå for det som er gjort.

Folk kunne blitt drept, sjåføren selv kunne blitt drept.

Ja, mange av Norges befolkning snakker nå negativt om Northug. Hvorfor? Fordi han er en offentlig person. Han er et forbilde for mange, og lik det eller ikke, men når man har valgt å gå den veien har man et ansvar ovenfor andre.

Dette er faktisk alvorlig, og det plager meg å se at så mange forsøker å ufarliggjøre det med å si "stakkars mann", "det kunne jo gått verre".

Hadde noen i min omgangskrets gjort noe så usigelig dumt hadde jeg meget mulig gitt vedkommende en ørefik så det sang etter.

Man leker ikke med eget, og ikke hvert fall ikke andres, liv!

Sånn, dette er den eneste gangen jeg har kommentert denne hendelsen, og jeg gjør det ikke igjen. Northug får ta straffen sin som enhver annen måtte gjort, og jeg håper han kjenner tyngden av å stikke av fra eget-forvoldt ulykkessted og det som omtales som en skadet kompis.

Og da er den sak ferdig snakka, så enkelt mener jeg det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den neste pallen Northug står på har han nok snekkret selv. :D

.

Jeg leste den tidligere i dag og måtte tenke meg om to ganger før jeg tok den ;)

Ojive , Tror desverre det ender opp med minimale konsekvenser, men jeg håper virkelig det blir en "rettferdig" straff. noe som f.eks :

http://www.nettavisen.no/nyheter/3108116.html

ronniba

Om du har sett bildet av bilen og stedet, så er det klart at det ikke var "litt promille" heller det var snakk om.

I tillegg spørs det jo (og det virker jo som), han faktisk løp fra åstedet, og lot kompisen ligge skadet igjen..

Så om "alle kjenner noen som har fyllekjørt" og så videre.. Hadde en kompis av meg fyllekjørt med en passasjer, kræsja og løpt fra en skada kamerat, hadde jeg sagt rett ut hva jeg mente om han og.

Personlig er nok all offentligheten rundt dette straff nok for hans lærdom (kan vi håpe). Men jeg mener også at han burde få straff på lik linje med andre, ellers blir det mer drama om urettferdighet.

Og jeg er enig med deg, men problemet mitt ligger i all dobbeltmoral og steinkastingen folk kommer med, når de selv ikke er noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ronniba , ser hva du mener. dobbeltmoral og steinkasting har jeg ikke mye til overs for..

Likevel, i denne saken er det så mange valg som er tatt, som jeg rett ut syns er forferdelige..

Det verste er uten tvil ; det øyeblikk han valgte å forlate en skadet passasjer i en knust bil, løpe hjem og å heller ikke melde ifra om skaden.. Så veldig enig Ojive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Han er en offentlig person og lider under det i denne sammenhengen. Håper han, som alle andre som ligger nede klarer å reise seg igjen. Skjønt den mediajulingen han nå får… Har aldri, og vil aldri forsvare fyllekjøring, opplevd for mange tragiske konsekvenser. For meg er dette gårsdagens nyhet, det er tilløp til krig på Krimhalvøya, barn dør i Syria og kvinner blir solgt som sexslaver i Uganda. Det syns jeg er mer litt mer aktuelle nyheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, for real? Har Northug et rusproblem?

Det eller et holdningsproblem. Vi får se hva han velger å fortelle, eller hva andre velger å fortelle. Det er de som har lagt penger i fyren som ikke har vært så veldig fornøyde den siste tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eller et holdningsproblem. Vi får se hva han velger å fortelle, eller hva andre velger å fortelle. Det er de som har lagt penger i fyren som ikke har vært så veldig fornøyde den siste tiden.

Og derfor har han et alkoholproblem. Lol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...