Gå til innhold

For lite styrke ?


lone-90

Anbefalte innlegg

Jeg er på uke to i et løpe program for å forbedre løpeformen. Tidligere løpte jeg mest for jeg likte det, men nå vil jeg bli raskere og etterhvert delta på maraton.

Før trente jeg mye styrke, med vekt på knebøy og mark. Trente mye to-splitt, så fullkropp og gikk over til fullkropp med vekt på rumpe. (trente da for å forme rumpen. Greia er bare at jeg føler jeg kommer til å miste det jeg har jobbet for om jeg følger dette programmet slavisk. For styrken der er sidewalk med strikk, step-up kv, kickerback med strikk. Løping er 4-5 økter i uken med 2-3 intervaller/terskeltrening og 2 rolige løpeturer. Tenkte å putte inn knebøy / mark i styrken, men vet ikke om det blir for mye bank for beina.. Men savner knebøy og div øvelser. Håper på noen har erfaringer å dele med meg ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er et relevant uttrekk fra en bok jeg leser ("The New Rules of Lifting" av Lou Schuler). Bør alltid være skeptisk til teori, men jeg har inntrykk av at han vet hva han snakker om. Dette er tatt litt ut av kontekst, men han begrunner det nøye i boken.

"New Rule #19: When you combine serious strength training with serious endurance exercise, your body will probably choose endurance over muscle and strength

Let’s say you have a lot of time and energy on your hands and decide to lift weights for an hour at a time three days a week—Monday, Wednesday, Friday—and run an hour on Tuesday, Thursday, and Saturday. You’d think you would get the best of all worlds: bigger muscles, more strength, less fat, improved endurance. But you’d be wrong. Chances are, your body would increase its strength and endurance. But muscle size would be compromised by what researchers call the “interference effect.” That is, doing two opposing types of exercise (called “concurrent training”) will interfere with each other, and your body will choose one or the other. In this case, your body will choose endurance over muscle growth, and strength and power may suffer as well."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et relevant uttrekk fra en bok jeg leser ("The New Rules of Lifting" av Lou Schuler). Bør alltid være skeptisk til teori, men jeg har inntrykk av at han vet hva han snakker om. Dette er tatt litt ut av kontekst, men han begrunner det nøye i boken.

"New Rule #19: When you combine serious strength training with serious endurance exercise, your body will probably choose endurance over muscle and strength

Let’s say you have a lot of time and energy on your hands and decide to lift weights for an hour at a time three days a week—Monday, Wednesday, Friday—and run an hour on Tuesday, Thursday, and Saturday. You’d think you would get the best of all worlds: bigger muscles, more strength, less fat, improved endurance. But you’d be wrong. Chances are, your body would increase its strength and endurance. But muscle size would be compromised by what researchers call the “interference effect.” That is, doing two opposing types of exercise (called “concurrent training”) will interfere with each other, and your body will choose one or the other. In this case, your body will choose endurance over muscle growth, and strength and power may suffer as well."

Okei, takk for info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har googla meg frem til et par artikler vedr styrke kombinert med kardio, og virker som det er mye splitta meninger.

Men det er jo en grunn til at jenter bruker styrke-øvelser og ikke løping/spinning på å forme rumpa tenker jeg :-)

http://breakingmuscle.com/strength-conditioning/combining-strength-and-cardio-training-does-it-work

http://speedendurance.com/2012/02/23/interference-effect-train-strength-endurance-concurrently/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har googla meg frem til et par artikler vedr styrke kombinert med kardio, og virker som det er mye splitta meninger.

Men det er jo en grunn til at jenter bruker styrke-øvelser og ikke løping/spinning på å forme rumpa tenker jeg :-)

http://breakingmuscle.com/strength-conditioning/combining-strength-and-cardio-training-does-it-work

http://speedendurance.com/2012/02/23/interference-effect-train-strength-endurance-concurrently/

Ja det skjønner jeg ;) Hatt god framgang på det med styrke, men jeg har mål om å løpe maraton, så da kommer løpingen først, så jeg tenkte bare at det er kjedelig å miste de resultatene fordi jeg vil løpe maraton. Men jeg tenker jeg prøver å legge til / bytte ut øvelser mot mark og knebøy feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lone-90 , Mhm, tror det som er viktig for deg er å finne balansegangen. Men om du satser fokuset ditt mot maraton, så kan det nok bli "værre" da du gjerne ikke ønsker å bygge for mye masse. Men håper du finner en måte det funker for deg på! :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lone-90 , Mhm, tror det som er viktig for deg er å finne balansegangen. Men om du satser fokuset ditt mot maraton, så kan det nok bli "værre" da du gjerne ikke ønsker å bygge for mye masse. Men håper du finner en måte det funker for deg på! :D

Ja er det jeg jobber med :-) Vil.bare ikke få henge ræv på veien Men går nok fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Tror nok jeg kommer til å endre målet mitt om maraton litt kanskje. Vingler mellom det og løpe 10km så fort som mulig. Så blir nok å bytte ut noen løpedager til rene styrkedager, med løping kanskje før / etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er i positiv energibalanse, og kun trener mer kardio enn før, eller bytter ut en styrketrening i uka med kardio, vil man da miste muskler i størrelse? Jeg vet at man vil bli svakere, men at dette er ganske lett å fikse på uten for stort treningsopphold. Men se på gamle skøyteløpere feks, de har jo gigalår, selv om de ikke trener like mye som før. Ok, dumt eksempel siden de driver med kondisjonstrening, men de har muskuløse lår læll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen fungerer slik at den vil utføre oppgaven på lettest mulig måte. Hvilke tiltak er det mest logisk at kroppen gjør når du stadig løper lange strekninger? Bygge opp, for å gjøre oppgaven vanskeligere, eller fjerne det unødvendige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Tror nok jeg kommer til å endre målet mitt om maraton litt kanskje. Vingler mellom det og løpe 10km så fort som mulig. Så blir nok å bytte ut noen løpedager til rene styrkedager, med løping kanskje før / etter.

Krever minst like mye trening for å bli god på 10k som å fullføre maraton, sånn at det er sagt. Uansett er det som alt annet i livet, noe må vekkprioriteres før eller siden. Skal man trene masse løping er det begrenset med tid til restitusjon og det kan være lurt å ikke kjøre på med mye tung styrke itillegg. Det er ikke slik at vi vanlig dødelige kan få i pose og sekk, dessverre:( Jeg har gitt opp det meste av styrke på bein, da jeg ikke klarer helt å restiturere meg skikkelig. Men det er blitt en prioriterings sak for meg, jeg liker bedre å løpe i fjellet enn å trene med vekter. Så da velger jeg bort styrkebiten, spesielt nå om vår/sommer/høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krever minst like mye trening for å bli god på 10k som å fullføre maraton, sånn at det er sagt. Uansett er det som alt annet i livet, noe må vekkprioriteres før eller siden. Skal man trene masse løping er det begrenset med tid til restitusjon og det kan være lurt å ikke kjøre på med mye tung styrke itillegg. Det er ikke slik at vi vanlig dødelige kan få i pose og sekk, dessverre:( Jeg har gitt opp det meste av styrke på bein, da jeg ikke klarer helt å restiturere meg skikkelig. Men det er blitt en prioriterings sak for meg, jeg liker bedre å løpe i fjellet enn å trene med vekter. Så da velger jeg bort styrkebiten, spesielt nå om vår/sommer/høst.

Ja, sant det du skriver. Får sette meg ned og prøve å finne ut av det. Men elsker å løpe ute og følelsen av å ikke bli sliten og trett i bena. Samtidig liker jeg godt å trene tungt men er vanskelig å få til begge deler like godt som du skriver . Jeg er ganske ubesluttsom til tider å. Men får se hva det blir til. Men takk for at du tok deg tid til å svare :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før man kan planlegge et fornuftig plan må du ha definert et mål. Hva ønsker du? Løpe en gitt distanse på en bestemt tid eller bare å gjennomføre løpet med stil? Disse problemstillingene er alfa omega når man skal planlegge treningen. Løping kan til en vis grad hemme muskelvekst i strekkapparatet, men musklene forsvinner ikke om man trener noe styrke ved siden av løpingen. Det er svært mange nyanser som mange ofte overser. Når du har funnet ut hva du ønsker kan vi gi praktiske råd om hvordan du kan legge opp treningen fremover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"New Rule #19: When you combine serious strength training with serious endurance exercise, your body will probably choose endurance over muscle and strength

Let’s say you have a lot of time and energy on your hands and decide to lift weights for an hour at a time three days a week—Monday, Wednesday, Friday—and run an hour on Tuesday, Thursday, and Saturday. You’d think you would get the best of all worlds: bigger muscles, more strength, less fat, improved endurance. But you’d be wrong. Chances are, your body would increase its strength and endurance. But muscle size would be compromised by what researchers call the “interference effect.” That is, doing two opposing types of exercise (called “concurrent training”) will interfere with each other, and your body will choose one or the other. In this case, your body will choose endurance over muscle growth, and strength and power may suffer as well."

Jeg vil ikke ta det som endelig sannhet. Jeg trener til og konkurrerer (fersk som jeg er) i ultradistanse, altså distanser lengre enn maraton. Utholdenhet er helt nødvendig, selvsagt, men i tillegg er styrke nødvendig (noe det kanskje ikke er på samme måte som i halvmaraton eller maraton, hvor de beste utøverne er rimelig slanke og lite muskuløse). Når du beveger deg ute i terreng i 6-7-9-12-kanskje-18 timer må du ha en viss styrke, spesielt i bekken, mage, hofter, generelt CORE. Hvis ikke knekker du sammen, rett og slett. Flere av de sterkeste ultraløperne trener styrke regelmessig, og mer muskulære kropper enn maratonløpere.

Men det er jo forskjell på styrke og styrke. Det er jo ikke primært den eksplosive styrken du er ute etter om du trener for lengre utholdenhetskonkurranser. Det er utholdende styrke du vil ha. Men mitt inntrykk er uansett at flere av de beste løperne i lange distanser er godt muskulært.

Ta for eksempel Hal Koerner, en av de beste ultraløperne i USA de siste 10 årene. Det er naturligvis ikke enorme muskler, stor masse, men absolutt en funksjonell og sterk kropp:

Hal-Koerner-2012-Hardrock-100-Ouray.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet til TS: Hvis målet er å bli rask i maraton, tror jeg ikke styrke trenger å være hovedprioritet. Jeg har dessverre ingen gode råd, da jeg per i dag kun trener kondisjon og ikke har mye erfaring og kunnskap om styrketrening, men jeg skal nå begynne fast med kettlebellstime en gang i uken, samt klatring kanskje annenhver uke. Ellers gjør jeg noen øvelser etter korte treningsturer, men ingenting å rope ut om. Tåhev, planke, osv. Helt enkelt.

Måten du trener kondisjon på virker fornuftig, selv om jeg ikke ville trent så mye intervaller. Det er viktig med minst en langtur i uken hvis du skal trene mot maraton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man kan planlegge et fornuftig plan må du ha definert et mål. Hva ønsker du? Løpe en gitt distanse på en bestemt tid eller bare å gjennomføre løpet med stil? Disse problemstillingene er alfa omega når man skal planlegge treningen. Løping kan til en vis grad hemme muskelvekst i strekkapparatet, men musklene forsvinner ikke om man trener noe styrke ved siden av løpingen. Det er svært mange nyanser som mange ofte overser. Når du har funnet ut hva du ønsker kan vi gi praktiske råd om hvordan du kan legge opp treningen fremover ;)

Målet mitt er å bedre løpetiden min på 10km. Jeg må sette meg ned å dele opp målet, men hovedmålet er å en dag klare det på 50min. Jeg har bestemt meg for å jobbe mot det. Så nå jjobber jeg med å sette sammen program, så viss du har noen tanker så del de gjerne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet til TS: Hvis målet er å bli rask i maraton, tror jeg ikke styrke trenger å være hovedprioritet. Jeg har dessverre ingen gode råd, da jeg per i dag kun trener kondisjon og ikke har mye erfaring og kunnskap om styrketrening, men jeg skal nå begynne fast med kettlebellstime en gang i uken, samt klatring kanskje annenhver uke. Ellers gjør jeg noen øvelser etter korte treningsturer, men ingenting å rope ut om. Tåhev, planke, osv. Helt enkelt.

Måten du trener kondisjon på virker fornuftig, selv om jeg ikke ville trent så mye intervaller. Det er viktig med minst en langtur i uken hvis du skal trene mot maraton.

Jeg har ombestemt meg med å trene mot 10km å en vakker dag klare det på 50min. Så må sette meg ned å dele opp det hovedmålet :-) Har du noen gode råd om hvordan jeg burde sette opp løpingen da? Tenkte å undersøke litt der jeg trener. Ellers så løper jeg etter programmet for økt hastighet generelt..

Takk for gode tips over :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt er å bedre løpetiden min på 10km. Jeg må sette meg ned å dele opp målet, men hovedmålet er å en dag klare det på 50min. Jeg har bestemt meg for å jobbe mot det. Så nå jjobber jeg med å sette sammen program, så viss du har noen tanker så del de gjerne :)

Jeg blir glad når jenter er såpass åpne om når (og hvor lenge) de har løpetid. Gjør det lettere å planlegge. Håper flere følger ditt eksempel. Uansett, lykke til! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...