Gå til innhold

"ny" i styrke.. Ikke splitt?


Chabell

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :) Håpet noen kunne hjelpe meg litt her. jeg har trent nå regelmessig i over 4 år. Etter mitt første barn. Gikk ned 30kg. Nå har jeg fått mitt andre og sioste barn i november og begynte treninga igjen i slutten av februar. (keisersnitt så måtte vente 3mnd). Har begynt med tung styrkeløft kombinert med interavaller og "rolige" løpeturer med en hyperaktiv hund jeg har :p Jeg har et 4dels splitt som jeg trener hver uke + 1-2 tunge intervaller og 1-2 rolige økter hvor jeg løper.

SÅ leser jeg her at nybegynnere ikke burde trene splitt til å begynne med?.. Før trente jeg hele kroppen hver gang + gyria sirkeltrening. Jeg hadde litt synlige muskler, men ikke så mye som jeg vil ha :p

Hva syntes dere? Noen som har erfaring og dele om dette? Burde jeg å trene splitt eller ikke??.. For raskest resultat og fremgang. ? :) Super glad for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får minst like god fremgang av å trene fullkropp tre ganger i uka om styrke er et mål. Et splittprogram er spesielt beregnet på å kunne skreddersy en muskelgruppe, ved å aktivt justere volum i øvelser som er dedikert til en muskelgruppe i forhold til en annen. På den måten kan du hemme veksten til en gruppe, mens du framhever veksten i en annen. Dette er noe jeg personlig synes burde kommer etter at en oppnådd et høyt generelt nivå, og ikke minst etter at en nøye har vurdert at en ønsker å bruke såpass mye tid (6 ganger i uka i stedet for 3) for å forme kroppen sin i noe mer grad. Ved fullkropp blir mange muskelgrupper tatt under ett, så da er det vanskelig å "manipulere" kroppen imot "kunstige" former. Ved fullkropp får du en balansert, funksjonell sterk kropp med utgangspunkt i din naturlige figur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fort bli ensformig og kjedelig å trene fullkropp hver økt. Hvis dette er tilfelle så ville jeg delt det opp litt. 4 splitt høres dog ut til å være i overkant men 2-3 burde vel være en grei løsning. Jeg vet bare med meg selv at jeg hadde hata maks om jeg skule kjørt fullkropp 4-5 ganger i uka og restitusjonen hadde ikke blitt optimal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som sier at du skal kjøre fullkropp 4-5 ganger i uka. Det er ment å gjøre det 3 ganger. Med fullkropp har du to programmer som du gjør annenhver gang, så at det blir kjedelig kjenner jeg meg ikke helt igjen i. Fremgang er det som motiverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig i at fullkroppsprogram er å foretrekke, spesielt for nybegynnere. Det er dog ikke nødvendig å trene 6 ganger i uken selv om man trener en splitt. For mange holder det fint med 4 dager. Se f.eks. på programmet som Supermosjonist følger nå, helt standard over-/underkroppssplitt hvor hele kroppen trenes to ganger i uken. Det finnes mange splitter, og i utgangspunktet vil jeg si at for de fleste så er det fullstendig unødvendig og ikke minst ineffektivt.

Det er noe som heter "the perfect is the enemy of the good". Fullkroppsprogram er å foretrekke, men hvis noen av ulike årsaker heller kan kjøre en kortere treningsøkt 4 ganger i uken istedenfor en lengre fullkroppsøkt 3 ganger i uken så er det et kurant alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltids mulig, men jeg føler at selv en 4-dagers splitt blir litt spesiell til tider. Kritiserer ikke utvalget av øvelser, fordi det er de fleste av de samme jeg selv bruker, men jeg stiller bare litt skepsis til at en skal inn på treningssenter for å gjøre bare 2 øvelser og så dra hjem igjen. Hvorfor da ikke heller legge inn de to øvelsene i den andre økten, og få tre gjennomganger av musklene i uka i stedet for to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanlig med flere øvelser per økt når man kjører splitt. Således er det forstålig at nybegynnere liker en splitt. Du bruker ofte litt tid på og lære deg øvelser og finne ut de du liker og de som fungerer for deg.

Vi må også stille oss spørsmålet om 100% fokus på hva som er det beste programmet er det en nybegynner trenger? Burde ikke de heller lære å trene strukturert og ha glede av å løfte vekter. Folk har veldig lett for å disse de standard 3 splitene som folk får av en PT fra Bali eller et annet tøysested, men sannheten er at for mange så er disse programmene mer underholdende enn 5x5 fra Mark Ripptoe.

5x5 er kanskje det mest kjedelige programmet som er skapt på denne planeten. Du må ha som mål og bli sterk og du må ha trent nok til å ha en teknikk som ikke svikter etter 4 uker med progresjon for å kunne utøve det effektivt. Jeg vil derfor argumentere for at Splittprogram for nybegynnere er et like godt alternativ som fullkropp. Fordi da kan man skape en arena hvor de kan prøve seg ut på forskjellige typer øvelser og finne ut av om de kunne tenke seg og dedikere resten av livet sitt til Rykk,Støt,benk,bøy,mark eller varianter av dem 3-5 ganger i uke resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltids mulig, men jeg føler at selv en 4-dagers splitt blir litt spesiell til tider. Kritiserer ikke utvalget av øvelser, fordi det er de fleste av de samme jeg selv bruker, men jeg stiller bare litt skepsis til at en skal inn på treningssenter for å gjøre bare 2 øvelser og så dra hjem igjen. Hvorfor da ikke heller legge inn de to øvelsene i den andre økten, og få tre gjennomganger av musklene i uka i stedet for to?

To mulige årsaker:

1. Tidspress. Bedre med en kort økt oftere enn lengre økter. Ikke alle er 20 år uten barn.

2. Restitusjon. I utgangspunktet for viderekomne utøvere (eller litt eldre utøvere) som trenger mer restitusjon enn nybegynnere.

Jeg ser ikke på en over-/underkroppssplitt som noe spesielt. Det er et helt standard opplegg for viderekomne utøvere, nettopp pga. restitusjonsbehovet og at 3 fullkroppsøkter i uka (uten periodisering) er for krevende. Ser man f.eks. på volumdagen i Texas Method med 5x5 på baseøvelsene så kan det fort ta 2-2,5 time å gjennomføre en økt. Deler man opp dette på to dager så tar det halvparten av tiden å gjennomføre. Det blir også typisk plass til litt mer assistanseøvelser om man liker eller har behov for det. Det er bedre å ha god og jevn fremgang selv med bare to baseøvelser pr. dag som i løpet av hele uken dekker hele kroppen to ganger enn ikke å ha det.

Det er jo vanlig med flere øvelser per økt når man kjører splitt. Således er det forstålig at nybegynnere liker en splitt. Du bruker ofte litt tid på og lære deg øvelser og finne ut de du liker og de som fungerer for deg.

5x5 er kanskje det mest kjedelige programmet som er skapt på denne planeten. Du må ha som mål og bli sterk og du må ha trent nok til å ha en teknikk som ikke svikter etter 4 uker med progresjon for å kunne utøve det effektivt. Jeg vil derfor argumentere for at Splittprogram for nybegynnere er et like godt alternativ som fullkropp. Fordi da kan man skape en arena hvor de kan prøve seg ut på forskjellige typer øvelser og finne ut av om de kunne tenke seg og dedikere resten av livet sitt til Rykk,Støt,benk,bøy,mark eller varianter av dem 3-5 ganger i uke resten av livet.

Har ikke alle som begynner med styrketrening som mål å bli sterkere? ;) Selv de som først og fremst trener av estetiske årsaker vil så vidt jeg har fått med meg nyte godt av å bygge god grunnstyrke før de kjører på med 5-splitt, masse isolasjonsøvelser og max hypertrofi. Se under Training Issues: Weights i denne artikkelen av Lyle McDonald for mer utfyllende info: Muscle Gain Mistakes.

Det virker som det er to hovedgrupper med folk: De som motiveres mest av framgang, og de som trenger variasjon for å holde motivasjonen oppe. Program som Starting Strength av Rippetoe (uttales Rip-eh-toe ;) ) med 3x5 i baseøvelsene er ment for å bygge grunnstyrke på mest mulig effektiv måte. Sterkest mulig på kortest mulig tid.

I progresjonen som det er lagt opp til der er det først etter at god grunnstyrke er bygd, altså man er ferdig med nybegynnerfasen, at andre øvelser/assistanseøvelser og eventuell spesialisering (vektløfting, bodybuilding, styrkeløft osv.) kommer til sin rett. A-en i ABC først. Før den tid er det strengt tatt ikke nødvendig å gjøre det mer komplisert, selv om man selvfølgelig kan gjøre det om man vil.

Min egen erfaring er at jeg synes det var dødsfedt å kjøre SS og gjøre gode økninger (y) Jeg motiveres helt klart mest av framgang, og klarer ikke helt relatere meg til hvorfor noen vil prioritere variasjon framfor framgang. Det blir i mine øyne variasjon for variasjonens skyld. Det er mulig jeg har et forenklet syn på dette. Hvorfor kuke rundt med boksbøy, frontbøy, strakmark og alskens varianter av baseøvelser som nybegynner når du kan øke noe voldsomt med straight knebøy og markløft? Sannsynligvis mer effektivt nettopp pga. mindre variasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Målet er å bli sterkere ja. Hehe. Og gjerne gå synlige muskler :) Ikke kjempe store, men gjerne fit ; D Syntes type bikini fitness er lekkert ♡ Jeg er ikke helt ny i styrke. Har trent i 4 år, men pause pga graviditet og etter et keisersnitt. Men jeg kjøpte nye boka til Kristine weber for en stund siden og kom på at hun har lagt opp et program med 2-splitt. Om jeg da trener 4 ganger i uka så får jeg trent hele kroppen 2 ganger i uka. Også får jeg se hva jeg gjør etter 6-8 uker. Noen tips?

Noen som har en formening om å trene styrke på tom mage? Jeg spiser sjeldent kveldsmat, men de gangene jeg gjør det. Ofte fredag og/eller lørdag da vi lager noe god "voksenmat" etter barns sover. Da er jeg ikke sulten på morgningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...