Gå til innhold

America ! Fuck yeah !


Anbefalte innlegg

[te=Tamadeus, post: 868092, member: 3159]Har du fått med deg at vi har fått et "nytt" skole fag: KRLE. Og at vi har et parti i en eller annen merkelig koalisjonsregjering: Kristelig folke parti?

Dette er en bagatell spør du meg. Kristendommen har vært del av Norges historie i mesteparten av historisk tid og størsteparten av Norges befolkning er nominelt kristne, eller har i det minste en historisk tilknytning til kristendommen. Det er helt naturlig for meg at kristendommen overvektes i religion, livssyn og etikk-faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Keegil, da sier jeg meg enig i stort sett alt du sier bortsett fra at jeg mener at ingen idéer er skal skånes for kritikk eller latterliggjøring.

Jeg mener ikke at man skal gå bort til religiøse folk og le av de, men hvis de presenterer idéene sine som sannheter, så vil jeg le av det. Fullt klar over at der er kontroversiellt og det er vel stort sett bare jeg i denne tråden som mener det.

Jeg er enig med Keegil sine poenger, men jeg er også enig i det Håvard Vika sier her. Vi må kunne "le" av ting som strider med vår empiriske forståelse av verden om det blir presentert som en sannhet som strider mot nettopp dette. Men da er det ideen man ler av/kritiserer, ikke personen, eller personens rettigheter til fri tanke og tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være enig her.

Det å gjøre tanker/ideer fredete, er ødeleggende.

Men må også være enig i Krembolla her. (sier jeg som biolog)

Veldig mange ganger når man diskuterer religion, så havner vi i en diskusjon hvor man bare diskuterer ett aspekt av det.

Eller for å sitere mykologiprofessoren min (av alle ting), fritt etter hukommelsen.

"Han har en 'hvit mann løser problemene til en kultur han vitterlig ikke forstår'-tilnærming til problemet."

Jeg synes eksempelvis det er kjempegod underholdning å høre på Dawkins når han går gjennom absurditeter innen religiøse skrifter. Men å ta det som en religiøs diskusjon blir alt for platt, og det å videreføre argumentene hans som direkte argumenter mot religion blir Dunning-Kruger på stereoider.

Når det kommer til hvorfor folk tenker som de gjør, så aner jeg ingenting...

Jeg utdanner meg innen hvordan organismer har sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler litt behov for å understreke, kanskje spesielt overfor eirich og Håvard Vika, at jeg ikke mener at religiøs tro skal opphøyes til noe fredet nivå i forhold til andre konsepter og ting. Jeg mener at man skal kunne harselere rundt yrkesgrupper, kjønn, rase, religion, fitness eller hva det måtte være. Harselas og satire er gode verktøy for å sette ting på agendaen, og det er heller ikke per definisjon ondsinnet. Hell, jeg synes stort sett det meste av satire er knallmoro.

Men sosial aksept av systematisk latterliggjøring mener jeg har mer til felles med ondsinnet mobbing enn noe annet. Jeg trekker et skille mellom dette og det å "kunne le av" ting. Når jeg har tydeliggjort hva jeg mener om dette, så kan det hende vi egentlig ikke er så veldig uenige på dette punktet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at folk ser ut til å synes at religion skal være i samme beskyttede kategori som rase, høyde, kjønn, seksuell legning. Dette er ting som folk ikke kan noe for. Religion er noe man til syvende og har valgt, og religion bør kritiseres like myensom politiske meninger.

Et eksempel på at religiøse får spesialbehandling: Norske elever får ikke lov å ha på caps eller lue i klasserommet, men religiøse får lov å ha hijab, turban osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, det blir som en eller annen person sa på et nyhetsprogram en gang (tror det var DemocracyNow). Han hadde sittet inne en stund for noe politisk greier og ble nå intervjuet angående de sykt høye tallene med fanger de har i USA. Han sa noen sånt som at han hadde møtt 10 personer som var kriminelle og virkelig burde sitte i fengsel mens han selv satt inne -- og 9 av dem var fangevoktere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...