Gå til innhold

Anbefalte innlegg

"Alle har krav på respekt for retten til å tro, men ingen har krav på respekt for innholdet i sin tro. Religionsfrihet og religionskritikk er to sider av samme sak. Hellige tekster inneholder ofte krenkelse av andre religioner. Dermed blir ytringsfrihet en forutsetning for religionsfrihet."

Islam og ytringsfrihet -Aftenposten

Fortsetter under...

Annonse

Det som ofte overrasker meg når folk kritiserer religion og religiøse mennesker er at det virker som om de glemmer at religion har vært normen i millioner av år! Selv i dag er flertallet av verdens befolkning religiøse.

Jeg er enig i mye av kritikken som rettes mot religion, og jeg prøver absolutt ikke å si at religion er den "rette" veien å gå. Samtidig fascinerer det meg grenseløst at så mange milliarder menneske har en religion av et eller annet slag. De kan jo ikke alle være komplette idioter.

Jeg vil anbefale alle som er nysgjerrige på religion som fenomen å sjekke ut denne boken:

http://m.friendfeed-media.com/a8cb89b353ba1c5245a32c16d8032aab7bfd0a72

Kapittel 1 er veldig kort (8 sider), godt skrevet av Steven Pinker (fantastisk mann), og gir en veldig grei innføring i en plausibel teori som forklarer hvorfor religion har oppstått og bestått. Veldig interessant!

Det som ofte overrasker meg når folk kritiserer religion og religiøse mennesker er at det virker som om de glemmer at religion har vært normen i millioner av år! Selv i dag er flertallet av verdens befolkning religiøse.

I millioner av år? Ettersom homosapiens er noe slikt som 200.000 år (estimert) så lurer jeg på hvem du tenker på som har vært religiøs i millioner av år?

diabolus_angelis_raptor_jesus+(2).jpg

I millioner av år? Ettersom homosapiens er noe slikt som 200.000 år (estimert) så lurer jeg på hvem du tenker på som har vært religiøs i millioner av år?

My bad! :D Tusener av år! Uansett da, poenget mitt er; det er lett å rakke ned på majoriteten av verdens befolkning (jeg gjør det selv stadig vekk) men det er mye mer interessant å finne ut hvordan de har blitt som de har blitt!

My bad! :D Tusener av år! Uansett da, poenget mitt er; det er lett å rakke ned på majoriteten av verdens befolkning (jeg gjør det selv stadig vekk) men det er mye mer interessant å finne ut hvordan de har blitt som de har blitt!

Der er i allefall en sterk sammenheng mellom utdannelse og tro. Så kunnskapsløshet, indoktrinering og ikke minst trusler er gode grunner. Det er f.eks i flere land straffbart å ikke tro på Allah, så hvor mye valg har egentlig mange av de?

Hvor mye valg har unge jenter og gutter som når et veiskille og må velge mellom den frie tanke og sine foreldre? Slik Jehovas vitne bl.a driver "religiøs gisseltaking" ovenfor sine barn?

547766_10151422977534483_382690115_n.jpg

Annonse

Der er i allefall en sterk sammenheng mellom utdannelse og tro. Så kunnskapsløshet, indoktrinering og ikke minst trusler er gode grunner. Det er f.eks i flere land straffbart å ikke tro på Allah, så hvor mye valg har egentlig mange av de?

Hvor mye valg har unge jenter og gutter som når et veiskille og må velge mellom den frie tanke og sine foreldre? Slik Jehovas vitne bl.a driver "religiøs gisseltaking" ovenfor sine barn?

Joda, det er et poeng, men det sier ingenting om hvorfor religion eksisterer eller hvorfor så mange mennesker sverger til det. Jeg tenker ikke bare på organisert vestlig religion, men alt som innebærer troen på noe overnaturlig. Tenkte bare hvis noen er interessert i det så gir Steven Pinker en veldig god og logisk innføring. Jeg ønsker ikke å unnskylde alle de skrudde tingene folk gjør i religiøsitetens navn, jeg er bare interessert i hvordan religion kan eksistere, sett utifra et evolusjonært perspektiv. Indoktrinering forklarer hvordan en person blir kristen, scientolog, healer osv, men det forklarer ikke religion som fenomen.

Men dette ble veldig off topic, så bare ignorer om du vil! Jeg er bare veldig evolusjons-nerd :p

Joda, det er et poeng, men det sier ingenting om hvorfor religion eksisterer eller hvorfor så mange mennesker sverger til det. Jeg tenker ikke bare på organisert vestlig religion, men alt som innebærer troen på noe overnaturlig. Tenkte bare hvis noen er interessert i det så gir Steven Pinker en veldig god og logisk innføring. Jeg ønsker ikke å unnskylde alle de skrudde tingene folk gjør i religiøsitetens navn, jeg er bare interessert i hvordan religion kan eksistere, sett utifra et evolusjonært perspektiv. Indoktrinering forklarer hvordan en person blir kristen, scientolog, healer osv, men det forklarer ikke religion som fenomen.

Men dette ble veldig off topic, så bare ignorer om du vil! Jeg er bare veldig evolusjons-nerd :p

Steven Pinker er en smart man, skal sjekke det når jeg får tid :)

Husker ikke hvem som sa det, men mener de har sett på dette med overtro (som fører til religion) opp mot menneskets evne til å lete etter mønster og former der det ikke er noe. (som folk som ser jesus på en toast eller lignende)

Dette stammer vist nok fra gammelt av å var en mekanisme for å forutse rovdyr eller farer i terrenget, som en måte å "forestille seg worst case" slik at man var på vakt.

Derfor vil f.eks mange bli redd og umiddelbart tenke spøkelse om de er alene og noe beveger seg. Evolusjonært sett er dette rett måte å reagere på da man trigger en form for "flykt eller kjemp" men i dagens samfunn er det bare et vindpust :)

Var også gjort eksperiment på mennesker og rotter der begge skulle trykke på knapper etter hvert som lyspærer lyste. Det var ingen system eller mønster i hvordan de lyste, men den grønne lampen lyste 75% av tiden og den røde lyste 25% av tiden. Rottene trykket på noe som utløste sukkervann om de fikk rett. De skjønte fort at den grønne lyste oftest så de trykket grønn hele tiden og fikk rett 75%.

Mennesket derimot hadde mye lavere score da de prøvde fortvilt å "skjønne" rekkefølgen som ikke var der å trykket på rødt langt oftere da de trodde de hadde "skjønt greia".

Rottene vant, fordi vi absolutt søker etter mønstre i ting som er helt tilfeldig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...