Gå til innhold

hjelp til vektnedgang


vilba

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha slitt i mange år med å gå ned i vekt, har jeg funnet ut at jeg trenger hjelp! Har lett litt rundt på nettet uten hell. Vet at det er mange personlige trenere der ute som kan legge opp matplan og treningsplan, men akkurat nå har jeg ikke råd til dette. Det jeg trenger er en plan over kosthold og trening som passer for meg, noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lær en mann å fiske og han er mett for en livstid

Gi han en fisk og han er mett for en dag

Lær deg mer om kosthold, les artikler, og så videre.

Du kan uansett ikke forvente å få en skikkelig kostholdsplan over nettet gratis med de justeringene og endringene som trengs å gjøre over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser kostholdet og treningen ut idag?

Jeg trener mellom 6-15 timer hver uke,mye løping og langrenn. Kostholdet er ganske bra, men har lett for å spise for mye. synes det er vanseklig å spise slik at jeg går ned i vekt, men samtidig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha proteinkilde i fokus i på måltidene, varier mellom magre og litt fete kilder (egg laks- karbonadedeig, kylling, svin - del tallerkenen i 3 med grønt, karbohydrater og proteiner. Gjerne litt større del grønt enn pasta/ris om du har det, poteter er veldig magert og metter godt mens pasta/ris er mer kalorier i og du må spise mer for samme metthetsfølelse. Proteiner metter godt og du vil da kunne spise mer og bli mettere enn om du hadde valgt mye fett/karbohydrater i fokus.

Det er som du sier lett å spise for lite også, så regn ut et godt kalorinivå for deg og planlegg noen dager med hvor du inntar ca dette og blir vant med mengden/typen mat (så går det av seg selv etterhvert og du slipper telle)

Siden du trener ganske mye bør du passe på å spe på med litt kalorier ift om du var stillesittende selv om du skal ned i vekt - som du sier er det lett at man spiser for lite og oda går man på veggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Etter å ha slitt i mange år med å gå ned i vekt, har jeg funnet ut at jeg trenger hjelp! Har lett litt rundt på nettet uten hell. Vet at det er mange personlige trenere der ute som kan legge opp matplan og treningsplan, men akkurat nå har jeg ikke råd til dette. Det jeg trenger er en plan over kosthold og trening som passer for meg, noen som kan hjelpe meg med dette?

Jeg trener mellom 6-15 timer hver uke,mye løping og langrenn. Kostholdet er ganske bra, men har lett for å spise for mye. synes det er vanseklig å spise slik at jeg går ned i vekt, men samtidig nok.

Utifra tidligere tråd fra deg vilba, så ser jeg ikke noen grunn til at du skal ned i vekt. Du trener også såpass mye kondisjon i løpet av uken, at jeg regner med at du er satsende utøver på et eller annet nivå?

Jeg vet ikke hvorfor du vil ned i vekt? Om det er fordi du ønsker å prestere bedre i idrett, så er det en veldig dårlig løsning og vil gi deg store problemer på sikt.

Du skriver også at du har lett for å spise for mye, hva er for mye? Er det bare noe du føler, eller ender du med å overspise? Da er i så fall ikke det daglige kostholdet godt nok.

For min del lyser det noen røde varsellamper utifra de innleggene du har skrevet så langt, og internett er ikke stedet for å få hjelp. Beklager om jeg tar feil nå, og tråkker deg på tærne eller noe.

Men, men din vekt, alder og så mye kondisjonstrening, så burde ikke fokuset ligge på å gå ned i vekt, men heller i å optimalisere kostholdet og sørge for å få i deg nok mat sånn at du kan ha fremgang på trening, energi i hverdagen og har det bra med deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...