Gå til innhold

Trent mange år - resultatene uteblir

Anbefalte innlegg

Begynte smått med styrketrening for ca 4 år siden, men interessen har økt de siste to årene, så vel som interessen for å få ned fettprosenten. Musklene kom etterhvert, men fettprosenten forble den samme. La om kostholdet, begynte å spise sunt, la til et par cardioøkter og mer trening i ukedagene. Og fettprosenten? Neida, magemusklene er like godt pakket inn som for 3 år siden og rumpa henger like mye. Pr dags dato ligger den på 24,7..

Nå er det virkelig ikke lenge igjen til bikinisesongen, og jeg vil virkelig ikke kaste bort mer tid på å feile. Dermed trenger jeg litt hjelp og råd :) Har blitt enda strengere med kostholdet og trene regelmessig de siste, men usikker på om jeg gjør det riktig og evt om jeg kan forbedre noe.

Litt fakta hadde vært greit å starte med:

- kvinne

- 20

- 64 kg

- 47kg muskler, 24,7 % fett

-hvileforbrenning 1507

- 170 cm

- mål: 19% fett

Trener crossfit gjennomsnittlig 3 ganger i uken, og har 3-4 intervalløkter. I tillegg et par styrkeøkter etter crossfit.

Spiser vanligvis 1600-1900kcals dagen, 1400 dager jeg ikke trener.

En vanlig dag:

Frokost:

-10 gram havregryn + 50 gram cottage cheese + 30 gram mager kesam

eller

-2 egg og 30 gram havregryn (pannekake) + litt mager kesam og 1 banan på.

Lunsj:

2 grove knekkebrød + 1 egg + makrell i tomat/leverpostei/40 gram kyllingpålegg + litt frukt og grønsaker

Middag:

150 gram karbonadedeig/laks/kyllingfilet + 100gram grønnsaker

Kveld:

100 gram mager kesam/cottagecheese + en neve havregryn og valnøtter.

Rett etter trening en skyr eller 25 gram proteinpulver.

Sååå fitnesseksperter, noe som bør forbedres? Aner ikke om jeg spiser for mye eller for lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Som miaheart sier spiser du veldig lite mat, faktisk under basalforbrenningen din. Det er så mye energi kroppen trenger for å vedlikeholde din vekt hvis du sover i et temperaturnøytralt rom - og siden du ikke sover hele dagen, men attpå til går rundt, fordøyer mat og trener så trenger du litt mer energi enn det.

Det er slik at for å gå ned i fettprosent og bygge muskelmasse må du gi kroppen en grunn til det, og det vil den ikke gjøre når du tvinger den til å tviholde på energilagrene og trener med signaler som sier at du skal bli lettere.

Mao er de resultatene du har fått, et resultat av hva du forteller kroppen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kalorier bør jeg få i meg dagene jeg trener da? Spiste veldig lite før, har derfor begynt å logge all maten jeg spiser. Spiste 1400 kcals i går selv om jeg trente, og for meg føltes det ut som at jeg spiste MYE. Var veldig slapp før jeg begynte å logge maten, så jeg spiste nok alt for lite..

Trente ikke så hardt før nei, ikke spesielt regelmessig, men har trent hardt og regelmessig det siste året.

Bør jeg fokusere på masse cardio eller mye styrke + crossfit? Vet ikke helt hvor ofte jeg bør jogge og hvor ofte jeg bør trene crossfit og styrke for å best mulig resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Signerer først de over meg her; du spiser alt for lite mat. Samtidig vet jeg at dette sjeldent funker å si da svært mange jenter nekter å tro på dette og kjører på med regimet sitt uansett.

Vil derfor anbefale deg å lese denne: http://myrevolution.no/s/hva-du-ma-gjore-nar-du-ikke-gar-ned-i-vekt-pa-lite-mat-og-mye-trening/

Den artikkelen er veldig god og jeg håper du klarer å se fornuften i den :)

Videre føler jeg at kanskje noen av spørsmålene dine bærer preg av at du lurer på en del "elementære" ting ved kosthold og trening. Og det forstår jeg, det er en jungel der ute! Men fremfor å spørre om "alt mulig" for å begynne på scratch her, vil jeg anbefale deg å lese en del artikler først. Både her på fitnessbloggen og på MyRevolution sin side finner du mange gode artikler knyttet til trening, kosthold osv. Ved å lese flere slike vil du få en grunnleggende forståelse for kost og trening og dermed også få en god del svar :) Det er selvsagt ingenting i veien med å spørre her! Men dersom du leser deg opp til først er det også lettere å vite hva en skal spørre om for å få best mulig veiledning :)

Søk deg frem i artikkelarkivet her på fitnessbloggen, samt feks ta en titt på disse:

http://myrevolution.no/s/mat-og-kalorier-hvor-mye-trenger-du/

http://myrevolution.no/s/sirkeltrening-for-a-bygge-muskler-og-fettforbrenning-en-av-christina-strom-fjaeres-metoder-for-superkroppen/

http://myrevolution.no/s/slik-oker-du-forbrenningen-9-tips-som-fungerer/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å si det - der var absolutt ikke ment som at du ikke skal spørre!! Er mer at jeg vet for min egen del kan det hjelpe å lese en del artikler og sette meg godt inn i ting først selv :) Økt kunnskap om grunnleggende og elementære faktorer innenfor kost og trening vil hjelpe langt på vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crossfit - repetisjoner til det uendelige med risiko for dårlig utførelse av øvelser og absolutt minimalt med TUT=Time under tension. Du kan se langt etter noen virkelig god muskelvekst ved å trene på denne måten. Jeg vil anbefale deg å skille cardio og løfting, tre tunge styrkeøkter i uka og legge cardio etter disse øktene f.eks. Det er bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crossfit - repetisjoner til det uendelige med risiko for dårlig utførelse av øvelser og absolutt minimalt med TUT=Time under tension. Du kan se langt etter noen virkelig god muskelvekst ved å trene på denne måten. Jeg vil anbefale deg å skille cardio og løfting, tre tunge styrkeøkter i uka og legge cardio etter disse øktene f.eks. Det er bare min mening.

Nei det er sant, får ikke mye muskler av bare crossfit.

Men litt usikker på hvordan jeg skal trene når jeg i tillegg trener crossfit? Hvis jeg trener CF 3-4 dager i uka, bør jeg kanskje ha ei hard styrkeøkt retter etter crossfitøkta, og 3 cardioøkter de 3 andre dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kalorier bør jeg få i meg dagene jeg trener da? Spiste veldig lite før, har derfor begynt å logge all maten jeg spiser. Spiste 1400 kcals i går selv om jeg trente, og for meg føltes det ut som at jeg spiste MYE. Var veldig slapp før jeg begynte å logge maten, så jeg spiste nok alt for lite..

Trente ikke så hardt før nei, ikke spesielt regelmessig, men har trent hardt og regelmessig det siste året.

Bør jeg fokusere på masse cardio eller mye styrke + crossfit? Vet ikke helt hvor ofte jeg bør jogge og hvor ofte jeg bør trene crossfit og styrke for å best mulig resultat.

1400 kcal inkludert trening er alt for lite. La oss si at du forbrenner 500 kcal på trening; da har du bare fått i deg 900 kcal. Du gir ikke nok næring til kroppen å bygge seg opp igjen etter en økt. Alt du egentlig gjør med treningen er å bryte kroppen ned.

Spis mer. Spesielt de dagene du trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...