Gå til innhold

kan placeboeffekten slå inn med tanke på ernæring?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Undersøkelsen er som du sier altfor tynn til et entydig svar, men synes tanken er utrolig spennende.

Den synsvinkelen åpner for en del nyttige svar da, men om det er så enkelt tviler jeg på. Uansett greit å ha i bakhodet, om den reelle effekten ligger på prosenten har det uansett noe å si i lengden.

og så var det å IKKE lese hva som stod der haha.

Kan det samme sies om Nocebo-effekt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant!

Man har også sett at mennesker som tror de er glutenintolerante ikke reagerer på gluten med mindre de tror det er det de spiser.

Det går ekstremt mange direkte nervekoblinger mellom hjernen og fordøyelsessystemet. Noen går så langt som å kalle fordøyelsessystemet for "den andre hjernen". Helt klart et aspekt som fortjener mer oppmerksomhet, spesielt når det kommer til funksjonelle lidelser som f.eks irritabel tarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble presentert denne studien for en av våre forelesningene, egentlig ganske spennende og vi fikk i oppgave å gå igjennom denne i dybden for å finne styrker og svakheter. Nå er jo de notatene hjemme og jeg sitter og nærder på The Gathering men kan eventuelt share dem her når jeg kommer hjem. Man har sett at forventninger til maten alene kan påvirke den postprandiale blodsukkerstigningen og det beskriver hvor kompleks mennesket er når det gjelder mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Placebo-medisin har jo vist seg å ha like god effekt som sterke smertestillende, men med den forskjellen at man ikke bygger opp resistens over tid. Et enkelt forsøk man kan gjøre selv er å be en person plukke ut symptomer de har ut fra en lang liste. Sjansene er store for at de, ved å kjenne etter, føler at de i varierende grad har mange av de som de leser om. En annen ting man enkelt kan gjøre er å invitere noen på middag og starte med et glass vanlig vis, for så å fortsette med alkoholfritt til den personen. Det skal mye til å ikke bli full da...

Jeg liker alt som har med placebo å gjøre og man burde hatt mye mer av det innen ernæring. Det hadde vært konge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...