Gå til innhold

Vil prøve PSMF - Hvordan gå frem?


Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har lest http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/ samt et par andre artikler om dette, og har funnet ut at dette er noe jeg vil prøve.

Hvorvidt om dette er en lur måte å starte vektnedgangen på er forsåvidt ikke det jeg er ute etter, men la oss si at jeg er en som ikke har sett nåla flytte på seg på lenge, og må se resultater fort, for det er ingen motivasjon igjen utenom dette.

(Jeg er 195cm, veier 130kg. Fett% aner jeg ikke.)

Jeg forstår at dette er en prosess som MÅ være riktig, og jeg vil helst gjøre det så riktig som mulig fra starten av.

Men hvordan skal jeg i det hele tatt starte? Jeg får liksom ikke noe særlig starthjelp fra linken ovenfor, den sier hva jeg bør og ikke bør spise, men hva med kcal osv?

Er det noen som kan slenge opp en plan med en uke på PSMF, for å hjelpe meg med å forstå hvordan jeg skal sette opp dette?

Og et spørsmål til, noen mener at denne starthjelpen er farlig mtp blodsukker o.l, er dette noe å frykte, eller klarer de fleste seg mellom?

Jeg har såklart tenkt å legge opp sånn at dette bare er en start, men trenger den boosten jeg kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo!

Jeg har lest http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/ samt et par andre artikler om dette, og har funnet ut at dette er noe jeg vil prøve.

Hvorvidt om dette er en lur måte å starte vektnedgangen på er forsåvidt ikke det jeg er ute etter, men la oss si at jeg er en som ikke har sett nåla flytte på seg på lenge, og må se resultater fort, for det er ingen motivasjon igjen utenom dette.

(Jeg er 195cm, veier 130kg. Fett% aner jeg ikke.)

Jeg forstår at dette er en prosess som MÅ være riktig, og jeg vil helst gjøre det så riktig som mulig fra starten av.

Men hvordan skal jeg i det hele tatt starte? Jeg får liksom ikke noe særlig starthjelp fra linken ovenfor, den sier hva jeg bør og ikke bør spise, men hva med kcal osv?

Er det noen som kan slenge opp en plan med en uke på PSMF, for å hjelpe meg med å forstå hvordan jeg skal sette opp dette?

Og et spørsmål til, noen mener at denne starthjelpen er farlig mtp blodsukker o.l, er dette noe å frykte, eller klarer de fleste seg mellom?

Jeg har såklart tenkt å legge opp sånn at dette bare er en start, men trenger den boosten jeg kan få!

Først og fremst, har du noen sykdommer?

Trener du?

PSMF i grove trekk:

2g-2,5g protein per ønsket kg(ønsker du å veie 80kg=2,5x80=200g protein) per dag

maks 20g karbs per dag.

maks 20g fett per dag+ daglig tilskudd(f.eks 1ss tran)

Trening:

3 styrkeøkter i uken, fullkroppsprogram. Fokuser gjerne på baseøvelser: militærpress, knebøy, markløft og benkpress. Ellers kan du ta rolige gåturer akkurat som du vil.

Mat:

Kostholdet ditt vil stort sett være kylling, fisk og magert kjøtt. Samt litt grønnsaker(brokkoli osv).

Du kan loggføre maten din på: www.myfitnesspal.com eller www.mylog.no (jeg foretrekker mylog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Først: Jeg har ikke noen sykdommer annet enn at jeg må unngå høyt blodtrykk / høy puls over lenger tid grunnet bindevevs-problemer, men dette tar jeg betablokker mot.

Jeg trener 3 dager i uka, moderat styrke mtp grunnen over.

Angående dagsoppsettet, så hadde jeg helt glemt at det stod i bunnen.

Men er det ikke noe mer jeg burde ta hensyn til? Det står bare "Gutt 110-120kg", hva burde kalkulasjonene være etter oppgitt informasjon i førstepost? :)

Og hvordan er det med baksider, noen som har hatt fæle problemer med PSMF?

Takk for svar igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/psmf-proteinsparende-modifisert-faste.79/ Her får du mange svar, på de fleste spørsmål som kan dukke opp. Holder sikkert å lese de 10-20 første sidene, siden de fleste spørsmålene dukker opp igjen en million ganger;) Det finnes også en oppskriftstråd her på forumet, men husker ikke hva den heter, søk på PSMF oppskrifter i søkefeltet så dukker den nok opp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fluffy: Legen min mente det ikke var noe å gjøre med migrene, annet enn smertestillende. (Med mindre man plages veldig mye av det.)

Velvet, jeg vet ikke helt hvorvidt du prøvde å være sarkastisk?

Litt.

Poenget er: Ikke gjør det. Jada, du kan få rask vektnedgang, MEN - her er problemet - dette er en diett nesten uten fett og nesten uten karbohydrater. Selv om du har litt å gå på, vil dette ikke medføre at du veier 90 kg om 2 uker. Det du gjør med å gjøre dette er i all hovedsak å fjerne to av tre makronæringsstoffer, som du faktisk trenger for å unngå en del ugunstige bivirkniger fra ett biologisk perspektiv.

Dietten burde etter mitt skjønn være ett skjellsord som IKKE burde vært lovpriset så høyt i de fitnessiske kretser.

Jeg har prøvd PMSF selv. Kroppen min reagerte bl.a med å hoppe over mensen i 3 måneder. Det tok altså tre måneder å få kroppen min i sjakk etter dietten som jeg prøvde i to uker. Hvordan kan jeg vite at det var dietten? Fordi jeg alltid og uten unntak uansett treningsmengde og dietter har hatt en klokkeklar syklus på dag og klokkeslett nesten. Dette var det eneste elementet i min hverdag som var annerledes.

Jeg ber deg, lag heller en tråd hvor du er HELT ærlig om hva du spiser (også melk i kaffen og den neven nøtter til to-kaffen på jobb) og hvor mye du beveger deg, så garanterer jeg deg at noen ser hvorfor du ikke går ned i vekt/fettprosent.

I 99% av tilfellene med manglende vektnedgang er det nemlig fordi balansen mellom energi inn og energi ut er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluffy: Legen min mente det ikke var noe å gjøre med migrene, annet enn smertestillende. (Med mindre man plages veldig mye av det.)

Velvet, jeg vet ikke helt hvorvidt du prøvde å være sarkastisk?

Hvis du har fått diagnosen migrene skal du ha blitt utredet over et lengre tidsrom, hvor du bl.a skal føre en anfallsdagbok for å avdekke triggere (hvis utredningen ble gjort etter boken). Hvis du har fått diagnosen har du krav på medisiner på blå resept. De mest effektive er triptaner f.eks Maxalt, men dette er sterke saker.

Det mest effektive mot migrene er helt enkelt å leve regelmessig. Jevn døgnrymte og nok søvn, kosthold etc;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt.

Poenget er: Ikke gjør det. Jada, du kan få rask vektnedgang, MEN - her er problemet - dette er en diett nesten uten fett og nesten uten karbohydrater. Selv om du har litt å gå på, vil dette ikke medføre at du veier 90 kg om 2 uker. Det du gjør med å gjøre dette er i all hovedsak å fjerne to av tre makronæringsstoffer, som du faktisk trenger for å unngå en del ugunstige bivirkniger fra ett biologisk perspektiv.

Dietten burde etter mitt skjønn være ett skjellsord som IKKE burde vært lovpriset så høyt i de fitnessiske kretser.

Jeg har prøvd PMSF selv. Kroppen min reagerte bl.a med å hoppe over mensen i 3 måneder. Det tok altså tre måneder å få kroppen min i sjakk etter dietten som jeg prøvde i to uker. Hvordan kan jeg vite at det var dietten? Fordi jeg alltid og uten unntak uansett treningsmengde og dietter har hatt en klokkeklar syklus på dag og klokkeslett nesten. Dette var det eneste elementet i min hverdag som var annerledes.

Jeg ber deg, lag heller en tråd hvor du er HELT ærlig om hva du spiser (også melk i kaffen og den neven nøtter til to-kaffen på jobb) og hvor mye du beveger deg, så garanterer jeg deg at noen ser hvorfor du ikke går ned i vekt/fettprosent.

I 99% av tilfellene med manglende vektnedgang er det nemlig fordi balansen mellom energi inn og energi ut er feil.

Jeg vet veldig godt hvorfor jeg ikke går ned, og det er såklart med i de 99% dine.

Men igjen så trenger jeg en motivasjonsboost fra helvete, og da mener jeg ikke "Slik gikk Berit ned 10kg på 14 måneder! :- )".

Ja, jeg vet at varige endringer er det som må til, og at jo saktere man går ned mye kg - jo desto bedre. Men etter såpass mange flops, så må jeg se endringer fort.

Fint at du tar deg tiden til å advare meg om dette, men jeg kan enten gjøre noe delvis drastisk, eller leve et kjipt liv med meg selv. Uansett hvor teit eller klisjè det måtte høres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du vet at problemet er for mye inn i forhold til hvor mye ut, hvordan foreslår du selv at du skal regulere dette med PMSF? Jeg er stygt redd for at det vil medføre ett par dager med strikt diett før du kræsjer i nærmeste kakeboks - sånn som det gjør med alle oss andre.

Og hva skjer da? Joda, vi dynger oss ned i lav selvtillit, dårlig humør og lite motivasjon. Istede for at vi kan la oss leve en semibrukbar sunn livsstil som tolererer alt i moderasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg kan regulere PMSF fordi det er såpass "lett" og mye mer motivasjonsløftende enn en ordinær diett eller en livsendring. Mye av grunnen til at jeg ikke klarer å dra i gang livsendringen min er fordi jeg er uviten mtp mat, og det faktumet at det ikke har vist noen resultater, som betyr at jeg gjør noe feil. Jeg tenker såpass at PMSF gir resultater fort, og gir deg en relativ pekepin på proteiner, som betyr mer motivasjon, og "delvis" mer kunnskap når dette ender. Alt handler egentlig om at jeg må SE resultatene, og jeg må SE tallene gå ned. Dette har skjedd såpass sakte til ingenting når jeg har forsøkt å bare stramme inn.

Ja såklart er livsendring det som skal til, og det er noe jeg såklart prøver på, men det eneste jeg vil bruke PMSF til, er en litt hurtigere start, så jeg kan se litt i fremtiden hvor fantastisk jeg vil se ut når jeg har droppa de 30kg'ene! (Viktig å tvinge på seg selvtilitt? Hehe.) Det er absolutt ikke meningen å være vrang, men jeg føler meg såpass øde i dette store hvor-skal-jeg-starte-kartet at dette er på en måte det eneste jeg har tro på akuratt nå.

___________________________________________________________________________

Men tilbake til temaet for den saksskyld, hva er grunnen til at folk besvimer og lignende på dette? Og hvor lang tid er på en måte "safe-zone"? Synes jeg har lest at de første 2-3 dagene er på en måte the ultimate test, og at om man takler dette så er det forsåvidt greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSMF trenger ikke være så ille. For enkelte går det veldig så greit:

http://fitnessbloggen.no/fhm/

For noen er det enklere å forholde seg til en veldig strikt diett i en kort periode enn å følge "flytende" råd som: "spis sunnere! mer proteiner og grønnsaker". Når du er ferdig med PSMF dietten kan du bruke PSMF-matvarene som et grunnlag for en videre diett, men ha mer frihet til å spise produkter med fett og karbohydrater i seg. Mitt råd til deg er å lese boken av Lyle McDonald som heter "Rapid Fat Loss". Når du har lest og forstått så er det egentlig bare å hive seg i det. Vinn eller forsvinn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om den boken, er den direkte om PSMF? Og hva med dette med folk som besvimer og sånt på det?

Vel, det er jo en ekstrem diett så jeg har ingen problemer med å tro at folk har besvimt når de har gått på den. Hvis du leser Rapid Fat Loss (det er en billig e-bok) får du nok bedre forståelse av hvordan den fungerer på kroppen. Så kan du ta et mer informert valg hvor du veier ulemper mot fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...