Gå til innhold

Vil prøve PSMF - Hvordan gå frem?


Anbefalte innlegg

Viss du skal ha varig suksess må du slutte å se etter motivasjon i tallet på vekta. Det kommer aldri til å vare. Viss du konstant trenger å se det tallet gå ned for å orke å fortsette med dietten så er det noe galt med dietten. Det skal ikke føles så hardt.

Jeg tror du trenger en gradvis overgang til en sunnere livsstil og et sunnere selvbilde. Dette skjer gradvis gjennom å fokusere på å forandre vaner. Helst en ting av gangen! Her er noen forslag til gode vaner:

- Spis sakte, til du er komfortabelt mett

- Spis magre proteiner til hvert måltid. En porsjon er ca. Like stor som hånden din

- Spis grønnsaker til hvert måltid. En porsjon er ca. Like stor som hånden din,

- Spis mindre karbohydrater. En porsjon er ca. Like stor som hånden din,

- ikke drikk kalorier

- spis faste måltider, spis nok til at du akkurat har blitt sulten til neste måltid kommer

Tenk på deg selv som en sunn person som gjør sunne valg. Viss du velger å spise noe usunt en dag betyr ikke det at du har mislykkes. Ikke vær sint på deg selv, bare gjør noe positivt så snart du kan (spis litt grønnsaker, gå deg en tur, ta et godt valg neste måltid osv.).

Viss du gjør det så hardt og vanskelig som psmf planlegger du så å si å mislykkes. Da blir det bare enda en dårlig erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

What Zmurph said. Dietter generelt er kortsiktige løsninger som oftest ender med tilbakefall. Se heller på det å endre kostholdet hvor du ligger i et moderat underskudd (eksempelvis 4-500 kalorier pr dag) og en makrosammensetning på rundt 30%P/30%F/30%K (energi prosent). Logg all maten og trening i en periode slik at du har oversikt over makrosammensetning og kalorier inn-ut. Ta gjerne mål av kroppen, vær systematisk/rutinenazi og gi det tid så vil resultatene komme og du har et opplegg som er til å leve med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som om jeg får sagt det nok, jeg skal ikke bruke det som en løsning, jeg vil ha det som en kickstart.

Og ja, jeg er helt enig i at å gi det tid vil gi resultater, men i hodet mitt så har jeg ikke tid, jeg skulle ned 30kg før sommeren, sommeren er her og jeg har tilsvarende å gå ned enda, dermed kickstart. Jeg får ikke et snev av motivasjon hvis jeg ikke ser endringene fort, og derfor tenker jeg at det kunne gjort det mye enklere om jeg så dette i starten.

Ikke meningen å være frekk eller noe sånt, for all del, men dèt at det blir repetert hvor viktig det er å legge om livsstilen hjelper ikke meg på å mirakuløst vis få 110% motivasjon, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kickstart er PSMF OK, men den krever også mye selvdisiplin. MYE.

Men det kan jo hjelpe på motivasjonen.

Sats på å legge om kosten din, PSMF i 2-3 uker som en kickstart og så gå over til noe mer moderat.

Søk opp Health And Fitness.

Hvis du liker store måltider søk opp Periodisk Faste.

Styrketrening er viktig, helkroppsprogram 3 ganger i uka. Tren tungt og bli sterkere.

Og bare sånn så det er sagt: 30 kg før sommeren er ikke realistisk, før jul med mye selvdisiplin ? Mer realistisk.

Tenk langsiktig og les over alt i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjon må komme innenfra viss det skal vare. Folk som går rundt og venter på å at motivasjonen skal falle i fanget på dem kommmer ikke langt. Du konmer ikke til å gå ned 30 kg til sommeren, og det hadde vært fælt om det skjedde. Det kommer til å være uker der vekta står stille, og da kan du ikke ha den som motivasjon. Da ender du bare med å gi opp hele greia. Harde dietter krever ekstremt stabil psyke, og de aller fleste klarer ikke det i lengden. Det er derfor alle maser om livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe nei, 30kg før sommeren er ikke realistisk i det hele tatt, så har da lagt den i fra meg, hehe. Men skjønner hva dere sier, det jeg tenkte var bare at det virket som en såpass "lett(snevret inn?)" diett å følge, at det var så lite å ta hensyn til sånt-sett, og i og med at den har gitt så mange synlige resultater hos mange mennesker, så virket det som en genial måte å starta hele drivverket på.

PF har jeg også sjekket ut, men i og med at jeg mistenker at migrena kan trigges av sult, så er jeg litt skeptisk, går man ikke mye sulten rundt på PF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe nei, 30kg før sommeren er ikke realistisk i det hele tatt, så har da lagt den i fra meg, hehe. Men skjønner hva dere sier, det jeg tenkte var bare at det virket som en såpass "lett(snevret inn?)" diett å følge, at det var så lite å ta hensyn til sånt-sett, og i og med at den har gitt så mange synlige resultater hos mange mennesker, så virket det som en genial måte å starta hele drivverket på.

PF har jeg også sjekket ut, men i og med at jeg mistenker at migrena kan trigges av sult, så er jeg litt skeptisk, går man ikke mye sulten rundt på PF?

Etter en stund blir man sjeldent sulten utenfor spisevinduet. Jeg vil si PF er en mer "avansert" strategi, og at det i begynnelsen vil være bedre å spise mer "normalt", type frokost-lunsj-middag-kvelds. Med mindre du skal ned til veldig lav fettprosent holder det ofte å spise "ren" mat og ikke overspise. "Ren" mat vil typisk mette mer og inneholde mer vitaminer og mineraler. Viss du spiser magert kjøtt, grønnsaker, frukt, ris og poteter uten å bruke oljer er det veldig vanskelig å overspise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har migrene selv, og PF har ikke påvirket det noe.

Hvis du har migrene over plaget av det, gå til legen din og spør etter noe annet enn paracet; Immigran feks. Migrene kommer ofte av stress og søvn er alfa omega for oss med migrene.

Ang sult: nei , den første uken til du kroppen vender seg til det nye spisemønsteret så kan det være litt ille.

Men det er bare hvis det passer deg og din hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å være frekk eller noe sånt, for all del, men dèt at det blir repetert hvor viktig det er å legge om livsstilen hjelper ikke meg på å mirakuløst vis få 110% motivasjon, hehe.

Da er det vel strengt tatt like greit å gi faen og heller ta det til neste år...

:(

Motivasjon kan komme ut av det blå, fra en blogg, på grunn av et bilde, fra en diagnose, av en god venn som får deg til å forstå noe du ikke forstod før, fra en dårlig venn, whatever.... Men en ting er bombesikkert - å droppe 30 kg er en svært krevende reise og uten en bunnsolid motivasjon så er det bort i mot umulig å få til. Og når du kommer dit, i mål og kan lene deg tilbake og nyte speilbildet ditt, da starter den virkelige utfordringen - og det er å opprettholde resultatet og samtididig synes at livet er bra.

Alle som lykkes med dette legger om livsstilen - ikke fordi andre sier de skal eller bør - men fordi det er det eneste som gir resultater og skaper grobunn for bedret livskvalitet. Høres flott ut, ikke sant? Jepp - men reisen dertil er jævlig tøff og uten motivasjon kan du glemme det.

Og bare så du vet det - det beste er å logge av fitnessbloggen og holde deg til det du allerede vet inderlig godt er det som hjelper; Mer aktivitet og færre kcals. Ingen snarvei, ingen PSMF, ingen PT, ingenting - bare bra kosthold og effektiv hverdagsaktivitet og trening. Her inne finnes det ingen triks å finne for de første 25 kg utover det. Logg deg heller på igjen når det er 5 kg igjen.

Men - lag deg gjerne en loggbok hvor du deler inntrykk fra reisen din, inspirer andre og la oss følge med og komme med oppmuntrende heiarop underveis!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kickstart er PSMF OK, men den krever også mye selvdisiplin. MYE.

Men det kan jo hjelpe på motivasjonen.

Sats på å legge om kosten din, PSMF i 2-3 uker som en kickstart og så gå over til noe mer moderat.

Søk opp Health And Fitness.

Hvis du liker store måltider søk opp Periodisk Faste.

Styrketrening er viktig, helkroppsprogram 3 ganger i uka. Tren tungt og bli sterkere.

Og bare sånn så det er sagt: 30 kg før sommeren er ikke realistisk, før jul med mye selvdisiplin ? Mer realistisk.

Tenk langsiktig og les over alt i denne tråden.

Hva er det som skal komme opp når man søker på health and fitness? Får bare opp masse generiske sider.. var det noe spesielt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kan gå god for det, fordi folk har jo faktisk fått resultater av psmf, mel layne norton er en stor motstander av slike ting, for hvis du først opplever god vektnedgang, men så stagnerer, hva skal du gjøre sa?, begynne å spise 10g carb og 10g fett, til slutt vil du jo ikke ha mulighet til å gå lavere.

Finn heller ut hvor du holder vekta, så kutter du med så mye du trenger for å gå ned 1-3jg i uka siden du veier så mye som du gjør.

Se biolayne på YouTube, han går nærmere inn på dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...