Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Begynner rett på; vet at det er mange som har en aktiv hverdag som bruker kossttilskudd, alt fra Crossfit-utøvere, toppidrettsutøvere, amatører og andre treningsglade.

Det går i proteinpulver, kreatin, Omega3, D-vitamin, magnesium osv. Uten dette vil restitusjon og fremgang ikke være optimalt i tillegg til at det hjelper kroppen med å få viktige næringsstoffer som den ikke får nok av i kosten.

Så er det mange som sier at piller og pulver av forskjellig hensikt ikke er nødvendig i det hele tatt, at en normal kost er mer enn nok (kroppen kan bare ta opp så mye protein).

MEN; slik jeg har forstått det er det forskjell mellom proteinpulver og kreatin: http://fitnessbloggen.no/11-grunner-til-a-bruke-kreatin/

Kan det være hensiktsmessig å ta kreatin men ikke proteinpulver? Og hva med vitaminer?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29147-n%C3%B8dvendig-med-kosstilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville heller tatt proteinpulver istedet for kreatin og ikke motsatt. Så vidt jeg har forstått det fyller kreatin kroppen din med vann og skal øke utholdenhet og styrke(?). Proteiner må du ha for å bygge muskler. Men dersom du har et kosthold hvor du får i deg nok proteiner så er det jo ingen hensikt med proteinpulver.

Omega 3 er den vitaminen jeg mener er viktigst å få i seg

Proteinpulver er klassifisert som et næringskonsentrat IKKE et kosttilskudd. Det kan kanskje virke litt teit å skulle differensiere, men proteinpulver er rett og slett mat i pulverform. Om du får i deg nok proteiner gjennom kosten så er ikke et proteinpulver nødvendig. Men jeg ville ikke sammenlignet det med kreatin, da de er to helt forskjellige ting.

Likevel er det ekstremt mange som tar proteinpulver og sikkert kreatin også. Jeg er ganske aktiv, løper maraton og driver med styrketrening. Har en anelse om at jeg ikke har nok testetoron og vurderer sterk om å prøve proteinpulver eller kreatin en stund for å se om det har effekt. Jeg har veldig vanskelig for å legge på meg muskler.

Annonse

Så lenge man ikke har en mangelsykdom, er det vel strengt talt ikke nødvendig å ta noe.

Om du får legen til å henvise til en utvidet blodprøve. Mineraler, vitaminer, testosteron og hele sulamitten, vil du se hva du KAN ha lite av. Mangler er ofte grunnet i en sykdom eller tilstand.

Det med kreatin er kun for å holde vann i cellemembranen. Samme egenskaper som salt og sukker.

Proteinpulver = mat i pulverform. Ikke alle får i seg nok proteiner gjennom måltidene sine, så da er det praktisk å kunne fylle på med det resterende proteinbehovet gjennom en helt enkel shake. Får du i deg de proteinene du har behov for gjennom frokost/lunsj/middag/kvelds så trenger du ikke bruke proteinpulver (du trenger det selvfølgelig ikke uansett, men det er et valg som er opp til hver enkelt avhengig av hvor seriøse de er med treningen sin).

Kreatin er strengt tatt ingen nødvendighet, men det øker vanntrykket i musklene dine som gjør at du kan ha bedre framgang på trening mht økt styrke og dermed også presser kroppen til å bygge muskler. Det betyr ikke at du ikke kan ha gode resultater uten.

Omega-3 er lurt om du ikke spiser en del fet fisk. Forholdet mellom omega-3 og omega-6 er ofte litt skakkjørte hos de som ikke spiser mye fet fisk, så da er et tilskudd lurt.

ZMA (et sink- og magnesiumtilskudd) kan være lurt om du trener mye, men de fleste klarer seg nok helt fint uten.

D-vit er greit å ta litt av på vinterstid om du ikke tar noe særlig solarium, men noen større doser er nok ingen vits.

Annonse

Takk for informasjonen. Anbefaler du at jeg har en time med lege før jeg prøver ut kreatin?

Nei. 5-10 gram om dagen er helt problemfritt (jeg tar 5g om dagen på 65kg, gubben tar 10g om dagen på 110 kg). Værste som kan skje er at du blir uggen om du tar for mye, men det skal ganske store mengder til før du ender på doringen :p

Så vidt jeg har fått med meg så virker kreatin slik at det hjelper med resirkulering av ATP. ATP er som kjent energikilden i cellene og brukes raskt opp ved intens styrketrening. ATP ==> ADP + energi. Kreatin sørger for at ADP resirkuleres til ATP raskere enn uten kreatintilskudd. Grovt sett kan man si at etter et par-tre minutter er 50% av ATP gjenvunnet, etter 5 minutter er 80% gjenvunnet, etter 8-10 minutter er 100% gjenvunnet. Dette er en av grunnen til at man må ha pauser mellom tunge arbeidssett.

Sørg for å drikk nok vann når du begynner med kreatin. Det er ikke nødvendig å pimpe i seg masse masse vann, men øk vanninntaket. Kreatin binder vann i cellene, det er ikke uvanlig å gå opp 2-3 kg i vannvekt i løpet av de første ukene.

Kreatin fungerer for øvrig gjennom metning, så det har ingenting å si når på dagen man tar de da det ikke har noen akutt virkning. 3-5gram holder for vanlige folk. Man kan dele opp dosen i to om magen reagerer, eller i verste fall kapsler (mye dyrere). Ellers er det verdt å merke at 1/3 av mennesker ikke responderer på kreatin. Kreatin er så billig og så grundig testet at det ikke er noen grunn til ikke å bruke eller prøve det.

Likevel er det ekstremt mange som tar proteinpulver og sikkert kreatin også. Jeg er ganske aktiv, løper maraton og driver med styrketrening. Har en anelse om at jeg ikke har nok testetoron og vurderer sterk om å prøve proteinpulver eller kreatin en stund for å se om det har effekt. Jeg har veldig vanskelig for å legge på meg muskler.

Om du ønsker å øke testosteronnivåene dine, er det nok smartere å løpe mindre. Hvor mye og hvor langt løper du i løpet av en uke? Tror ikke langvarig løping i store mengder er gunstig for en optimal hormonprofil. Skyt meg om jeg tar feil.

Å være ganske aktiv og spise for lite mat eller feil mat er også en fin måte å svekke hormonprofilen sin på.

Proteinpulver vil kun ha en effekt om du per i dag spiser for lite protein gjennom kosten. Som andre alt har sagt, likestiller jeg ikke proteinpulver med kosttilskudd, selv om det per definisjon er det. For min del er det rett og slett en enklere og billigere måte å få i meg det jeg trenger av næring, enten jeg er på farten og har dårlig tilgang på mat eller jeg rett og slett er så trøtt en kveld og lite sulten, men vet at jeg burde få i meg noe og ikke orker lage mat.

Når det gjelder kreatin, så tviler jeg på det vil øke testostesteronnivåene dine, men det kan øke dine sportslige prestasjoner av grunner som alt er nevnt ovenfor. Selv merker jeg ikke de store effektene av det.

Om du mistenker at du har lav testosteron (hvorfor gjør du det?), så er det noe du kan ta opp med legen din og få testet gjennom blodprøver. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...