Gå til innhold

Ventemåltid


Friskus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tar meg ei riskake eller 100 g cc/mager kesam med stevia vanilje :) Men følger med - for er ram på å putte noe i munnen mens jeg lager mat :p

Dette hørtes nesten farlig godt ut! Tipper det har blitt litt flere enn 1 på meg om jeg først hadde begynt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker å vente til hovedretten er ferdig, så jeg ikke spiser meg mett på småsnask mens maten lages.. For da ble jo hele hovedretten bortkastet til slutt da., :huh: .. Nei, tok kanskje litt i der da.. Står å knasker på tilbehøret til biffen jeg :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg rører ALDRI maten før den er servert. Veldig viktig prinsipp for meg heretter, å jobbe med selvkontrollen. Siden pasta står på min personlige NEI liste, tygger jeg pastaen til ungene før jeg spytter den i søpleposen og skyller munnen med vann....

Sikkert helt tussete, for meg er det et viktig rituale, og det hjelper meg holde kontroll på mitt eget, selvvalgte kostholdsregime. Dauer jeg av sult, får et glass vann duge...

Personlig syns jeg det mentale, altså selvkontrolen når det kommer til matinntak, undervurderes. Det hjelper ikke spise sundt, om man spiser middagsmat for 4 personer 3 ganger om dagen. Å lære meg å si NEI, var iaf veldig viktig for meg.

F.eks serveres det kake, potetgull ( ! ) , sjokolade og annen snop på jobben nesten hver dag ( ! ) Å klare si NEI; tror jeg er veldig viktig. I begynnelsen ringte jeg alltid kunder når " kakeseansene " pågikk, for å slippe la meg friste. Idag går det fint å si " nei, jeg spiser ikke SÅNT.... "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rører ALDRI maten før den er servert. Veldig viktig prinsipp for meg heretter, å jobbe med selvkontrollen. Siden pasta står på min personlige NEI liste, tygger jeg pastaen til ungene før jeg spytter den i søpleposen og skyller munnen med vann....

Sikkert helt tussete, for meg er det et viktig rituale, og det hjelper meg holde kontroll på mitt eget, selvvalgte kostholdsregime. Dauer jeg av sult, får et glass vann duge...

Personlig syns jeg det mentale, altså selvkontrolen når det kommer til matinntak, undervurderes. Det hjelper ikke spise sundt, om man spiser middagsmat for 4 personer 3 ganger om dagen. Å lære meg å si NEI, var iaf veldig viktig for meg.

F.eks serveres det kake, potetgull ( ! ) , sjokolade og annen snop på jobben nesten hver dag ( ! ) Å klare si NEI; tror jeg er veldig viktig. I begynnelsen ringte jeg alltid kunder når " kakeseansene " pågikk, for å slippe la meg friste. Idag går det fint å si " nei, jeg spiser ikke SÅNT.... "

Mange gode poeng her. Sporer litt av, men synes det er viktig å finne sin egen balanse rundt dette her.

Tidligere spiste jeg pizza sammen med jobben for å være ''hyggelig'', siden de hadde bestilt det, og stakk av når det ble servert godteri i klasserommet. Har etterhvert funnet ut at det går an å bare takke fint nei, og si at man har sin egen mat å tygge på:) Blir oftest respektert.

Tilbake til saken: Synes det er godt å ha noe å kose meg med mens jeg lager mat, og da har jeg ofte et lite ventemåltid, om jeg iler av sult. Spiser da ikke for 4 personer, riktig nok - så litt selvkontroll har jeg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...