Gå til innhold

Spiser "ingenting", men går ikke ned i vekt


Anbefalte innlegg

Er på deff for første gang i mitt liv og har egentlig NULL peiling. Og nå lurer jeg på hvorfor det ikke funker:) Litt info først:

  • 87 kg, 189 cm, 30 år.
  • Ligger på rett i overkant av 2000 kcal daglig.
  • Får i meg en del proteiner, ca. 30% av kaloriene.
  • En bytur hver helg.
  • Trener styrke 2 ganger i uka, kondisjon 1 gang i uka.

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Jeg vil ikke kutte enda flere kalorier da jeg er redd for å miste muskelmasse.

Jeg husker da jeg forsøkte å bulke. Trente styrke 3 ganger i uka, spiste 3000 kcal daglig, og fikk en skikkelig bilring. Hva er galt? Jeg ligger jo LANGT under det som er normalt her inne for folk med lignende vekt/høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går du ikke ned i vekt er enkelt og greit inntaket større enn uttaket.

Står du fast på vekta, går den opp? Hvor lenge har du deffet? Har du regnet med alt? Det du drikker? Steker i smør/Ole?

Jeg veier 3-4 ganger i uka og måler snitt. For min vekt kan svinge over en kilo fra dag til dag. Noen ganger henger også vekta igjenn en uke. Så måler/veier alltid 2 uker før jeg gjør justeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi tar utgangspunkt i en BMR-kalkulator så ligger vedlikeholdsnivået ditt en plass mellom 2400-2700 kcal om vi tar utgangspunkt i at du har en relativt stillesittende hverdag. Du trener jo ikke så mye, og ettersom du la mye på deg på 3000 kcal så antar jeg at disse tallene stemmer ganske greit.

La oss si at du i snitt spiser 2200 kcal om dagen, da vil underskuddet ditt ukentlig være en plass mellom 1400-3500 kcal. Dette tilsvarer en vektnedgang på ca 200-500 gram per uke.

Men så er du på byen hver helg, og her er det vel naturlig å anta at du har et kalorioverskudd. La oss si at du ligger 1000 kcal i overskudd på lørdagsfylla, da er plutselig det ukentlige underskuddet ditt ikke mer enn 400-2500 kcal som igjen utgjør en vektnedgang på knappe 50-350 gram i uka.

Prøv å reduser inntaket og/eller øk aktivitetsnivået og se om det skjer noe med vekta da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om vi tar utgangspunkt i en BMR-kalkulator så ligger vedlikeholdsnivået ditt en plass mellom 2400-2700 kcal om vi tar utgangspunkt i at du har en relativt stillesittende hverdag. Du trener jo ikke så mye, og ettersom du la mye på deg på 3000 kcal så antar jeg at disse tallene stemmer ganske greit.

La oss si at du i snitt spiser 2200 kcal om dagen, da vil underskuddet ditt ukentlig være en plass mellom 1400-3500 kcal. Dette tilsvarer en vektnedgang på ca 200-500 gram per uke.

Men så er du på byen hver helg, og her er det vel naturlig å anta at du har et kalorioverskudd. La oss si at du ligger 1000 kcal i overskudd på lørdagsfylla, da er plutselig det ukentlige underskuddet ditt ikke mer enn 400-2500 kcal som igjen utgjør en vektnedgang på knappe 50-350 gram i uka.

Prøv å reduser inntaket og/eller øk aktivitetsnivået og se om det skjer noe med vekta da.

Den ukentlige fylla var også det første som slo meg. Mange som tror at så lenge man spiser litt i underskudd og bare har en "spisedag/fylledag" så gjør det ingenting... men det er overaskende mange som klarer å ødelegge myyye av det ukentlige underskuddet de har skapt ved å gå over styr på en slik dag. Alkohol har maaaange kalorier og gir i tillegg dårligere treninger dagene etterpå og ofte blir bruker man mindre energi disse dagene, samt over tid senker testosteron-nivået og øker østrogennivået. VI ønsker jo det motsatte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ukentlige fylla var også det første som slo meg. Mange som tror at så lenge man spiser litt i underskudd og bare har en "spisedag/fylledag" så gjør det ingenting... men det er overaskende mange som klarer å ødelegge myyye av det ukentlige underskuddet de har skapt ved å gå over styr på en slik dag. Alkohol har maaaange kalorier og gir i tillegg dårligere treninger dagene etterpå og ofte blir bruker man mindre energi disse dagene, samt over tid senker testosteron-nivået og øker østrogennivået. VI ønsker jo det motsatte!

Finnes det faktisk studier som viser at alkoholdrikkere har kronisk lavere testosteronnivåer (eller i det minste lave testosteronnivåer døgnet igjennom i mamge dager etter alkoholinntak, og som ikke blir kompensert for i ettertid) enn de som ikke drikker alkohol? Jeg vet at testosteronnivåer synker i kroppen i kort tid etter inntak, men det gjør testosteronnivåer i kroppen etter en hard styrketreningsøkt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på deff for første gang i mitt liv og har egentlig NULL peiling. Og nå lurer jeg på hvorfor det ikke funker:) Litt info først:

  • 87 kg, 189 cm, 30 år.
  • Ligger på rett i overkant av 2000 kcal daglig.
  • Får i meg en del proteiner, ca. 30% av kaloriene.
  • En bytur hver helg.
  • Trener styrke 2 ganger i uka, kondisjon 1 gang i uka.

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Jeg vil ikke kutte enda flere kalorier da jeg er redd for å miste muskelmasse.

Jeg husker da jeg forsøkte å bulke. Trente styrke 3 ganger i uka, spiste 3000 kcal daglig, og fikk en skikkelig bilring. Hva er galt? Jeg ligger jo LANGT under det som er normalt her inne for folk med lignende vekt/høyde.

Det hørtes ut som mannen min. Bare at han trener styrke 4 ganger i uka + 1 kondisjon, men har ikke noe bytur. Skjer ikke noe her heller... har det ikke gjort på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om vi tar utgangspunkt i en BMR-kalkulator så ligger vedlikeholdsnivået ditt en plass mellom 2400-2700 kcal om vi tar utgangspunkt i at du har en relativt stillesittende hverdag. Du trener jo ikke så mye, og ettersom du la mye på deg på 3000 kcal så antar jeg at disse tallene stemmer ganske greit.

La oss si at du i snitt spiser 2200 kcal om dagen, da vil underskuddet ditt ukentlig være en plass mellom 1400-3500 kcal. Dette tilsvarer en vektnedgang på ca 200-500 gram per uke.

Men så er du på byen hver helg, og her er det vel naturlig å anta at du har et kalorioverskudd. La oss si at du ligger 1000 kcal i overskudd på lørdagsfylla, da er plutselig det ukentlige underskuddet ditt ikke mer enn 400-2500 kcal som igjen utgjør en vektnedgang på knappe 50-350 gram i uka.

Prøv å reduser inntaket og/eller øk aktivitetsnivået og se om det skjer noe med vekta da.

Høres riktig ut, for jeg har nok ligget på rundt 2600 og vedlikeholdt vekta (hadde også byturer på den tiden). Men nå spiser jeg litt mindre enn det (ca. 500 kcal mindre) fordi en forskningsartikkel her på FB viste at det var best å gå ned rolig for å beholde muskelmasse. Men da har jeg nok tatt det litt FOR rolig. Har bare holdt på en måneds tid, så har ikke merket noe særlig i løpet av den tiden.

Så da får jeg bare kutte enda litt flere kalorier i hverdagen og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...