Gå til innhold

vanskelig å vite hvor mye jeg skal spise


Siren B B

Anbefalte innlegg

hei :)

lurte på om noen kunne hjulpet meg å sette opp hva og hvor mye jeg burde spise? er en jente på 17 år, ca 150 cm og en plass mellom 35-40 kg(har ikke veid meg på lenge) ønsker å trene å stramme opp, etter sykdom. vil også legge litt på meg, i form av muskler. ikke mye, men litt. kan noen hjelpe meg med hva jeg burde spise for å vedlikeholde vekten og evnentuelt for økning? har slitt litt med å få i meg nok mat, og har regnet ut at jeg har lugget på rundt 500-700 kcal per dag, noe som er ALT for lite. er slapp etc, så ønsker å komme meg. når jeg spiser litt mer,(har ofte mye matlyst på lørdagen, skjønn det den som vil), så spiser jeg mye godteri, og merker at jeg blir veldig varm i kroppen og får mye vann i kroppen dagen etter, og legger nok sikkert litt på meg. men det nytter jo ikke når kostholdet er elendig i hverdagene. er også dårlig til å spise jevnt, spiser ofte bare to store måltider ila dagen..

setter pris på alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal bare si det rett frem, du bør vurdere å skaffe hjelp hvis du sliter med mat. Du har en BMI på 15,5, og det er farlig lavt. At du ligger på 500 kcal om dagen, trener, sier at du vil "legge på deg litt, men ikke mye" får noen varsellamper til å blinke for min del ihvertfall. Å prate med helsesøster/fastlege kan være et sted å begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke spurt om dette 10 ganger? Søk hjelp fra kyndig personell som du kan snakke med face to face. Forumhjelpen her inne går jo ikke gjennom til deg uansett.

Du trenger å firedoble matinntaket ditt og det tror jeg er vanskelig når du virker litt psykisk forstyrret (ref det Chrsyre sier)

syns det er dumt av deg å påstå at jeg sliter psykisk, for det gjør jeg ikke. er jo det som er hele poenget, jeg må vite hva og hvor mye jeg skal spise, hvis ikke er det veldig vanskelig å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se bort fra at du sliter psykisk- men begynner du ikke å spise mer- så er d stor fare for at det skjer. Du er ung, har hele livet foran deg:-) viktig at du begynner å spise riklig. har ikke så mye peiling, men har levd med en som har hatt problemer med å spise hele livet-og d har påført denne personen store problemer, og skader.Ta kontakt med noen som har litt peiling og som du stoler på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

syns det er dumt av deg å påstå at jeg sliter psykisk, for det gjør jeg ikke. er jo det som er hele poenget, jeg må vite hva og hvor mye jeg skal spise, hvis ikke er det veldig vanskelig å gjøre noe med det.

Hvorfor ønsker du bare å legge på deg litt? En spiseforstyrrelse er en psykisk sykdom og den utarter seg ved at man har et problematisk forhold til mat, kropp og trening. Du har en vekt som er alvorlig lav, men vil ikke legge på deg. (mye) Du spiser 500- 700 kcal om dagen noe som du påstår du får i deg igjennom 2 STORE måltider om dagen? Du får cravings etter søtt i helgene fordi kroppen din trenger næring. Du er i fornektelse for at du i det hele tatt sliter med tankene dine, noe som igjen er et symptom.

Beklager, men du trenger hjelp av kyndig personell til å sette opp en kostliste, følge opp det somatiske mens du øker inntaket og begrense aktivitet så lenge bmi er under 17. Du vil heller ikke kunne stramme opp din kropp, da all trening du bedriver på lik null næring bryter ned musklene istedenfor å bygge dem opp.

Reality bites!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...