Gå til innhold

9 scoop med proteinpulver på en treningsdag!?


vietpowa91

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis satt og regnet på hvor mye proteinpulver vi må ha i oss på en treningsdag.

Pulveret innholdte da 76g protein per 100g pulver.

Scoopet vårt var en 50ml og ved hjelp av en kjøkkenvekt fant vi ut at det var 25g pulver i dette.

25g pulver tilsvarte altså 19g protein.

Jeg tok bare i utgangspunktet at jeg trengte 2g protein per kg kroppsvekt.

Jeg veier ca 88kg. Kroppsfett er jeg usikker på.

Uansett så fant jeg ut at jeg trengte 176g med protein. Hm Hm

Okei til konklusjon:

176/19= 9 scoops!?

9 Scoops høres virkelig mye ut.

Hvis jeg f eks. klarer å få 76g fra mat så er det fortsatt 5 scoop med protein jeg må ha fra tilskudd. Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og en kompis satt og regnet på hvor mye proteinpulver vi må ha i oss på en treningsdag.

Pulveret innholdte da 76g protein per 100g pulver.

Scoopet vårt var en 50ml og ved hjelp av en kjøkkenvekt fant vi ut at det var 25g pulver i dette.

25g pulver tilsvarte altså 19g protein.

Jeg tok bare i utgangspunktet at jeg trengte 2g protein per kg kroppsvekt.

Jeg veier ca 88kg. Kroppsfett er jeg usikker på.

Uansett så fant jeg ut at jeg trengte 176g med protein. Hm Hm

Okei til konklusjon:

176/19= 9 scoops!?

9 Scoops høres virkelig mye ut.

Hvis jeg klarer å få 76g fra mat så er det fortsatt 5 scoop med protein jeg må ha fra tilskudd. Er dette riktig?

76g protein fra mat er jo MINIMALT lite.. er snakk om 400g kylling eller noe slikt?

2-3 egg til frokost+proteinpannekaker senere+middag med mye kjøtt/fisk+ evt kvelds med noe ekstra+ 1 proteinshake om dagen... Holder lett 120-180g protein da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke riktig, det er du som spiser for lite mat. Du burde hvertfall klare hvertfall klare 70% fra mat, så kan du supplere siste 30%. Du skal jo ikke ha i deg en kvart kilo prottispulver om dagen, da blir du jo å bruke en 3kgs bøtte ila 14 dager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som jeg spiser nå, så har jeg en shake på treningsdager, og der er det bare 30g pulver.

På både treningsdager og de dagene jeg ikke trener(og ikke tar en shake), så er jeg på 190-210g proteiner.

Hovedbolken er fra kjøtt av ymse slag, så kommer egg og melk.

Ligger med et snitt på 2200kcal sånn ca, så jeg spiser relativt normalt / litt lite.

Trenger iallefall ikke bruke så mye pulver..

Om du digger ost, så kan du jo hente inn mengder med protein fra det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jess :) ALtså jeg har ikke sagt at det bare er faktisk 76g jeg får i meg på en dag fra mat :)

Bare valgte det som et eksempel for å ha enkle tall å regne med.

176g - 76 = 100g i rest.

Var bare et eksempel, men det var en lettelse at jeg ikke må dytte i meg så mye pulver så lenge jeg klarer å få i meg riktig mat iallefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess :) ALtså jeg har ikke sagt at det bare er faktisk 76g jeg får i meg på en dag fra mat :)

Bare valgte det som et eksempel for å ha enkle tall å regne med.

176g - 76 = 100g i rest.

Var bare et eksempel, men det var en lettelse at jeg ikke må dytte i meg så mye pulver så lenge jeg klarer å få i meg riktig mat iallefall. :)

Det du må huske er at alt protein teller. Mange som snakker om de essensielle aminosyrene, men hvis du regner som du gjør så er det intet poeng, whatsoever, at essensielle aminosyrer må utgjøre mer enn 20% av proteininntaket ditt. (trolig nærmere 10%)

Så da har du alle proteinene som kommer fra såkalte "dårlige" kilder og. Eksempelvis brød.

Det er veldig sjeldent jeg ser folk som spiser "bra" mat, og gode mengder, som sliter med å få i seg nok protein.

(tommelfingerregel er jo 2g, men jevnt over så ser man ikke noe utbytte over 1.8g. Mellom 1.5-1.8 er jevnt over det som anbefales for optimal muskelvekst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må huske er at alt protein teller. Mange som snakker om de essensielle aminosyrene, men hvis du regner som du gjør så er det intet poeng, whatsoever, at essensielle aminosyrer må utgjøre mer enn 20% av proteininntaket ditt. (trolig nærmere 10%)

Så da har du alle proteinene som kommer fra såkalte "dårlige" kilder og. Eksempelvis brød.

Det er veldig sjeldent jeg ser folk som spiser "bra" mat, og gode mengder, som sliter med å få i seg nok protein.

(tommelfingerregel er jo 2g, men jevnt over så ser man ikke noe utbytte over 1.8g. Mellom 1.5-1.8 er jevnt over det som anbefales for optimal muskelvekst)

Ok jeg skjønner. Jeg må nok få loggført hva jeg spiser framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

halve arbeidsdager og fridager:

frokost: 100g havregryn, 2dl helmelk, kanel og sukker + en frukt 20g protein.

eller 2 hjemmebakte rundstykker med baconost og skinke 27g protein

middag: 3-400g potet eller 150g pasta eller 150g ris, 13g protein i gj.snitt.

200g kjøtt/fisk 40-50g protein

så kan vi sikkert si et par g protein fra saus, grønnsaker etc.

kvelds: 1 rundstykke med baconost og skinke + en frukt 14g protein.

så sånn ca 95-110g protein, fordelt på 92 kg = 1-1,2 g/kg protein.

en gang i blandt jobber jeg hele dager, da kan vi legge til 27g protein = 1,3-1,5 g/kg.

driver å går ned i vekt, så jeg må passe på kaloriene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle jeg klart 2g/kg så måtte jeg spist 100g proteinpulver de fleste dagene.

dere må jo spise veldig mye, eventuelt drikke mye melk.

Jeg spiser over 2g/kg, og spiser under vedlikehold... :p

Eksempelvis:http://www.myfitnesspal.com/food/diary/thombr86?date=2014-02-13

M1: 40 havregryn, 30g mandler, 40g kokosmelk, 2 egg, 20g Jordbærsyltetøy

M2: 200g kylling, 50g fetaost, 50g mager kesam, isbergsalat, paprika, purre

M3: 200g svin, 250g wok grønnsaker, 150g sjampinjong

M4: 230g svin, 100g quinoa

206g protein, underkant av 2000kcal, jeg veier/veide da ~85kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...