Gå til innhold

Trenger tips til proteinbar/tilskudd for å hjelpe kreftsyk å få i seg kalorier


Tiwas

Anbefalte innlegg

Hei,

en venninne av moren min har fått kreft og er nå nede i 41kg. Hun klarer veldig lite vanlig mat, og noe av det lille hun får i seg for tiden er intravenøst. Bottom line - om hun ikke klarer å få opp vekten vil det bli snakk om innleggelse og full anoreksiabehandling i tillegg til cellegift og alt mulig.

Slik jeg ser det er ikke det største problemet feilernæring, men undervekt. Vitaminer og alt sånt får hun gjennom intrevenøs næring. Derfor lurte jeg på om noen har forslag til produkter av følgende kategorier fra iherb:

* Barer eller annet som smaker skikkelig godt og gir masse kalorier. Om hun legger på seg fett er en underordnet bekymring så lenge hun ikke fortsetter å miste muskelmasse.

* Barer eller annet hun kan bruke som godteri eller dessert for å supplere litt på det lille hun får i seg

Prioritetsrekkefølgen er da: kalorier og smak, lettfordøyelig, under 200-kronersgrensen, vitaminer/mineraler.

Forslag tas mot med glede! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På jobben så pleier vi å tilby undervektige næringsdrikker, har hun forsøkt dette tidligere? :) Dette er noe man kan få på blå resept fra legen, kjøper man de for egen lomme kan det bli dyrt i lengden. Finnes både som juice og melkebasert, og med fokus på proteiner eller fiber. Det er en god del smaker å velge mellom også. http://nutricia.no/nutridrink/ http://www.apotek1.no/produkter/naeringsdrikker-12768 http://www.vitusapotek.no/Sok1/?query=nutridrink

De finnes også som yoghurt/krem. Hvis man går for de som er i væskeform får hun også i seg en del væske og har mindre risiko for å bli dehydrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben så pleier vi å tilby undervektige næringsdrikker, har hun forsøkt dette tidligere? :) Dette er noe man kan få på blå resept fra legen, kjøper man de for egen lomme kan det bli dyrt i lengden. Finnes både som juice og melkebasert, og med fokus på proteiner eller fiber. Det er en god del smaker å velge mellom også. http://nutricia.no/nutridrink/ http://www.apotek1.no/produkter/naeringsdrikker-12768 http://www.vitusapotek.no/Sok1/?query=nutridrink

De finnes også som yoghurt/krem. Hvis man går for de som er i væskeform får hun også i seg en del væske og har mindre risiko for å bli dehydrert.

Takk for tipset, men jeg tror hun allerede får noen sånne - men det er jo ikke så mange kaloriene, og ut fra slik jeg forsto det er hun møkklei av dem. Det var derfor jeg tenkte på proteinbarer som er beregnet på bulking. De har jo ofte masse god smak og masse kalorier ;) Med ca 20-25kg undervekt (som sagt er hun 41kg og jeg regner med at hun ikke har fryktelig lav fettprosent siden det i prinsippet blir anorektisk) - kanskje mer. Hovedmålet, tror jeg, vil vel derfor være å forhindre katabolisme ved å få kaloriene opp og dermed i første omgang prøve å bevare mest mulig muskelmasse og gjøre henne i bedre stand til å kjempe mot sykdommen. Det vil forhåpentlig vis gi henne noe mer energi også, og dermed kanskje få opp livsmotet litt. Og slik hjelper.

Jeg har i hvert fall blitt fortalt at vitaminer og mineraler kontrolleres allerede på grunn av undervekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver inn et spor her...

(Har en mormor som sliter med å få i seg nok mat etter hun ble alene, og har derfor rast ned i vekt, i tillegg har hun fått påvist benskjørhet. Så jeg har tenkt på dette en stund, å kanskje få tak i noen produkter som er veldig lettvint, høy energitetthet, og som har meget høy smakelighet....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noe nøttesmør fra ebay? Både mandelsmør, kokossmør og sånne ting er jo veldig næringstett og smaker godt. De kommer både i porsjonspakker og i større glass.

Er det sånt man kan spise uten brødskive? Kanskje lage noe pudding? Det bør i hvert fall være lett tilgjengelig, og gjerne noe hun kan ha i skuffen for å spise litt av når hun føler for det uten å måtte gjøre noe særlig ut av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det sånt man kan spise uten brødskive? Kanskje lage noe pudding? Det bør i hvert fall være lett tilgjengelig, og gjerne noe hun kan ha i skuffen for å spise litt av når hun føler for det uten å måtte gjøre noe særlig ut av det...

På samme måte som med peanøttsmør kan vel spise det med skje? Vil tro det er noe som kan gli lett ned, og så er det jo ikke så store mengder som skal til for å få inn litt kalorier. Næringsinnholdet per 100 gram er jo fort 6-700 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med kreftbehandling, er jo at ALT smaker høgg!!! Det hjelper ikke om det smaker aldri så godt, eller at vedkommende VET det smaker godt. Det gjør det bare ikke. Dette kan nok være noe av grunnen til at de slutter å spise.

Ser den. Men da er det jo hvertfall en fordel at små mengder av noe gir mye næring, og er lett å få ned. I sånne tilfeller blir jo opplevelsen av å spise med øynene også viktig - pulvershake a la gainer pulver gjør lite i den sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Takker for svar - og er helt enig i det Lotta skriver (som jo var mitt poeng i første omgang) - flest mulig kalorier på minst mulig volum. Klarer man ikke å like smaken, så må man pakke flest mulig kalorier i så liten plass som mulig :)

Jeg viderebringer de porsjonspakkene!

Når det gjelder sånne Tine-produkter og annet man får på apoteker, så regner jeg med at det har vært forsøkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Far min døde av prostatakreft med spredning til skjelettet, og siste året fikk han mye cellegift, stråling og morfin, alle disse ødelegger matlysten.

Vi laget endel mousse med proteinpulver, kremfløte, gelatin etc, dette falt i smak og smakte friskt og fint, kunne bruke det som vanlig søndagsdessert for alle i huset. Fant ut at citrus/appelsin/friske syrlige smaker gikk lettest ned , fikk best kontakt med smaksløkene.

Bakdelen med dette er at det må ligge kjølig over lengre lagring.

Apotekproduktene fikk ikke tilgang til magen for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med smoothies med proteinpulver, fett, frukt og grønnsaker? Det fins mye muligheter for variasjon og gode smaker.

Jeg vil nesten innbille meg at det har litt vel lett for å komme opp igjen...

Far min døde av prostatakreft med spredning til skjelettet, og siste året fikk han mye cellegift, stråling og morfin, alle disse ødelegger matlysten.

Vi laget endel mousse med proteinpulver, kremfløte, gelatin etc, dette falt i smak og smakte friskt og fint, kunne bruke det som vanlig søndagsdessert for alle i huset. Fant ut at citrus/appelsin/friske syrlige smaker gikk lettest ned , fikk best kontakt med smaksløkene.

Bakdelen med dette er at det må ligge kjølig over lengre lagring.

Apotekproduktene fikk ikke tilgang til magen for å si det slik.

Uff - kondolerer...

Har du noen oppskrifter å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 egg, stivpiskes sammen med splenda eller sukker, splenda eller sukker smakes til ( pappa hadde diabetes1) 2-3 dl pisket fløte.

kok opp 0.5dl sitronsaft fra sitron, legg i bløt 6 plater gelatin i kaldt vann. Ha gelatin (klem ut vannet først) oppi kokende sitronsaft, pisk dette hurtig sammen.

bland fløte og eggedosis sammen med div proteinpulver, vend dette rolig sammen. Riv sitron/appelsinskall oppi.

visp inn sitronsaft/gelatin i fløte/eggedosis med stor iver og hurtighet.

Rett i kjøla et par timer.

Kan variere smaker, men friske syrlige smaker funker vanligvis best.

For mye proteiner kan være kvalmende i den tilstanden så kan lage denne uten proteinpulver først for så å tilsette litt og litt inntil grensen nås.

Kan også anbefale denne: http://www.apotek1.no/produkter/gem-pulver-til-mikstur-10x10g-162295p

Oppretter væske og elektrolyttbalansen, hadde ekstrem vikning på slutten når kroppens egen balansesystem sviktet, noe som også fører til liiiiten matlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Til alle som sier at næringsdrikkene ikke smaker godt. Dette er ekstremt individuelt. Jeg har i forbindelse med studiet vært med på prøvesmaking av veldig mange ulike smaker, og det som skilte seg ut var at omtrent alle i klassen viste seg å ha ulike preferanser. Det som var favoritten hos en gikk omtrent ikke ned hos en annen, og motsatt. Erfaringsmessig fra jobb med pasienter går spredningen fra de som absolutt ikke takler det (veldig få), til de som drikker alle typer med glede. Det vanligste er at pasienten prøver litt ulikt og finner et par stk som er grei å drikke på.

Tiwas, nå vet jeg ikke hvordan status er ettersom jeg oppdaget denne tråden en del på overtid, men disse næringsdrikkene er et av de suverent beste hjelpemidlene man har for å få opp energiinntaket, men som du sier så har nok disse vært inne i bildet allerede. Det burde imidlertid ikke være noe problem å fullernære henne intravenøst.

Det som har best dokumentasjon for å øke energiinntaket hos kreftpasienter er å tilby "snacks" og mellommåltider, som det virker som er der du kommer inn i bildet. Både sjokolade, kjeks, kake, frukt/smoothie er gode alternativer. Det blir nevnt oppi her at kreft kan tulle med smakssansen, noe som stemmer, og dette betyr at mat som tidligere har smakt godt plutselig byr imot. Dette kan gå i perioder, så det er viktig at man ikke gir opp med en gang, for det kan være det smaker bedre neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...