Gå til innhold

Hvor mange kg kan jeg, som jente, regne som ok og bra i benk, knebøy og marløft?


Min-egen-lykkes-smed

Anbefalte innlegg

Takk

Takk for gode tips!! :) Hovedproblemet, (eller i alle fall symptomer), er at jeg så lett legger vekta på fremre del av foten.

Skal kanskje prøve det med vektskivene?

Det tapar du ingenting på. Ideelt sett skal vekta vera likt fordelt på foten, men sidan vekta vil dytta deg framover så må ein legga tyngdepunktet på helen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slenger meg på og sier Wow, sterk benk etter så kort tid :D Veldig gøy! Kjente jeg ble inspirert av deg! :)

Jeg er også helt fersk i styrketrening (drevet siden oktober '13) og ikke sånn kjempe-ulik deg i kroppslige tall kanskje; 175 cm høy, 33 år og 85 kg, så jeg gir mitt personlige (amatør som jeg er) innspill på sp.målet i overskriften din ;)

Jeg har smugtittet litt på andres tall her inne, sammenliknet litt tilstander, og fått det for meg at tallene jeg har lyst til å jobbe mot i overskuelig framtid kan være noe sånt som:

Mark 100-120 kg, Knebøy 100 kg, Benk 60-70 kg

Jeg legger meg selvfølgelig paddeflat og er super-realistisk, det får ta den tiden det tar, riktig teknikk er alfa og omega, men det blir gøy å se om jeg klarer alt dette en gang :D elsker veien dit allerede, men babysteps, babysteps...... :)

Marte Elverum er en stor inspirasjon! :D den dama er rå, 565 kg totalt :) det hadde vært noe!!

:) :) Insprert av MEG..?! :D hehe..

Kult at du har så "seriøse" mål! ..men helt enig i at hvis man først skal løfte, så kan man likegodt ha skikkelige mål! B)

Jeg har ikke satt så mange selv enda, men må tenke gjennom det snart.

Det eneste jeg har satt som mål så langt er 1 eneste Pull up! :D

..og så et laaangsiktig mål om min egen vekt i benk. (For tiden hadde det blitt 68 kg, så er jo et stykke dit..) ;)

(Noen som vil tippe hvor lang tid jeg trenger på å nå det..?? ;):) :)

Skal "sjekke ut" denne Marte Elverum. Inspirasjon er alltid bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid du bruker på å nå et mål ang styrke avhenger jo helt av hvordan du har lagt opp treningen din :)

Joda, men hvis man går ut fra et ideelt forløp da? ;) Er et år reelt? To..? Forstår jo at en spesifikk dato blir litt vanskelig å komme med. ;) ;), men kanskje går det ann å estimere CA! ;) hvor mange % økning man kan håpe på, med god og hard trening over et visst tidsrom??

..hvis ikke er jeg interessert i å høre fra andre, mer erfarne, om hva DE har oppnådd. :)

..så kan jeg drømme om å følge dem.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvis man går ut fra et ideelt forløp da? ;) Er et år reelt? To..? Forstår jo at en spesifikk dato blir litt vanskelig å komme med. ;) ;), men kanskje går det ann å estimere CA! ;) hvor mange % økning man kan håpe på, med god og hard trening over et visst tidsrom??

..hvis ikke er jeg interessert i å høre fra andre, mer erfarne, om hva DE har oppnådd. :)

..så kan jeg drømme om å følge dem.. :D

En kan øke 2.5% i uken - det er "et ideelt forløp". Hvis du skal øke 10kg i benkpress burde det ta 4uker - i teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I all verden!!!

Det var utrolig mye kjappere enn jeg hadde forestilt meg!!

Er det realistisk i virkeligheten da?

..uansett virker det som om ett år kanskje kan være oppnåelig da. :)

Ja det er fullt mulig - likevel satser du på å bruke et helt år på noe som kan gjøres på 1/12 av tiden? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden!!!

Det var utrolig mye kjappere enn jeg hadde forestilt meg!!

Er det realistisk i virkeligheten da?

..uansett virker det som om ett år kanskje kan være oppnåelig da. :)

Ikke i lengden. I begynnelsen vil økningen skje raskere, både fordi den i stor grad er nevrologisk tilpasning og fordi muskelaktiveringen blir mye bedre. Jeg vil tippe ti kilo vil ta rundt tre måneder som jente, men det er ganske vanskelig å si noe om. Kommer som tidligere nevnt an på teknikk, treningsopplegg, kosthold osv. Det er lettere å øke ti kilo i sprettbenk enn ti kilo i stoppbenk - så dersom teknikken din endrer seg underveis vil det påvirke antall kilo, men det vil likevel være en positiv endring :)

Therese, mener du helt seriøst at ei jente vil klare lineær progresjon med 2.5kg i uken i benkpress???! Hva slags superhavregryn må man spise da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i lengden. I begynnelsen vil økningen skje raskere, både fordi den i stor grad er nevrologisk tilpasning og fordi muskelaktiveringen blir mye bedre. Jeg vil tippe ti kilo vil ta rundt to-tre måneder som jente, men det er ganske vanskelig å si noe om. Kommer som tidligere nevnt ann på teknikk osv. Det er lettere å øke ti kilo i sprettbenk enn ti kilo i stoppbenk :)

Therese, mener du helt seriøst at ei jente vil klare lineær progresjon med 2.5kg i uken i benkpress???

I teorien - ja

Minimum økning "burde" være 1%(til 2.5%) i uken, og siden hun er nybegynner med frivekter vil hun kunne forvente en raskere økning i starten som du selv sier.

Ref meg selv som løftet 55kg 12januar http://forum.fitnessbloggen.no/threads/therese-finner-p%C3%A5-ting-%C3%A5-fylle-livet-med.3129/page-92#post-930055

Og sist økt 62.5kg http://forum.fitnessbloggen.no/threads/therese-finner-p%C3%A5-ting-%C3%A5-fylle-livet-med.3129/page-95#post-954830 , mao blir det 65kg ved neste økt som er 18februar. 5uker og 2dager

Som sagt - 10kg på 4uker, i teorien ;) Eller 1-2.5% i uken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien - ja

Minimum økning "burde" være 1%(til 2.5%) i uken, og siden hun er nybegynner med frivekter vil hun kunne forvente en raskere økning i starten som du selv sier.

Ref meg selv som løftet 55kg 12januar http://forum.fitnessbloggen.no/threads/therese-finner-på-ting-å-fylle-livet-med.3129/page-92#post-930055

Og sist økt 62.5kg http://forum.fitnessbloggen.no/threads/therese-finner-på-ting-å-fylle-livet-med.3129/page-95#post-954830 , mao blir det 65kg ved neste økt som er 18februar. 5uker og 2dager

Som sagt - 10kg på 4uker, i teorien ;) Eller 1-2.5% i uken

Forskjellen er at du har en sterk overallstyrke, og at du i hovedsak fremdeles "seiler" på denne styrken. Du øker fordi nervesystemet ditt tilpasser seg øvelsen - selve muskulaturen du benytter er allerede godt utbygd (i mangel av et bedre ord). Denne forutsetningen har ikke TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at du har en sterk overallstyrke, og at du i hovedsak fremdeles "seiler" på denne styrken. Du øker fordi nervesystemet ditt tilpasser seg øvelsen - selve muskulaturen du benytter er allerede godt utbygd (i mangel av et bedre ord). Denne forutsetningen har ikke TS.

Så den fremgangen jeg har er basert på "flaks"? :D

Jeg øker i styrke fordi det er det perioden jeg trener i har fokus på - å øke i styrke.

For 1mnd siden klarte jeg heller ikke dips med egen kroppsvekt, i dag hadde jeg 5kg i belte og tok like mange repetisjoner som jeg gjorde med strikk.

TS som alle andre mennesker har forutsetning for å øke i styrke så lenge de ikke er i vegetativ tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den fremgangen jeg har er basert på "flaks"? :D

Jeg øker i styrke fordi det er det perioden jeg trener i har fokus på - å øke i styrke.

For 1mnd siden klarte jeg heller ikke dips med egen kroppsvekt, i dag hadde jeg 5kg i belte og tok like mange repetisjoner som jeg gjorde med strikk.

TS som alle andre mennesker har forutsetning for å øke i styrke så lenge de ikke er i vegetativ tilstand.

Jeg sa ikke at fremgangen din var basert på flaks, jeg sa den i stor grad var basert på god overallstyrke fra før. Det var et kompliment, ikke en nedvurdering, men for all del.

Jeg mener fortsatt hardnakket at lineær 2.5kg progresjon/uke i benkpress for jenter er urealistisk. Det fungerer kanskje i et par måneder, men så flater det mer ut. Selvsagt vil det være mulig med god fremgang, men ikke så eksponentiell som i begynnelsen. Man blir god på det man øver på. Jo tyngre vektene blir, jo tregere går ofte fremgangen. Det er helt naturlig og ikke noe man kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at fremgangen din var basert på flaks, jeg sa den i stor grad var basert på god overallstyrke fra før. Det var et kompliment, ikke en nedvurdering, men for all del.

Jeg mener fortsatt hardnakket at lineær 2.5kg progresjon/uke i benkpress for jenter er urealistisk. Det fungerer kanskje i et par måneder, men så flater det mer ut. Selvsagt vil det være mulig med god fremgang, men ikke så eksponentiell som i begynnelsen. Man blir god på det man øver på.

Å fortsette samme økning er selvsagt heller ikke mulig da en må periodisere treningen, eller kjøre ikke-lineær periodisering og ikke forvente like stor økning

Jeg er ingen styrkeløfter, men styrke og hypertrofi er avhengig av hverandre om en skal fortsette progresjonen. En kan jo ikke alltid trene hypertrofitrening for hypertrofi, det vil på et punkt stagnere, på samme måte som en må ta avbrekk fra ren styrketrening.

Jeg sa aldri at 2.5kg i uken i all evighet er realistisk - hvis det var slik du forsto det så beklager jeg ;)

Uansett - Minegenlykkessmed - du kan se langt nærmere målet om å øke i styrke, men hvis du vil bruke et år på å øke 10kg - lykke til :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kan øke 2.5% i uken - det er "et ideelt forløp". Hvis du skal øke 10kg i benkpress burde det ta 4uker - i teorien.

I teorien ja.. Men kanskje litt urealistisk på så kort tid om man ikke kjenner kroppen sin godt og vet nøyaktig hvordan man bør trene for å få det til?

Bare spør :)

Selv bruker jeg mye lengre tid å øke så mye i benk. Ja, jeg har erfarne folk rundt meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien ja.. Men kanskje litt urealistisk på så kort tid om man ikke kjenner kroppen sin godt og vet nøyaktig hvordan man bør trene for å få det til?

Bare spør :)

Selv bruker jeg mye lengre tid å øke så mye i benk. Ja, jeg har erfarne folk rundt meg :)

Som sagt - i teorien.

Hva er får til i praksis er jo individuelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk

Takk for gode tips!! :) Hovedproblemet, (eller i alle fall symptomer), er at jeg så lett legger vekta på fremre del av foten.

Samme forover-problem for meg :p men jeg har VIRKELIG jobba med øvelser for bedre mobilitet i hofte og ankler, den var dårlig i starten, gitt :) har fått mye ut av videoene til Eirik Sandvik på Youtube, feks der han viser øvelser for mobilitet kledd ut som The Mask :) sjekk også ut den der han gjør knebøy med nesa inntil en vegg, jeg prøvde og det var en eye-opener for min del, kjente at jeg måtte tvinge meg over en liten "sperre" i hodet (av en eller annen merkelig grunn er det visst vanskelig å "tenke" nytt..? :p) ved å være så bevisst på vektfordeling etc som du blir når du ikke har NOEN "forover-muligheter" at all :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benkpress 35kgx5, 45kgx5, 55kgx39rep :D

16.2 på Elixia Sjølyst

+10kg i benkpress (5rep)

Ikke for å blande meg inn, men er det ikke bare å forvente at man skal klare 65 kg x 5 når man klarer 55 kg x 39? Mulig jeg misforstår deg, Therese?

Jeg er foresten enig i at man kan øke kjapt som nybegynner. Og 52,5 i benken er slettes ikke ille(Y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å blande meg inn, men er det ikke bare å forvente at man skal klare 65 kg x 5 når man klarer 55 kg x 39? Mulig jeg misforstår deg, Therese?

Jeg er foresten enig i at man kan øke kjapt som nybegynner. Og 52,5 i benken er slettes ikke ille(Y)

Hehe ;)

Det er ikke 39rep i en serie, det er over 10serier med 4 og 5rep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme forover-problem for meg :p men jeg har VIRKELIG jobba med øvelser for bedre mobilitet i hofte og ankler, den var dårlig i starten, gitt :) har fått mye ut av videoene til Eirik Sandvik på Youtube, feks der han viser øvelser for mobilitet kledd ut som The Mask :) sjekk også ut den der han gjør knebøy med nesa inntil en vegg, jeg prøvde og det var en eye-opener for min del, kjente at jeg måtte tvinge meg over en liten "sperre" i hodet (av en eller annen merkelig grunn er det visst vanskelig å "tenke" nytt..? :p) ved å være så bevisst på vektfordeling etc som du blir når du ikke har NOEN "forover-muligheter" at all :D

Takk for tips! Dette skal jeg sjekke ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...